Europaudvalget 2015-16
KOM (2016) 0399 Bilag 1
Offentligt
1654189_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Dato
11. juli 2016
Europa-Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets ændring af forordning nr. 531/2012 i forhold til regler
for engrosmarkederne for roaming
KOM(2016) 399
1. Resumé
Europa-Kommissionen har den 15. juni 2016 offentliggjort forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets ændring af forordning nr. 531/2012 i forhold til regler for
engrosmarkederne for roaming. Kommissionen foreslår bl.a. at reducere de eksi-
sterende engrosprislofter for tale, sms og data til henholdsvis 0,29 DKK/minut, 0,07
DKK/sms og 0,06 DKK/MB.
Kommissionen følger med forslaget op på en forordning vedtaget af Europa-
Parlamentet og Rådet i efteråret 2015, som lægger op til at afskaffe detailtillæg for
roaming inden for EU fra midten af 2017.
Forslaget vurderes at have en generel positiv effekt på samfundsøkonomien i EU.
Forslaget vurderes endvidere at påvirke dansk ret, idet forslagets tvistløsningsme-
kanisme vil kræve en ændring af teleloven.
Regeringen deler Kommissionens bekymring over de høje priser for international
roaming, da de høje priser fortsat er en hindring for et indre marked for mobil-
kommunikation i EU og dermed er en barriere for innovation og vækst. Regeringen
støtter Kommissionens ønske om at sænke engrospriserne for roaming, men læg-
ger vægt på, at der fastsættes betydeligt lavere lofter end de af Kommissionen
foreslåede.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2016) 399 af den 15. juni 2016 fremsat forslag om
ændring af forordning om roaming på offentlige mobiltelefonnet i EU. Forslaget er
fremsat med hjemmel i TEUF artikel 114 og skal behandles efter den almindelige
lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret
flertal.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/9
www.efkm.dk
kom (2016) 0399 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om forslag forordning vedr. regler for engrosmarkederne for roaming
1654189_0002.png
Siden 2007 har der i EU været fastsat prislofter for brug af mobiltelefoner i andre
EU-lande, såkaldt international roaming. Der har været fastsat lofter for mobiludby-
dernes takster for tale-, sms- og datatjenester både mellem hinanden (engrosni-
veau) og over for forbrugerne (detailniveau). Desuden er der i EU-reguleringen
fastsat regler med henblik på at øge og sikre gennemsigtigheden for og beskyttel-
sen af forbrugerne på roamingtjenester.
Priserne for roaming har været reguleret, fordi markederne for roaming ikke er til-
strækkeligt konkurrenceprægede. Reguleringen er en reaktion på vedvarende be-
kymring over den manglende konkurrence på markedet for internationale roaming-
tjenester og de heraf følgende høje priser, som de europæiske forbrugere og virk-
somheder måtte betale for roamingtjenester på rejser i EU, inden reguleringen tråd-
te i kraft. Inden reguleringen blev indført, var priserne markant højere end omkost-
ningerne forbundet med at udbyde tjenesterne og meget højere end priserne for
tilsvarende nationale tjenester. Prislofterne er løbende blevet sat ned i erkendelse
af, at markederne for roamingtjenester fortsat ikke er velfungerende og ikke er
prægede af konkurrence.
Den 25. november 2015 vedtog Europa-Parlamentet og Rådet at afskaffe detailtil-
læg for roaming inden for EU fra den 15. juni 2017.
1
Afskaffelsen af detailtillæg for
roaming indebærer, at det fremover som udgangspunkt skal koste det samme at
bruge mobiltelefonen, uafhængigt af om man befinder sig hjemme eller i et andet
EU-land (”Roam-Like-At-Home” (RLAH)).
Afskaffelsen af detailtillæg for roaming er dog betinget af, at Kommissionen foreta-
ger en undersøgelse af engrosmarkedet for roaming i EU med henblik på at vurde-
re, hvilke foranstaltninger der er nødvendige for at muliggøre en bæredygtig afskaf-
felse af detailtillæg for roaming senest den 15. juni 2017. Samtidig er afskaffelsen
også betinget af, at Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
ændring af forordning nr. 531/2012 i forhold til regler for engrosmarkederne for
roaming vedtages.
Selskaber, der reelt vil tabe penge på at sælge roaming til hjemlige priser, vil dog
fortsat kunne opkræve en mindre roamingafgift for at dække dette tab (bæredygtig-
hedsmekanisme).
Derudover vil selskaberne kunne anvende en ”politik om rimeligt forbrug” i forbin-
delse med forbruget af detailroamingtjenester til hjemlige priser. Politikken om rime-
ligt forbrug har til formål at forhindre forbrugeres misbrug eller unormale anvendel-
ser af regulerede detailroamingtjenester til andre formål end periodiske rejser, og
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2015/2120 af 25. november 2015 om foranstaltninger
vedrørende adgang til det åbne internet og om ændring af direktiv 2002/22/EF om forsyningspligt og
brugerrettigheder i forbindelse med elektroniske kommunikationsnet og -tjenester og forordning (EU) nr.
531/2012 om roaming på offentlige mobilkommunikationsnet i Unionen.
Side 2/9
kom (2016) 0399 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om forslag forordning vedr. regler for engrosmarkederne for roaming
1654189_0003.png
dermed undgå fx ”permanent roaming”, hvor forbrugerne i deres hjemland anven-
der sim-kort fra andre lande, hvor de nationale priser er lavere. Hvis en forbruger
overstiger ”fair use”-grænsen, vil mobilselskaberne fortsat kunne opkræve et min-
dre gebyr for roaming.
Det følger af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2015/2120, at Kom-
missionen på den baggrund skal fastsætte nærmere regler om anvendelsen af en
politik om rimeligt forbrug og bæredygtighedsmekanismen senest den 15. decem-
ber 2016 i to gennemførelsesretsakter.
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag skal sikre gennemførelsen af det digitale indre marked ved
at regulere engrosprislofterne for roaming. Det skal bane vejen for, at detailtillæg
for roaming kan afskaffes den 15. juni 2017 uden, at de hjemlige og besøgte mar-
keder påvirkes negativt.
Kommissionen konstaterer i sit forslag, at de nationale engrosmarkeder for roaming
ikke er velfungerende, og at dette ikke vil ændre sig under den fremtidige RLAH-
løsning (Roam-Like-At-Home). Det nye forslag indeholder derfor en sænkning af
engrosprislofterne for tale, sms og data til henholdsvis 0,29 DKK/minut, 0,07
DKK/sms og 0,06 DKK/MB.
Tabel 1: Udvikling i regulerede engrosprislofter for roaming, DKK
1. juli
2011
Foretage
taleopkald
Afsende
sms
Data
1,34
1. juli
2012
1,04
1. juli
2013
0,74
1. juli
2014
0,37
1. juli
2015
0,37
1. juli
2016
0,37
15. juni
2017
0,29
0,29
3,72
0,22
1,86
0,14
1,11
0,14
0,37
0,14
0,37
0,14
0,37
0,07
0,06
Note: Der er anvendt følgende omregningskurs: 1 € = 7,4414 DKK (pr. 3. maj 2016).
Derudover gives der i forslaget mulighed for, at der mellem selskaberne aftales at
fravige de regulerede engrosprislofter til fordel for en ureguleret kontrakt, fx kapaci-
tetsbaseret prisfastsættelse eller andre typer kontrakter. Kommissionen foreslår
hermed, at operatørerne bør gives mulighed for at forhandle innovative prisordnin-
ger for engrostjenester, som ikke er direkte forbundet til det faktiske forbrug, og
dermed muligheden for at indgå en aftale om ikke at benytte de maksimale regule-
rede engrosroamingtakster. Ifølge Kommissionen vil dette have en positiv indvirk-
ning på engrosmarkedet for roaming, og dette er dermed foreslået som en supple-
rende foranstaltning.
Side 3/9
kom (2016) 0399 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om forslag forordning vedr. regler for engrosmarkederne for roaming
1654189_0004.png
Endelig indføres der nye regler om tvistløsning for aftaler mellem selskaber, såle-
des at tvister mellem besøgte netoperatører og andre operatører vedrørende de
gældende priser for de input, som er nødvendige for at levere regulerede
engrosroamingtjenester, kan henvises til den eller de kompetente nationale
tilsynsmyndigheder.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Det er Kommissionens vurdering, at nærhedsprincippet er overholdt. Dette begrun-
des med:
En fælles tilgang til regulering af engrosmarkeder for roaming for hele Unionen vil
forhindre, at de enkelte medlemsstater håndterer problemet med høje engrospriser
på forskellige måder. Disse forskellige tilgange vil skabe barrierer for det indre mar-
ked, da udbydere af roamingtjenester i Unionen vil være underlagt forskellige lov-
rammer, alt efter om de er udbydere af roamingtjenester (som besøgte udbydere)
eller købere af engrosroamingtjenester (som hjemmeudbydere), på trods af de
regler for detailroaming, som er fastlagt i roamingforordningen.
Et andet argument for en fælles tilgang på EU-plan er, at enkelte medlemsstater
kan besidde utilstrækkelige incitamenter til at regulere nationale engrosmarkeder
på en måde, der tager hensyn til, hvordan deres regler kan påvirke muligheden for
at anvende RLAH i andre medlemsstater. Et initiativ på EU-plan vil bedre kunne
tage hensyn til alle medlemsstaters generelle interesser. Hvis det ikke er muligt at
sikre ensartet regulering af engrosmarkeder for roaming på EU-plan, kan det, grun-
det den øgede risiko for uoverensstemmelser mellem engrosomkostninger pådra-
get i andre medlemsstater og detailindtægter, vanskeliggøre ikrafttrædelsen af
RLAH.
Regeringen deler Kommissionens vurdering og finder også, at nærhedsprincippet
er overholdt i nærværende forslag.
6. Gældende dansk ret
De nationale tilsynsmyndigheders adgang til at foretage markedsundersøgelser er
reguleret i lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester
2
.
Derudover er der i en bekendtgørelse
3
fastsat bestemmelser om tilsyn med over-
holdelse af roaming-forordningerne. Bekendtgørelsen fastlægger endvidere, hvilke
2
Jf. lovbekendtgørelse nr. 128 af 7. februar 2014, som senest ændret ved lov nr. 1567 af 15. december
2015.
3
Bekendtgørelse nr. 342 af 31. marts 2016 om adgang til det åbne internet og international roaming.
Side 4/9
kom (2016) 0399 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om forslag forordning vedr. regler for engrosmarkederne for roaming
1654189_0005.png
sanktioner der kan pålægges, hvis reglerne ikke overholdes, samt hvordan man
kan klage over de afgørelser, som tilsynsmyndigheden træffer.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslagets tvistløsningsmekanisme vil have lovgivningsmæssige konsekvenser og
vil kræve en ændring af teleloven, idet forordningen henviser til tvistløsningsmeka-
nismen i rammedirektivet
4
. Den danske implementering af rammedirektivets tvist-
løsningsmekanisme betyder, at det alene er Erhvervsstyrelsen, der har mulighed
for at anvende bestemmelsen. Dette skyldes, at bestemmelsen alene gælder i for-
hold til adgangsreguleringen, som varetages af Erhvervsstyrelsen. Der eksisterer
ikke en generel bestemmelse om alternativ tvistbilæggelse, som Energistyrelsen,
som ansvarlig myndighed, vil kunne anvende på roaming. Derfor vil der være be-
hov for en indførelse af en anvendelig bestemmelse i teleloven.
Forslaget vurderes herudover ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser, idet
forordningen har direkte virkning og ikke skal implementeres i dansk ret.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser
for det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes at have en generel positiv effekt på samfundsøkonomien i EU.
Forslaget skal bidrage til gennemførelsen af det digitale indre marked og vurderes
at medføre øget brug af digitale løsninger på tværs af landegrænser, både for er-
hvervslivet og den enkelte forbruger, øget innovation og fordele for forbrugerne.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes at påvirke udbydernes indtjening som følge af de sænkede en-
grosprislofter. Indførelsen af lavere engrosprislofter kan på kort sigt reducere sel-
skabernes engrosindtægter på roaming. Imidlertid reduceres samtidig selskabets
engrosomkostning, når selskabet køber roaming på engrosniveau for at kunne
levere roamingtjenester til deres egne kunder. Men den resulterende større efter-
spørgsel efter mobile tjenester på rejser i EU, især for data, bør afbøde og opveje
begge effekter i et stort omfang.
Udviklingen af nye anvendelser af netværkstilsluttede enheder og applikationer på
rejser i EU kan udløse betydelige nye indtægter for industrien.
Grundet de lave danske mobilpriser kan indførelsen af RLAH fra midten af 2017
gøre det særligt dyrt for de danske selskaber, såfremt engrosprislofterne ikke ned-
4
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/21/EF af 7. marts 2002 om fælles rammebestemmelser
for elektroniske kommunikationsnet og -tjenester.
Side 5/9
kom (2016) 0399 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om forslag forordning vedr. regler for engrosmarkederne for roaming
1654189_0006.png
sættes tilstrækkeligt. Således kan for høje engrosprislofter indebære en risiko for at
underminere rentabiliteten i selskabernes roamingforretning.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget vurderes ikke have en væsentlig indvirkning på udviklingslande, interna-
tional handel eller investeringer. EU’s roamingforordning er en retsakt med fokus
på oprettelsen af det indre marked i EU. Anvendelsesområdet dækker trafikken
inden for EU, når en kunde af en mobiloperatør i EU roamer på en anden mobil-
operatørs mobilnet i EU.
8. Høring
Forslaget har i perioden den 15. juni til 22. juni 2016 været sendt i høring i Special-
udvalget for Energi-, Forsynings- og Klimapolitik.
Der er indkommet et fælles høringssvar fra Hi3G, TDC, Telenor og Telia samt sup-
plerende høringssvar fra Hi3G, TDC og Telia. Der er endvidere modtaget et hø-
ringssvar fra Forbrugerrådet Tænk.
Selskaberne Hi3G, TDC, Telenor og Telia (herefter ”selskaberne”) bemærker i de-
res fælles høringssvar, at det er nødvendigt med foranstaltninger på engrosniveau,
og at der en meget tæt sammenhæng mellem engrosprislofterne og niveauet og
sammensætningen af en politik om rimeligt forbrug (fair use). Derfor mener selska-
berne, at der ikke kan træffes afgørelse om disse to spørgsmål uafhængigt af hin-
anden.
Selskaberne er enige med Kommissionen i, at der bør fastsættes ensartede en-
grosprislofter på tværs af EU. Selskaberne anfører dog, at de foreslåede niveauer
for tale, sms og data er for høje, og ikke afspejler de reelle omkostninger ved at
levere disse tjenester. Særligt vigtige er niveauerne for tale og data.
Derudover bemærker selskaberne, at forslaget bør fastsætte en løbende og auto-
matisk nedjustering af engrosprislofterne i de kommende år eller i det mindste en
revisionsklausul i fx 2019 med henblik på en fortsat nedsættelse af engrosprislof-
terne for at afspejle effektivitetsgevinster og den forventede høje vækst i især data-
trafikken.
Endelig finder selskaberne det positivt, at der gives mulighed for på fuldt frivillig
basis at indgå engrosaftaler om roaming, hvis struktur afviger fra dem, der er skit-
seret i forslaget. Dog bør der indføres sikkerhedsforanstaltninger, således at den
svage part ikke er tvunget ind i en sådan aftale.
Supplerende til det fælles høringssvar anfører TDC, at det selv med meget lav fair
use grænse og RLAH ikke vil være muligt at opretholde en rentabel mobilforretning
for lande og selskaber, der er nettoaftager af roamingtrafik, og som Danmark hhv.
Side 6/9
kom (2016) 0399 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om forslag forordning vedr. regler for engrosmarkederne for roaming
1654189_0007.png
TDC har lave priser og dertil meget store datapakker. Således vil der være risiko
for, at der vil komme flere abonnementer uden roaming, medmindre prisloftet juste-
res. Dette vil være særligt problematisk for selskaber, der som TDC kun opererer
som netværksoperatør i én medlemsstat.
TDC anmoder derfor om, at der fra dansk side arbejdes for følgende prisloft for en
væsentlig nedsættelse af engrosprislofterne til 0,055 DKK/minut, 0,00074 DKK/sms
og 0,0037 DKK/MB.
Hi3G anfører i sit supplerende høringssvar, at engrosprislofterne bør fastsættes
væsentligt lavere end det af Kommissionen foreslåede. Det er selskabets vurde-
ring, at engrosprislofterne bør være 0,074 DKK/minut, 0,037 DKK/sms og 0,018
DKK/MB, og at disse niveauer afspejler engrosomkostningerne for roaming og gi-
ver de besøgte netværksoperatører et afkast af deres investeringer i nettet.
Hi3G ønsker endvidere, at der bør være en konsekvent regulering af mobiltermine-
ringstaksterne i EU og på et niveau under det regulerede engrosprisloft for tale. For
at RLAH kan være bæredygtig i hele EU, bør der ikke være forskelle mellem mobil-
termineringstakster på tværs af EU.
Derudover anfører Hi3G, at engrosprislofterne bør fastsættes på et niveau, der gør
det muligt for operatører, der driver deres net effektivt, at få dækket deres omkost-
ninger, når deres net bruges til roaming. Samtidig bør lofterne være tilstrækkeligt
lave til at gøre det muligt for alle hjemmeudbydere at tilbyde RLAH til deres kunder,
og uden at det medfører tab for hjemmeudbyderne.
Telia angiver i sit supplerende høringssvar, at engrosprisloftet for tale skal reduce-
res markant. Telia ønsker således, at engrosprisloftet for tale skal være tæt på
niveauet for det vægtede gennemsnit for mobiltermineringspriser i EU. Sker det
ikke, vil det den operatør, der har en kunde, der roamer, ikke kunne få dækket sine
detailomkostninger. Telia angiver også, at det foreslåede engrosprisloft for data er
for højt.
Forbrugerrådet Tænk finder, at det fremlagte forslag ikke i tilstrækkelig grad sikrer
opnåelsen af et fælles marked for roaming. Man ønsker derfor, at Danmark skal
arbejde for, at de nye engrosprislofter skal være omkostningsbaserede og fair.
Endvidere skal lofterne være på et niveau, der sikrer, at mindre, konkurrencedygti-
ge selskaber ikke bliver tvunget ud af markedet.
Forbrugerrådet Tænk mener, at Roam-Like-At-Home skal gælde for alle forbrugere,
der roamer, hos alle selskaber i EU. Det kan kun lade sig gøre gennem stærk regu-
lering af engrosmarkedet. Endvidere mener man, at permanent roaming bør gøres
mulig for at opnå et ægte fælles marked. Hvis konkurrencen faktisk fungerer på
mobilmarkederne, vil der kun være begrænset risiko for, at det bliver en domine-
Side 7/9
kom (2016) 0399 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om forslag forordning vedr. regler for engrosmarkederne for roaming
1654189_0008.png
rende praksis. I fald der ikke opnås aftale om tilstrækkeligt lave engrosprislofter,
bør der etableres en tidsramme for en glidende overgang til omkostningsbaserede
og fair lofter.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været drøftet i Rådets arbejdsgruppe for telekommunikation. Som
forventet viste de første holdningstilkendegivelser en tydelig nord-syd opdeling. De
lande, som har en stor indgående roamingtrafik og dermed sælger en stor mængde
roamingtrafik, ønsker at bibeholde de nuværende engrosprislofter, mens de lande,
som har en stor udgående roamingtrafik og dermed køber en stor mængde
roamingtrafik, ønsker en nedsættelse af engrosprislofterne.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen deler Kommissionens bekymring over de høje priser for international
roaming, da de høje priser fortsat er en hindring for et indre marked for mobil-
kommunikation i EU og dermed er en barriere for innovation og vækst.
Det er regeringens holdning, at de konkurrenceproblemer, der knytter sig til interna-
tional roaming, er af en særlig karakter, og at prisregulering på engrosniveau derfor
er en nødvendighed af hensyn til både virksomheder og forbrugere. Det er endvide-
re regeringens holdning, at konkurrenceproblemerne på markedet for international
roaming fortsat ikke kan løses på nationalt niveau, men kræver en indsats på EU-
niveau.
Regeringen støtter Roam-Like-At-Home løsningen. Regeringen vil arbejde for at
finde en langtidsholdbar løsning, som kan sikre rimelige roamingpriser til glæde for
forbrugere og virksomheder og dermed sikre den europæiske målsætning om, at
priserne for international roaming skal være de samme som de nationale priser fra
den 15. juni 2017.
Hvis forbrugerne på tværs af EU skal få reel gavn af Roam-Like-At-Home løsnin-
gen, er det afgørende, at engrosprislofterne på roaming sænkes væsentligt. Ellers
risikerer selskaberne at miste penge på at levere roamingtjenester i EU. Konse-
kvensen heraf kan være, at selskaberne ophører med at tilbyde disse tjenester –
især i de billige abonnementer – eller at de hjemlige priser stiger væsentligt.
Regeringen finder det derfor væsentligt, at der findes en balance, der gør det muligt
for forbrugerne at bruge deres mobiltelefoner, når de rejser i Europa, og samtidig
ikke betyder, at operatørerne vil tabe penge, når de leverer roamingtjenester.
Regeringen vurderer, at der er plads til en yderligere reducering af engrosprislof-
terne, og at de af Kommissionen foreslåede engrosprislofter er for forsigtigt fastsat,
særligt hvad angår data. Regeringen lægger vægt på, at der fastsættes væsentligt
lavere engrosprislofter end de af Kommissionen foreslåede.
Side 8/9
kom (2016) 0399 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om forslag forordning vedr. regler for engrosmarkederne for roaming
1654189_0009.png
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 9/9