Europaudvalget 2015-16
KOM (2016) 0152 Bilag 1
Offentligt
1615357_0001.png
Notat
30. marts 2016
Resume
Kommissionen fremlagde d. 9. marts forslag til ændringsbudget 1 til EU’s 2016-budget vedrø-
rende finansiering af Kommissionens forslag til etablering af et internt nødhjælpsinstrument samt
ansættelse af 35 ekstra årsværk til EUROPOL’s terrorbekæmpelse. Forslaget omfatter i alt
102 mio. euro i forpligtelsesbevillinger og 82,2 mio. euro i betalingsbevillinger i 2016.
Forpligtelses- og betalingsbevillingerne finansieres via omprioriteringer i 2016 fra EU’s Asyl-,
Migrations- og Integrationsfond (AMIF), der er omfattet af retsforbeholdet. Ændringsforslag 1
finansieres således af omprioriteringer fra et forbeholdsbelagt område, hvilket reducerer den dan-
ske refusion med ca. 11,5 mio. kr.
Baggrund
Som opfølgning på DER konklusionerne fra d. 17.-18. februar 2016, fremsatte
Kommissionen d. 2. marts et forslag om etablering af et nyt instrument til huma-
nitær bistand internt i EU. Det nye instrument skal kunne yde humanitær bistand i
EU-lande, der enten er ramt af en menneske- eller naturskabt katestrofe. I første
omgang skal instrumentet sikre humanitær bistand til de lande, hvor der opholder
sig særligt mange flygtninge og migranter. Der blev opnået enighed om instrumen-
tet på Coreper d. 9. marts. Beslutningen blev vedtaget på Rådet for Almindelige
Anliggender d. 15. marts 2016.
Der afsættes i alt 700 mio. euro i hhv. forpligtelses- og betalingsbevillinger til det
interne nødhjælpsinstrument.
Ændringsbudget nr. 1 til EU’s 2016-budget
Kommissionens forslag til ændringsbudget 1 for 2016 vedrører primært tilførsel af
ressourcer til det nyligt foreslåede interne nødhjælpsinstrument. Midlerne tilføres
for at imødekomme den akutte humanitære situation, der er opstået i Grækenland
den seneste tid. Herudover indeholder ændringsbudgettet finansiering af yderlige-
re 35 ansatte til EUROPOLs terrorbekæmpelsesindsats. Der afsættes i alt 102
mio. euro i forpligtelsesbevillinger og 82,2 mio. euro i betalingsbevillinger.
EU’s interne nødhjælpsinstrument
Forslag til ændringsbudget 1 til EU’s 2016-budget udmønter en del af de bevillin-
ger, der er afsat til EU’s nye interne nødhjælpsinstrument,
jf. baggrund.
Som følge af
beslutningen om at etablere et internt nødhjælpsinstrument afsættes der i alt 300
mio. euro i forpligtelsesbevillinger og 241 mio. euro i betalingsbevillinger i 2016.
Henset til sagens hastende natur anviser ændringsbudget 1 kun finansiering for
100 mio. euro og 80,2 mio. euro til hhv. forpligtelses- og betalingsbevillinger. De
kom (2016) 0152 - Bilag 1: Notat om finansiering af etablering af internt nødhjælpsinstrument og ansættelse af ekstra årsværk i Europol's terrorbekæmpelse
1615357_0002.png
Side 2 af 2
resterende bevillinger vil ifølge Kommissionen blive omprioriteret i løbet af året
fra udgiftskategori 3 ”sikkerhed og borger”. De resterende omprioriteringer vil
enten ske ved overførsler eller i kraft af nye ændringsbudgetter.
Det bemærkes, at Kommissionen i forbindelse med forhandlingerne af det interne
nødhjælpsinstrument har anført, at dele af udgifterne til intern nødhjælp vil blive
opgjort som udviklingsbistand.
EUROPOLs terrorbekæmpelseindsats
Ændringsforslag 1 indeholder også forslag om at tilføre 35 ekstra ansatte til EU-
ROPOLs center for terrorbekæmpelse. Centret for terrorbekæmpelse blev etable-
ret d. 1. januar 2016 i lyset af terrorangrebet i Paris d. 13. november 2015. Der er
allerede 44 ansatte i enheden, men Kommissionen foreslår at tilføre yderligere
bemanding som følge af et stigende antal arbejdsopgaver.
Kommissionen anfører, at udgifterne til de ekstra ansatte vil beløbe sig til 2 mio.
euro i forpligtelses- og betalingsbevillinger.
Kommissionens ændringsforslag 1 til EU's budget for 2016 omfatter ompriorite-
rede forpligtelses- og betalingsbevillinger for i alt hhv. 102 mio. euro og 82,2 mio.
euro i 2016 under udgiftskategori 3 ”Sikkerhed og Borgerskab”. Danmark betaler
ca. 2 pct. af EU’s udgifter, svarende til en statslig finansieringsandel på ca. 12 mio.
kr. i 2016. Da Kommissionens ændringsforslag finansieres via omprioriteringer
medfører forslaget ikke merudgifter for EU-budgettet og heller ikke direkte for
det danske EU-bidrag i 2016.
En række programmer under udgiftskategori 3 er dog omfattet af det danske rets-
forbehold, hvorfor Danmark modtager refusion for udgifter hertil ved årets ud-
gang. Dette gælder bl.a. EU’s Asyl-, Migrations- og Integrationsfond (AMIF). Da
udgifterne til EU’s interne nødhjælpsinstrument finansieres via omprioriteringer
fra AMIF, medfører forslaget en reduktion i den danske refusion på ca. 11,5 mio.
kr.
Regeringens holdning
Regeringen støtter tilførslen af 102 mio. euro og 82,2 mio. euro i hhv. forpligtel-
ses- og betalingsbevillinger i 2016 til EU’s interne nødhjælpsinstrument samt eks-
tra ansatte til EUROPOLs terrorindsats.
Regeringen lægger vægt på, at de tilførte midler finansieres via omprioriteringer,
som foreslået af Kommissionen.
Regeringen lægger desuden vægt på, at de 35 ekstra ansatte til EUROPOL mod-
svares af reduktioner andet steds i overensstemmelse med 5 pct. reduktionsmålet
for EU-ansatte.