Beskæftigelsesudvalget 2015-16
L 113 Bilag 17
Offentligt
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, j.nr. 15/14322
Ændringsforslag
til 2. behandlingen af
Forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om individuel boligstøtte,
integrationsloven og forskellige andre love (Kontanthjælpsloft, 225 timers regel, ferie til
uddannelses- og kontanthjælpsmodtagere m.v.) – L113
Af
beskæftigelsesministeren, ...:
Til § 1
1)
I det under
nr. 5
foreslåede
§ 25 b, stk. 5, nr. 2,
indsættes efter »§ 34«: »bortset fra særlig støtte,
hvor kommunen har visiteret en person i husstanden til en særlig bolig på grund af fysisk eller
psykisk funktionsevnenedsættelse, og der er anvist en boligform som nævnt i § 14, stk. 6, nr. 1-5, i
lov om individuel boligstøtte eller hvor en person i husstanden modtager boligstøtte efter § 23, stk.
1, 3. eller 4. pkt., eller § 23, stk. 2 eller 3, i lov om individuel boligstøtte,«
2)
I det under
nr. 5
foreslåede
§ 25 b, stk. 5, nr. 3,
indsættes efter »bortset fra boligstøtte,«: »hvor
kommunen har visiteret en person i husstanden til en særlig bolig på grund af fysisk eller psykisk
funktionsevnenedsættelse, og der er anvist en boligform som nævnt i § 14, stk. 6, nr. 1-5, i lov om
individuel boligstøtte, eller boligstøtte,«, og efter »omfattet af « indsættes: »§ 23, stk. 1, 3. og 4.
pkt., og«.
[Udvidelse af undtagelse fra kontanthjælpsloftet, hvor en person i husstanden
har fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, er stærkt bevægelseshæmmet eller modtager
døgnhjælp efter serviceloven.]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
I forslagets § 1, nr. 5, ad § 25 b, stk. 5, er alene boligstøtten til personer, der er omfattet af
boligstøttelovens § 23, stk. 2 og 3, undtaget fra at indgå i beregningen af den samlede hjælp, der
reduceres som følge af kontanthjælpsloftet. Det drejer sig blandt andet om boligstøtten til stærkt
bevægelseshæmmede personer, der som følge heraf anvises en egnet bolig af kommunen.
Det foreslås at undtage særlig støtte efter § 34 og boligstøtte efter lov om individuel boligstøtte fra
at indgå i beregningen af den samlede hjælp efter det foreslåede
§ 25 b, stk. 5,
såfremt kommunen
har visiteret en person i husstanden til den særlige bolig på grund af fysisk eller psykisk
funktionsevnenedsættelse, og der herefter er anvist en boligform, som nævnt i § 14, stk. 6, nr. 1-5, i
lov om individuel boligstøtte: 1) en almen ældrebolig, jf. lov om almene boliger m.v., 2) en almen
L 113 - 2015-16 - Bilag 17: Yderligere ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
familiebolig, jf. lov om almene boliger m.v., som ved tilsagnet om offentlig støtte tidligere har
været forbeholdt (klausuleret for) ældre og personer med handicap, eller som med offentlig støtte
efter bistandsloven er indrettet særligt til denne gruppe, og som udlejes efter tilsvarende
retningslinjer, som gælder for udlejning af almene ældreboliger, 3) en ældrebolig, jf. den tidligere
lov om boliger for ældre og personer med handicap, jf. lovbekendtgørelse nr. 316 af 24. april 1996,
4) en ustøttet privat plejebolig, jf. § 1, stk. 5, i lov om leje eller 5) en friplejebolig, jf. lov om
friplejeboliger.
Undtagelsen vil gælde for de anviste boligformer uanset, om det er modtageren af
integrationsydelse, uddannelseshjælp eller kontanthjælp eller en anden i dennes husstand, der er
visiteret til boligen af kommunen.
Med ændringsforslaget sikres det, at borgere, der visiteres til en bolig, de har behov for på grund af
nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, ikke får reduceret særlig støtte eller boligstøtte som følge
af loftet over kontanthjælpen.
Forslaget omfatter også personer, der allerede forud for lovens ikrafttræden af kommunen er
visiteret til en særlig bolig på grund af fysisk eller psykisk funktionsevnenedsættelse og har fået
anvist en sådan bolig.
Det foreslås endvidere at undtage både særlig støtte efter § 34 og boligstøtte efter lov om individuel
boligstøtte fra at indgå i beregningen af den samlede hjælp efter det foreslåede
§ 25 b, stk. 5,
for
personer, der er omfattet af boligstøttelovens § 23, stk. 1, 3. og 4. pkt., hvorefter der kan modtages
en højere boligstøtte. Der vil være tale om stærkt bevægelseshæmmede personer, der ikke er anvist
til en bolig, men hvor boligen er egnet for stærkt bevægelseshæmmede, og personer, der modtager
døgnhjælp efter servicelovens § 96. Der kan være husstande, som hidtil ikke har haft anledning til
at ansøge om boligstøtte for stærkt bevægelseshæmmede, fordi boligstøtten i forvejen beregnes
efter andre gunstige regler. Såfremt en kontanthjælpsmodtager, der bor i en sådan husstand, mister
særlig støtte eller boligstøtte, vil husstanden kunne indgive ansøgning om boligstøtte efter reglerne
for bevægelseshæmmede, og derved blive omfattet af undtagelsen, såfremt de i øvrigt opfylder
betingelserne herfor.
Herudover foreslås det at undtage særlig støtte efter § 34 fra at indgå i beregningen af den samlede
hjælp efter det foreslåede
§ 25 b, stk. 5,
for personer, der omfattet af boligstøttelovens § 23, stk. 2
og 3, svarende til den persongruppe, der allerede er undtaget i lovforslaget for så vidt angår
boligstøtte. Det drejer sig blandt andet om husstande med stærkt bevægelseshæmmede personer, der
er anvist til en bolig af kommunen.
Med ændringsforslaget sikres det, at husstanden, hvor en person er stærkt bevægelseshæmmet eller
modtager døgnhjælp, ikke får reduceret særlig støtte eller boligstøtte som følge af loftet over
kontanthjælpen.
Økonomi
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
L 113 - 2015-16 - Bilag 17: Yderligere ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
1605420_0003.png
Ændringsforslaget skønnes at medføre direkte offentlige merudgifter til boligstøtte og særlig støtte
på 2,7 mio. kr. i 2016, 10,4 mio. kr. i 2017, 9,8 mio. kr. i 2018 og 9,5 mio. kr. i 2019 opgjort før
tilbageløb og adfærdsmæssige konsekvenser, jf. nedenstående tabel.
Tabel: Samlede økonomiske konsekvenser af ændringsforslaget i 2016-2019
Mio. kr. 2016-priser
Stat
Kommuner
Samlede direkte konsekvenser før skat tilbageløb og
adfærdsmæssige konsekvenser alt
Samlede direkte konsekvenser efter skat, tilbageløb og
adfærdsmæssige konsekvenser
2016
1,3
1,5
2,7
2,1
2017
4,8
5,6
10,4
7,9
2018
4,6
5,3
9,8
7,4
2019
4,4
5,1
9,5
7,1
Kommunernes udgifter til særlig støtte er omfattet af budgetgarantien.
Kommunerne medfinansierer udgifter til boligstøtte.
Merudgifterne i 2016 som følge af ændringsforslaget optages på lov om tillægsbevilling for 2016.
De samlede økonomiske konsekvenser for kommunerne af ændringsforslaget skal forhandles med
de kommunale parter.