Europaudvalget 2015-16
KOM (2016) 0095 Bilag 2
Offentligt
1615029_0001.png
Talepunkt til fælles samråd (”nationalt
semester”) 17. marts 2016 i FEU og FIU
om NRP og KP 2016 mv.
Samrådsspørgsmål G og M
”Ministeren bedes redegøre for indholdet af det danske nationale reformprogram og
konvergensprogram 2016, som fremsendes til Kommissionen i april. Ministeren bedes desuden
orientere om status for gennemførelse af henstillingerne til medlemslandene fra det forrige års
europæiske semester og status for udarbejdelsen af de landespecifikke henstillinger samt andre
udestående landespecifikke spørgsmål.”
14. marts 2016
F5/BIBJO, CHRNI
KØP/FRA, MLN
Indledning
Tak for invitationen til dette andet samråd i den hjemlige proces for
det europæiske semester. Jeg vil først orientere om Kommissionens
vurderinger af, hvor langt landene er nået med at følge op på sidste
års anbefalinger. Jeg vil dernæst redegøre for hovedindholdet af
Danmarks nationale reformprogram og konvergensprogram, som
fortsat er under udarbejdelse.
Lad mig generelt henvise til det oversendte notat om ”Kommissio-
nens landerapporter 2016”. Notatet gør rede for Kommissionens se-
neste semesterpakke, herunder rapporter med økonomiske vurde-
ringer af hvert enkelt EU-land.
Status for det europæiske semester
Det Europæiske Råd vil på sit topmøde i dag og i morgen komme
med generelle anbefalinger, som EU-landene skal tage højde for i
deres stabilitets- og konvergensprogrammer og nationale reformpro-
grammer. Eurolandene skal også tage højde for de økonomisk-
politiske anbefalinger til euroområdet som helhed.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
kom (2016) 0095 - Bilag 2: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 205 om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 17/3 2016 om det danske nationale reformprogram og konvergensprogram 2016, fra finansministeren
Side 2 af 15
De generelle anbefalinger fra Det Europæiske Råd ventes at afspejle
vækstundersøgelsens tre hovedprioriteter, dvs. 1) fremme af investe-
ringer 2) fortsat gennemførelse af strukturreformer og 3) ansvarlig
finanspolitik.
Disse prioriteter er helt i tråd med regeringens politik. Det vil også
fremgå af vores nationale reformprogram og konvergensprogram.
Kommissionens vurdering af landenes programmer og udkast til Rå-
dets udtalelser og landespecifikke anbefalinger for 2016 ventes præ-
senteret i maj. Det kommer jeg tilbage til på det tredje samråd i den
hjemlige proces for det europæiske semester i juni.
Status på landenes opfølgning på anbefalingerne
Kommissionens landerapporter indeholder Kommissionens vurdering
af landenes opfølgning på sidste års landespecifikke anbefalinger.
Derudover indeholder landerapporterne dybdegående analyser af
makroøkonomiske ubalancer i de 18 lande, som blev udpeget i den
seneste varslingsrapport.
Landerapporterne giver et nyttigt foreløbigt overblik over landenes
seneste reformindsats.
Når det gælder status på landeanbefalingerne generelt, er der frem-
skridt med strukturreformer i de fleste EU-lande, om end billedet er
broget. I de fleste tilfælde er landene i gang med at følge op på de-
res udfordringer, og der er relativt få tilfælde, hvor landene enten har
sikret fuld gennemførelse eller slet ikke har fulgt op på en anbefaling.
8 pct. af anbefalingerne er stort set fuldt efterlevet, ligesom der er
tale om større eller mindre fremskridt på yderligere 40 pct. af anbefa-
lingerne. Der er derimod tale om mere begrænsede fremskridt på 38
kom (2016) 0095 - Bilag 2: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 205 om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 17/3 2016 om det danske nationale reformprogram og konvergensprogram 2016, fra finansministeren
1615029_0003.png
Side 3 af 15
pct. af anbefalingerne og ingen fremskridt på 14 pct. af anbefalinger-
ne.
Det er generelt de lande, der har været relativt hårdt ramt af krisen
og har store økonomiske ubalancer, der har været mest aktive med
at følge op på anbefalingerne. Det gælder bl.a. de lande, der har haft
låneprogrammer og dertil knyttede økonomisk-politiske betingelser.
Der tegner sig ikke noget klart billede af, at der er bestemte reform-
områder, hvor der på EU-niveau samlet set er gjort relativt store
fremskridt, eller hvor der ikke er blevet handlet tilstrækkeligt. Der kan
dog peges på nogle overordnede tendenser.
Mange EU-lande er i færd med at adressere udfordringer på ar-
bejdsmarkedet. Beskæftigelsen er på vej op, og ledigheden på vej
ned i EU, i nogen grad som følge af reformer.
Italien og Spanien er blandt de lande, der har gjort relativt meget for
at følge op på anbefalingerne på arbejdsmarkedsområdet.
Det er samtidig klart, at især antallet af unge ledige og langtidsledige
fortsat ligger på høje niveauer i mange lande og kræver en større
reformindsats, ligesom integrationen af migranter på arbejdsmarke-
derne.
Kommissionen peger generelt på, at mange lande fortsat har behov
for at sikre mere fleksibilitet på arbejdsmarkedet og bedre overens-
stemmelse mellem lønudvikling og produktivitet samt behov for at
styrke den aktive arbejdsmarkedspolitik. Nogle lande har reduceret
skatten på arbejde, men den er fortsat høj i mange lande, og der er
brug for at styrke incitamenterne til arbejdsudbud via skattesyste-
merne.
kom (2016) 0095 - Bilag 2: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 205 om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 17/3 2016 om det danske nationale reformprogram og konvergensprogram 2016, fra finansministeren
1615029_0004.png
Side 4 af 15
I flere lande er der taget initiativer for at forbedre erhvervslivets
rammevilkår. For eksempel er Frankrig i gang med at simplificere sin
erhvervsregulering, og flere lande har taget skridt til at reducere de
administrative byrder og fx forbedre konkurslovgivningen. Der er og-
så gjort fremskridt med at øge erhvervslivets adgang til finansiering,
herunder de små og mellemstore virksomheder.
Produkt- og servicemarkederne er et af de områder, hvor der er
gennemført relativt få reformer, og hvor der således er brug for en
større indsats med henblik på at styrke konkurrence og produktivitet.
Kommissionen vurderer generelt, at reformer på disse områder har
et stort potentiale for at styrke vækst og beskæftigelse.
Der er for eksempel begrænsede fremskridt med at få gennemført
reformer i bygge- og anlægssektoren. Danmark har sammen med en
række andre lande fået anbefalinger på dette område. Det ser lidt
bedre ud med at sikre en mere fleksibel regulering af detailsektoren,
hvor nogle lande har liberaliseret deres lukkelove og regler for etab-
lering af detailvirksomheder.
Der ses fremskridt med at styrke de overordnede finanspolitiske
rammer. Flere lande har taget initiativer for at forbedre budgetregler,
-planlægning og -kontrol, og næsten alle lande har nu uafhængige
finanspolitiske råd. Mange EU-lande har i en årrække reformeret de-
res pensionssystemer, blandt andet for at få folk til at blive længere
på arbejdsmarkedet, og der er gjort flere fremskridt det seneste år,
ligesom nogle lande har taget fat på reformer på sundhedsområdet,
hvor der dog vil være behov for en styrket indsats i de kommende år.
Kommissionen har i år valgt at sætte ekstra fokus på barrierer i for-
hold til at fremme investeringer i de enkelte EU-lande. Det skal
kom (2016) 0095 - Bilag 2: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 205 om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 17/3 2016 om det danske nationale reformprogram og konvergensprogram 2016, fra finansministeren
Side 5 af 15
blandt andet ses i forlængelse af EU’s investeringsplan. De mest ud-
bredte udfordringer synes at handle om rammevilkår for erhvervsli-
vet. Det gælder sektorspecifik regulering samt byrdefulde administra-
tive krav og andre forhold knyttet til offentlig administration mv. Det
er samtidig på disse områder, hvor der i mange tilfælde fortsat er
behov for at følge op på sidste års anbefalinger.
Det er positivt, at der i en række lande gøres fremskridt med opfølg-
ningen på de landespecifikke anbefalinger, og at der er klare tegn på
forbedringer i de lande, der har gennemført reformer. Der er fortsat
hårdt brug for reformer på en lang række områder i de fleste lande,
og EU-landene bør derfor generelt fastholde og på mange områder
styrke reformmomentum og undgå, at man efter en årrække med
reformer læner sig tilbage og hviler på laurbærrene.
Særligt om makroøkonomiske ubalancer
Kigger man på, hvordan det går med at korrigere makroøkonomiske
ubalancer, er der også fremskridt at spore. Af de 18 lande, som
Kommissionen besluttede at undersøge i sine dybdegående
analyser, vurderes 12 lande at have ubalancer. Det er 4 færre end
sidste år.
Flere lande har styrket deres konkurrenceevne og eksportmarkeds-
andele og reduceret deres underskud på betalingsbalancen, ligesom
flere lande har gjort fremskridt med at rydde op i banksektoren.
Men der er fortsat store udfordringer, og nogle lande synes at have
særligt svært ved at tage hånd om deres ubalancer. En håndfuld
lande vurderes således at have alvorlige ubalancer: Bulgarien,
Frankrig, Kroatien, Italien og Portugal. Det er de samme lande som
sidste år.
kom (2016) 0095 - Bilag 2: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 205 om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 17/3 2016 om det danske nationale reformprogram og konvergensprogram 2016, fra finansministeren
Side 6 af 15
Det er særligt høje private og offentlige gældsniveauer, svag produk-
tivitet og konkurrenceevne samt svagheder i den finansielle sektor,
herunder et stort omfang af misligholdte banklån, der fortsat udfor-
drer flere af disse lande.
Kommissionen har ikke lagt op til egentlige henstillinger til disse lan-
de. Kommissionen vil dog i den kommende tid skærpe overvågnin-
gen af landene, særligt landene med alvorlige ubalancer. Kommissi-
onen vil vurdere ambitionsniveauet i landenes nationale reformpro-
grammer og følge op i sine udkast til udtalelser om landene.
Landerapporten for Danmark
Danmark modtog to anbefalinger i juni 2015. Det er (i parentes be-
mærket) det laveste antal anbefalinger blandt EU-landene.
Den første anbefaling peger på, at Danmark skal undgå afvigelser
fra det mellemfristede mål for den strukturelle saldo i 2016.
Den anden anbefaling lyder på at øge produktiviteten, særligt i den
indenlandsk orienterede servicesektor. Kommissionen peger særligt
på udfordringer indenfor detailbranchen samt bygge- og anlægs-
branchen.
Det er samlet set anbefalinger, som er i god tråd med regeringens
prioriteringer.
For få uger siden offentliggjorde Kommissionen sin landerapport om
Danmark.
Kommissionen bemærker i landerapporten, at opsvinget i Danmark
har været moderat, men at det ventes at tage til i 2016 og 2017.
Kommissionen noterer samtidig, at der i de senere år er gennemført
kom (2016) 0095 - Bilag 2: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 205 om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 17/3 2016 om det danske nationale reformprogram og konvergensprogram 2016, fra finansministeren
Side 7 af 15
væsentlige arbejdsmarkedsreformer, som bidrager til den positive
udvikling på arbejdsmarkedet.
Rapporten vurderer ikke vores anbefaling om finanspolitikken. Det
vil, ligesom for de øvrige lande, først ske i maj, hvor Kommissionen
ventes at fremlægge vurderinger af landenes finanspolitik, herunder
efterlevelse af landespecifikke anbefalinger om finanspolitik, på
grundlag af landenes stabilitets- og konvergensprogrammer.
Rapporten konkluderer, at Danmark generelt kun har gjort begræn-
sede fremskridt med at følge op på anbefalingen vedrørende produk-
tivitet. Særligt indsatsen med at lempe restriktioner af detailhandel
og fjerne godkendelses- og autorisationsbarrierer i byggesektoren
vurderes utilstrækkelig.
Kommissionen bemærker dog, at regeringens vækstudspil fra 2015
er et skridt i den rigtige retning, i det omfang det gennemføres.
Jeg er tilfreds med, at rapporten generelt viser, at det overordnet set
går fremad for dansk økonomi og er generelt enig i de udfordringer,
som Kommissionen peger på, herunder at det fortsat er nødvendigt
at styrke produktiviteten.
Et af formålene med regeringens plan
Vækst og udvikling i hele
Danmark
har netop været at få styrket produktivitet gennem liberali-
sering af planlovens regler for detailhandlen og kystområder og ska-
be vækstmuligheder i hele landet. Det er selvfølgelig en prioritet for
regeringen at få gennemført tiltagene.
Regeringen vil følge op på landerapporten i Danmarks nationale re-
formprogram, som vi offentliggør i april.
kom (2016) 0095 - Bilag 2: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 205 om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 17/3 2016 om det danske nationale reformprogram og konvergensprogram 2016, fra finansministeren
1615029_0008.png
Side 8 af 15
Det nationale reformprogram
Det nationale reformprogram vil indeholde en status for reformind-
satsen og følge op på de landespecifikke anbefalinger og de frem-
skridt, der er gjort i forhold til målene i EU’s vækststrategi – også
kaldet 2020-strategien.
Mht. anbefalingen om finanspolitikken er det helt centralt for regerin-
gen, at der føres en ansvarlig økonomisk politik. Det skal være med
til at sikre fundamentet for, at vi også i årene fremover har et velstå-
ende samfund i vækst og balance. De grundlæggende strukturer i
dansk økonomi er gode. Det skyldes ikke mindst rækken af reformer,
der er gennemført i de senere år. Det har skabt grobund for en ba-
lanceret økonomisk fremgang i de kommende år. Samtidig vil rege-
ringen videreføre reformpolitikken med fokus på langsigtet vækst og
flere private arbejdspladser.
Finanspolitikken tilrettelægges inden for de faste rammer, der følger
af budgetloven, de mellemfristede mål for dansk økonomi samt EU’s
Stabilitets- og Vækstpagt. For 2016 var der uden modgående tiltag [i
augustvurderingen] udsigt til et strukturelt offentligt underskud på 0,7
pct. af BNP. Men ved hjælp af budgetforbedringer på ca. 5 mia. kr.
blev det strukturelle underskud reduceret til 0,4 pct. af BNP i forbin-
delse med finansloven for 2016.
Det har både bidraget til, at vi overholder budgetlovens grænse for
den strukturelle saldo, og til efterlevelsen af vores landeanbefaling
vedrørende de offentlige finanser.
Samtidig har regeringen med finansloven for 2016 fået taget hul på
den gradvise opstramning af finanspolitikken for at understøtte et
holdbart og sundt opsving og for at nå målet om balance mellem ind-
kom (2016) 0095 - Bilag 2: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 205 om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 17/3 2016 om det danske nationale reformprogram og konvergensprogram 2016, fra finansministeren
1615029_0009.png
Side 9 af 15
tægter og udgifter i 2020. Det vil bidrage til at sikre en langsigtet
holdbar udvikling i de offentlige finanser og gælden.
Mht. anbefalingen om produktivitet har regeringen stor fokus på pro-
duktivitetsudfordringerne i den indenlandsk orienterede servicesek-
tor.
Regeringens udspil
Vækst og udvikling i hele Danmark
skal ikke
mindst ses i dette lys.
Udover dette udspil har regeringen allerede iværksat en række initia-
tiver til at sikre, at reguleringen af byggeriet ikke stiller virksomhe-
derne overfor unødige krav, og at reguleringen i højest muligt om-
fang er baseret på internationale standarder.
Men jeg vil gerne understrege, at kravene i den danske byggeregule-
ring skal sikre, at bygninger opføres, så de er sikre, sunde og ikke
bruger mere energi end nødvendigt.
For at styrke vækst og produktivitet har regeringen også indført et
skatte- og byrdestop, og målet er, at erhvervslivets byrde skal lettes
med over 3 mia. kr. frem mod 2020. Endelig har regeringen nedsat
et Implementeringsudvalg, der skal gøre op med overimplementering
af EU-regler, der kan hæmme danske virksomheders konkurrence-
evne.
De nationale Europa 2020-mål
Det nationale reformprogram vil også redegøre for fremskridt i for-
hold til de nationale mål i Europa 2020-strategien. Det drejer sig om
mål inden for beskæftigelse, forskning og innovation, uddannelse,
social inklusion samt klima og energi.
kom (2016) 0095 - Bilag 2: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 205 om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 17/3 2016 om det danske nationale reformprogram og konvergensprogram 2016, fra finansministeren
1615029_0010.png
Side 10 af 15
Danmark har i de senere år gennemført en række reformer og andre
tiltag, der bidrager til at opfylde de overordnede mål i EU’s vækst-
strategi. De gennemførte initiativer styrker strukturerne i dansk øko-
nomi, og på flere områder er de danske Europa 2020-mål allerede
nået eller tæt på at blive nået.
Danmark opfylder de overordnede EU-mål på uddannelsesområdet i
Europa 2020-strategien. Målene handler om en frafaldsrate på min-
dre end 10 pct. blandt unge, og at mindst 40 pct. gennemfører en
videregående uddannelse. Ambitionen er dog at styrke uddannel-
sessystemet yderligere. Regeringen vil blandt andet følge op på re-
formerne på folkeskoleområdet og af erhvervsuddannelserne. På de
videregående uddannelser er der fra studieoptaget for 2015 indført
ledighedsbaseret dimensionering, så optaget flyttes til uddannelser
med bedre jobudsigter. Og i forvejen er der gennemført en række
tiltag, der skal understøtte en tidligere studiestart og reducere studie-
tiden.
På forskningsområdet opfylder Danmark også målsætningen i EU’s
vækststrategi, idet de samlede offentlige og private investeringer i
forskning og udvikling udgjorde 3 pct. af BNP i 2014, som er det se-
neste år, der foreligger tal for. Regeringens målsætning er, at de of-
fentlige investeringer i forskning og udvikling skal udgøre mindst 1
pct. af BNP. Inden for den nuværende ramme ønsker regeringen at
prioritere forskningsmidlerne, så de bedst muligt understøtter danske
styrkepositioner og erhvervslivets behov. Det er regeringens ambiti-
on, at der skal være et tættere og mere frugtbart samarbejde mellem
universiteter og erhvervsliv.
På energi- og klimaområdet ønsker regeringen, at Danmark fortsat
skal være et af de førende lande i grøn omstilling. For regeringen er
kom (2016) 0095 - Bilag 2: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 205 om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 17/3 2016 om det danske nationale reformprogram og konvergensprogram 2016, fra finansministeren
1615029_0011.png
Side 11 af 15
det samtidig afgørende, at den grønne omstilling sker på en måde,
som er til at betale for virksomheder og forbrugere. Frem mod 2020
er der udsigt til en betydelig overopfyldelse af Danmarks reduktions-
forpligtelser knyttet til de bindende EU-mål.
Det er regeringens ambition, at flere skal i arbejde, især i den private
sektor, og at færre skal forsørges af det offentlige. Frem mod 2020
er det målet, at beskæftigelsesfrekvensen for de 20-64-årige skal op
på 80 pct. Et mål der i øvrigt er betydeligt mere ambitiøst end EU-
målet på 75 pct.
For at nå målet om en beskæftigelsesfrekvens på 80 pct. skal be-
skæftigelsen fortsætte med at stige frem mod 2020. Ifølge vores se-
neste mellemfristede fremskrivning fra september stiger beskæftigel-
sen i størrelsesordenen 150.000 i perioden 2014-2020. Det vil bringe
beskæftigelsesfrekvensen tæt på 80 pct. Fremgangen skal yderlige-
re understøttes af et fortsat reformarbejde, der bidrager til, at det
bedre kan betale sig at arbejde frem for at modtage en offentlig ydel-
se. Regeringen har siden sin tiltrædelse indgået en række aftaler,
der skal styrke beskæftigelsesindsatsen.
Der er således indgået aftale om et kontanthjælpsloft, indførelse af
integrationsydelse og et mere fleksibelt dagpengesystem. Fra års-
skiftet er der endvidere gennemført en omlægning af refusionssy-
stemet hvad angår indkomstoverførsler. Herudover er der igangsat
trepartsforhandlinger. Og det kan også nævnes, at regeringen øn-
sker at gennemføre en skattereform, der reducerer skatten på ar-
bejdsindkomst og øger tilskyndelsen til at arbejde.
Indsatsen på beskæftigelsesområdet skal bidrage til, at flere inklude-
res i fællesskabet på arbejdsmarkedet, og færre skal forsørges af det
kom (2016) 0095 - Bilag 2: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 205 om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 17/3 2016 om det danske nationale reformprogram og konvergensprogram 2016, fra finansministeren
1615029_0012.png
Side 12 af 15
offentlige. Det vil også bidrage til det fælles EU-mål om social inklu-
sion.
Samtidig arbejder regeringen for at finde løsninger og redskaber, der
gør en reel forskel og giver en mere effektiv social indsats i forhold til
mennesker, der er i en sårbar og udsat situation.
Konvergensprogrammet
Jeg vil også gerne sige lidt om Danmarks Konvergensprogram. Helt
overordnet redegør konvergensprogrammet for udsigterne i forhold
til vækst, beskæftigelse og de offentlige finanser frem mod 2020.
Der arbejdes stadig med talgrundlaget til konvergensprogrammet:
Derfor er det endnu for tidligt at sige noget helt præcist om opdate-
rede vækstskøn og råderummet for finanspolitikken.
Konjunkturudsigterne
Væksten i BNP i anden halvdel af 2015 har ikke været overvælden-
de. Det ændrer dog ikke på det overordnede indtryk – nemlig at vi
befinder os i et opsving, hvor der er udsigt til, at væksten vil tage til.
Derfor forventer vi også, at kapacitetsudnyttelsen i de kommende år
vil nå op på et normalt niveau igen.
Denne vurdering bygger blandt andet på en positiv udvikling på ar-
bejdsmarkedet. Alene i 4. kvartal 2015 fik over 13.000 flere et job, og
siden udgangen af 2012 er beskæftigelsen i den private sektor ste-
get med 82.000 personer, mens ledigheden nu er den laveste siden
foråret 2009. Et andet positivt tegn er fremgangen på boligmarkedet,
der i øvrigt ikke længere er begrænset til København og andre stor-
byer.
kom (2016) 0095 - Bilag 2: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 205 om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 17/3 2016 om det danske nationale reformprogram og konvergensprogram 2016, fra finansministeren
Side 13 af 15
Udviklingen på både arbejdsmarkedet og boligmarkedet bidrager til
fremgang i indkomsterne. Det private forbrug er på vej op, understøt-
tet af en høj forbrugertillid. Husholdningerne har holdt igen på for-
bruget i de seneste år – nogle på grund af et behov for konsolidering
og andre på grund af de usikre udsigter. Men nu er der tegn på, at
forbruget vokser pænt igen og vil følge med indkomsterne op. Det
betyder også, at væksten bliver bredere funderet og mere robust.
Udviklingen i udlandet og især i euroområdet vil dog stadig have stor
betydning for udviklingen i en lille og åben økonomi som den danske.
Derfor vil en eventuelt svagere udvikling i udlandet eller finansiel uro
også smitte af på dansk økonomi. Det kan vi ikke gardere os imod.
Udsigterne for de offentlige finanser og råderummet
Siden den seneste vurdering i
Økonomisk Redegørelse
fra decem-
ber 2015 er olieprisen faldet yderligere. Det styrker umiddelbart
grundlaget for øget privat forbrug og nye investeringer. Men de lave
oliepriser sætter også de offentlige finanser under pres, da statens
indtægter fra olie- og gasudvindingen i Nordsøen reduceres. Det bi-
drager isoleret set også til, at det finanspolitiske råderum bliver redu-
ceret til ca. 10 mia. kr., mod ca. 15 mia. kr. i den seneste opgørelse i
september.
Betydningen af de lavere energipriser vil sammen med anden ny in-
formation om den økonomiske udvikling blive indarbejdet i den opda-
terede fremskrivning af dansk økonomi, der vil ligge til grund for det
kommende konvergensprogram. Derfor må vi væbne os med lidt
tålmodighed, før det er muligt at sige noget mere præcist om det
samlede råderum. Men der er ingen tvivl om, at den lavere oliepris i
kom (2016) 0095 - Bilag 2: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 205 om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 17/3 2016 om det danske nationale reformprogram og konvergensprogram 2016, fra finansministeren
Side 14 af 15
sig selv bidrager til at reducere råderummet. Der er heller ingen tvivl
om, at råderummet under alle omstændigheder er stærkt begrænset.
Udviklingen med tiltagende vækst og stigende beskæftigelse stiller
krav til finanspolitikken. Og den aktuelt meget lempelige pengepolitik
i euroområdet og Danmark øger kravene. Der vil således i de kom-
mende år være behov for, at finanspolitikken gradvist strammes og
løbende afstemmes med konjunktursituationen.
Finanspolitikken er allerede blevet strammet med finansloven for
2016, men niveauet for det offentlige forbrug og de offentlige investe-
ringer er fortsat højt i en historisk sammenhæng. Samtidig er der et
potentielt pres på de offentlige udgifter som følge af flygtningetil-
strømningen, mens de lave oliepriser som allerede nævnt også
presser finanserne.
Udsigterne efter 2020
Konvergensprogrammet ser også på udviklingstendenserne efter
2020. Vi har i de senere år vedtaget vigtige reformer, der sikrer, at
finanspolitikken grundlæggende er holdbar. Det skyldes især refor-
merne om senere tilbagetrækning.
Tilpasningen af aldersgrænserne for folkepension og efterløn vil dog
først være indfaset på længere sigt. I en periode frem mod 2045/50
vil der med uændret politik ske en strukturel forværring af de offentli-
ge finanser, idet den gennemsnitlige pensionsperiode i en lang peri-
ode vil være længere end oprindeligt tilsigtet. Det er fordi levetiden er
steget mere end forventet.
Det er imidlertid en bunden opgave at tilpasse den økonomiske poli-
tik i årene efter 2020, så budgetkravene overholdes. Den såkaldte
kom (2016) 0095 - Bilag 2: Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 205 om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 17/3 2016 om det danske nationale reformprogram og konvergensprogram 2016, fra finansministeren
Side 15 af 15
”hængekøje-udfordring” vil vi derfor skulle håndtere i forbindelse med
kommende mellemfristede planer.
Det skal være med til at sikre, at vi fortsat vil kunne overholde bud-
getloven, som et bredt flertal i Folketinget jo bakker op om.
Også af denne grund er det regeringens klare intention at videreføre
reformindsatsen i de kommende år.