GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fastsættelse af kriterier og
procedurer til afgørelse af, hvilken medlemsstat der er ansvarlig for behandlingen af en
ansøgning om international beskyttelse, der er indgivet af en tredjelandsstatsborger
eller en statsløs i en af medlemsstaterne (Dublin-forordningen) (omarbejdning)
KOM(2016) 270 endelig
Nyt notat
Nærværende grund- og nærhedsnotat sendes tillige til Udvalget for Udlændinge- og Inte-
grationspolitik.
Sagen er omfattet af retsforbeholdet .
1. Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til omarbejdning af Dublin-forordningen. Formålet er
bl.a. at effektivisere og forenkle reglerne for fastlæggelse af, hvilken medlemsstat der er
ansvarlig for behandlingen af en ansøgning om asyl, herunder gennem ophævelse af reg-
lerne om ansvarets ophør. Forslaget skal endvidere modvirke misbrug og hindre sekundæ-
re bevægelser inden for EU, idet der indføres en forpligtelse for ansøgerne til at søge asyl i
den medlemsstat, hvortil de først indrejser. Endelig foreslås det at supplere det nuværende
system med en korrigerende fordelingsmekanisme, som ifølge forslaget skal sikre en fair
ansvarsdeling mellem medlemsstaterne. Fordelingsmekanismen, som baseres på en forde-
lingsnøgle, skal aktiveres, når enkelte medlemsstater rammer en nærmere fastsat tærskel
for antallet af asylansøgninger. Antallet af asylansøgere over denne tærskel skal herefter
omfordeles til de øvrige EU-medlemsstater. Forslaget er omfattet af retsforbeholdet. I
henhold til Danmarks parallelaftale har Danmark mulighed for at tilslutte sig forslaget på
mellemstatsligt grundlag, hvis Danmark inden 30 dage efter vedtagelsen giver meddelelse
til Kommissionen om, at Danmark vil gennemføre indholdet af ændringerne i national ret.
Nærhedsprincippet vurderes opfyldt. Hvis Danmark vælger at tilslutte sig forslaget, vurde-
res dette at have lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser. Fra dansk side
arbejdes for etablering af en ordning, som fastholder Danmarks deltagelse i det nuværen-
de Dublin-system uden at blive omfattet af en obligatorisk omfordelingsordning. Danmark
står samtidig fast på, at asyl- og indvandringspolitikken fastlægges i Danmark.
1
26. september 2016
Udlændinge-, Integrations-
og Boligministeriet
Internationalt
Udlændingesamarbejde
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
6198 4000
www.uibm.dk
1
Forslaget er fremsat med hjemmel i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF),
tredje del, afsnit V. Ifølge protokollen om Danmarks stilling deltager Danmark ikke i vedtagelsen af
foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF, tredje del, afsnit V, og ifølge protokollen er ingen af
de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for Danmark, ligesom de ikke
finder anvendelse i Danmark (”retsforbeholdet”).
Danmark har imidlertid en parallelaftale i forhold til den gældende Dublin-forordning, der giver
Danmark ret til fortsat at være tilsluttet retsakten med ændringer på mellemstatsligt grundlag,
såfremt Danmark inden 30 dage efter vedtagelsen giver meddelelse til Kommissionen om, at man vil
gennemføre indholdet af ændringerne i national lovgivning, jf. parallelaftalens artikel 3, stk. 2. Hvis
Danmark beslutter ikke at gennemføre sådanne ændringer, følger det af parallelaftalens artikel 3,
stk. 7, at aftalen som udgangspunkt betragtes som opsagt.
Side
1/7