Europaudvalget 2015-16
KOM (2016) 0235 Bilag 1
Offentligt
1641238_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
24. maj 2016
16/04073-2
krv-sfs
Direktiv om gennemførelse af aftale om gennemførelse af ILO's 2007-
konvention om arbejdsforhold i fiskerisektoren, KOM(2016) 235
1.
Resume
Formålet med forslaget er at gennemføre den aftale om gennemførelse af
ILO’s konvention nr. 188 fra 2007 om arbejdsforhold i fiskerisektoren,
som er indgået af arbejdsmarkedets parter i 2013.
Direktivforslaget indeholder bestemmelser om gennemførelse af aftalen,
der vedlægges som et bilag. Forslaget indeholder herudover bestemmel-
ser, hvorefter medlemsstaterne kan opretholde eller indføre bestemmel-
ser, som er gunstigere for arbejdstagerne end de, som fremgår af parter-
nes aftale, hvorefter gennemførelsen af EU regler ikke kan anvendes som
begrundelse for at sænke det generelle niveau for arbejdstagere i en med-
lemsstat. Medlemsstaterne skal fastsætte sanktioner for overtrædelse af de
nationale bestemmelser, som implementerer direktivet.
Kommissionen ønsker med forslaget at skabe en konsolideret lovramme,
som skal regulere arbejdsvilkårene for havfiskerisektoren og herigennem
at forbedre leve- og arbejdsvilkårene for arbejdstagere i fiskerisektoren
og sikre dem tilstrækkelig beskyttelse og bæredygtige jobs.
Direktivudkastet indeholder som bilag den aftale, som er indgået af par-
terne. Aftalen indeholder i lighed med ILO konventionen bestemmelser
om lægeundersøgelse, hviletid for fiskere, krav om skriftlig ansættelsesaf-
tale, hjemsendelse og om private arbejdsmarkedstjenester.
De danske regler på området lever i vid udstrækning allerede op til kra-
vene i arbejdsmarkedets parters aftale. Forslaget kan dog give anledning
til mindre præciseringer i det danske regelsæt, herunder i lov om søfa-
rendes ansættelsesforhold m.v.
Direktivets ikrafttræden knytter sig til ikrafttræden af konvention nr. 188,
som på forslagets fremsættelsestidspunkt alene er ratificeret af en med-
lemsstat, Frankrig.
kom (2016) 0235 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om gennemførelse af aftale om gennemførelse af ILO's 2007-konvention om arbejdsforhold i fiskerisektoren samt kopi af orientering af Folketinget af 26/5-16 om Danmarks planer for implementering af den bagvedliggende ILO konvention
1641238_0002.png
2/8
2.
Baggrund
Kommissionen har den 29. april 2016 fremsat forslag til direktiv om gen-
nemførelse af den aftale, der er indgået af Sammenslutningen af Land-
brugsandelsorganisationer i EU (Cogeca), Det Europæiske Transportar-
bejderforbund (ETF) og sammenslutningen af Nationale Fiskeriorganisa-
tioner i EU (Europêche) af 21. maj 2012 som ændret den 8. maj 2013,
vedrørende gennemførelsen af Den Internationale Arbejdsorganisations
2007-konvention om arbejdsforhold i fiskerisektoren (herefter konvention
nr. 188).
Forslaget er oversendt til Rådet den 2. maj 2016 i dansk sprogversion.
Forslaget er fremsendt med hjemmel i traktatens (TEUF) artikel 155, stk.
2, hvorefter Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal på forslag fra
Kommissionen. Europa-Parlamentet skal underrettes, hvilket er sket med
Kommissionens oversendelse af forslaget.
Forslaget er desuden i tråd med Kommissionens arbejde med at etablere
et retfærdigt og ægte transeuropæisk arbejdsmarked, som giver arbejdsta-
gerne tilstrækkelig beskyttelse og bæredygtige jobs.
Kommissionen ønsker at forbedre leve- og arbejdsvilkårene for fiskere, der
arbejder på fartøjer, der fører en EU-medlemsstats flag. Det skal ske ved at
fastlægge en konsolideret lovramme, som skal regulere arbejdsvilkårene for
havfiskerisektoren.
3.
Formål og indhold
Forslagets formål er at iværksætte den aftale om gennemførelsen af ILO’s
konvention nr. 188, som er indgået mellem Cogeca, ETF og Europêche.
Forslaget indeholder bestemmelser om gennemførelsen af aftalen, der ved-
lægges som et bilag. Direktivet indeholder herudover bestemmelser om, at
medlemsstaterne kan opretholde eller indføre bestemmelser, som er gunsti-
gere end bestemmelserne i direktivet, samt at direktivet ikke kan anvendes
som tilstrækkelig begrundelse for at sænke det generelle niveau for beskyt-
telse af arbejdstagerne på de områder, som direktivet omfatter.
Medlemsstaterne skal herudover fastsætte, hvilke sanktioner der gælder for
overtrædelse af de nationale bestemmelser, der vedtages i medfør af direkti-
vet.
Implementeringsfristen foreslås at være to år, og Kommissionen skal fore-
lægge en rapport for Rådet om gennemførelsen, anvendelsen og evaluerin-
gen af direktivet senest 5 år efter direktivets ikrafttræden. Direktivet træder i
kraft på den dato, hvor også konvention nr. 188 træder i kraft.
kom (2016) 0235 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om gennemførelse af aftale om gennemførelse af ILO's 2007-konvention om arbejdsforhold i fiskerisektoren samt kopi af orientering af Folketinget af 26/5-16 om Danmarks planer for implementering af den bagvedliggende ILO konvention
3/8
Aftalen, der gennemfører væsentlige dele af konvention nr. 188, indehol-
der bl.a. bestemmelser om betingelserne for tjenesten, herunder om be-
sætning, hviletid og besætningsliste, ansættelsesaftale, hjemsendelse,
etablering af private arbejdsmarkedstjenester samt betaling af løn. Aftalen
er vedlagt direktivudkastet som bilag.
Parternes aftale indeholder ikke bestemmelser om certificering og kontrol
af disse bestemmelser, der er rettet mod landenes administrationer og som
også er en del af ILO konventionen. Dette er normalt ikke forhold, som
kan aftales af arbejdsmarkedets parter.
Aftalen er opdelt i en præambel, 6 dele samt 2 bilag. Nogle af dele er un-
derinddelt.
Aftalens del 1 og 2
omfatter definitioner, anvendelsesområde og generelle
principper – sidstnævnte vedrørende rederens, skibsførerens og fiskerens
ansvar.
Aftalen finder i henhold til artikel 2 anvendelse for 1) alle fiskere, der
arbejder i hvilken som helst egenskab i henhold til en ansættelseskontrakt
eller et ansættelsesforhold på fiskerfartøjer, der udøver kommercielt fiske-
ri, og 2) alle andre fiskere, som er til stede på samme fartøj sammen med
fiskere, der er omhandlet i 1), med henblik på at sikre beskyttelsen af den
overordnede sikkerhed og sundhed.
Begrænsede kategorier af fiskere eller fiskefartøjer kan af medlemsstaten
af objektive grunde og efter en høring fritages fra alle eller visse af krave-
ne i aftalen i en periode på op til 5 år i henhold til aftalens artikel 3.
Aftalens del 3
vedrører mindstekravene for arbejde om bord i fiskeskibe,
herunder krav til mindstealder og lægeundersøgelse.
Kravene til lægeundersøgelse svarer til de krav, som stilles til søfarende i
henhold til MLC (Maritime Labour Convention).
Aftalens del 4
regulerer betingelserne for tjenesten, som omfatter forhold
vedrørende bemanding, arbejds- og hviletid, besætningsliste, ansættelses-
aftale, hjemsendelse samt forhyring og formidling.
Artikel 12 indeholder en forpligtelse for fiskeskibe til at udarbejde en
besætningsliste og udlevere en kopi heraf til bemyndigede personer på
land enten forud for fartøjets afrejse eller umiddelbart derefter.
Staten overtager i henhold til aftalens artikel 19 ansvaret for hjemsendelse
af fiskere, hvis ejeren af et fiskerfartøj undlader at sørge herfor, når fiske-
kom (2016) 0235 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om gennemførelse af aftale om gennemførelse af ILO's 2007-konvention om arbejdsforhold i fiskerisektoren samt kopi af orientering af Folketinget af 26/5-16 om Danmarks planer for implementering af den bagvedliggende ILO konvention
1641238_0004.png
4/8
ren har ret til hjemsendelse, fx som følge af kontraktens ophør eller lig-
nende.
Medlemsstaterne forpligtes i henhold til artikel 20 til at forbyde private
arbejdsmarkedstjenester at anvende metoder, mekanismer eller lister, der
har til formål at forhindre, at fiskere tager arbejde, samt at kræve, at ingen
gebyrer eller lignende betales af fiskeren.
Aftalens del 5
vedrører opholdsrum og kost. På dette særlige område fin-
des mulighed for at leve op til reglerne ved substantiel ækvivalens. Her-
ved forstås regler, der tilgodeser samme formål som den konkrete be-
stemmelses indhold.
Del 5 vedrører desuden
sundhedsforhold, sygdomsbehandling og social
sikring, der dækker sygdomsbehandling og arbejdsmiljø.
Del 6
indeholder bestemmelser om ændringer af aftalen.
Aftalens bilag I
knytter sig til del 4 vedrørende indholdet af ansættelsesaf-
talen og indeholder de oplysninger, som skal fremgå af ansættelsesaftalen,
medmindre oplysningen er overflødig, fordi spørgsmålet er reguleret i
anden sammenhæng, fx i nationale love eller i kollektive overenskomster.
Aftalens bilag II
knytter sig til del 5 og indeholder detaljereguleringen for
opholdsrum.
En del af bestemmelserne i aftalen er allerede reguleret via EU regler. Det
gælder fx regler om hviletid/arbejdstid og regler om sundhedsforhold,
arbejdsmiljø, skriftlige ansættelseskontrakter m.v.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Kommissionen har underrettet Europa-Parlamentet i henhold til artikel 155,
stk. 2, i TEUF ved at sende dem teksten til sit forslag til et direktiv, der in-
deholder aftalen. Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
5.
Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at forslagets formål ikke kan opfyldes af med-
lemsstaterne alene. Havfiskeri er en tværnational sektor, der opererer på
verdensplan. Fiskefartøjer sejler under forskellige EU-flag, men opererer
også uden for territorialfarvandet i den pågældende EU-medlemsstat, i
farvande, der er under de øvrige medlemsstaters jurisdiktion, og i interna-
tionale farvande m.v.
kom (2016) 0235 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om gennemførelse af aftale om gennemførelse af ILO's 2007-konvention om arbejdsforhold i fiskerisektoren samt kopi af orientering af Folketinget af 26/5-16 om Danmarks planer for implementering af den bagvedliggende ILO konvention
1641238_0005.png
5/8
Rådet
1
bemyndigede i 2010 EU-medlemsstaterne til at ratificere konven-
tionen. Frankrig er p.t. den eneste EU-medlemsstat, som har ratificeret
konventionen. Kommissionen anfører derfor, at en ratifikation af kun
nogle af EU’s medlemsstater ikke ville sikre et tilsvarende niveau af or-
dentlige leve- og arbejdsvilkår i EU for fiskere og lige vilkår for så vidt
angår konkurrenceevne mellem EU’s medlemsstater. Især ønskes der fæl-
les standarder på spørgsmål, som endnu ikke er medtaget i EU-
lovgivningen, såsom lægeerklæringer for fiskere, retten til hjemsendelse
og lægebehandling på land.
Det er regeringens opfattelse, at forslaget overholder nærhedsprincippet,
da harmoniseringen af arbejdsforhold i fiskerisektoren alene kan ske gen-
nem fælleslovgivningen.
6.
Gældende dansk ret
I Danmark blev dele af konvention nr. 188 gennemført ved lov nr. 251 af
30. marts 2011 om ændring af søloven, lov om sikkerhed til søs og sø-
mandsloven. Den del af loven, som vedrører konvention nr. 188, er ikke
sat i kraft endnu. Ud over de materielle krav til fx hviletid, lægeundersø-
gelse m.v. foreskriver konventionen også, at fiskeskibene skal certificeres
som bevis for overholdelse af konventionens bestemmelser. Fokus for
lovforslaget, jf. ovenfor, var navnlig spørgsmålet om certifikater, idet
arbejdstagere på fiskeskibe i forvejen var omfattet af bl.a. de krav om
skriftlig ansættelsesaftale, mindstealder, hviletid, uddannelse, sygdoms-
behandling og lægeundersøgelse, som fremgår af konventionen. Spørgs-
målet om certifikater bliver pt. kun aktuelt i forbindelse med, at konventi-
onen træder i kraft internationalt og i forbindelse med en ratifikation.
Karv om certifikater og kontrol er ikke med i af direktivudkastet.
Reglerne for fiskerisektoren er herudover specificeret i lovbemærkninger-
ne til lov nr. 493 af 12. juni 2010, hvorved ILO’s konvention om søfaren-
des arbejdsforhold (MLC) blev gennemført ved ændringer i bl.a. lov om
søfarendes ansættelsesforhold m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 73 af 17.
januar 2014. Det fremgår heraf, at lovændringen medførte nye regler for
søfarende på handelsskibe, mens at fiskeskibe ikke er omfattet af reglerne
i MLC. På den baggrund fastsattes i loven en bemyndigelse til at undtage
fiskeskibe fra de nye regler i loven under hensyntagen til de forskellige
bagvedliggende regler.
Særligt om anvendelsesområdet
1
Rådets afgørelse 2010/321/EU af 7. juni 2010 om bemyndigelse af medlemsstaterne til i Den
Europæiske Unions interesse at ratificere Den Internationale Arbejdsorganisations 2007-
konvention om arbejdsforhold i fiskerisektoren (Konvention nr. C 188) (EUT L 145 af 11.6.2010,
p.12).
kom (2016) 0235 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om gennemførelse af aftale om gennemførelse af ILO's 2007-konvention om arbejdsforhold i fiskerisektoren samt kopi af orientering af Folketinget af 26/5-16 om Danmarks planer for implementering af den bagvedliggende ILO konvention
6/8
I lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v. foreligger der ikke en sådan
definition af ansatte på fiskeskibe, som foreslås i aftalens artikel 2. Der
kan derfor blive behov for mindre præciseringer af bl.a. persongruppen i
lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v.
Særligt om arbejds- og hviletid
Regler om hviletid for fiskere er på nuværende tidspunkt omfattet af Ar-
bejdstidsdirektivet (direktiv 2003/88/EF), som i artikel 21 indeholder reg-
ler om arbejdstagere, der arbejder om bord på havgående fiskerfartøjer.
Arbejdstidsdirektivets artikel 14 fastslår imidlertid, at direktivet ikke fin-
der anvendelse, hvis andre fællesskabsinstrumenter indeholder mere spe-
cifikke forskrifter vedrørende tilrettelæggelsen af arbejdstiden for visse
former for beskæftigelse eller erhvervsvirksomhed.
På tilsvarende vis fremgår det af artikel 11, stk. 1, litra a, i arbejdsmarke-
dets parters aftale, at artikel 3-6, 8 og 21 i arbejdstidsdirektivet ikke finder
anvendelse. Ved vedtagelse af direktivforslaget ophører derfor arbejds-
tidsdirektivets regulering af området og erstattes af de nye regler.
De foreslåede grænser for hviletid i parternes aftale svarer til de nugæl-
dende danske regler.
Særligt om besætningslister
Aftalen indeholder i artikel 12 en regel om, at ethvert fartøj skal have en
besætningsliste, hvoraf der skal udleveres en kopi til bemyndigede perso-
ner på land inden eller umiddelbart efter fartøjets afrejse, som på nuvæ-
rende tidspunkt ikke findes i dansk ret. Der er lagt op til en uformel foran-
staltning, hvis formål er at fastslå antallet af tilstedeværende om bord på
fiskeskibet i tilfælde af nødsituationer, hvor SAR-beredskabet skal iværk-
sættes. En sådan forpligtelse vil kunne fastsættes administrativt.
Særligt om statens pligt til at sørge for hjemsendelse
I henhold til § 10a i lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v. kan Sø-
fartsstyrelsen sikre hjemsendelse for ”personer, der som følge af rederens
væsentlige misligholdelse af deres ansættelseskontrakt er efterladt på et
dansk skib”. Ordningen er finansieret via finansloven.
Statens ansvar i henhold til aftalens artikel 19 for at sørge for hjemsendel-
se af fiskere, hvis ejeren af et fiskerfartøj undlader at sørge herfor, når
fiskeren har ret til hjemsendelse, anses for omfattet af den eksisterende
ordning.
Særligt om private arbejdsmarkedstjenester
Aftalens artikel 20 finder anvendelse, medmindre andet er fastsat i Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2008/104/EF om vikararbejde. Af artikel 20
kom (2016) 0235 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om gennemførelse af aftale om gennemførelse af ILO's 2007-konvention om arbejdsforhold i fiskerisektoren samt kopi af orientering af Folketinget af 26/5-16 om Danmarks planer for implementering af den bagvedliggende ILO konvention
1641238_0007.png
7/8
fremgår det, at medlemsstaterne skal forbyde private arbejdsmarkedstjene-
ster at anvende metoder, mekanismer eller lister, der har til formål at forhin-
dre, at fiskere tager arbejde, samt at medlemsstaterne er forpligtede til at
sikre sig, at ingen gebyrer til private arbejdsmarkedstjenester betales af fi-
skeren.
Der er ikke fastsat regler om private arbejdsmarkedstjenester for fiskere i
dansk ret, og aftalen forpligter i henhold til sin ordlyd ikke medlemsstaterne
til at gøre dette, når blot det sikres, at ingen gebyrer til private arbejdsmar-
kedstjenester afholdes af fiskeren. For søfarende på danske handelsskibe er
der derimod fastsat regler om private forhyrings- og formidlingstjenester.
Særligt om procedurer for behandling af klager vedrørende indkvartering
Der vil være behov for administrativt at fastsætte en adgang for fiskere til at
klage over forhold, som vedrører deres indkvartering i det omfang, indkvar-
teringen ikke lever op til aftalens krav. En sådan klageadgang vil formentlig
kunne samtænkes med den nuværende klageadgang for søfarende i forbin-
delse med krænkelse af deres MLC-baserede rettigheder, jf. § 64 i lov om
søfarendes ansættelsesforhold m.v.
Særligt om drikkevand
Det er i dansk ret fastsat i lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v., at kost
mv. skal være gratis for mandskabet under udmønstringsperioden. Dette
svarer til aftalens artikel 24. Nærmere regler om kost og drikkevand er des-
uden fastsat administrativt og vil skulle justeres, navnlig for så vidt angår
regler om drikkevandets mængde.
Særligt om opholdsrum
Der vil være behov for mindre tilpasning af danske regler fx for så vidt an-
går dækshøjden, som i henhold til gældende danske regler skal være 198
cm, hvorimod aftalens artikel 25 og bilag II foreskriver en dækshøjde på
200 cm. Ændrede krav vil ikke blive stillet til skibe, der i dag fører dansk
flag, men vil i henhold til aftalens bilag II finde anvendelse på skibe, som
indflages, ibrugtages eller ombygges væsentligt efter konventionens ikraft-
træden.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget kan give anledning til mindre præciseringer i det danske regel-
sæt, herunder i lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle, samfundsøko-
nomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. Direktivet vurderes at
kom (2016) 0235 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om gennemførelse af aftale om gennemførelse af ILO's 2007-konvention om arbejdsforhold i fiskerisektoren samt kopi af orientering af Folketinget af 26/5-16 om Danmarks planer for implementering af den bagvedliggende ILO konvention
1641238_0008.png
8/8
medføre løbende administrative konsekvenser for erhvervslivet under 4
mio. kr. årligt.
Beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget vurderes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i
Danmark.
8.
Høring
Forslaget har været i høring i Skibsfartspolitisk Specialudvalg. Maskin-
mestrenes Forening anbefaler forbedrede leve- og arbejdsvilkår for fiskere
på fartøjer, der har flag fra en EU-medlemsstat. Danmarks Fiskeriforening
har endnu ikke svaret på høringen. Der er ikke herudover modtaget be-
mærkninger til forslaget.
Forslaget har desuden været i høring i EU-Specialudvalget for Arbejdsmar-
kedet og Sociale Forhold. Der er ikke modtaget bemærkninger til forslaget.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Generelt forventes de øvrige medlemsstater at stille sig positive over for
Kommissionens forslag.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt tiltag, som bidrager til gennemførelsen af et vel-
fungerende indre marked. Regeringen støtter endvidere tiltag, hvormed
dansk konkurrenceevne øges, herunder ved at danske standarder for arbejds-
tagere i fiskerisektoren modsvares af tilsvarende standarder på EU plan.
Herudover støttes generelt en global regulering af samme forhold.
Regeringen stiller sig derfor positiv over for direktivudkastet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.