Europaudvalget 2015-16
KOM (2016) 0482 Bilag 2
Offentligt
1659873_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
22. august 2016
J nr. 2016-2082
Folketingsmedlem Søren Egge Rasmussen (EL) har den 26. juli 2016 stillet mig
følgende spørgsmål 277 EFK alm. del som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 277:
I forlængelse af EU-Kommissionens fremlæggelse af forslaget for de ikke-
kvotebelagte sektorer bedes ministeren oversende en opgørelse, der viser den
danske ikke-kvotebelagte udledning i henholdsvis 2005, aktuel status, og hvordan
den forventes at se ud i 2020. Opgørelsen bedes vise både den samlede ikke-
kvotebelagte udledning og udledningen fordelt på de tre sektorer: transport,
landbrug og boliger.
Svar:
Danmarks udledninger fra de ikke-kvotebelagte sektorer, som opgjort i forhold til
Danmarks nuværende EU-forpligtelse for perioden 2013-2020 er i Energistyrelsens
seneste basisfremskrivning fra 2015 opgjort som følgende (i CO
2
-ækvivalenter):
År
Udledning
2005
39,0 mio. ton
2013
32,8 mio. ton
2020-fremskrivning
31,2 mio. ton
2013 er det seneste år, hvor der foreligger konsoliderede tal for udledningerne.
2020-udledningerne er inklusiv effekten af fødevare- og landbrugspakken og
udmøntningen af energireserven. Det skal bemærkes, at fremskrivningen for
udledningerne 2020 er hæftet med usikkerhed.
Der forekommer løbende tekniske justeringer af opgørelsesregler og
emissionsfaktorer, hvilket også påvirker opgørelsen af de historiske udledninger.
Som følge heraf kan det danske basisår 2005 i forhold til perioden 2013-2020 blive
justeret af EU-kommissionen.
Fordelingen mellem sektorer i tabellen neden for er opdelt på de ikke-
kvoteomfattede kategorier, der anvendes i Energistyrelsens Basisfremskrivning
2015.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
År
Energi- og Forsyningssektor
2005
7%
2013
3%
2020
4%
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.efkm.dk
kom (2016) 0482 - Bilag 2: Kopi af EFK alm. del - svar på spm. 277, 278, 279 og 280 om Kommissionens forslag til forordning om bindende årlige reduktioner af drivhusgasemissionerne fra medlemsstaterne fra 2021 til 2030, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1659873_0002.png
Transport
Landbrug
Fremstilling inkl. byggeri
Tjenester
Husholdninger
Affald og spildevand
35 %
33 %
9%
3%
10 %
4%
37 %
37 %
9%
3%
7%
4%
41 %
38 %
6%
2%
6%
3%
Det skal i forlængelse heraf bemærkes, at der endnu er usikkerhed omkring
væsentlige detaljer knyttet til, hvilke emissioner, der ifølge EU-Kommissionens
forslag til bindende årlige reduktioner af drivhusgasemissionerne fra
medlemsstaterne fra 2021 til 2030, skal tælles med i basisårsudledningerne i 2005.
Derfor kan der pt. ikke gives et præcist tal for, hvordan udledningerne i basisåret
2005 vil blive opgjort ifølge EU-Kommissionens forslag for perioden 2021-2030.
Visse elementer vil være op til forhandling, og kan således først meget sent lægges
fast. Andre er af mere teknisk karakter og skal afdækkes gennem dialog med
Kommissionen.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 2/2
kom (2016) 0482 - Bilag 2: Kopi af EFK alm. del - svar på spm. 277, 278, 279 og 280 om Kommissionens forslag til forordning om bindende årlige reduktioner af drivhusgasemissionerne fra medlemsstaterne fra 2021 til 2030, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1659873_0003.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
22. august 2016
J nr. 2016-2082
Folketingsmedlem Søren Egge Rasmussen (EL) har den 26. juli 2016 stillet mig
følgende spørgsmål 278 EFK alm. del som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 278:
I forlængelse af EU-Kommissionens fremlæggelse af forslaget for de ikke-
kvotebelagte sektorer anmodes om status for den forventede danske anvendelse af
den fleksible mekanisme der kaldes ”banking”, hvorefter lavere udledning et år kan
gemmes til merudledning senere, opgjort årligt fra 2015 til og med 2020. I hvilket
omfang vil Danmark i medfør af forslaget kunne indlede perioden 2021-2030 med
en således opsparet pulje fra den tidligere periode?
Svar:
I perioden 2013-20 forventes Danmark ifølge Basisfremskrivning 2015 samt en
efterfølgende revision af den forventede udledning som følge af Landbrugspakken
og udmøntningen af Energireserven at udlede ca. 12,5 mio. t CO2-ækvivalent
mindre drivhusgas fra de ikke-kvotebelagte sektorer end den tildelte udledningsret.
Udledningsretten følger af Europa-Parlamentets og Rådets Beslutning nr.
406/2009/EF af 23. april 2009 om medlemsstaternes indsats for at reducere deres
drivhusgasemissioner med henblik på at opfylde Fællesskabets forpligtelser til at
reducere drivhusgasemissionerne frem til 2020.
Danmark forventes derfor at opspare en pulje på ca. 12,5 mio.
udledningsrettigheder i perioden 2013-20. Overskuddets omfang er dog usikkert og
vil i sidste ende afhænge af udviklingen i drivhusgasudledningen frem mod 2020.
Desuden har EU-Kommissionen mulighed for at justere medlemsstaternes tildelte
udledningsret, eftersom man er overgået til nye opgørelsesmetoder for
drivhusgasudledningen.
Ifølge Kommissionens forslag af 20. juli 2016 til Europa-Parlamentets og Rådets
Forordning om bindende årlige reduktioner af drivhusgasemissionerne fra
medlemsstaterne fra 2021 til 2030 skal overskydende udledningsrettigheder fra
perioden 2013-20 ikke kunne overføres og anvendes i perioden 2021-30.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/1
www.efkm.dk
kom (2016) 0482 - Bilag 2: Kopi af EFK alm. del - svar på spm. 277, 278, 279 og 280 om Kommissionens forslag til forordning om bindende årlige reduktioner af drivhusgasemissionerne fra medlemsstaterne fra 2021 til 2030, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1659873_0004.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
22. august 2016
J nr. 2016-2082
Folketingsmedlem Søren Egge Rasmussen (EL) har den 26. juli 2016 stillet mig
følgende spørgsmål 279 EFK alm. del som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 279:
I hvilket omfang har Danmark benyttet sig af muligheden for at købe og sælge
udledninger på ikke-kvoteområdet fra og til andre EU-lande siden 2005?
Svar:
Adgangen til at købe og sælge udledningsrettigheder for de ikke-kvotebelagte
sektorer tildelt i perioden 2013-2020 følger af Europa-Parlamentets og Rådets
Beslutning nr. 406/2009/EF af 23. april 2009 om medlemsstaternes indsats for at
reducere deres drivhusgasemissioner med henblik på at opfylde Fællesskabets
forpligtelser til at reducere drivhusgasemissionerne frem til 2020.
Danmark har ikke benyttet sig af denne mulighed.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/1
www.efkm.dk
kom (2016) 0482 - Bilag 2: Kopi af EFK alm. del - svar på spm. 277, 278, 279 og 280 om Kommissionens forslag til forordning om bindende årlige reduktioner af drivhusgasemissionerne fra medlemsstaterne fra 2021 til 2030, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1659873_0005.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
22. august 2016
J nr. 2016-2082
Folketingsmedlem Søren Egge Rasmussen (EL) har den 26. juli 2016 stillet mig
følgende spørgsmål 280 EFK alm. del som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 280:
Hvor mange tons CO2eq skal Danmarks ifølge EU-Kommissionens forslag for de
ikke-kvotebelagte sektorer som minimum reducere med inden for landbrug,
transport og boliger, såfremt Danmark udnytter muligheden for at op til 6 % hentes
via nye fleksible løsninger.
Svar:
I Kommissionens forslag af 20. juli 2016 til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om bindende årlige reduktioner af drivhusgasemissionerne fra
medlemsstaterne fra 2021 til 2030 foreslås et dansk drivhusgasreduktionsmål for
de ikke-kvotebelagte sektorer på 39 pct. i 2030 ift. udledningen i 2005.
Ifølge forslaget skal Danmarks præcise udledningsret i årene 2021-30 først
fastlægges efter, at udledningen i årene 2016-18 kendes, og udledningsretten vil
desuden afhænge af fastsættelsen af et justeret estimat for Danmarks ikke-
kvotebelagte udledning i 2005. Derfor er der en vis usikkerhed om omfanget af
udledningsrettigheder, som Danmark vil blive tildelt ifølge Kommissionens forslag.
Kommissionens forslag lægger op til to nye fleksibilitetsmekanismer, som
medlemslandene vil kunne anvende ved målopfyldelsen. Kommissionen foreslår, at
Danmark skal kunne anvende kvoter fra EU’s kvotehandelssystem samt LULUCF-
kreditter fra forbedret kulstofbalance i jord og skov i Danmark til målopfyldelse.
Danmarks adgang til disse to fleksibilitetsmekanismer vil ifølge forslaget svare til
ca. 6 pct. point af 2005-udledningen hvert år i hele perioden 2021-30, hvilket ifølge
Kommissionens foreløbige estimat kan svare til omtrent 22 mio. t. CO
2
-
ækvivalenter.
Herudover lægger Kommissionens forslag op til at videreføre to eksisterende
fleksibilitetsmekanismer i form af hhv. køb af andre medlemslandes
udledningsrettigheder eller projektbaserede kreditter fra klimaprojekter i andre
medlemslande.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.efkm.dk
kom (2016) 0482 - Bilag 2: Kopi af EFK alm. del - svar på spm. 277, 278, 279 og 280 om Kommissionens forslag til forordning om bindende årlige reduktioner af drivhusgasemissionerne fra medlemsstaterne fra 2021 til 2030, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1659873_0006.png
Kommissionens forslag indeholder – i lighed med de nuværende regler for 2013-
2020 - ikke en minimumsgrænse for, hvor meget Danmark fysisk skal reducere
drivhusgasudledningen inden for landbrug, transport og boliger. Det afgørende vil
fortsat være, at medlemsstaterne opfylder deres reduktionsforpligtelse gennem de
til formålet tilladte instrumenter.
Regeringen er i øvrigt i gang med at analysere Kommissionens forslag til
Danmarks drivhusgasreduktionsmål for de ikke-kvotebelagte sektorer i perioden
2021-30.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 2/2