Europaudvalget 2015-16
KOM (2015) 0750 Bilag 2
Offentligt
1576686_0001.png
Mørke, den 3. december 2015
Vedr. fællesudtalelse om EU-Kommissionens forslag til ændringer i
EU-direktiv 91/477/EEC
På trods af at EU-våbendirektivet med bred politisk opbakning blev
revideret i 2008, så det var i overensstemmelse med UN-protokollen, bad
Ministerrådet den 8. oktober 2015 EU-Kommissionen komme med et
ændringsudkast til EU’s våbendirektiv. På baggrund af bl.a. den frygtelige
terrorhandling i Paris er processen omkring behandlingen af de foreslåede
ændringer fremskyndet, og den 18. november fremsatte EU-
Kommissionen således forslag til ændringer af EU’s våbendirektiv.
Forslaget blev præsenteret som værende et effektivt middel til at stoppe
strømmen af illegale våben til Europa og dermed et stærkt initiativ i
forhold til at undgå terrorhandlinger som i Paris, hvor der blev anvendt
fuldautomatiske militærvåben. Vi mener, at våbendirektivet er det helt
forkerte værktøj at anvende i kampen mod terror og radikalisering, da
direktivet omhandler legale våben, mens det stort set kun er illegale
våben, der anvendes til kriminelle handlinger.
Kommissionen foreslår bl.a., at halvautomatiske våben, der ligner
fuldautomatiske, ikke længere må ejes af private. Kriteriet er uklart og kan
medføre, at rigtigt mange sportsskytter og et stort antal jægere i Danmark
kan rammes af EU’s revision af våbendirektivet. De berørte lovligt ejede
våben vil blive konfiskeret og destrueret til stærk gene for de pågældende
våbenejere.
Forslaget kan helt konkret betyde, at to olympiske skydediscipliner;
silhuetpistol og sportspistol 25-meter er i farezonen for at glide ud af det
europæiske idrætsbillede. Det gælder også andre internationale såvel som
nationale skydediscipliner, som er udsprunget af det olympiske program,
tillige skydediscipliner hvor der anvendes våben, som ligner
fuldautomatiske.
I DK har vi en sund våbenkultur, der bl.a. hænger sammen med et meget
velfungerende og ansvarligt foreningsliv for både sportsskytter og jægere.
Dansk Skytte Union og DGI Skydning har stolte traditioner inden for
skydeidrætten, og vi ser ikke nødvendigheden i disse restriktioner, som vi
uforvarende er blevet inddraget i, ved anvendelse og besiddelse af vores
idrætsredskaber uanset kategori, som hele vejen igennem er lovlige og
under skarp kontrol.
Tilsvarende er det uacceptabelt, at en stor gruppe jægere rammes af
samme forslag, blot fordi de ejer halvautomatiske haglvåben og rifler til
jagt. Våben, der både er fuldt lovlige og i forvejen underlagt streng
myndighedskontrol.
1
kom (2015) 0750 - Bilag 2: Kopi af Henvendelse af 3/12-15 fra Danmarks Jægerforbund, Dansk Skytte Union, DGI Skydning og Danmarks Våbenhandlerforening vedr. EU-Kommissionens forslag til ændringer i EU-direktiv 91/477/EEC
I forhold til jægere foreslås der mere myndighedskontrol. Der bliver
således lagt en yderligere administrativ byrde på et i forvejen
administrativt presset dansk politi i forhold til at kontrollere jægerne og
deres lovlige våben. Der foreslås bl.a. en øget administration ved at
reducere gyldighedsperioden for riffeltilladelser fra 10 til maksimalt 5 år.
Det giver ingen mening, da danske jægere i forvejen en gang årligt i
forbindelse med fornyelsen af jagttegnet bliver vandelsgodkendt af politiet.
Yderligere myndighedskontrol og offentlig administrativ byrde ses også i
forslaget om et fremtidigt krav om, at der skal forevises papirer på en
bestået helbredsundersøgelse i forbindelse med våbenkøb og fornyelse af
våbentilladelser. Går EU-Kommissionens forslag igennem, vil det potentielt
betyde, at våbenejere jævnligt skal til helbredsundersøgelse.
For de 16-17-årige er vi usikre på, om de i fremtiden vil kunne dyrke deres
fritidsinteresse som jæger og/eller sportsskytte, da de ifølge forslaget ikke
længere må erhverve våben. Det er ikke acceptabelt, da der i forvejen er
stor kontrol med både jægere og sportsskytter i denne aldersgruppe.
Vi savner generelt faglighed i udspillet, hvilket f.eks. kan illustreres i
forhold til ”replika-våben”, der foreslås omfattet af våbendirektivet. Det
fremgår ikke af udspillet, hvordan disse skal reguleres, men ifølge
forslaget vil våbendirektivet omfatte alt, der ligner våben, selvom det ikke
er konstrueret til at skyde, altså f.eks. også legetøjsvåben.
Lige nu sidder der 75.000 sportsskytter og 235.000 jagttegnsberettigede
danskere og er meget nervøse for fremtidsudsigterne for deres
fritidsinteresse. Lad fornuften sejre med afvisning af de foreslåede
ændringer, som ikke rammer de kriminelle, men som til gengæld lægger
store hindringer i vejen for lovlydige borgere, der blot ønsker at dyrke
deres legale fritidsinteresse.
Samlet set betragter vi det fremlagte forslag til ændringer af EU-
våbendirektivet som ren symbolpolitik, der savner faglige og
gennembearbejdede argumenter. En parallel kan drages til den danske
knivlov, der står som et skrækeksempel på uigennemtænkt lovgivning.
Vi støtter derimod en effektiv våbenlovgivning med bred opbakning, der
kan sætte en stopper for udbredelsen af illegale våben.
Forslagene til ændringer af direktivet omfatter mange deltaljer, hvorfor vi
naturligvis står til rådighed med yderligere information.
Med venlig hilsen
Danmarks Jægerforbund
Dansk Skytte Union, medlem af Danmarks Idrætsforbund
DGI Skydning
Danmarks Våbenhandlerforening
2