Europaudvalget 2015-16
KOM (2015) 0750
Offentligt
1640777_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
30. maj 2016
Forebyggelseskontoret
Casper Skibdal Vistrup
2016-0032/06-0046
1954814
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 (KOM (2015) 0750), som
Folketingets Europaudvalg har stillet til justitsministeren den 10. maj
2016. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kenneth Kristensen Berth (DF).
Søren Pind
/
Katrin Thorsvig Hansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
kom (2015) 0750 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om redegørelse, for de kritikpunkter der er rejst i høringssvarene, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Spørgsmål nr. 2 (Alm. del) fra Folketingets Europaudvalg:
”Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DI-
REKTIV om ændring af Rådets direktiv 91/477/EØF om er-
hvervelse og besiddelse af våben
Ministeren bedes redegøre for de kritikpunkter, der er rejst i
høringssvarene til KOM (2015) 0750 (våbendirektivet) samt
oplyse, hvad man har gjort for at imødekomme kritikken og de
bekymringer, der er rejst. Spørgsmålet stilles på baggrund af
ministerens forelæggelse for Europaudvalget onsdag den 4.
maj 2016.”
Svar:
1.
Kommissionen fremsatte den 18. november 2015 forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv 91/477/EØF om
erhvervelse og besiddelse af våben (herefter våbendirektivet).
På baggrund af Justitsministeriets høring over forslaget samt grund- og
nærhedsnotat herom modtog ministeriet høringssvar fra Dansk Industri,
Danmarks Våbenhandlerforening, Dansk Skytte Union, Danmarks Jæger-
forbund, DGI Skydning, Dansk Land- og Strandjagt og ActionSportGames
A/S, som indeholdt kritikpunkter over Kommissionens oprindelige forslag.
2.
Nedenfor gennemgås de fremkomne kritikpunkter, de foreløbige for-
handlingsresultater i Rådet samt regeringens holdning hertil.
2.1.
Kommissionens oprindelige forslag indebar, at adgangen til at erhver-
ve og anvende skydevåben for personer under 18 år blev begrænset væ-
sentligt. Danmarks Våbenhandlerforening, Dansk Skytte Union, Danmarks
Jægerforbund og DGI Skydning har anført, at dette allerede er underlagt
streng kontrol, og at forslaget vil få konsekvenser for bl.a. unge jægere og
de danske efterskoler.
I Rådet lægges der op til, at adgangen til erhvervelse og besiddelse af sky-
devåben for personer under 18 år videreføres uændret i relation til det nu-
gældende våbendirektiv, hvilket regeringen støtter.
2.2.
I forhold til Kommissionens forslag om at indføre en tidsbegrænsning
for udstedte tilladelser til erhvervelse og besiddelse af skydevåben, der ik-
ke må overstige 5 år, har Danmarks Våbenhandlerforening, Dansk Skytte
Union, Danmarks Jægerforbund og DGI Skydning anført, at en sådan ord-
2
kom (2015) 0750 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om redegørelse, for de kritikpunkter der er rejst i høringssvarene, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
ning vil være unødigt bureaukratisk og omkostningsfuld for såvel ejere af
skydevåben som myndigheder.
I Rådet er denne bestemmelse foreslået ændret således, at medlemsstaterne
skal gennemgå udstedte våbentilladelser i intervaller, der ikke må oversti-
ge 5 år. Samtidig overlades det til de kompetente myndigheder i den enkel-
te medlemsstat at træffe beslutning om, hvorvidt våbentilladelsen kan en-
ten fornys eller forlænges. Dette ses fra regeringens side at være en forbed-
ring i forhold til Kommissionens oprindelige forslag.
2.3.
Kommissionens oprindelige forslag indeholdt et krav om en obligato-
risk lægeundersøgelse forud for udstedelse af våbentilladelse. Danmarks
Våbenhandlerforening, Dansk Skytte Union, Danmarks Jægerforbund og
DGI Skydning har udtrykt kritik af dette og anført, at kravet ikke vil med-
føre et øget sikkerhedsniveau.
Regeringen har arbejdet for, at der ikke fastsættes krav om obligatoriske
lægeundersøgelser forud for udstedelse af våbentilladelser. Det er efter re-
geringens opfattelse derimod vigtigere, at der føres en løbende kontrol
med, at betingelserne for udstedelse af våbentilladelsen er opfyldt.
I Rådet er bestemmelsen ændret således, at det overlades til medlemssta-
terne på frivillig basis at fastsætte eventuelle krav om obligatoriske læge-
undersøgelser, hvilket regeringen støtter.
2.4.
Kommissionens oprindelige forslag indebar et forbud mod salg af
skydevåben og komponenter hertil ved hjælp af fjernkommunikationstek-
nik (navnlig internettet), undtagen for våbenhandlere og våbenmæglere.
Danmarks Våbenhandlerforening, Dansk Skytte Union, Danmarks Jæger-
forbund og DGI Skydning har tilkendegivet, at et sådant forbud vil være
umuligt at håndhæve for de nationale myndigheder. De har også bemær-
ket, at grænseoverskridende salg af skydevåben allerede er underlagt
streng kontrol, samt at der ikke foreligger dokumentation for, at denne
form for handel udgør en sikkerhedsrisiko.
Dansk Land- og Strandjagt har anført, at denne form for handel er vigtig
for den enkelte ejer af skydevåben, samt at et forbud imod dette vil medfø-
re en stigning i antallet af skydevåben, som besiddes af private.
3
kom (2015) 0750 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om redegørelse, for de kritikpunkter der er rejst i høringssvarene, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Efter regeringens opfattelse er det vigtigt, at der føres kontrol med privat-
personers handel med skydevåben via fjernkommunikationsteknik, således
at skydevåben ikke overdrages til personer, som ikke har den fornødne til-
ladelse til at besidde skydevåbnet. Efter regeringens opfattelse bør der
overlades medlemsstaterne fleksibilitet i forhold til den nærmere indret-
ning af denne kontrol.
I Rådet lægges der op til, at de kompetente myndigheder i medlemsstater-
ne eller autoriserede våbenhandlere eller våbenmæglere skal føre kontrol
enten forinden eller i forbindelse med overdragelse af skydevåben solgt via
fjernkommunikationsteknik, hvilket regeringen støtter.
2.5.
Det fremgik af det oprindelige forslag, at erhvervelse og besiddelse af
visse halvautomatiske skydevåben fremadrettet ville blive forbudt. Det
drejede sig dels om fuldautomatiske skydevåben, som er blevet konverteret
til halvautomatiske skydevåben og dels om halvautomatiske skydevåben til
civil brug, som ligner fuldautomatiske skydevåben.
Danmarks Våbenhandlerforening, Dansk Skytte Union, Danmarks Jæger-
forbund og DGI Skydning har anført, at forbuddet i høj grad ville ramme
personer, som lovligt besidder disse skydevåben og dermed ikke ville have
den ønskede effekt.
Dansk Land- og Strandjagt har oplyst, at forslaget om forbud mod visse
halvautomatiske skydevåben bør fjernes, da sådanne skydevåben er veleg-
nede til regulering af rågeunger.
I Rådet har der været enighed om, at det alene er de farligste halvautomati-
ske skydevåben, som skal forbydes. Derfor har der været fokus på, at de
halvautomatiske skydevåben, som fremadrettet foreslås omfattet af for-
buddet, bør afgrænses på baggrund af tekniske specifikationer med bag-
grund i våbnenes farlighed. Dette støtter regeringen.
2.6.
Det fremgik af Kommissionens oprindelige forslag, at ”kopi af skyde-
våben” skulle forstås som ”genstande, der har et skydevåbens fysiske ud-
seende, men som er fremstillet på en sådan måde, at de ikke kan ombygges
til affyring af et skud eller udsendelse af en kugle eller et projektil ved
hjælp af et brændbart drivmiddel”.
Dansk Industri og ActionSportGames A/S har oplyst, at et forbud mod ko-
pier af skydevåben er for vidtgående. Organisationerne har anført, at dette
4
kom (2015) 0750 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om redegørelse, for de kritikpunkter der er rejst i høringssvarene, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
kan betyde, at både legetøjsvåben og såkaldte ”airsoft enheder” vil blive
omfattet af direktivet og underlagt kontrol på linje med andre skydevåben,
hvilket vil medføre administrative og økonomiske byrder for erhvervslivet.
Regeringen er enig i, at bestemmelsen gav anledning til fortolkningstvivl,
da ordlyden umiddelbart kunne medføre, at eksempelvis legetøjsvåben ri-
sikerede at blive omfattet af våbendirektivet.
Bestemmelsen er udgået af forslaget i Rådet, hvilket regeringen støtter.
2.7.
Det oprindelige forslag ville medføre, at lyddæmpere fremadrettet
ville blive betragtet som en væsentlig del af et skydevåben i direktivets
forstand, hvilket Danmarks Våbenhandlerforening, Dansk Skytte Union,
Danmarks Jægerforbund og DGI Skydning har udtrykt kritik af.
I Rådet er dette udgået, hvorfor lyddæmpere ikke vil være at betragte som
en væsentlig del til et skydevåben i medfør af direktivet. Det støtter rege-
ringen.
2.8.
Kommissionens forslag om revisionen af våbendirektivet blev frem-
skyndet som følge af terrorangrebet i Paris den 13. november 2015, og der
er som følge heraf ikke gennemført en konsekvensanalyse.
Dansk Industri og ActionSportGames A/S har oplyst, at der bør udarbejdes
en konsekvensanalyse af forslaget.
Regeringen finder det generelt hensigtsmæssigt, at der forud for fremsæt-
telse af forslag til EU-retsakter i det omfang det er muligt, gennemføres
konsekvensanalyser af forslagene.
3.
Sammenfattende er det regeringens opfattelse, at forslaget i sin nuvæ-
rende udformning helt overordnet er blevet væsentligt bedre end det oprin-
delige forslag, som Kommissionen fremsatte tilbage i november. Regerin-
gen forventer derfor at kunne støtte den generelle indstilling som forventes
opnået på rådsmødet for retlige og indre anliggender den 9. og 10. juni
2016.
5