Europaudvalget 2015-16
KOM (2016) 0179 Bilag 1
Offentligt
1639870_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets
Europaudvalg
Kommissionens meddelelse: EU-handlingsplan for e-forvaltning
2016-2020. Fremskyndelse af forvaltningernes digitale omstilling
(KOM(2016) 179 final)
Nyt notat
1. Resumé
26. maj 2016
Kommissionen fremsendte den 19. april 2016 meddelelsen ”EU-handlingsplan for e-forvaltning
2016-2020. Fremskyndelse af forvaltningernes digitale omstilling”.
Meddelelsen følger op på tidligere handlingsplaner for e-forvaltning og har til formål at fjerne
eksisterende digitale hindringer for det digitale indre marked og at forhindre, at der opstår
yderligere fragmentering i forbindelse med moderniseringen af de offentlige administrationer.
Handlingsplanen har til formål at sikre, at borgere og virksomheder får det fulde udbytte af de
digitale tjenester ved at øge tilgængeligheden og udbredelsen af e-forvaltningstjenester og dermed
også opnå hurtigere, billigere og mere brugerorientererede digitale offentlige tjenester. Planen vil
samle indsatsen ved fastlæggelse af en række principper (digital betjening som udgangspunkt;
”Kun én gang”-princippet; inklusion og tilgængelighed; åbenhed og gennemsigtighed;
grænseoverskridende som standard; interoperabilitet som standard; og pålidelighed og sikkerhed),
som kommende initiativer bør overholde for at bidrage til de betydelige fordele, som e-forvaltning
kan medfore for virksomheder, borgere og de offentlige administrationer selv.
Endvidere fremhæver meddelelsen tre prioriteringsområder med tilhørende initiativer og
målsætninger, som enten er iværksat eller vil blive iværksat:
Modernisering af den offentlige administration med ikt ved hjælp af centrale digitale
katalysatorer.
Fremme af grænseoverskridende mobilitet ved hjælp af interoperable digitale offentlige tjenester.
Fremme af det digitale samspil mellem administrationerne og borgerne/virksomhederne med
henblik på offentlige tjenester af høj kvalitet.
Der lægges op til, at den løbende opfølgning på handlingsplanen, herunder prioriteringer mv. af
nye initiativer, sker i tæt samspil mellem Kommissionen og medlemsstaterne i en styringskomité.
Meddelelsen har i sig selv ingen samfundsøkonomiske, statsfinansielle, erhvervsøkonomiske eller
øvrige konsekvenser.
kom (2016) 0179 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse: EU-handlingsplan for e-forvaltning 2016-202
1639870_0002.png
Side 2 af 10
2. Baggrund
Kommissionen fremsendte den 19. april 2016 meddelelsen ”EU-handlingsplan for
e-forvaltning 2016-2020. Fremskyndelse af forvaltningernes digitale omstilling”.
Meddelelsen er en del af den såkaldte Teknologipakke, der omfatter meddelelser
om 1) digitalisering af Europas industri, 2) ikt-standardiseringsprioriteter for det
digitale indre marked, 3) et europæisk cloudinitiativ og 4) en EU-handlingsplan for
e-forvaltning. Teknologipakken er en del af Kommissionens opfølgning på
strategien til fremme af digitalisering af europæisk industri ”Strategi for et digitalt
indre marked for Europa” (KOM (2015) 192), som blev offentliggjort den 6. maj
2015.
Meddelelsen bygger videre på Kommissionens ”Handlingsplan for e-forvaltning
under i2010-initiativet 2006-2010” (KOM(2006) 173 endelig) og ”Handlingsplan
for e-forvaltning 2011-2015” (KOM(2010) 743 endelig).
3. Formål og indhold
Strategien for et digitalt indre marked i EU bebuder iværksættelsen af en ny
handlingsplan for e-forvaltning for perioden 2016-2020, som har til formål at
sikre, at borgere og virksomheder får det fulde udbytte af de digitale tjenester ved
at øge tilgængeligheden og udbredelsen af e-forvaltningstjenester og dermed også
opnå hurtigere, billigere og mere brugerorientererede digitale offentlige tjenester.
Planen vil fjerne eksisterende digitale hindringer for det digitale indre marked og
forhindre, at der opstår yderligere fragmentering i forbindelse med modernise-
ringen af de offentlige administrationer. EU-handlingsplanen har til formål at
samle indsatsen ved fastlæggelse af en række principper, som kommende
initiativer skal overholde for at bidrage til de betydelige fordele, som e-forvaltning
kan medføre for virksomheder, borgere og de offentlige administrationer selv.
Handlingsplanen tager sit udgangspunkt i en vision, hvor de offentlige
administrationer og offentlige institutioner inden 2020 bør være åbne, effektive og
inkluderende og stille grænseløse, skræddersyede og brugervenlige digitale
end-to-end-tjenester til rådighed for alle virksomheder og borgere.
Nye initiativer, der iværksættes som en del af handlingsplanen, bør overholde
følgende underliggende principper:
Digital betjening som udgangspunkt,
dvs. at offentlige administrationer bør som
udgangspunkt levere digitale tjenester.
”Kun én gang”-princippet,
dvs. at offentlige administrationer bør sikre, at borgere
og virksomheder ikke skal afgive samme oplysninger flere gange til en offentlig
administration.
Inklusion og tilgængelighed,
dvs. at offentlige administrationer bør udvikle digitale
offentlige tjenester, der som udgangspunkt er inkluderende, og som tager
hensyn til brugeres forskellige behov.
Åbenhed og gennemsigtighed,
dvs. at offentlige administrationer bør dele oplysninger
og data med hinanden og gøre det muligt for borgere og virksomheder at få
kom (2016) 0179 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse: EU-handlingsplan for e-forvaltning 2016-202
1639870_0003.png
Side 3 af 10
adgang til egne oplysninger, følge administrative processer om dem selv, og at
interessenter inddrages om design og levering af tjenester.
Grænseoverskridende som standard,
dvs. at offentlige administrationer skal stille
relevante digitale offentlige tjenester til rådighed på tværs af grænser, bl.a. til
fremme af mobilitet på det indre marked.
Interoperabilitet som standard,
dvs. offentlige tjenester skal være designet til at kunne
fungere gnidningsfrit på hele det indre marked og på tværs af organisations-
mæssige skel.
Pålidelighed og sikkerhed,
dvs. alle initiativer bør gå længere end blot at overholde
lovgivningen om beskyttelse af personoplysninger, privatlivets fred og
it-sikkerhed ved at integrere disse elementer allerede i udviklingsfasen.
Meddelelsen fremhæver følgende politiske prioriteringer, der har til formål at
sætte skub i den digitale omstilling af de offentlige administrationer i
medlemsstaterne og Kommissionen:
Modernisering af den offentlige administration med ikt ved hjælp af
centrale digitale katalysatorer
:
Digitale offentlige tjenester bør bygge på fælles og genanvendelige løsninger og
tjenester, der tager udgangspunkt i aftalte standarder og tekniske specifikationer,
med henblik på at reducere udviklingsomkostningerne og udbredelses-
tidsrammen samt på at øge interoperabiliteten.
Omstilling til fuldt elektroniske offentlige indkøb:
Medlemsstaterne støttes fortsat i
arbejdet med omstillingen til fuldt elektroniske offentlige indkøb. Det er målet,
at virksomheder senest i 2018 elektronisk vil kunne afgive tilbud på offentlige
indkøbsaftaler i EU, og at e-fakturering senest i 2019 accepteres af de offentlige
administrationer i EU.
Fremskynde udbredelsen af elektronisk identifikation og tillidstjenester til brug for
elektroniske transaktioner:
Meddelelsen peger på, at alle offentlige administrationer
fremskynder udbredelsen af elektronisk identifikation og tillidstjenester til brug
for elektroniske transaktioner på det indre marked (eIDAS-tjenester, jf.
Forordning (EU) nr. 910/2014) samt fremmer anvendelsen af elektronisk
identifikation (eID) på tværs af grænser og sektorer, herunder mobil-ID og
tillidstjenester (navnlig e-signaturer, webstedsautentifikation og online-
registrerede leveringstjenester) på digitalt understøttede erhvervsområder (fx
inden for bank- og finanssektoren, e-handel og deleøkonomien) og i den
offentlige sektor, inden for rammerne af den europæiske e-justiceportal. Der
peges på, at medlemsstaterne genanvender åbne tjenester og tekniske moduler
(såsom eID, e-signatur, e-levering og e-fakturering), hvis tilgængelighed i
øjeblikket sikres af midler fra Connecting Europe-faciliteten (CEF).
Udbredelsen af eksisterende europæiske og internationale standarder og tekniske
specifikationer:
Meddelelsen peger på behovet for en yderligere indsats for at sikre
udbredelsen af eksisterende europæiske og internationale standarder og tekniske
kom (2016) 0179 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse: EU-handlingsplan for e-forvaltning 2016-202
1639870_0004.png
Side 4 af 10
specifikationer samt nye, der er under udarbejdelse under prioriteringsplanen for
ikt-standarder. Kommissionen vil sammen med medlemsstaterne koordinere
udviklingen af en prototype af et europæisk katalog over ikt-standarder for
offentlige indkøb, herunder opfordre til at referere til et fælles sæt af ikt-
standarder og -profiler i offentlige indkøberes indkaldelser af tilbud.
Kommissionens omstilling til digitale tjenester:
Kommissionen vil offentliggøre egne
data på EU’s Open Data Portal samt gradvist indføre ”digital betjening som
udgangspunkt” i kontakten online med eksterne interessenter og bruge eIDAS-
tjenester (i 2018), e-fakturering (i 2018) og e-indkøb (i 2019). Endvidere vil
Kommissionen som led i reduktionen af de administrative byrder også gradvist
begynde at benytte ”Kun én gang”-princippet i samspillet med leverandører og
tilskudsmodtagere og undersøge mulighederne for at indføre princippet for
andre interessenter.
Kommissionen vil desuden vurdere konsekvenserne af en mulig implementering
af ”Ingen forældede systemer”-princippet (dvs. fornyelse af it-systemer og -
teknologier, når der er gået et bestemt stykke tid, for at følge med den konstante
udvikling) i de offentlige administrationer.
Yderligere initiativer:
Af yderligere initiativer til reduktion af de administrative
byrder samt øgning af effektiviteten peger meddelelsen eksempelvis på at gøre
digitale offentlige tjenester ”behovsbaserede” og brugervenlige eller ved at
genanvende oplysninger på tjenester på tværs af offentlige administrationer
(under hensyntagen til reglerne om beskyttelse af personoplysninger og
privatlivets fred). Endvidere peges der eksempelvis på udviklingen af nye fælles
byggesten, herunder at de understøtter udbredelsen af de eksisterende og
tilskynder til anvendelsen og deling af cloud-, data- og databehandlings-
infrastruktur.
Fremme af grænseoverskridende mobilitet ved hjælp af interoperable
digitale offentlige tjenester:
Meddelelsen peger på en række konkrete tiltag, der har til formål at bidrage til
oprettelsen af erhvervsvenlige grænseoverskridende offentlige administrationer
og fremme mobiliteten blandt borgere:
Fælles digital portal til information, bistand og problemløsningstjenester om det indre marked:
Kommissionen foreslår etableret en fælles digital portal, der bygger på og samler
eksisterende tilgængelige informationer, bistand og problemløsningstjenester.
Den europæiske e-justiceportal som kvikskranke:
Kommissionen vil gøre den
europæiske e-justiceportal til en kvikskranke, hvor man kan få oplysninger om
det europæiske retsvæsen og få adgang til de retlige procedurer i medlems-
staterne, herunder i 2016 ibrugtage værktøjer til direkte kommunikation mellem
borgere og domstole i andre medlemsstater (e-CODEX) samt indførelsen af
kom (2016) 0179 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse: EU-handlingsplan for e-forvaltning 2016-202
1639870_0005.png
Side 5 af 10
søgetjenesten om den europæiske retspraksisidentifikator (ECLI), bl.a. som led i
gennemførelsen af handlingsplan for europæisk e-justice 2014-2018.
Sammenkobling af medlemsstaternes selskabsregistre og insolvensregistre:
Kommissionen
fortsætter samarbejdet med medlemsstaterne om at oprette den obligatoriske
sammenkobling af alle medlemsstaternes selskabsregistre (jf. direktiv
2012/17/EU) samt det videre arbejde på en elektronisk sammenkobling af
insolvensregistre (jf. Forordning (EU) 2015/848).
Fremme anvendelsen af digitale løsninger for en virksomheds livscyklus:
Kommissionen vil
overveje yderligere tiltag særligt for onlineregistrering og elektronisk arkivering
af virksomheders dokumenter og oplysninger i selskabsregistrene, herunder også
i grænseoverskridende sammenhænge.
Registrering og betaling af moms:
Kommissionen vil fremlægge forslag om at udvide
den fælles elektroniske mekanisme til registrering og betaling af moms til
grænseoverskridende virksomheder til at omfatte forbrugeres onlinesalg af
fysiske varer for at reducere den administrative byrde.
Pilotprojekt om ”Kun én gang”-princippet i forhold til virksomheder:
Der iværksættes i
2016 et pilotprojekt om indførelse af ”Kun én gang”-princippet i digitale
offentlige tjenester på tværs af grænser særligt for virksomheder til myndigheder.
Kommissionen vil derudover oprette et europæisk enstrenget system, der skal
tage fat på anvendelsen af ”Kun én gang”-princippet i forhold til rapportering
inden for maritim transport. Endeligt arbejder Kommissionen på at digitalisere
transportdokumenter for alle typer transport og på at sikre, at disse dokumenter
accepteres af de offentlige myndigheder.
Grænseoverskridende mobilitet:
Kommissionen vil oprette et system til elektronisk
udveksling af oplysninger i forbindelse med social sikring (EESSI), der skal gøre
det muligt at sammenkoble de administrationer, der har ansvaret for social
sikring med henblik på elektronisk dataudveksling mellem 32 lande (28
medlemsstater, Schweiz samt EØS - bestående af Norge, Island og
Liechtenstein). EESSI har til formål at sikre en bedre beskyttelse af borgernes
rettigheder ved at gøre det muligt elektronisk at udveksle personlige
socialsikringsdata i EU mellem medlemsstaternes kompetente myndigheder.
Europæisk portal for jobmobilitet (Eures):
Kommissionen vil arbejde videre med
udviklingen af Eures, herunder tilbyde flere tjenester til jobsøgende og
arbejdsgivere, herunder gennem udbygning af integrationen af portalen og de
offentlige arbejdsformidlingskontorer udveksle jobsøgendes profiler (cv’er).
Udvikling af e-sundhedstjenester:
Kommissionen vil støtte medlemsstaterne i
udviklingen af e-sundhedstjenester, der også muliggør grænseoverskridende
udveksling af e-recepter på baggrund af retningslinjerne for e-recepter
(retningslinjer vedtaget af e-sundhedsnetværket jf. direktiv 2011/24/EU), samt
kom (2016) 0179 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse: EU-handlingsplan for e-forvaltning 2016-202
1639870_0006.png
Side 6 af 10
telemedicin og teleovervågningsløsninger. Derudover vil den støtte
e-sundhedsnetværket ved udarbejdelsen af en rapport om og retningslinjer for
borgernes elektroniske adgang til egne sundhedsoplysninger.
Fremtidige initiativer:
I forhold til mulige fremtidige initiativer under denne
prioritet kunne være leveringen af grænseoverskridende livssituationsbestemte
tjenester til borgere (fx jobskifte, flytning eller indgåelse af ægteskab) og til
virksomheder til nemmere at starte, udvide og drive virksomheder i andre
medlemsstater samt kvalitetsforbedringer af eksisterende e-forvaltningstjenester,
der leveres til borgere og virksomheder i andre medlemsstater.
Fremme af det digitale samspil mellem administrationerne og
borgerne/virksomhederne med henblik på offentlige tjenester af høj
kvalitet:
Kommissionen ønsker at levere tilgængelige online-tjenester af høj kvalitet til
borgere og virksomheder og påtænker at omdanne de websteder, der forvaltes af
Kommissionen, til en tematisk brugercentreret webtilstedeværelse. Dette vil øge
gennemsigtigheden og gøre det muligt for borgere og virksomheder at engagere
sig og deltage i EU's programmer og politiske beslutninger.
”Kun én gang”-princippet i forhold til borgere:
Kommissionen vil undersøge
muligheden for at anvende ”Kun én gang”-princippet i forhold til borgerne i en
grænseoverskridende kontekst, dog under hensyntagen til lovgivningen om
beskyttelse af personoplysninger og privatlivets fred.
Det europæiske cloudinitiativ:
Kommissionen vil oprette en platform for offentlige
myndigheder med henblik på at give adgang til deres data og tjenester (GaaS -
”Government as a Service”).
Geodata (Inspire):
Kommissionen vil fremme udviklingen af slutbruger-
applikationer, inkl. særlige EU-applikationer, med henblik på mere effektivt at
indsamle de data fra borgere og virksomheder, der leveres ved hjælp af geodata
(Inspire) til brug for den politiske beslutningsproces og gennemførelse af
politikker på EU-plan.
Fremtidige initiativer:
Fremtidige initiativer under prioriteten bør bidrage til at
engagere borgerne, virksomhederne og civilsamfundet i den fælles
produktudvikling, produktion og levering af offentlige tjenester og fremme
samspillet mellem de offentlige administrationer, virksomheder og borgere.
Andre mulige initiativer kunne være dataindsamling fra enhver kilde, genbrug af
offentlige data til brug for udviklingen af nye, innovative tjenester og øge de
offentlige administrationers gennemsigtighed.
Kommissionen og interessenter (herunder grupper af medlemsstater) kan foreslå
yderligere tiltag til gennemførelse under handlingsplanen. Kommissionen vil
endvidere nedsætte og være formand for en ”styringskomité for handlingsplanen
kom (2016) 0179 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse: EU-handlingsplan for e-forvaltning 2016-202
1639870_0007.png
Side 7 af 10
for e-forvaltning”, der får ansvaret for at forvalte handlingsplanen, og som vil
bestå af repræsentanter for medlemsstaterne med ansvar for de nationale e-
forvaltningsstrategier.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Meddelelsen har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Meddelelsen i sig selv har ingen statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller
erhvervsøkonomiske konsekvenser. Det er dog muligt, at meddelelsen kan blive
fulgt op af konkrete retsakter, målsætninger eller andet, der vil kunne få sådanne
konsekvenser. Disse kan ikke vurderes på nuværende tidspunkt. Det forventes
dog umiddelbart, at initiativerne i meddelelsen vil få kunne få positive afledte
erhvervsøkonomiske og samfundsøkonomiske effekter gennem øget
konkurrenceevne og mobilitet af arbejdskraft, reduktion af administrative byrder
samt bedre og mere sammenhængende grænseoverskridende e-forvaltnings-
tjenester på tværs af EU for virksomheder og borgere.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Meddelelsen har ingen konsekvenser for beskyttelsesniveauet eller øvrige
konsekvenser for Danmark.
8. Høring
Kommissionens meddelelse blev sendt i høring i Specialudvalget for Energi-,
Forsynings- og Klimapolitik den 9. maj 2016 med høringsfrist den 23. maj 2016.
Der er modtaget høringssvar fra Dansk Erhverv, Dansk Standard og
Håndværksrådet.
Dansk Erhverv kan støtte meddelelsen fra Kommissionen, herunder målene om
at hæve niveauet for digital forvaltning på tværs af medlemsstaterne. Dansk
Erhverv fremhæver vigtigheden af, at udviklingen i medlemsstater, der er digitalt
foran, ikke hæmmes af andre medlemsstater med en mindre ambitiøs tilgang.
kom (2016) 0179 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse: EU-handlingsplan for e-forvaltning 2016-202
1639870_0008.png
Side 8 af 10
Dansk Erhverv ser generelt positivt på Kommissionens forskellige konkrete
indsatsområder, herunder forenkling af mekanismerne til registrering og betaling
af moms, interoperabilitet, brugervenlighed af offentlige digitale tjenester med
fokus på ”brugerens rejse” samt muligheden for en samlet indgang til support for
borgere og virksomheder, udvidelse af tjenester til jobsøgende og arbejdsgivere og
intentionerne om at fremme digitale samspil mellem administrationer og
borger/virksomheder, herunder særligt genanvendelse af data fra offentlige
myndigheder til kommercielle og ikkekommercielle formål, jf. PSI-direktivet.
Særligt om momsinitiativet ser Dansk Erhverv positivt på, at den i 2014 indførte
”Mini one-stop-shop” for virksomheder, der leverer visse digitale ydelser,
udbredes og kommer til at gælde alle typer varer. Endvidere fremhæves
vigtigheden af, at initiativet om tjenester til jobsøgende og arbejdsgivere tager
hensyn til eksisterende kommercielle tjenester. Og endeligt ser Dansk Erhverv det
som væsentligt, at Kommissionen intention om egen webtilstedeværelse og
onlinesamspil med borgerne ses i sammenhæng med evt. nye konstruktioner
mellem myndigheder, kommercielle aktører og digitale fællesskaber som fx
Wikipedia mfl.
Dansk Erhverv støtter endelig meddelelsens foreslåede fleksible og dynamiske
tilgang til handlingsplanen, som i strategiperioden kan udvikle sig i forhold til
ændrede behov, nye teknologiske muligheder og et skiftende marked.
Dansk Standard ser meget positivt på initiativet og de 20 indsatser, der er
beskrevet. Dansk Standard ser gerne en efterfølgende dialog om, hvorledes
arbejdet tænkes gennemført, og efterspørger fokus på eventuelle standardiserings-
behov i forbindelse hermed.
Håndværksrådet bakker helhjertet op om en øget digitalisering i den offentlige
forvaltning. Rådet lægger vægt på, at øget digitalisering af den offentlige
forvaltning indeholder lettilgængelige løsninger, der ikke skaber forvridninger og
ulige konkurrencevilkår, giver besparelse og færre administrative byrder, herunder
ikke skaber nye byrder for små og mellemstore virksomheder.
9. Generelle forventninger til andre landes holdning
Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke oplysninger om andre landes
holdninger til meddelelsen.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens meddelelse velkommen og støtter
Kommissionens overordnede målsætning om at fjerne digitale hindringer for det
digitale indre marked, og at der ikke opstår yderligere fragmentering i forbindelse
med den fortsatte modernisering af de offentlige administrationer, hvor
digitaliseringen spiller en væsentlig rolle. Regeringen er tillige enig i, at det er
væsentligt at vægte, at handlingsplanen skal bistå med at fremme, at borgere og
virksomheder får fuldt udbytte af de digitale tjenester.
kom (2016) 0179 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse: EU-handlingsplan for e-forvaltning 2016-202
1639870_0009.png
Side 9 af 10
Regeringen er enig i visionen om e-forvaltning, og at der på denne baggrund er
fastlagt en række generelle principper, som kan anvendes af Kommissionen og
medlemsstaterne til at vurdere og prioritere evt. nye initiativer, som måtte blive
stillet i forslag af Kommissionen og interessenter (herunder medlemsstaterne selv)
til gennemførelse under handlingsplanen. Regeringen lægger samtidig vægt på, at
ingen af initiativerne ved deres implementering må være bebyrdende for
virksomhederne, men derimod som princip skal være med til at fjerne barrierer og
fremme vækst i det private erhvervsliv.
Regeringen er enig i, at anvendelsen af ”Kun én gang”-princippet i forhold til nye
initiativer vil kunne medføre lettelser for borgere og virksomheder, og at
princippet bør følges både nationalt og internationalt, hvor det er teknisk,
organisatorisk og juridisk muligt. Regeringen finder det væsentligt, at et
pilotprojekt om implementeringen af ”Kun én gang”-princippet afsøger praktisk
implementérbare løsninger, der kan anvendes af offentlige administrationer.
Regeringen finder det vigtigt, at anvendelsen af princippet i forhold til
borgerrettede digitale tjenester sker inden for gældende lovgivning om
beskyttelsen af personoplysninger og privatlivets fred.
Regeringen støtter generelt Kommissionens forslag til overordnede politiske
prioriteringer, herunder de derunder nævnte konkrete initiativer, som allerede er
offentliggjort som initiativer i forbindelse med Kommissionens meddelelse om en
strategi for et digitalt indre marked i EU eller i anden sammenhæng. Regeringen er
enig i, at initiativerne er et væsentligt bidrag til at modernisere den offentlige
sektor som led i gennemførelsen af Strategien for et digitalt indre marked.
Regeringen ser positiv på Kommissionens ambition om en yderligere indsats for
at sikre udbredelsen af eksisterende europæiske og internationale standarder og
tekniske specifikationer, herunder at der udarbejdes et europæisk katalog over ikt-
standarder for offentlige indkøb. Regeringen mener ikke, at kataloget skal erstatte
de nationale kataloger men give et overblik over de standarder og specifikationer,
som myndighederne kan anvende med henblik på at skabe interoperabilitet.
Regeringen ser det som væsentligt, at Kommissionen sikrer, at den yderligere
indsats sker i tæt dialog og i samarbejde med det bredere internationale arbejde på
området, samt at dette sker med tæt inddragelse af medlemsstaterne.
Regeringen finder det væsentligt, at Kommissionens egen omstilling til digitale
tjenester som minimum fastholdes og gennemføres som anført, herunder at
processen accelereres hvor muligt.
Regeringen er enig i, at yderligere initiativer kan baseres på at gøre digitale
tjenester ”behovsbaserede” og brugervenlige ved at genanvende oplysninger på
tjenester på tværs af offentlige administrationer under hensyntagen til
lovgivningen om beskyttelse af personoplysninger og privatlivets fred. Dette kan
være med til at reducere den administrative byrde og øge effektiviteten generelt.
kom (2016) 0179 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse: EU-handlingsplan for e-forvaltning 2016-202
1639870_0010.png
Side 10 af 10
Regeringen støtter Kommissionens fokus på at styrke tilliden til digitale tjenester
og særligt ved at sikre løsninger, der bygger på princippet om ”privacy-by-design”
(dvs. at digitale tjenester allerede i designet og udviklingen af dem integrerer
hensynet til beskyttelsen af privatlivets fred) indenfor rammerne af de generelle
databeskyttelsesregler.
Regeringen finder det væsentligt, at den løbende udvikling og implementering af
e-forvaltningshandlingsplanen sker med tæt inddragelse af medlemsstaterne,
hvorfor Regeringen støtter Kommissionens forslag om etablering af en
”styringskomité for handlingsplanen e-forvaltning” med repræsentanter for
medlemsstaterne, der får ansvaret for den løbende opfølgning på handlingsplanen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.