Forsvarsudvalget 2015-16
L 10 Bilag 1
Offentligt
1554053_0001.png
Maj 2015
KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT
vedrørende
forslag til lov om net- og informationssikkerhed
(Lovforslag L 201)
Et udkast til lovforslag har i perioden 21. april 2015 til 4. maj 2015 været sendt i høring
hos:
Advokatrådet, Amnesty International, Dansk Beredskabskommunikation A/S, Dansk
Energi, Dansk Erhverv, Dansk Industri (DI), DANSK IT, Danske Advokater, Danske Regi-
oner, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, DI ITEK, Domstolsstyrelsen, Forenede
Danske Antenneanlæg, Global Connect A/S, Hi3G Denmark ApS, HORESTA, Institut for
Menneskerettigheder, IT-Branchen, IT-Politisk Forening, Kommunernes Landsforening
(KL), Nianet A/S, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret,
Retspolitisk Forening, Retssikkerhedsfonden, Rigsrevisionen, Rådet for Digital Sikkerhed,
Stofa A/S, TDC A/S, Teleindustrien (TI), Telenor A/S, TeliaSonera Danmark A/S, Tera-
com A/S, TT-Netværket P/S og Waoo! A/S.
Heraf har Forsvarsministeriet modtaget høringssvar fra:
Advokatrådet, Dansk Energi, Danske Regioner, Datatilsynet, DI ITEK, Domstolsstyrelsen,
Hi3G Denmark ApS, IT-Branchen, IT-Politisk Forening, Nianet A/S, Præsidenten for Ve-
stre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Rigsrevisionen, Rådet for Digital Sikker-
hed, Stofa A/S og Teleindustrien (TI).
Forsvarsministeriet har endvidere modtaget en udtalelse fra Justitia.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________
HOLMENS KANAL 42
1060 KØBENHAVN K
TELEFON: 33 92 33 20
TELEFAX: 33 32 06 55
MAIL: [email protected]
WEB: www.FMN.DK
CVR: 25-77-56-35
EAN: 5798000201200
L 10 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
1554053_0002.png
De væsentligste bemærkninger fra de hørte parter til de enkelte emner i lovforslaget
gennemgås og kommenteres nedenfor. Forsvarsministeriets bemærkninger til hørings-
svarene er anført med kursiv.
Derudover indeholder enkelte høringssvar bemærkninger og opfordringer til initiativer,
som ikke vedrører nærværende lovforslag. Disse omtales ikke nærmere.
Høringssvarene
Domstolsstyrelsen, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret
og
Rigsrevisionen
har ikke fremsat bemærkninger til lovforslaget.
1. Generelle bemærkninger
Dansk Energi, Nianet A/S og Stofa A/S bifalder, at lovforslaget skaber en mere sam-
menhængende og overskuelig regulering af informationssikkerhed og beredskab på te-
leområdet.
IT-Politisk Forening bemærker, at informationssikkerheden i telesektoren er vigtig for
hele samfundet, og påpeger, at televirksomheder kan have særlig interesse for hackere,
fordi et angreb kan give adgang til telekundernes kommunikation, herunder oplysninger
om borgeres private forhold og virksomheders forretningshemmeligheder.
Teleindustrien, IT-Branchen, DI ITEK og Stofa A/S konstaterer, at en del af de kritik-
punkter, som det første lovudkast fra november 2014 gav anledning til, er imødekom-
met og forbedret i det reviderede lovudkast. Ikke desto mindre er det fortsat Teleindu-
striens, IT-Branchens, DI ITEKs og Stofa A/S’ opfattelse, at lovudkastet medfører en høj
grad af uforudsigelighed om, hvilke forpligtelser som udbyderne kan blive pålagt, uklar-
hed om, hvilke retssikkerhedsmæssige garantier udbyderne har, samt risiko for, at dan-
ske udbydere skal afholde væsentlige omkostninger og pålægges store administrative
byrder.
Rådet for Digital Sikkerhed finder det som udgangspunkt positivt, at der med lovforsla-
get tages skridt til at øge informationssikkerhedsniveauet og skabe en robust informati-
ons- og kommunikationsteknologisk infrastruktur (ikt-infrastruktur) i Danmark.
2. Lovforslagets struktur
Dansk Energi, Nianet A/S og Stofa A/S påpeger, at lovforslagets karakter af bemyndigel-
seslovgivning bevirker, at Center for Cybersikkerhed får vidtstrakte beføjelser. Dansk
Energi, Nianet A/S og Stofa A/S er endvidere bekymret for, om kravene i lovforslaget vil
afspejle det aktuelle trusselsbillede, og så gerne en mekanisme i lovforslaget, som sikrer
bortfald af krav, der på grund af udviklingen i trusselsbilledet bliver uaktuelle.
2
L 10 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
1554053_0003.png
Teleindustrien, IT-Branchen, DI ITEK og Stofa A/S bemærker, at Center for Cybersik-
kerhed flere steder i lovforslaget tillægges vidtgående beføjelser, og at lovforslaget
mangler grundlæggende proportionalitetsbetragtninger og kriterier for skønsudøvelse.
Teleindustrien, IT-Branchen, DI ITEK og Stofa A/S finder endvidere, at lovforslaget in-
deholder vidtgående beføjelser, der alene fremgår af bemærkningerne til lovforslaget,
hvilket de finder retssikkerhedsmæssigt betænkeligt. Teleindustrien, IT-Branchen, DI
ITEK og Stofa A/S fremhæver i den forbindelse bl.a., at det ikke er nærmere angivet,
hvilke kriterier der skal opfyldes for, at det kan udløse påbud efter bestemmelsen i § 5,
stk. 4.
Hi3G Denmark ApS vurderer, at lovteksten er alt for bred i sine formuleringer, hvilket vil
gøre det vanskeligt og byrdefuldt at drive forretning i Danmark. Virksomheden anfører
konkret, at det i påbudsbestemmelsen i § 5, stk. 4, bør beskrives nærmere, hvad ”an-
givne sikkerhedsforanstaltninger” kan være.
Som det er tilfældet i gældende ret på området, giver forslaget til lov om net- og infor-
mationssikkerhed på en række områder Center for Cybersikkerhed bemyndigelse til at
udstede detaljerede regler på området.
Denne model skal ses i lyset af, at der er tale om et område, hvor den teknologiske ud-
vikling går særdeles stærkt, samtidig med at trusselsbilledet løbende ændrer sig. Det
skaber behov for en smidig regulering, der f.eks. kan sikre, at bebyrdende krav til tele-
udbyderne, som ikke længere er relevante, hurtigt kan ophæves. Endvidere gør områ-
dets tekniske kompleksitet, at det ikke vurderes som hensigtsmæssigt, at de meget de-
taljerede og tekniske regler fastsættes ved lov.
Med henblik på at sikre, at den fremtidige regulering af området er forudsigelig for tele-
udbyderne, er de enkelte bemyndigelser beskrevet detaljeret i lovforslagets bemærknin-
ger. I forbindelse med hver enkel bemyndigelse er rammerne for bemyndigelsens ud-
møntning således beskrevet, herunder rammerne for myndighedernes udøvelse af skøn,
ligesom der i bemærkningerne anføres en lang række illustrative eksempler på, hvad de
bekendtgørelser, der vil blive udstedt i medfør af loven, vil indeholde. Det bemærkes i
den forbindelse, at bekendtgørelserne vil blive udarbejdet i tæt dialog med telebran-
chen, og at bekendtgørelserne vil blive sendt i offentlig høring.
Den valgte model er i overensstemmelse med den almindelige lovgivningstradition, som
indebærer, at der i et lovforslags specielle bemærkninger gives en detaljeret anvisning
på de enkelte spørgsmål, som lovforslagets bestemmelser kan rejse. I det omfang det –
som i det aktuelle tilfælde – er nødvendigt at anvende relativt brede bemyndigelser,
følger det ligeledes af principperne for udarbejdelse af lovforslag, at disse bemyndigelser
afgrænses og præciseres i bemærkningerne, således som det er sket i forslaget til lov
om net- og informationssikkerhed.
3
L 10 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
1554053_0004.png
Dansk Energi, Nianet A/S og Stofa A/S vurderer i forhold til lovforslagets § 3, at ram-
merne for Center for Cybersikkerheds regeludstedelse er upræcise, og at bestemmel-
sens anvendelsesområde bør afgrænses nærmere i bemærkningerne til bestemmelsen.
Teleindustrien, IT-Branchen, DI ITEK og Stofa A/S finder, at flere af hjemmelsbestem-
melserne i lovforslaget er for bredt formuleret. Teleindustrien, IT-Branchen, DI ITEK og
Stofa A/S fremhæver i den forbindelse, at det ikke er nærmere angivet, hvilke kriterier
der skal opfyldes for, at der kan påbydes konkrete foranstaltninger efter lovforslagets §
3, stk. 3.
Særligt for så vidt angår den foreslåede § 3, kan der henvises til, at der i bemærknin-
gerne til denne bestemmelse er en beskrivelse på tre sider, som detaljeret redegør for,
hvilke krav og foranstaltninger som vil kunne indgå i udmøntningen af bestemmelsen. I
denne beskrivelse indgår endvidere en række eksempler, der illustrerer rammerne for
udmøntningen.
Teleindustrien, IT-Branchen, DI ITEK og Stofa A/S opfordrer til, at kompetencen til at
udstede bekendtgørelser i medfør af lovforslaget lægges hos Forsvarsministeriet, mens
tilsynsopgaven lægges hos Center for Cybersikkerhed.
Lovforslaget indebærer, at bekendtgørelser, der udstedes i medfør af net- og informati-
onssikkerhedsloven, fremover udstedes af Center for Cybersikkerhed. Dette svarer til
den ordning, der var gældende frem til ressortomlægningen i 2011, hvor den daværen-
de IT- og Telestyrelse udstedte bekendtgørelserne på området. I lyset af bekendtgørel-
sernes forventede tekniske kompleksitet, der forudsætter en særlig grad af teleteknisk
ekspertise, anser Forsvarsministeriet fortsat denne ordning for hensigtsmæssig.
Det bemærkes, at bekendtgørelserne under alle omstændigheder udstedes under for-
svarsministerens ansvar.
3. Forholdet til EU-regulering
Teleindustrien, IT-Branchen, DI ITEK og Stofa A/S henviser til det af kommissionen
fremsatte forslag til et direktiv om foranstaltninger, der skal sikre et højt fælles niveau
for net- og informationssikkerhed i EU (det såkaldte NIS-direktiv). Teleindustrien, IT-
Branchen, DI ITEK og Stofa A/S henviser til grund- og nærhedsnotatet om direktivet til
Folketingets Europaudvalg, hvor det anføres, at det er regeringens holdning, at der på
direktivets område er behov for regler på EU-niveau, der sikrer et ensartet og højt ni-
veau af net- og informationssikkerhed på tværs af medlemsstaterne. Teleindustrien, IT-
Branchen, DI ITEK og Stofa A/S opfordrer på den baggrund til, at området ikke gøres til
genstand for dansk enegang, men afventer en harmoniseret europæisk tilgang.
Det anførte bygger på en misforståelse.
4
L 10 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
1554053_0005.png
Kommissionens direktivforslag om net- og informationssikkerhed (NIS-direktiv) af 7. fe-
bruar 2013 vil således ikke omfatte teleudbydere, da disse allerede er omfattet af direk-
tivet om fælles rammebestemmelser for elektroniske kommunikationsnet og -tjenester
(direktiv 2002/21/EF – rammedirektivet). Dette fremgår klart af artikel 1(3) i forslaget til
NIS-direktiv.
Det skal dog nævnes, at det under forhandlingerne i Rådet har været diskuteret, om
”internet exchange points”, i det omfang de ikke allerede er omfattet af rammedirekti-
vet, skal være omfattet af de sikkerheds- og rapporteringskrav, som direktivet ventes at
indføre. Der arbejdes derfor i EU-regi på at finde en formulering, der sikrer, at de to di-
rektiver ikke kommer til at overlappe hinanden.
Dansk Energi, Nianet A/S og Stofa A/S vurderer, at der er behov for at få afklaret, om –
og i givet fald hvordan – kravene og foranstaltningerne i det foreslåede NIS-direktiv af-
viger fra lovforslaget. Dette skal sikre en koordineret europæisk net- og informations-
indsats på teleområdet.
Hi3G Denmark ApS anfører, at lovforslaget er meget indgribende over for teleselskaber i
Danmark, og at lovforslaget ikke er proportionalt for teleselskaberne i Danmark i forhold
til de krav, der stilles i andre EU-lande. På den baggrund mener Hi3G Denmark ApS, at
Danmark bør afvente det arbejde, der pågår i EU, således at der i Danmark er samme
krav som i andre EU-lande.
Der henvises til det ovenfor anførte om NIS-direktivet. Det bemærkes i øvrigt, at det er
regeringens holdning, at der – også på teleområdet – er behov for et stærkt europæisk
samarbejde inden for informationssikkerhed. Forsvarsministeriet deltager aktivt i det
eksisterende europæiske samarbejde på informationssikkerhedsområdet.
4. Definitioner af begreber m.v.
Teleindustrien, IT-Branchen, DI ITEK og Stofa A/S anfører, at der mangler definitioner
og klarhed om væsentlige elementer i lovforslaget og henviser særligt til definition af
begreberne ”informationssikkerhed” og ”brud på informationssikkerheden”, idet Telein-
dustrien, IT-Branchen, DI ITEK og Stofa A/S dog bemærker, at begrebet ”informations-
sikkerhed” ikke er nyt, men er videreført fra gældende ret.
Rådet for Digital Sikkerhed anfører, at lovforslagets bestemmelser indeholder en række
begreber, der ikke er nærmere defineret i lovteksten og bemærkningerne. Rådet for
Digital Sikkerhed henviser til begreberne ”informationssikkerhed”, ”risiko”, ”drift”,
”driftsopgaver”, ”beredskabssituationer” og ”ekstraordinære situationer”. Rådet opfor-
drer til, at begreberne defineres i lovteksten og forklares yderligere i bemærkningerne.
De centrale begreber i lovforslaget er defineret i forslagets § 2, mens en række andre
udtryk, som anvendes i lovforslaget, defineres og beskrives i lovforslagets bemærknin-
ger.
5
L 10 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
1554053_0006.png
I forhold til begrebet informationssikkerhed er der ikke med lovforslaget tilsigtet en æn-
dring af forståelsen af begrebet i forhold til gældende ret.
Det fremgår af afsnit 3.1.1 i bemærkningerne til lovforslaget, at informationssikkerhed
på teleområdet som begreb omfatter myndighedernes og virksomhedernes samlede ind-
sats for at forebygge nedbrud i informationssystemer samt beskytte data, som behand-
les i systemerne, mod manipulation, tab eller tyveri. Endvidere er begrebets nærmere
anvendelsesområde detaljeret beskrevet i bemærkningerne til den foreslåede § 3, der
omhandler informationssikkerhed i net og tjenester.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 4, at brud på informationssikkerhe-
den omfatter tab af både tilgængelighed, integritet og fortrolighed i net og tjenester. I
samme afsnit eksemplificeres de forskellige former for brud på informationssikkerheden,
som er omfattet af bestemmelsen.
Teleindustrien, IT-Branchen, DI ITEK og Stofa A/S anfører, at det er uklart, hvordan
informationspligt efter lovforslagets § 4, nr. 3, hænger sammen med den underret-
ningspligt, der er over for Erhvervsstyrelsen ved brud på persondatasikkerheden.
IT-Politisk Forening opfordrer til, at ansvarsfordelingen mellem Erhvervsstyrelsen og
Center for Cybersikkerhed beskrives mere præcist i lovforslagets bemærkninger.
Det er Forsvarsministeriets opfattelse, at der med lovforslaget sker en tydeliggørelse af
ansvarsdelingen mellem Center for Cybersikkerheds opgaver på net- og informationssik-
kerhedsområdet og Erhvervsstyrelsens opgaver på persondatasikkerhedsområdet, da
førstnævnte fremover reguleres i net- og informationssikkerhedsloven, mens sidstnævn-
te reguleres i lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester (teleloven).
5. Forholdet til persondataloven
Datatilsynet forudsætter generelt, at eventuelle behandlinger af personoplysninger, som
vil ske som følge af lovforslagets bestemmelser, vil ske inden for rammerne af personda-
taloven. Tilsynet henleder endvidere opmærksomheden på persondatalovens § 57,
hvorefter der skal indhentes udtalelse fra tilsynet ved udarbejdelse af bekendtgørelser,
cirkulærer eller lignende generelle retsforskrifter, der har betydning for beskyttelsen af
privatlivet i forbindelse med behandling af oplysninger.
Det fremgår af § 8 i lov om Center for Cybersikkerhed, at Center for Cybersikkerheds
virksomhed er undtaget fra persondataloven. En række af de centrale principper i per-
sondataloven finder dog også anvendelse på Center for Cybersikkerheds virksomhed, jf.
kapitel 6 i lov om Center for Cybersikkerhed. Behandling af personoplysninger efter net-
og informationssikkerhedsloven vil derfor ske i overensstemmelse med de centrale prin-
cipper i persondataloven.
6
L 10 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
1554053_0007.png
Det bemærkes i øvrigt, at de bekendtgørelser, der vil blive udstedt i medfør af net- og
informationssikkerhedsloven, vil blive sendt i høring hos Datatilsynet.
Rådet for Digital Sikkerhed anbefaler, at det i lovforslaget fastslås, at krav, der stilles til
udbydere i medfør af lovforslaget, opfylder persondatalovens krav til beskyttelse af per-
sonoplysninger og sikkerhedsbekendtgørelsens krav til sikkerhed, således at udbyderne
ikke udsættes for modstridende lovkrav.
Det bemærkes, at spørgsmålet om persondatabeskyttelse i forhold til teleområdet er
reguleret i lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester (teleloven) og henhører
under Erhvervsstyrelsen.
Center for Cybersikkerheds interne behandling af personoplysninger, f.eks. i forbindelse
med korrespondance med teleudbydere, i medfør af lovforslaget vil skulle ske i overens-
stemmelse med kapitel 6 i lov om Center for Cybersikkerhed. Teleudbydernes behand-
ling af personoplysninger er fuldt ud underlagt persondataloven.
6. Forholdet til forvaltningsloven, klageadgang m.v.
Teleindustrien, IT-Branchen, DI ITEK og Stofa A/S opfordrer til, at de forvaltningsretlige
aspekter af Center for Cybersikkerheds beslutninger samt klageadgangen i forhold til
centerets afgørelser og påbud mv. eksplicit fremhæves i lovforslaget, således at centeret
– eventuelt med undtagelse af handlinger i akutte nødstilfælde – omfattes af forvalt-
ningsloven i sin helhed.
Hi3G Denmark ApS påpeger, at lovforslaget ikke indeholder en ankemulighed for teleud-
byderne svarende til den nuværende regulering, hvor der kan klages til Forsvarsministe-
ren.
Som det fremgår af afsnit 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, indebærer Center
for Cybersikkerheds organisatoriske tilhørsforhold, at centerets afgørelser kan påklages
til Forsvarsministeriet i medfør af den almindelige, ulovbestemte rekursadgang. Dette vil
også gælde centerets afgørelser i forbindelse med udstedelse af påbud.
Det bemærkes i den forbindelse, at Center for Cybersikkerheds virksomhed er undtaget
fra forvaltningslovens kapitel 4-6, jf. § 8 i lov om Center for Cybersikkerhed. Det frem-
går imidlertid af bemærkninger til forslaget til lov om Center for Cybersikkerhed, at det
forudsættes, at Center for Cybersikkerhed i videst muligt omfang efterlever principperne
i forvaltningslovens kapitel 4-6. I praksis indebærer det, at Center for Cybersikkerhed i
virket som myndighed på informationssikkerhedsområdet agerer som om, at forvalt-
ningsloven var fuldt ud gældende for centeret.
Teleindustrien, IT-Branchen, DI ITEK og Stofa A/S anfører, at de ikke finder det til-
strækkeligt, at Forsvarsministeriet udgør klageinstans for afgørelser mv. truffet af Cen-
ter for Cybersikkerhed i medfør af lovforslaget. Teleindustrien, IT-Branchen, DI ITEK og
7
L 10 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
1554053_0008.png
Stofa A/S foreslår, at der oprettes et klagenævn med henblik på at sikre den fornødne
uvildighed og ekspertise.
Det er Forsvarsministeriets opfattelse, at den ovenfor beskrevne klageadgang – samt
muligheden for at indbringe afgørelser for domstolene – sikrer en tilstrækkelig (og uvil-
dig) behandling af klager på området.
7. Indførelse af en standstill-periode
Dansk Energi, Nianet A/S og Stofa A/S anfører, at lovforslagets § 4, nr. 2, om
underretningspligt ved indgåelse af aftaler om leverancer, der vedrører væsentlige dele
af udbyderens net eller tjenester eller driften heraf, er særdeles indgribende i
kommerciel aftaleforhandling og -indgåelse på dette område. Dansk Energi, Nianet A/S
og Stofa A/S vurderer, at de standstill-perioder, som der efter bestemmelsen kan
fastsættes regler om, burde kunne afkortes eller helt undgås, hvis indsatsen fokuserer
på en dialog om sikkerhed, inden aftaleforhandling indledes.
Teleindustrien, IT-Branchen, DI ITEK og Stofa A/S bemærker, at den foreslåede ordning
er vidtgående og meget bebyrdende i praksis for udbyderne. Ordningen beskrives som
særligt uproportional, når der henses til de reaktionsmuligheder, som Center for
Cybersikkerhed har. Teleindustrien, IT-Branchen, DI ITEK og Stofa A/S mener i stedet,
at en løbende drøftelse med Center for Cybersikkerhed om et givent aftaleudkast
gennem aftaleprocessen vil være mest hensigtsmæssig. Teleindustrien, IT-Branchen, DI
ITEK og Stofa A/S anfører, at hvis Center for Cybersikkerhed herefter ikke mener, at
aftalen medfører et tilstrækkeligt sikkerhedsniveau, kan centeret bruge de øvrige
muligheder, som lovforslaget vil give, til at gribe ind og få rettet op på dette.
Hi3G Denmark ApS betegner bestemmelsen som alt for vidtgående og anfører, at
selskabet er meget bekymret for effekten af bestemmelsen, særligt om den kan få en
negativ betydning for det kommercielle forhold mellem teleselskab og leverandører.
Formålet med underretningspligten er at sikre, at Center for Cybersikkerhed så tidligt
som muligt kan indgå i en dialog med den enkelte udbyder om det risikobillede,
herunder trusler og sårbarheder i forhold til informationssikkerheden, som tele-
udbyderens påtænkte aftale med en leverandør vurderes at indebære.
Udgangspunktet for standstill-perioden er, at der inden aftaleindgåelsen har været en
løbende dialog mellem Center for Cybersikkerhed og teleudbyderen, hvor centeret kan
rådgive om imødegåelse af trusler mod informationssikkerheden. Såfremt teleudbyderen
indgår i denne dialog og følger de anbefalinger, som Center for Cybersikkerhed
fremkommer med som et resultat af den forudgående dialog, vil standstill-perioden –
som det er anført i lovforslagets bemærkninger – normalt blive af meget kort varighed.
Det skyldes, at Center for Cybersikkerhed så blot har behov for at konstatere, at de
informationssikkerhedsmæssigt relevante dele af aftaleudkastet er i overensstemmelse
med centerets anbefalinger som et resultat af den forudgående dialog.
8
L 10 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
1554053_0009.png
Standstill-perioden vil alene omfatte de relativt få aftaler, som vedrører væsentlige dele
af udbyderens net eller tjenester eller driften heraf. Terminologien ”væsentlige dele af
udbyderens net eller tjenester” anvendes ligeledes i den foreslåede § 4, nr. 1, hvor
terminologien beskrives nærmere.
Periodens varighed på op til 10 arbejdsdage er efter Forsvarsministeriets opfattelse
proportional, og perioden er væsentligt kortere end tilsvarende perioder på andre
retsområder. Som anført i bemærkninger til lovforslaget vil det endvidere blive tilstræbt,
at standstill-perioden kan afsluttes inden for fem arbejdsdage.
8. Specifikke sikkerhedskrav
IT-Politisk Forening anfører, at de er skeptiske over for beføjelserne til Center for
Cybersikkerhed i den foreslåede § 3, stk. 3, samt at det ikke fremgår klart af
lovforslagets bemærkninger til den foreslåede bestemmelse, om beføjelserne til centeret
alene vedrører påbud om at foretage visse undersøgelser ved mistanke om sårbarheder
i teleselskabernes infrastruktur, eller om det også kan være forbud mod at anvende
bestemte tekniske løsninger (udstyr) i infrastrukturen.
Det fremgår af bemærkningerne til den foreslåede § 3, stk. 3, at der ikke med hjemmel i
bestemmelsen kan ske regulering af ejerforhold, fastsættes forbud mod at indgå aftale
med bestemte leverandører eller forbud mod ejerskab af bestemte netværk eller
produkter.
Teleindustrien, IT-Branchen, DI ITEK og Stofa A/S finder, at Center for Cybersikkerheds
beføjelse til at stille krav om indstationering af medarbejdere hos underleverandører ved
outsourcing er vidtgående. Derudover har Teleindustrien, IT-Branchen, DI ITEK og Stofa
A/S vanskeligt ved at se, at kravet om indstationering kan gennemføres i praksis overfor
globale leverandører af udstyr og driftsydelser.
Det er Forsvarsministeriets opfattelse, at det ved outsourcing af større driftsopgaver er
naturligt, at teleudbyderen fører et drifts- og sikkerhedsmæssigt tilsyn med
leverandøren. Et krav om, at der skal ske indstationering af medarbejdere fra
teleudbyderen, anses derfor ikke for at være vidtgående, men der vil ved udmøntningen
og den efterfølgende administration af bestemmelsen blive taget højde for, at en
indstationering i visse særlige situationer ikke vil kunne være mulig.
Teleindustrien, IT-Branchen, DI ITEK og Stofa A/S anfører, at informationsforpligtelsen
efter den foreslåede § 4, stk. 1, nr. 1, og § 9, stk. 2, er vidtgående, herunder at der kan
være tale om, at udbyderne bliver forpligtet til at fremskaffe eksempelvis kildekode eller
andre forretningshemmeligheder, hvilket kan vise sig at være umuligt, idet
udstyrsleverandøren ikke vil udlevere sådanne oplysninger.
9
L 10 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
1554053_0010.png
I bemærkningerne til den foreslåede § 4, stk. 1, nr. 1, er bestemmelsens anvendelses-
område detaljeret beskrevet. Der vil ikke med hjemmel i bestemmelsen kunne stilles
krav om udlevering af kildekode. Der vil i øvrigt ved udmøntningen og den efterfølgende
administration af bestemmelsen i størst muligt omfang blive taget hensyn til
teleudbydernes eventuelle juridiske forpligtelser overfor leverandører m.v.
Teleindustrien, IT-Branchen, DI ITEK og Stofa A/S finder, at den nuværende ordning
med frivillige aftaler i forhold til prioriteringsordninger har vist sig at være konstruktiv og
afbalanceret og opfordrer derfor til, at det præciseres i lovbemærkningerne til den
foreslåede § 5, stk. 3, at Center for Cybersikkerhed vil være tilbageholdende med at
udstede påbud på området, og at indgåelse af frivillige aftaler med branchen fortsat er
den foretrukne løsningsmodel.
Hi3G Denmark ApS finder det yderst bekymrende, at myndighederne fremadrettet uden
videre kan forlange yderligere investeringer i nye mobilprioriteringsløsninger, efter at
Hi3G Denmark ApS igennem en årrække har deltaget aktivt i arbejdet omkring
mobilprioritering og løbende har vedligeholdt og implementeret økonomisk meget
bydefylde løsninger, uden at have set effekten af investeringer i den nuværende
løsning.
Den foreslåede § 5, stk. 3, omhandler koordinering og prioritering af de forskellige
beredskabsaktørers behov for elektronisk kommunikation i beredskabssituationer og i
andre ekstraordinære situationer. En sådan koordinering og prioritering vil ofte være
nødvendig i beredskabssituationer og i andre ekstraordinære situationer, hvor der kan
opstå kapacitetsproblemer eller beskadigelse af teleinfrastrukturen.
Det fremgår af afsnit 2 i bemærkningerne til lovforslaget, at der også med de nye regler
vil være fokus på at sikre, at den løbende indsats for at fremme net- og
informationssikkerheden i samfundet sker i et konstruktivt samarbejde mellem
myndighederne og teleudbyderne. Det gælder også i forhold til de særlige
prioriteringsordninger, som i størst muligt omfang vil blive fastsat efter aftale med
teleudbyderne.
Teleindustrien, IT-Branchen, DI ITEK og Stofa A/S noterer sig med tilfredshed, at det er
præciseret i bemærkningerne til lovforslaget, at der ikke kan kræves
sikkerhedsgodkendelse, blot fordi en medarbejder har adgang til udbyderens kritiske
infrastruktur, og at kravet om sikkerhedsgodkendelse skal ske ud fra en konkret
vurdering. Teleindustrien, IT-Branchen, DI ITEK og Stofa A/S anfører endvidere, at det
er uklart, om den foreslåede § 6 indebærer, at teleoperatørerne skal have
sikkerhedsgodkendt flere medarbejdere end i dag, da organisationerne efter dialog med
Center for Cybersikkerhed har erfaret, at centeret gerne ser, at langt flere er
sikkerhedsgodkendte.
Center for Cybersikkerhed kan ikke genkende bemærkningen om, at centeret gerne ser,
at langt flere af teleudbydernes medarbejdere er sikkerhedsgodkendte efter den
10
L 10 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
1554053_0011.png
procedure, der følger af den foreslåede § 6. Det er således hverken Center for
Cybersikkerheds eller Forsvarsministeriets forventning, at den foreslåede § 6 vil
indebære, at der skal ske sikkerhedsgodkendelse af flere af teleudbydernes
medarbejdere, end det er tilfældet efter gældende ret.
Tværtimod fremgår det af bemærkningerne til § 6, at der i modsætning til den hidtil
gældende ordning ikke skal ske sikkerhedsgodkendelse af personer, alene fordi de har
adgang til andre udbyderes kritiske infrastruktur. Der skal således ved afgørelsen af, om
der skal ske sikkerhedsgodkendelse, foretages en konkret vurdering, hvor der vil blive
lagt vægt på, om hensynet til beskyttelsen af teleinfrastrukturen og varetagelsen af
beredskabsmæssige opgaver med en vis vægt taler for, at der er behov for en
sikkerhedsgodkendelse.
9. Adgang uden retskendelse
Advokatrådet finder, at bestemmelser som lovforslagets § 9, stk. 6 og 7, bør have und-
tagelsens karakter, da bestemmelserne udgør en undtagelse til grundlovens udgangs-
punkt om boligens ukrænkelighed. Advokatrådet har noteret, at tilsynsbesøg ikke sker
uvarslet og alene vil blive anvendt, såfremt et tilsvarende resultat ikke kan opnås ved
anvendelsen af andre og mindre indgribende tilsynsmuligheder. Det er imidlertid Advo-
katrådets erfaring, at de mest vidtgående tilsynsbeføjelser ofte ender med at blive ud-
gangspunktet i stedet for undtagelsen, hvorfor Advokatrådet finder, at man bør være
yderst tilbageholdende med at indføre ordninger som den foreslåede.
Teleindustrien, IT-Branchen, DI ITEK og Stofa A/S anfører, at lovforslagets § 9, stk. 6
og 7, hvorefter Center for Cybersikkerhed får adgang uden retskendelse til forretnings-
lokaler hos udbyderne og deres samarbejdspartnere, er en væsentligt indgribende for-
anstaltning, som bør anvendes med forsigtighed.
Hi3G Denmark ApS anfører, at Center for Cybersikkerhed ikke skal have adgang til ud-
bydernes lokaler uden retskendelse, idet det er et grundlæggende krav i retsplejeloven,
som ikke bør tilsidesættes med lovforslaget. Hi3G Denmark ApS bemærker endvidere, at
Center for Cybersikkerhed vil få adgang til oplysninger, der ikke må udleveres efter rets-
plejelovens bestemmelser.
IT-Politisk Forening noterer med tilfredshed, at det af lovforslagets § 9, stk. 6 og 7, nu
fremgår, at Center for Cybersikkerhed i forbindelse med adgang til forretningslokalerne
ikke kan tilgå kommunikation til, fra og mellem udbydernes kunder. Foreningen antager
endvidere, at begrebet kommunikation omfatter såvel indholdet af kommunikationen
som såkaldt metadata eller trafikdata og opfordrer til, at begrebet bliver præciseret i
lovforslagets bemærkninger.
Justitia anser det for positivt, at det eksplicit fremgår af lovforslaget, at Center for Cy-
bersikkerhed ikke kan indhente oplysninger om udbydernes kunder i forbindelse med
centerets adgang til udbyders forretningslokaler. Justitia finder det imidlertid betænke-
11
L 10 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
1554053_0012.png
ligt, at der ikke stilles krav om retskendelse. Justitia anser dog notifikationskravet i lov-
forslaget som en forbedring i forhold til andre lignende hjemmelsbestemmelser og anbe-
faler, at tilsvarende krav stilles på andre områder, hvor myndighederne har adgang til
borgeres eller virksomheders bolig eller forretningslokaler uden retskendelse.
Rådet for Digital Sikkerhed vurderer, at nødvendighedskravet i forhold til lovforslagets §
9, stk. 6 og 7, om adgang uden retskendelse bør kvalificeres i lovteksten, således at det
klart fremgår, hvilke kriterier der skal være opfyldt, førend kontrolbesøg kan gennemfø-
res.
For at kunne konstatere, om teleudbyderne i praksis har gennemført de nødvendige for-
anstaltninger til at sikre teleinfrastrukturen, anser Forsvarsministeriet det for nødven-
digt, at Center for Cybersikkerhed som led i et rutinemæssigt tilsyn har adgang uden
retskendelse til forretningslokaler hos teleudbydere og deres eventuelle samarbejdspart-
nere, leverandører og underleverandører.
Det følger imidlertid af lovforslaget, at en sådan adgang kun vil ske efter et varsel på
mindst syv arbejdsdage. Adgang uden retskendelse vil desuden kun kunne ske, hvis det
er nødvendigt af hensyn til informationssikkerheden. Det fremgår endvidere af lovforsla-
gets afsnit 3.4.3, at det forudsættes, at muligheden kun anvendes, såfremt et tilsvaren-
de resultat ikke kan opnås ved anvendelse af andre og mindre indgribende tilsynsmulig-
heder.
Som det udtrykkeligt fremgår af lovforslagets § 9, stk. 6 og 7, kan Center for Cybersik-
kerhed ikke i forbindelse med adgang til forretningslokaler tilgå kommunikation til, fra
eller mellem udbyderens kunder. Dette omfatter såvel indholdet af kommunikationen
som såkaldt metadata eller trafikdata (f.eks. telefonnumre og IP-adresser).
Teleindustrien, IT-Branchen, DI ITEK og Stofa A/S anfører, at de danske udbydere ikke
kan indestå for, at Center for Cybersikkerhed kan få adgang til forretningslokaler hos
udbydernes samarbejdspartnere, leverandører eller underleverandører efter lovforsla-
gets § 9, stk. 7.
Forsvarsministeriet kan bekræfte, at den foreslåede § 9, stk. 7, om adgang til forret-
ningslokaler hos udbyderes samarbejdspartnere, leverandører eller underleverandører er
rettet mod de pågældende parter, og således ikke indebærer en forpligtelse for teleud-
byderne selv.
10. Offentliggørelse af afgørelser m.v.
Teleindustrien, IT-Branchen, DI ITEK og Stofa A/S finder det ikke proportionalt, at der
indføres en bestemmelse i § 10, hvorefter Center for Cybersikkerhed kan offentliggøre
centerets afgørelser, påbud, resultater af tilsyn mv. Teleindustrien, IT-Branchen, DI
ITEK og Stofa A/S fremhæver i den forbindelse, at sikkerhedstruslerne er i konstant for-
andring, og at sikkerhedsforanstaltninger, der er gældende i dag, ikke altid vil være til-
12
L 10 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
1554053_0013.png
strækkelige på et senere tidspunkt, hvorfor det altid vil være forbundet med en betyde-
lig grad af usikkerhed, om en given sikkerhedsforanstaltning har været tilstrækkelig.
Offentliggørelse af kontrolresultater efter den foreslåede § 10 vil altid ske efter en kon-
kret vurdering hos Center for Cybersikkerhed. I vurderingen vil bl.a. indgå proportionali-
tetshensyn og hensyn til, om teleudbyderen uopfordret har oplyst om f.eks. et brud på
informationssikkerheden.
Som anført i afsnit 2 i bemærkningerne til lovforslaget er der fokus på at sikre, at den
løbende indsats for at fremme net- og informationssikkerheden i samfundet sker i et
konstruktivt samarbejde mellem myndighederne og teleudbyderne. I overensstemmelse
hermed forudsættes det, at ændringer i trusselsbilledet i første omgang fører til en dia-
log mellem Center for Cybersikkerhed og den enkelte teleudbyder frem for, at der træf-
fes afgørelse om manglende overholdelse af bestemmelserne om informationssikkerhed.
Hi3G Denmark ApS anfører, at der bør indsættes et krav om, at udbyderne skal godken-
de materiale, der påtænkes offentliggjort, og at forretningshemmeligheder skal kunne
undtages fra offentliggørelse.
Det er Forsvarsministeriets opfattelse, at en model, hvor den enkelte teleudbyder skal
godkende offentliggørelse af tilsynsresultater m.v., vil medføre, at udbyderne ikke som
ellers forudsat får et øget incitament til overholdelse af kravene til informationssikkerhed
og beredskab, ligesom bestemmelsen i så fald ikke vil give telekunder mulighed for at
vurdere, i hvilket omfang de enkelte udbydere har levet op til lovgivningens krav.
Som det fremgår af den foreslåede § 10, stk. 2, nr. 1, må offentliggørelse ikke indeholde
oplysninger om tekniske indretninger eller fremgangsmåder eller om drifts- eller forret-
ningsforhold eller lignende, for så vidt det er af væsentlig økonomisk betydning for den
udbyder, som oplysningerne angår.
11. Informationsdeling
IT-Politisk Forening anfører, at der bør være vandtætte skotter mellem Center for
Cybersikkerhed og den øvrige del af Forsvarets Efterretningstjeneste for så vidt angår
viden om konkrete sårbarheder i teleinfrastrukturen, som centeret erfarer i forbindelse
med dets tilsynsopgaver over for danske teleudbydere.
Rådet for Digital Sikkerhed bemærker, at forpligtelsen til at videregive oplysninger til
Center for Cybersikkerhed om outsourcet drift, herunder driftens tilrettelæggelse,
styring og risikohåndtering, kan få betydning for udbydernes konkurrencemæssige
stilling på markedet. Rådet finder, at problematikken understreges af, at centeret er
placeret under Forsvarets Efterretningstjeneste. Rådet antager i den forbindelse, at
centeret ikke vil kunne orientere udbyderne om, hvad deres oplysninger bliver anvendt
til, herunder hvem de videregives til som led i samarbejde med andre
efterretningstjenester.
13
L 10 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
1554053_0014.png
Formålet med lovforslaget er at fremme net- og informationssikkerheden i samfundet.
Center for Cybersikkerhed ved Forsvarets Efterretningstjeneste varetager myndigheds-
opgaverne inden for informationssikkerhed og beredskab på teleområdet.
De oplysninger – herunder oplysninger om sårbarheder i teleinfrastrukturen – som Cen-
ter for Cybersikkerhed kommer i besiddelse af som led i centerets virke som myndighed
for informationssikkerhed og beredskab på teleområdet, vil alene kunne anvendes af
centeret som led i dette virke.
Oplysninger, som Center for Cybersikkerhed modtager fra teleudbyderne, vil skulle
behandles i overensstemmelse med dels lovforslagets bestemmelser, dels lov om Center
for Cybersikkerhed. Centeret er i øvrigt underlagt restriktive sikkerhedsbestemmelser om
fysisk sikkerhed, personelsikkerhed og it-sikkerhed. Alle medarbejdere i Center for
Cybersikkerhed er sikkerhedsgodkendt til klassifikationsgraden HEMMELIGT eller
derover, og alle medarbejdere har tavshedspligt i henhold til straffeloven.
12. Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Teleindustrien, IT-Branchen, DI ITEK og Stofa A/S finder, at lovforslagets vurdering af
de økonomiske byrder for erhvervslivet mv. ses at være nedtonet til et urealistisk ni-
veau.
Som anført i lovforslagets afsnit 5 vil de økonomiske og administrative konsekvenser
afhænge af udbydernes eksisterende sikkerhedsniveau og udviklingen i trusselsbilledet i
samfundet, hvilket gør, at det ikke på nuværende tidspunkt er muligt yderligere at kvan-
tificere de økonomiske og administrative konsekvenser for udbyderne.
Teleindustrien, IT-Branchen, DI ITEK og Stofa A/S anfører, at branchen deler Forsvars-
ministeriets interesse i at optimere sikkerheden i selskabernes netværk, ligesom det på-
peges, at udbyderne ikke har en kommerciel interesse i at gå på kompromis med sik-
kerheden. På den baggrund må det antages, at en stor del af de krav til informations-
sikkerhed og beredskab, som følger af lovforslaget, enten allerede er gennemført hos
hovedparten af udbyderne eller under alle omstændigheder ville blive gennemført af
disse udbydere på eget initiativ.
Det bemærkes i øvrigt, at de bekendtgørelser, der skal udmønte bemyndigelserne i lov-
forslaget, vil blive udarbejdet under inddragelse af telebranchen og med fokus på at sik-
re en hensigtsmæssig balance mellem på den ene side de økonomiske og administrative
byrder, som reguleringen kan medføre, og på den anden side hensynet til informations-
sikkerheden.
Dansk Energi, Nianet A/S og Stofa A/S anfører, at der skal tages hensyn til forholds-
mæssighed og proportionalitet i forbindelse med Center for Cybersikkerheds udmønt-
ning af bestemmelserne i lovforslaget samt tilrettelæggelsen af centerets tilsynsvirk-
14
L 10 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
1554053_0015.png
somhed, da det vil blive langt mere byrdefuldt for mindre teleudbydere at efterleve lov-
forslaget, hvis alle udbydere pålægges samme krav og foranstaltninger.
Ved udmøntningen af de overordnede krav til informationssikkerhed, der foreslås indført
med net- og informationssikkerhedsloven, vil der være betydelig fokus på at sikre, at de
mere detaljerede regler, der fastsættes i bekendtgørelser, bliver proportionale, samt at
der tages hensyn til, at såvel trusselsbillede som risikoen på informationssikkerhedsom-
rådet er forskellige alt efter teleudbydernes størrelse. Ligeledes vil Center for Cybersik-
kerhed ved den løbende administration af reglerne have fokus på en differentieret til-
gang, hvor f.eks. tilsynsvirksomheden er risikobaseret og baseret på en vurdering af den
samlede samfundsmæssige effekt af tilsynsaktiviteterne.
Danske Regioner anfører, at den foreliggende konsekvensberegning af lovforslagets
økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner er util-
strækkelig, idet der eksempelvis på hospitaler er offentligt tilgængelige net for pårøren-
de og patienter, og at udbyderne af disse net derfor vil være omfattet af lovforslaget.
Forsvarsministeriet kan bekræfte, at
i
det omfang regioner udbyder net og tjenester, vil
de krav, der efter lovforslaget stilles til udbydere, også omfatte regionerne. Det vil kun-
ne medføre økonomiske og administrative konsekvenser for regionerne i samme omfang
som for private udbydere.
Dette er afspejlet i lovforslagets afsnit 4 om økonomiske og administrative konsekvenser
for stat, kommuner og regioner.
13. Høringsfrist
Advokatrådet bemærker, at høringsmaterialet er fremsendt med en frist på 13 dage,
hvorfor det må påregnes, at en række myndigheder og organisationer reelt ikke har haft
mulighed for at udfylde den rolle som høringspart, som forudsættes i en almindelig de-
mokratisk proces.
Lovforslaget har været sendt i høring med en frist på 13 dage. Denne frist, der er korte-
re end det normale udgangspunkt på fire uger, skal imidlertid ses i lyset af, at der i for-
bindelse med udarbejdelsen af lovforslaget har været en dialog med store dele af tele-
branchen, som lovforslaget retter sig mod. Under den dialog har telebranchen fremsat
en række bemærkninger, som det i stort omfang har været muligt at imødekomme.
15