Europaudvalget 2015-16
KOM (2016) 0378 Bilag 1
Offentligt
1663413_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
1. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om indrejse- og
opholdsbetingelser for tredjelandsstatsborgere med henblik på beskæfti-
gelse af højt kvalificerede arbejdstagere
KOM(2016) 378 endelig
Nyt notat.
12. september 2016
Nærværende grund- og nærhedsnotat oversendes tillige til Udvalget for
Udlændinge- og Integrationspolitik.
Sagen er omfattet af retsforbeholdet.
1
1. Resumé
Kommissionen fremsatte den 7. juni 2016 et direktivforslag om indrejse og
ophold for højt kvalificerede arbejdstagere – den såkaldte ”EU Blue Card”-
ordning. Forslaget har til formål at fastlægge betingelserne for indrejse og
ophold for tredjelandsstatsborgere, der ansøger om at opholde sig i EU med
henblik på ansættelse i et job, der kræver høje kvalifikationer, og som enten
kommer fra et land uden for EU eller lovligt opholder sig i EU med en anden
status, og deres familiemedlemmer. Med forslaget ophæves den nuværen-
de ”EU Blue Card”-ordning fra 2009 og anvendelsesområdet udvides, betin-
gelserne for indrejse gøres mere fleksible, mobiliteten mellem medlemssta-
terne øges, der indføres hurtigere og mere fleksible procedurer og rettighe-
der. Nærhedsprincippet vurderes at være opfyldt. Forslaget er omfattet af
retsforbeholdet. Forslaget har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser for Danmark. Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegi-
velser om de øvrige medlemsstaters holdninger til forslaget. Fra dansk side
er man overordnet positiv over for forslaget.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2016) 378 endelig af den 7. juni 2016 fremsat
forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om indrejse- og op-
holdsbetingelser for tredjelandsstatsborgere med henblik på beskæftigelse
af højt kvalificerede arbejdstagere, den såkaldte ”EU Blue Card-ordning”.
Forslaget er oversendt til Rådet den 24. juni 2016 i dansk sprogversion.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 79, stk. 2, litra a) og b), om
den fælles indvandringspolitik og skal behandles efter den almindelige lov-
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
KIU
Sagsbehandler
LLA
Tel.
6198 3468
Mail
[email protected]
Ref.-nr.
Dokument nr.
1
Forslaget er fremsat efter TEUF, tredje del, afsnit V. Protokollen om Danmarks stilling, der er knyt-
tet til Lissabon-traktaten, finder derfor anvendelse, hvilket indebærer, at foranstaltningerne ikke vil
være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
Side
1/8
kom (2016) 0378 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om indrejse- og opholdsbetingelser for tredjelandsstatsborgere med henblik på beskæftigelse af højt kvalificerede arbejdstagere
1663413_0002.png
givningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalifi-
ceret flertal.
Det fremgår af konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde den 26. og
27. juni 2014, at for at forblive en attraktiv destination for dygtig arbejds-
kraft og kompetencer skal EU konkurrere i det globale talentkapløb, hvor-
for der bør udformes strategier til optimering af mulighederne ved lovlig
migration, herunder strømlining af eksisterende regler. I den europæiske
dagsorden for migration, vedtaget den 13. maj 2015 efterlyses en attraktiv
EU-ordning for højtuddannede tredjelandsstatsborgere, ligesom det anfø-
res, at der er behov for en revision af Rådets direktiv 2009/50/EF
2
for at
gøre det mere virkningsfuldt med hensyn til at tiltrække dygtig arbejdskraft
til EU og derved tage hånd om både de demografiske udfordringer, som EU
står over for, og manglen på kvalificeret arbejdskraft inden for centrale
sektorer i EU's økonomi.
I en meddelelse fra den 6. april 2016
3
gentog Kommissionen, at den vil fo-
reslå ændringer af direktiv 2009/50/EF med det formål at styrke ordningen
som én fælles EU-ordning for tilladelse til indrejse for højt kvalificerede
arbejdstagere. Europa-Parlamentet har i sin betænkning af 23. marts 2016
4
henvist til, at revisionen af direktivet navnlig bør sigte mod at fjerne de
nuværende uoverensstemmelser med hensyn til f.eks. de parallelle natio-
nale ordninger.
Ved forslaget ophæves det nuværende direktiv 2009/50/EF. Kommissio-
nens vurdering er, at restriktive indrejsebetingelser, manglende fremme af
mobilitet indenfor EU samt besværlige procedurer og forskellige regelsæt
har begrænset den gældende ordnings popularitet og ført til, at det samle-
de antal udstedte tilladelser under denne ordning er relativt lavt sammen-
lignet med tilladelser udstedt under nationale ordninger.
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget er at fastlægge betingelserne for indrejse og op-
hold for tredjelandsstatsborgere, der ansøger om at opholde sig i EU med
henblik på ansættelse i job, der kræver høje kvalifikationer, og som enten
kommer fra et land uden for EU eller lovligt opholder sig i EU med en an-
den status, og deres familiemedlemmer, samt at fastlægge deres rettighe-
der.
2
Rådets direktiv 2009/50/EF af 25. maj 2009 om indrejse- og opholdsbetingelser for tredjelands-
statsborgere med henblik på højt kvalificeret beskæftigelse (EUT L 155 af 18.6.2009, s. 17).
3
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet om en reform af det fælles europæ-
iske asylsystem og om fremme af lovlige migrationsveje til Europa (COM(2016) 197 final).
4
Betænkning om situationen i Middelhavet og behovet for en holistisk EU-tilgang til migration, 23.
marts 2016,
(2015/2095(INI)).
Side
2/8
kom (2016) 0378 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om indrejse- og opholdsbetingelser for tredjelandsstatsborgere med henblik på beskæftigelse af højt kvalificerede arbejdstagere
1663413_0003.png
Forslaget har desuden overordnet til formål at skabe en sammenhængen-
de, effektiv og velfungerende adgangsordning til EU’s arbejdsmarked for
højt kvalificerede arbejdstagere. Med forslaget etableres således en fælles
EU-ordning, der skal erstatte parallelle nationale ordninger for højt kvalifi-
cerede arbejdstagere. Som følge heraf afskæres medlemsstaterne fra at
udstede tilladelser efter national lov til højt kvalificerede arbejdstagere fra
tredjelande, som falder inden for direktivets anvendelsesområde.
For at gøre ordningen mere effektiv, udbredt og attraktiv i forhold til det
tidligere direktiv 2009/50/EF foreslås det, at direktivets anvendelsesområ-
de udvides, at betingelserne for indrejse gøres mere fleksible, at mobilitet
mellem medlemsstaterne øges, at der indføres hurtigere og mere fleksible
procedurer samt at rettigheder for arbejdstagere og deres familiemed-
lemmer styrkes.
Udvidelse af direktivets anvendelsesområde
Det gøres obligatorisk for medlemsstaterne at anerkende ansøgere med
kvalifikationer opnået ved mindst tre års relevant erhvervserfaring som et
alternativ til kvalifikationer fra en uddannelsesinstitution. Forslaget om en
mere gennemsigtig og harmoniseret EU tilgang til anerkendelse af kvalifika-
tioner betyder efter Kommissionens vurdering ikke en sænkning af kravene
til de nødvendige høje kvalifikationer.
Desuden foreslås den relevante personkreds udvidet til at omfatte højt
kvalificerede personer, som har opnået international beskyttelse under
direktiv 2011/95/EU om anerkendelse af flygtninge, samt tredjelandsstats-
borgere, der skal genbosættes i en medlemsstat under fremtidige EU-
ordninger, og som tildeles de samme rettigheder som førnævnte person-
gruppe. Baggrunden for at medtage højt kvalificerede personer, som er
omfattet af international beskyttelse, er at udnytte deres kvalifikationer
bedst muligt som en værdi for både modtagersamfundet og den pågæl-
dende selv. Forslaget omfatter ikke personer, der søger international be-
skyttelse og endnu ikke har fået afgjort deres status. Direktivet omfatter
heller ikke personer, som har modtaget midlertidig beskyttelse eller ude-
lukkende opholder sig midlertidigt i en medlemsstat.
Persongruppen foreslås også udvidet til at omfatte tredjelandsstatsborge-
re, som er familiemedlemmer til EU-borgere, og som opholder sig legalt i
en medlemsstat. Familiemedlemmer til EU-borgere vurderes at have de
samme erhvervsmæssige behov for mobilitet inden for EU som andre højt
kvalificerede tredjelandsstatsborgere. Forslaget betyder, at denne person-
gruppe kan påtage sig beskæftigelse, der kræver høje kvalifikationer, og
tage på forretningsrejser i andre medlemsstater uafhængigt af, om EU-
borgeren ledsager dem.
Side
3/8
kom (2016) 0378 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om indrejse- og opholdsbetingelser for tredjelandsstatsborgere med henblik på beskæftigelse af højt kvalificerede arbejdstagere
1663413_0004.png
I lighed med det nuværende direktiv omfatter forslaget ikke EU-borgere,
tredjelandsstatsborgere som er fastboende udlændinge i EU, der ønsker at
flytte til en anden medlemsstat, sæsonarbejdere eller udstationerede ar-
bejdstagere.
Mere fleksible indrejsebetingelser
Udover de generelle indrejsebetingelser (gyldigt rejsedokument, en syge-
forsikring og at personen ikke udgør en trussel mod den offentlige orden
mv.) gælder et særligt krav om, at ansøgeren skal være i besiddelse af en
ansættelseskontrakt eller ansættelsestilbud ved indrejsen. Kravet til ansæt-
telseskontrakten eller ansættelsestilbuddets længde nedsættes fra 1 år til 6
måneder og det nuværende krav til lønniveauet sænkes. Hvor lønkravet
efter den nuværende ordning er mindst 1,5 gange den gennemsnitlige
bruttoårsløn i den pågældende medlemsstat foreslås det, at lønkravet ned-
sættes og fastsættes efter en tærskel, som medlemsstaterne selv regulerer
indenfor et interval på minimum 1,0 og maksimum 1,4 gange den gennem-
snitlige bruttoårsløn i den pågældende medlemsstat.
Formålet med at fastsætte et minimum og et nyt (lavere) maksimum for
løntærsklen er at øge gruppen af potentielle højt kvalificerede arbejdstage-
re og samtidig øge harmoniseringseffekten medlemsstaterne i mellem. Til
gengæld gives medlemsstaterne fortsat et vist råderum til at fastsætte
tærsklen under hensyntagen til de særlige forhold på deres arbejdsmarked,
det gennemsnitlige indkomstniveau og forskelle med hensyn til indkomst-
fordeling. For specifikke erhverv, hvor der er mangel på arbejdskraft, og
som udpeges af medlemsstaterne, fastsættes en obligatorisk nedre løntær-
skel på 80 % af den generelle tærskel. Samme tærskel foreslås for unge
kandidater, der sjældent har den tilstrækkelige erfaring til at kræve den
samme høje løn.
Der lægges i forslaget op til, at brugen af arbejdsmarkedstest (ENT), som er
et instrument for medlemsstaterne til at vurdere, om der er brug for den
tilbudte arbejdskraft, kun skal være tilladt i situationer, hvor der på en
medlemsstats arbejdsmarked opleves alvorlige forstyrrelser. En sådan situ-
ation kan f.eks. være høj arbejdsløshed inden for et bestemt erhverv. Med-
lemsstaterne bevarer dog retten til at fastsætte antallet af tredjelands-
statsborgere, der samlet set gives adgang til deres territorium i overens-
stemmelse med TEUF artikel 79, stk. 5. Medlemsstaterne vil således enten
kunne betragte en ansøgning som uantagelig eller give afslag. Muligheden
for at begrænse antallet af indrejsende tredjelandsstatsborgere til med-
lemsstatens område efter TEUF artikel 79, stk. 5 omfatter ikke den situati-
on, hvor en tredjelandsstatsborger allerede har lovligt ophold under direk-
tivet, og ansøger om at få forlænget opholdsperioden i den samme eller en
anden medlemsstat.
Side
4/8
kom (2016) 0378 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om indrejse- og opholdsbetingelser for tredjelandsstatsborgere med henblik på beskæftigelse af højt kvalificerede arbejdstagere
1663413_0005.png
Hurtigere og mere fleksible procedurer
Medlemsstaterne får mulighed for at indføre et nationalt system med ”an-
erkendte arbejdsgivere”. Systemet skal sikre endnu kortere sagsbehand-
lingstider og nedbringe kravene til dokumentation fra ansøgeren. Såfremt
en arbejdstager ønsker at skifte arbejdsgiver, forenkles denne adgang, lige-
som indehavere af ”EU Blue Card” tillægges ret til at udøve selvstændig
erhvervsvirksomhed samtidig med, at de er beskæftiget i kraft af deres
opholdskort. Denne ret ændrer dog ikke ved, at betingelserne for indrejse
ved brug af ”EU Blue Card” hele tiden skal være opfyldt, og derfor skal in-
dehaveren forblive i højtkvalificeret beskæftigelse.
Styrkede rettigheder for arbejdstagere og deres familiemedlemmer
Det foreslås også, at reglerne for familiesammenføring for højt kvalificere-
de arbejdstagere lempes. Som en ny lempelse vil familiemedlemmer være
berettiget til at få deres tilladelser, når ”EU Blue Card” udstedes, og derved
straks kunne familiesammenføres med arbejdstageren. Familiemedlem-
mernes ret til ophold i EU er afhængig af arbejdstagerens fortsatte gyldige
”EU Blue Card”. Gyldighedsperioden for et familiemedlems opholdstilladel-
se svarer derfor til gyldigheden af ”EU Blue Card” indehaverens, under den
forudsætning, at familiemedlemmet har et gyldigt rejsedokument i hele
perioden.
Medlemsstaterne må ikke pålægge familiemedlemmerne begrænsninger
med hensyn til deres mulighed for at udøve økonomisk aktivitet som løn-
modtager eller selvstændigt erhvervsdrivende. Medlemsstaten har dog
mulighed for først at kontrollere, om den ledige stilling vil kunne besættes
med arbejdskraft fra den pågældende medlemsstat, et andet EU-land, eller
af en tredjelandsstatsborger, der opholder sig lovligt i medfør af EU-retten
eller national ret, eller med en fastboende udlændinge i EU, der ønsker at
varetage stillingen. Det bemærkes, at personer, der har opnået internatio-
nal beskyttelse, ikke er omfattet af de gunstigere betingelser for familie-
sammenføring, men fortsat er underlagt reglerne på området i den med-
lemsstat, der har ydet dem beskyttelse.
Styrket mobilitet
For at gøre ordningen til en egentlig EU-ordning styrkes mobiliteten mel-
lem medlemsstaterne. Som et nøgleelement foreslås det, at en tredje-
landsstatsborger, der har søgt og opnået ”EU Blue Card” til en medlemsstat
og har opholdt sig der i 12 måneder, kan flytte til en anden medlemsstat og
få lovligt ophold under ordningen under lempelige betingelser. Navnlig må
der ikke kræves arbejdsmarkedstest for mobile indehavere af ”EU Blue
Card”, hvis arbejdsmarkedstest ikke blev krævet ved ansøgningen om ind-
rejsetilladelse til den første medlemsstat. Derudover kan bl.a. fastsatte
kvoter og fornyet kontrol af kvalifikationer heller ikke finde anvendelse.
Familiemedlemmer til den pågældende skal også straks kunne rejse med
Side
5/8
kom (2016) 0378 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om indrejse- og opholdsbetingelser for tredjelandsstatsborgere med henblik på beskæftigelse af højt kvalificerede arbejdstagere
1663413_0006.png
og en række betingelser fraviges for dem under opholdet i den anden med-
lemsstat.
Som noget nyt kan indehaveren af ”EU Blue Card” tage på kortere forret-
ningsrejser på op til 90 dage indenfor en periode på 180 dage i de med-
lemsstater, der deltager i ordningen med henblik på at udføre en forret-
ningsaktivitet. Det overordnede formål med den nye bestemmelse er at
sikre, at forretningsaktiviteter inden for EU, som kan henføres til en højt-
kvalificeret arbejdstagers sædvanlige opgaver, kan udføres uden juridisk
usikkerhed eller store administrative byrder. En sådan mulighed har længe
været efterspurgt af arbejdsmarkedets parter.
Hurtigere adgang til permanent opholdstilladelse
Også adgangen til at få permanent opholdstilladelse gøres mere lempelig
for at sikre tilstrækkelig integration. Der åbnes først og fremmest op for
adgang til permanent opholdstilladelse efter kontinuerligt ophold på 3 år i
en medlemsstat, som indehaver af ”EU Blue Card”. Flytter indehaveren af
kortet til en anden medlemsstat under reglerne om mobilitet kan statussen
alternativt opnås i kraft af sammenlagt 5 års kontinuerligt ophold i forskel-
lige medlemsstater. Der tages ved udregning heraf også hensyn til ophold
med en anden opholdstilladelse end ”EU Blue Card”. Det kræves dog altid,
at indehaveren af kortet, umiddelbart før ansøgningen indgives, har op-
holdt sig i minimum 2 år i den medlemsstat, hvor der søges om permanent
opholdstilladelse.
For at matche de mere omfattende rettigheder som indehavere af ”EU
Blue Card” får, indføres der også nye garantier, der bl.a. omfatter øgede
krav til dokumentation i visse situationer, samt mulighed for medlemssta-
terne til at sanktionere arbejdsgivere, der ikke overholder deres forpligtel-
ser under ordningen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure i
TEUF art. 294 medlovgiver.
Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har vedrørende nærhedsprincippet anført:
Den nuværende fragmenterede situation med divergerende og parallelle
nationale regler, der gælder for den samme kategori af tredjelandsstats-
borgere på tværs af medlemsstaterne, vurderes hverken virkningsfuld eller
effektiv for nogen af de involverede parter. Særligt mindre medlemsstater,
Side
6/8
kom (2016) 0378 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om indrejse- og opholdsbetingelser for tredjelandsstatsborgere med henblik på beskæftigelse af højt kvalificerede arbejdstagere
der handler på egen hånd, vurderes ikke at være ordentlig klædt på til at
klare sig i den internationale konkurrence.
Selv med den foreslåede harmoniserede EU-ordning og afskaffelse af de
nationale ordninger vil medlemsstaterne fortsat beholde kompetence på
visse områder, såsom deres traktatbaserede beføjelser til at fastlægge an-
tallet af indrejsetilladelser til tredjelandsstatsborgere, der kommer til deres
område for at søge arbejde. På samme måde vil det fortsat være muligt for
medlemsstaterne at indføre arbejdsmarkedstest i situationer, hvor deres
arbejdsmarked oplever alvorlige forstyrrelser.
Desuden fremhæves det i præamblen til forslaget, at medlemsstaterne
ikke i tilstrækkelig grad vil kunne opnå målene med dette direktiv, hvis de
agerer selvstændigt. Navnlig når det gælder bedre udnyttelse af EU's sam-
lede tiltrækningskraft med hensyn til at sikre højtkvalificerede arbejdstage-
res mobilitet mellem medlemsstaterne og fastsættelse af klare fælles ind-
rejsekriterier på tværs af medlemsstaterne, kan målene bedre nås på EU-
plan.
På den baggrund vurderes nærhedsprincippet at være opfyldt.
6. Gældende dansk ret
Vedtagelsen af det nye Blue Card direktiv får ingen lovgivningsmæssige
konsekvenser, da Danmark efter Protokollen om Danmarks Stilling ikke
deltager i vedtagelsen, og direktivet ikke vil være bindende for eller finde
anvendelse i Danmark.
I Danmark har tredjelandsstatsborgere mulighed for at opnå opholdstilla-
delse på baggrund af beskæftigelse eller selvstændig erhvervsvirksomhed,
jf. udlændingelovens § 9 a, stk. 1.
Det følger bl.a. af udlændingelovens § 9 a, stk. 2, at opholdstilladelse kan
meddeles på baggrund af beløbsordningen, hvis ansættelsen indebærer en
årlig aflønning på mindst 400.000 kr. (i 2016-niveau). Ligeledes følger det,
at opholdstilladelse kan meddeles til udlændinge på baggrund af positivli-
sten, som får arbejde inden for fagområder, hvor der er mangel på kvalifi-
ceret arbejdskraft. Af § 9 a, stk. 2, følger endvidere, at der under visse for-
udsætninger kan meddeles opholdstilladelse efter fast-track ordningen,
hvis udlændingen er tilbudt ansættelse i en certificeret virksomhed, lige-
som en udlænding på baggrund af en godkendt forretningsplan har mulig-
hed for at opnå opholdstilladelse som selvstændig erhvervsdrivende. Ende-
lig følger det, at der under visse forudsætninger kan meddeles opholdstil-
ladelse til bl.a. tredjelandsborgere, der er tilbudt ansættelse som forskere,
trainees, ansatte på boreplatforme, samt til visse ansatte inden for land-
brugsområdet.
Side
7/8
kom (2016) 0378 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om indrejse- og opholdsbetingelser for tredjelandsstatsborgere med henblik på beskæftigelse af højt kvalificerede arbejdstagere
Herudover kan udlændinge, der har mistet deres oprindelige opholds-
grundlag i visse tilfælde få opholdstilladelse på baggrund af deres arbejde.
Det er en betingelse, at udlændingen er i et fast ansættelsesforhold af læn-
gere varighed eller gennem en længere periode har drevet selvstændig
erhvervsvirksomhed, og at beskæftigelsesmæssige eller erhvervsmæssige
hensyn taler derfor.
7. Konsekvenser
Vedtagelse af forslaget har hverken statsfinansielle, samfundsøkonomiske,
miljømæssige eller forbrugerbeskyttelsesmæssige konsekvenser for Dan-
mark, da forslaget er omfattet retsforbeholdet.
Det er Kommissionens vurdering, at forslaget ingen virkninger har på EU’s
budget.
8. Høring
Sagen forelægges Specialudvalget for asyl- og indvandringssamarbejde.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlems-
staters holdninger til forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positiv over for vedtagelsen af et direktiv, der forbedrer mu-
lighederne for at tiltrække kvalificeret arbejdskraft til EU. Dog lægger rege-
ringen vægt på, at direktivforslaget hviler på princippet om selvforsørgelse
og ikke udhuler de enkelte medlemslandes løndannelsessystemer.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side
8/8