Europaudvalget 2015-16
KOM (2016) 0052 Bilag 1
Offentligt
1608280_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Dato
7. marts 2016
Forslag til forordning om foranstaltninger til opretholdelse af
naturgasforsyningssikkerhed og ophævelse af forordning
994/2010/EU (revision af gasforsyningssikkerhedsforordningen)
KOM (2016) 52
Nyt notat
Notatet oversendes desuden til Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget.
1. Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til revision af forordning om foranstaltninger til
opretholdelse af naturgasforsyningssikkerhed, der har til formål at sikre, at alle
medlemslande tager de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at naturgasforsy-
ningen kan opretholdes til sårbare kunder (husholdninger, væsentlige sociale tje-
nester m.fl.) i tilfælde af en alvorlig afbrydelse af gasforsyningen eller i situationer
med ekstraordinær høj gasefterspørgsel. Kommissionen vurderer ikke, at den gæl-
dende forordning sikrer tilstrækkelig modstandskraft over for en potentiel gasforsy-
ningskrise.
De væsentligste ændringer i forslaget til en revideret forordning består bl.a. i et
styrket regionalt samarbejde, introduktion af en solidaritetsforpligtelse over for na-
bolande og krav til større gennemsigtighed i kommercielle gaskontrakter. Forslaget
vurderes generelt set ikke at medføre nye væsentlige erhvervsøkonomiske konse-
kvenser. Solidaritetsforpligtelsen kan dog potentielt have økonomiske konsekven-
ser for erhvervslivet, men risikoen for at solidaritetsforpligtelsen effektueres i Dan-
mark vurderes at være meget lille.
Regeringen hilser de overordnede formål med forslaget til revideret gasforsynings-
sikkerhedsforordning velkommen. Regeringen vil nu foretage en nærmere under-
søgelse af forslagets bestemmelser.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/7
www.efkm.dk
kom (2016) 0052 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om revision af gasforsyningssikkerhedsforordningen
1608280_0002.png
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2016) 52 af 16. februar 2016 fremlagt forslag til
en revision af forordning om foranstaltninger til opretholdelse af naturgasfor-
syningssikkerhed og ophævelse af forordning 994/2010 (revision af gasforsy-
ningssikkerhedsforordning). Forslaget er fremsendt til Rådet i dansk sprog-
version den 16. februar 2016.
Forslaget til en revision af den eksisterende forordning har baggrund i Kommissio-
nens evaluering af den gældende gasforsyningssikkerhedsforordning 994/2010.
Denne evaluering følger af den eksisterende forordnings artikel 14, der forpligter
Kommissionen til bl.a. at vurdere forsyningssikkerheden på EU-niveau, udarbejde
risikoanalyser og nødplaner på EU-niveau, henstille til forbedringer af forordningen
og rapportere resultaterne til Europa-Parlamentet og Rådet. Kommissionen har
fremlagt sin evalueringsrapport samtidig med offentliggørelsen af forslaget.
I evalueringen af den gældende forordning konkluderer Kommissionen, at forord-
ningen har medvirket til en generelt øget gasforsyningssikkerhed i EU, men at EU’s
beredskab og kapacitet til effektivt at modvirke en gasforsyningskrise vil være be-
grænset uden ændringer til den gældende forordning. Kommissionens såkaldte
stresstest (vurdering af konsekvenser af gasafbrydelses-scenarier) fra sommeren
2014 viste også, at EU fortsat vil være sårbar over for store afbrydelser i gasforsy-
ningen.
Forslaget om revision af gasforsyningssikkerhedsforordningen blev også annonce-
ret i strategien for Energiunionen af 25. februar 2015 og er specielt knyttet til den
dimension i Energiunionen, der omhandler
Energisikkerhed, solidaritet og tillid.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 194, stk. 2, og skal behandles
efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgø-
relse med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Forordningsforslagets overordnede formål er at sikre, at alle medlemslande tager
de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at naturgasforsyningen kan opretholdes
til sårbare kunder (først og fremmest husholdninger, væsentlige sociale tjenester
og fjernvarmeværker, der forsyner husholdninger) i tilfælde af en alvorlig afbrydelse
af gasforsyningen eller i situationer med ekstraordinær høj gasefterspørgsel.
Side 2/7
kom (2016) 0052 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om revision af gasforsyningssikkerhedsforordningen
1608280_0003.png
Forslaget har også til formål at bidrage til et mere velfungerende indre marked
for gas, som er en vigtig forudsætning for en øget forsyningssikkerhed på EU-
plan. Forslaget har sammenhæng med EU’s Transeuropæiske Energinets
(TEN-E) Program, som giver mulighed for at opnå støtte til forbedring af
gasinfrastrukturen med henblik på etablering af tovejskapacitet (reverse
flow),
diversificering af gasforsyninger og forbedring af den grænseoverskridende
kapacitet.
Forslaget til revideret gasforsyningssikkerhedsforordning introducerer en række
nye tiltag til at forebygge og imødegå gasforsyningskriser i EU. De væsentligste
nye tiltag er:
Et nyt solidaritetsprincip, der indebærer, at medlemslande skal hjælpe na-
bo-medlemslande med at sikre gasforsyninger til husholdninger, væsentli-
ge sociale tjenester og fjernevarmeværker (beskyttede kunder) i en krisesi-
tuation. Hvis et medlemsland ikke er i stand til at opretholde forsyningen til
de føromtalte kunder og erklærer nødsituation, kan det indebære, at et na-
boland som en sidste udvej må afbryde forsyningen til sine ikke-beskyttede
kunder for at frigøre gasmængder til nabolandets husholdninger, sociale
tjenester og fjernvarmeværker. De foranstaltninger, som medlemslandene
skal indføre med henblik på at implementere solidaritets-forpligtelsen, skal
fortrinsvis være markedsbaserede.
Styrket regionalt samarbejde, der involverer krav om udarbejdelse af risi-
kovurderinger, samt forebyggelses- og nødplaner på regionalt niveau.
Kommissionen foreslår i bilaget til forordningen sammensætningen af en
række regioner, hvor Danmark sammen med Sverige udgør en selvstæn-
dig region.
Større gennemsigtighed om gaskontrakter gennem indførelse af krav om
anmeldelse til de nationale kompetente myndigheder og Kommissionen om
kontrakters varighed, mængder, leveringssted m.v.
Uændrede definitioner af beskyttede kunder, standarder for forsyning og in-
frastrukturstandard, men øget tilsyn med eksisterende nationale foranstalt-
ninger til overholdelse af forsyningsforpligtelserne med henblik på at undgå
under- eller overbeskyttelse af gasforsyningen til kundesegmenterne.
Flere detaljerede krav til at sikre nødvendig infrastruktur og tovejskapacitet,
herunder gennemførelse af hydrauliske test af gasinfrastrukturen.
Side 3/7
kom (2016) 0052 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om revision af gasforsyningssikkerhedsforordningen
1608280_0004.png
Indførelse af nye forpligtelser over for de kontraherende parter i Energifæl-
lesskabet
1
, i det omfang Kommissionen har godkendt forordningens an-
vendelse i det enkelte kontraherende land. Forpligtelserne vil ligge inden
for forordningens bestemmelser om risikovurderinger, risikoforebyggelse
og kriseforanstaltninger.
I forslaget tildeles Kommissionen også kompetence til at vedtage delegerede rets-
akter til ændring af fælles skabeloner for udarbejdelse af risikovurderinger og fore-
byggelses- og nødplaner.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure (TEUF
art. 294) medlovgiver. Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke. Euro-
pa-Parlamentets udvalg for industri, forskning og energi vil behandle forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Forordningen har hjemmel i artikel 194 i TEUF, som fastslår nødvendigheden af et
vist niveau af koordinering, gennemsigtighed og samarbejde på forsyningssikker-
hedsområdet.
Kommissionen anfører i forslaget, at den stadig større sammenkobling af EU’s
gasmarkeder og kravet om tovejskapacitet på alle grænseoverskridende sammen-
koblingspunkter mellem medlemslande kræver mere koordinerede foranstaltninger
på forsyningssikkerhedsområdet. Uden koordination er der risiko for, at nationale
forsyningssikkerhedsforanstaltninger har en negativ effekt på forsyningssikkerhe-
den i andre medlemslande eller EU som helhed. Risikoen for alvorlige gasafbrydel-
ser holder sig ikke inden for de nationale grænser, men vil typisk ramme flere lan-
de.
Det er Kommissionens vurdering, at der er et uudnyttet potentiale for mere effektive
og mindre omkostningstunge foranstaltninger på regionalt plan. Stresstesten fra
2014 demonstrerede, ifølge Kommissionen, at mere koordinerede tilgange til en
krisesituation og solidaritet mellem medlemslandene kan forbedre forsyningssik-
kerheden både i forhold til at forebygge og imødegå forsyningskriser. Kommissio-
nen vurderer, at der kan blive behov for handling på EU-niveau i situationer, hvor
forsyningssikkerheden i EU ikke kan tilvejebringes i tilstrækkeligt omfang af med-
lemslandene, og hvor den kan sikres bedre på EU-niveau.
1
Energifællesskabet er et fællesskab mellem EU og en række kontraherende par-
ter med henblik på at udvide det indre energimarked i EU til også at gælde i Syd-
østeuropa og udenfor. De kontraherende parter består p.t. af Albanien, Bosnien-
Herzegovina, Kosovo, Makedonien, Moldova, Montenegro, Serbien og Ukraine.
Side 4/7
kom (2016) 0052 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om revision af gasforsyningssikkerhedsforordningen
1608280_0005.png
Regeringen deler Kommissionens vurdering af, at man samlet set kan øge forsy-
ningssikkerheden i EU med øget samarbejde, gennemsigtighed og styrket koordi-
nering på EU-niveau og vurderer på den baggrund, at nærhedsprincippet er over-
holdt.
6. Gældende dansk ret
Varetagelse af naturgasforsyningssikkerheden er reguleret i lov om naturgas-
forsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1331 af 25. november 2013. Danmark har
gennemført forordning nr. 994/2010 om foranstaltninger til opretholdelse af
naturgasforsyningssikkerheden med bekendtgørelse nr. 1331 af 25. november
2013 om varetagelse af naturgasforsyningssikkerheden.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Såfremt revisionen af forordningen vedtages, skønnes der ikke at være behov for
ændring af lov om naturgasforsyning eller bekendtgørelse om varetagelse af natur-
gasforsyningssikkerheden. Forordningen har umiddelbar retsvirkning.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget erstatter en eksisterende forordning med samme anvendelsesområ-
de. Kommissionen oplyser, at forslaget ikke har konsekvenser for EU’s bud-
get.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslagets krav til udarbejdelse af fælles, regionale risikovurderinger og forebyg-
gelses- og nødplaner og flere konsultationer og rapportering til Kommissionen vur-
deres at føre til øgede administrative byrder for Energistyrelsen, der er kompetent
myndighed, og Energinet.dk. Den reducerede frekvens for udarbejdelse af risiko-
vurderinger og planer fra hvert andet år til hvert fjerde år forventes at kunne be-
grænse de øgede administrative byrder, der vil være forbundet med det regionale
samarbejde om risikovurdering og planer. Udgifter afholdes inden for ministeriets
egne rammer.
Konsekvenser for erhvervslivet
Revision af forordningen vurderes generelt set ikke at medføre nye væsentlige
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Den nye solidaritetsforpligtelse, som skal sikre gasforsyninger til husholdninger,
væsentlige sociale tjenester og fjernvarmeværker i nødlidende lande på bekostning
af nabolandets gasforsyninger til ikke-beskyttede kunder (særligt industrikunder),
kan hypotetisk set medføre erhvervsøkonomiske konsekvenser for de ikke-
beskyttede gaskunder, der risikerer at få afbrudt gasforsyningen.
Side 5/7
kom (2016) 0052 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om revision af gasforsyningssikkerhedsforordningen
1608280_0006.png
Risikoen for effektuering af solidaritetsforpligtelsen i Danmark vurderes imidlertid at
være meget lille og vil kun blive gennemført som en sidste udvej i den helt ekstra-
ordinære situation, hvor Tyskland, som Danmark er direkte forbundet til, ikke kan
levere gas til sine husholdninger, væsentlige sociale tjenester og fjernvarmeværker.
En regional dansk/svensk stresstest foretaget i 2014 demonstrerede bl.a. et scena-
rie, hvor alle gasleverancer fra Rusland til Europa blev afbrudt fra 1. september
2014 til 28. februar 2015. I denne situation ville der først opstå en kritisk forsy-
ningssituation i slutningen af perioden, som kunne nødvendiggøre afbrydelse af de
ikke-beskyttede kunder. En afbrydelse af gasforsyningen alene fra Rusland til Ukra-
ine vurderes således ikke at ville føre til en nødforsyningssituation i Nordvesteuro-
pa, hvis de øvrige forbindelser til Rusland opretholdes. Historisk er det aldrig sket,
at al eksport af gas fra Rusland til Europa er blevet indstillet.
I forslaget lægges der op til, at naturgasselskaber skal give flere oplysninger til de
kompetente myndigheder om kommercielle kontrakter med en løbetid på over et år.
I særligt berettigede situationer får de kompetente myndigheder og Kommissionen
også mulighed for at anmode naturgasselskaber stille oplysninger af relevans for
forsyningssikkerheden til rådighed. Disse ændringer til forordningen skønnes ikke
at få væsentlige konsekvenser for de danske naturgasselskaber.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Kommissionens forslag til revision af forordningen har været i høring i Specialud-
valget for Energi-, Forsynings- og Klimapolitik. Der er indkommet nedenstående
høringssvar.
Dansk Industri (DI) er fortsat generelt set positiv over for forordningen, som sikrer
harmonisering af gasforsyningssikkerheden i EU. DI er dog bekymret for konse-
kvenserne af det nye solidaritetsprincip, der indebærer, at beskyttede kunder i de
omkringliggende lande, som Danmark er direkte forbundet med via transmissions-
forbindelser, kommer til at stå over ikke-beskyttede kunder (typisk industrikunder) i
Danmark i tilfælde af en nødssituation i et af de omkringliggende lande.
DI finder derfor, at det er vigtigt, at ovennævnte solidaritetsprincip følges op af til-
tag, der kan reducere risikoen for nødssituationer i de øvrige EU-lande, således at
vilkårene for danske ikke-beskyttede kunder, dvs. danske industrivirksomheder,
ikke forringes.
Landbrug & Fødevarer støtter bedre europæisk koordinering i forhold til naturgas-
forsyningssikkerhed. Den eksisterende forordning har imidlertid haft den negative
effekt, at den i praksis har medført et ringere beskyttelses-/forsyningssikkerheds-
Side 6/7
kom (2016) 0052 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om revision af gasforsyningssikkerhedsforordningen
1608280_0007.png
niveau
i Danmark.
Dette har været et betydeligt problem for eksempelvis fødevare-
virksomheder, der er helt afhængige af en stabil naturgasforsyning.
Landbrug & Fødevarer har arbejdet for, at ideen om nabosolidaritet og ikke-
beskyttede kunder følges af en markedstankegang, hvor de forbrugere, for hvem
afbrud vil have meget store konsekvenser i forhold til veterinærsikkerhed, dyrevel-
færd mv., kan købe sig til højere forsyningssikkerhed på bekostning af andre, der
måske kan drage økonomisk fordel af at være tilgængelig for afbrud.
Øget markedsfleksibilitet vil være en økonomisk effektiv måde at løse problemet
på. Det er ikke tydeligt for Landbrug & Fødevarer, om forslagets understregning af
market measures
dækker dette. I alternativt fald håber Landbrug & Fødevarer, at
den danske regering vil arbejde for markedsdrevet forsyningssikkerhed i de kom-
mende forhandlinger.
Landbrug & Fødevarer opfordrer regeringen til at arbejde kraftigt for, at den revide-
rede forordning ikke svækker forsyningssikkerheden for danske virksomheder.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget .
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser de overordnede formål med forslaget til revideret gasforsynings-
sikkerhedsforordning velkommen. Regeringen støtter forslagets formål om at bi-
drage til et mere velfungerende indre marked for gas, der i væsentlig grad reduce-
rer sandsynligheden for en forsyningskrise, og er en vigtig forudsætning for en øget
forsyningssikkerhed på EU-plan. Regeringen støtter dermed den markedsbaserede
tilgang i forslaget, der lægges op til. Regeringen vil nu analysere forslaget og dets
bestemmelser nærmere med henblik på at tage stilling til forslaget.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketinget s Europaudvalg.
Side 7/7