Europaudvalget 2015-16
KOM (2016) 0283 Bilag 2
Offentligt
1664680_0001.png
TEKNISK GENNEMGANG
AF E-HANDELSPAKKEN
SEPTEMBER 2016
1
kom (2016) 0283 - Bilag 2: Kopi af ERU alm. del - bilag 372, Præsentationer fra teknisk gennemgang af E-handelspakken den 1/9-16
1664680_0002.png
INTRODUKTION
Kommissionen præsenterede den 25. maj forslag til en
omfattende e-handelspakke
som led i strategien for det digitale
indre marked
Kommissionen ser e-handel som en
drivkraft for økonomisk
vækst i EU
og som en forudsætning for et velfungerende digitalt
indre marked
Men det europæiske marked for e-handel har ikke nået sit fulde
potentiale:
hindringer og fragmenterede nationale regler
SEPTEMBER 2016
2
kom (2016) 0283 - Bilag 2: Kopi af ERU alm. del - bilag 372, Præsentationer fra teknisk gennemgang af E-handelspakken den 1/9-16
1664680_0003.png
FORMÅL
Sætte skub i den europæiske e-handel. Det skal ske ved:
Bedre adgang
til online varer og tjenesteydelser
Opbygning af forbrugernes
tillid og øget sikkerhed
for
virksomheder
Mindskede transaktionsomkostninger
og administrative
byrder
Hvordan?
Iværksættelse af en række indbyrdes sammenhængende
initiativer på e-handelsområdet
SEPTEMBER 2016
3
kom (2016) 0283 - Bilag 2: Kopi af ERU alm. del - bilag 372, Præsentationer fra teknisk gennemgang af E-handelspakken den 1/9-16
1664680_0004.png
E-HANDELSPAKKENS INDHOLD
Overordnet meddelelse om pakken (KOM(2016)320)
1. Forordning om
pakkelevering
(KOM(2016)285)
2. Effektiv
forbrugerbeskyttelse
Vejledning til direktivet om urimelig handelspraksis (SWD(2016)163)
Revision af forbrugerbeskyttelsesforordningen (KOM(2016)283)
3. Forordning om
geoblocking
(KOM(2016)289)
APRIL 2016
4
kom (2016) 0283 - Bilag 2: Kopi af ERU alm. del - bilag 372, Præsentationer fra teknisk gennemgang af E-handelspakken den 1/9-16
1664680_0005.png
1. PAKKELEVERING TIL
RIMELIGE PRISER
Kommissionen lægger følgende til grund:
Adgang til effektiv grænseoverskridende pakkeleveringstjenester til
rimelige priser vigtigt for at stimulere øget e-handel
Udfordringen i dag: høje priser på pakkelevering og begrænset
overvågning
Derfor vil Kommissionen:
Øge gennemsigtigheden
af takster mv.
Forbedre tilsynet
med markedet
Fremme konkurrencen
ved krav om gennemsigtig og ikke
diskriminerende tredjepartsadgang
SEPTEMBER 2016
5
kom (2016) 0283 - Bilag 2: Kopi af ERU alm. del - bilag 372, Præsentationer fra teknisk gennemgang af E-handelspakken den 1/9-16
1664680_0006.png
2. EFFEKTIV
FORBRUGERBESKYTTELSE
Vejledning
til direktivet om urimelig handelspraksis
Fortolkningsbidrag til anvendelse af direktivet i praksis. Blandt andet
baseret på domspraksis i de enkelte medlemslande
Præciserer samspillet mellem direktivet om urimelig handelspraksis og
sektorspecifikke
EU-retsakter,
herunder
direktivet
om
forbrugerrettigheder og e-handelsdirektivet.
Præciserer blandt andet hvordan direktivet skal anvendes i forhold til
sociale online medier
Forslag til
revision af forbrugerbeskyttelsesforordningen
(CPC-forordningen)
SEPTEMBER 2016
6
kom (2016) 0283 - Bilag 2: Kopi af ERU alm. del - bilag 372, Præsentationer fra teknisk gennemgang af E-handelspakken den 1/9-16
1664680_0007.png
FORBRUGERBESKYTTELSES-
FORORDNINGEN
Formål:
Sikre en
styrket og ensartet håndhævelse
af
virksomheders grænseoverskridende overtrædelser af EU’s
forbrugerlovgivning, særligt i forhold til den stigende e-handel.
Derfor har EU-Kommissionen foreslået en række
nye
mekanismer og instrumenter,
der skal gøre
håndhævelsessamarbejdet mere effektivt.
APRIL 2016
7
kom (2016) 0283 - Bilag 2: Kopi af ERU alm. del - bilag 372, Præsentationer fra teknisk gennemgang af E-handelspakken den 1/9-16
1664680_0008.png
GRÆNSEOVERSKRIDENDE
OVERTRÆDELSE
APRIL 2016
8
kom (2016) 0283 - Bilag 2: Kopi af ERU alm. del - bilag 372, Præsentationer fra teknisk gennemgang af E-handelspakken den 1/9-16
1664680_0009.png
INDHOLD
Gensidig bistand
Håndhævelsesmyndigheder bistår hinanden i at
opdage og stoppe grænseoverskridende
overtrædelser
Udvides bl.a. med
forslag om tidsfrister
Videndeling
Vidensdeling er nødvendigt for at opdage og
stoppe overtrædelser
Medlemsstaterne er
ansvarlige for
håndhævelsen
Nyt overvågningssystem
Beføjelser
Håndhævelsesmyndighederne har
minimumsbeføjelser, der skal stoppe
grænseoverskridende overtrædelser
Nye minimumsbeføjelser
Håndhævelseskoordinering
Grænseoverskridende overtrædelser kræver et
fælles svar
Nye instrumenter:
koordinerede og fælles
foranstaltninger
9
EU-Kommissionen
Assistance og ny koordinerende
rolle
SEPTEMBER 2016
kom (2016) 0283 - Bilag 2: Kopi af ERU alm. del - bilag 372, Præsentationer fra teknisk gennemgang af E-handelspakken den 1/9-16
1664680_0010.png
3. GEOBLOCKING
Forslag til forordning om imødegåelse af geoblokering og andre former for
forskelsbehandling på grundlag af kundernes nationalitet, bopæl eller
hjemsted (KOM(2016)289)
SEPTEMBER 2016
10
kom (2016) 0283 - Bilag 2: Kopi af ERU alm. del - bilag 372, Præsentationer fra teknisk gennemgang af E-handelspakken den 1/9-16
1664680_0011.png
FORMÅL
Formålet er at
forhindre forskelsbehandling
på det indre marked,
der direkte eller indirekte er baseret på kundernes nationalitet, bopæl
eller hjemsted.
Forslaget omhandler tre typer forskelsbehandling:
Adgang til
online grænseflader
(re-routing)
Adgang til
varer og tjenesteydelser
(‘shop as a local’)
Forskelsbehandling relateret til
betalingsmidler
APRIL 2016
11
kom (2016) 0283 - Bilag 2: Kopi af ERU alm. del - bilag 372, Præsentationer fra teknisk gennemgang af E-handelspakken den 1/9-16
1664680_0012.png
HVILKE SEKTORER ER OMFATTET?
Forslaget omfatter alle sektorer med undtagelse af de sektorer, der er
direkte undtaget af anvendelsesområdet jf. art. 1
Det betyder bl.a., at spilleaktiviteter, sundhedstjenester, finansielle
tjenesteydelser, transporttjenester og audiovisuelle tjenesteydelser er
undtaget fra forordningen.
Alle virksomheder der opererer på EU’s indre marked, inkl. virksomheder,
der har hjemsted i tredjelande er omfattet.
SEPTEMBER 2016
12
kom (2016) 0283 - Bilag 2: Kopi af ERU alm. del - bilag 372, Præsentationer fra teknisk gennemgang af E-handelspakken den 1/9-16
1664680_0013.png
HVILKE SITUATIONER ER OMFATTET?
Opholder sig i
Danmark
Opholder sig i
Italien
Sælger er i Italien
Sælger er i Italien
SEPTEMBER 2016
13
kom (2016) 0283 - Bilag 2: Kopi af ERU alm. del - bilag 372, Præsentationer fra teknisk gennemgang af E-handelspakken den 1/9-16
1664680_0014.png
FORHOLDET TIL ANDEN EU-REGULERING
Servicedirektivet
Præcisering af servicedirektivets bestemmelser om antidiskrimination
Forslaget har forrang, hvis bestemmelserne i forslaget strider mod
servicedirektivets art. 20 (2), som legitimerer forskellige salgsbetingelser, hvis det
kan begrundes i objektive forhold, jf. art. 1, stk. 6,.
Konkurrencelovgivning
Aftaler mellem virksomheder inden for forordningens område, der begrænser
passivt salg – dvs. salg via uopfordrede henvendelser fra kunder – er ugyldige.
Det er allerede tilfældet i dag, også for salg på hjemmesider.
Civilt samarbejde
(hvilket lands regler gælder). Når en erhvervsdrivende
overholder forordningen, betyder det ikke i sig selv, at man retter sin
virksomhed mod en anden medlemsstat.
Forslaget berører ikke reglerne indenfor
beskatningsområdet
SEPTEMBER 2016
14
kom (2016) 0283 - Bilag 2: Kopi af ERU alm. del - bilag 372, Præsentationer fra teknisk gennemgang af E-handelspakken den 1/9-16
1664680_0015.png
DE TRE FORBUD MOD FORSKELSBEHANDLING
Adgang til
onlinegrænseflader
Adgang til varer og visse
tjenesteydelser
Betalingsmidler
SEPTEMBER 2016
15
kom (2016) 0283 - Bilag 2: Kopi af ERU alm. del - bilag 372, Præsentationer fra teknisk gennemgang af E-handelspakken den 1/9-16
1664680_0016.png
1) ADGANG TIL ONLINEGRÆNSEFLADER
Forbud mod adgangsbegrænsning af onlinegrænseflader, f.eks.
hjemmesider og applikationer, på baggrund af kundens nationalitet, bopæl
eller hjemsted.
Det er ikke tilladt at omdirigere til anden hjemmeside
uden
kundens
samtykke.
Der er krav om, at alle udgaver af f.eks. en hjemmesiden skal være let
tilgængelige.
Forbuddene gælder ikke, hvis f.eks. adgangsbegrænsningen er nødvendig
for at sikre, at virksomheden overholder et retligt krav.
SEPTEMBER 2016
16
kom (2016) 0283 - Bilag 2: Kopi af ERU alm. del - bilag 372, Præsentationer fra teknisk gennemgang af E-handelspakken den 1/9-16
1664680_0017.png
2) ADGANG TIL VARER OG VISSE TJENESTER
Salg af varer
uden
levering
En italiensk kunde, der ønsker at købe en tekande hos
en dansk isenkræmmer, vil selv skulle arrangere
fragt eller afhente varen i Danmark.
Salg af elektronisk leverede
tjenesteydelser (ikke
ophavsretligt beskyttet
materiale)
En polsk kunde ønsker at købe datalagring fra en
dansk hjemmeside.
Tjenesteydelser modtaget
i andre lande
En dansk familie, der ønsker at leje en skihytte i
Sverige vil også kunne gøre brug af tilbud, der er
målrettet svenskerne i deres vinterferie.
SEPTEMBER 2016
17
kom (2016) 0283 - Bilag 2: Kopi af ERU alm. del - bilag 372, Præsentationer fra teknisk gennemgang af E-handelspakken den 1/9-16
1664680_0018.png
2) ADGANG TIL VARER OG VISSE TJENESTER
Forslaget påvirker ikke prissætning, og virksomheder vil fortsat have frihed
til at tilpasse tilbud og markedsføring til forskellige markeder jf. art. 4.
Situationer, hvor virksomheder, som følge af et specifikt lovkrav eller
national forbud mod at sælge visse varer eller tjenesteydelser til bestemte
kunder eller markeder, er ligesom ved art. 3 undtaget.
SEPTEMBER 2016
18
kom (2016) 0283 - Bilag 2: Kopi af ERU alm. del - bilag 372, Præsentationer fra teknisk gennemgang af E-handelspakken den 1/9-16
1664680_0019.png
3) BETALINGSMIDLER
Erhvervsdrivende må
ikke anvende forskellige betingelser for
betaling
på grund af kundens nationalitet, bopæl eller hjemsted.
Hvis en fransk erhvervsdrivende tager imod betalinger på sin
hjemmeside med et
fransk visa-kort,
skal han altså også tage imod en
betaling fra et
tysk visa-kort.
Ikke krav om at tage imod en ny betalingsform, som man ikke tager
imod i forvejen. Stadig
ok kun at tage imod Dankort.
SEPTEMBER 2016
19
kom (2016) 0283 - Bilag 2: Kopi af ERU alm. del - bilag 372, Præsentationer fra teknisk gennemgang af E-handelspakken den 1/9-16
1664680_0020.png
IKRAFTTRÆDELSE OG REVISIONSKLAUSUL
Forslaget har virkning senest
seks måneder
efter forslaget er trådt i kraft.
Kravene for elektronisk leverede tjenesteydelser har virkning fra 1. juli
2018.
Kommissionen skal senest to år efter forordningens ikrafttrædelse
præsentere en
evaluering.
Ifm. første evaluering vil Kommissionen vurdere om
ophavsretligt
beskyttet materiale
skal være omfattet af forbuddet mod
forskelsbehandling vedrørende elektronisk leverede tjenesteydelser.
SEPTEMBER 2016
20
kom (2016) 0283 - Bilag 2: Kopi af ERU alm. del - bilag 372, Præsentationer fra teknisk gennemgang af E-handelspakken den 1/9-16
1664680_0021.png
AFRUNDING
Kort sagt (og uden alle nuancerne) er hensigten:
”SHOP AS A LOCAL”
SEPTEMBER 2016
21