Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Leif Lahn Jensen (S)
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 11. februar 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
39 (L 113), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Leif Lahn
Jensen (S).
Spørgsmål nr. 39:
24. februar 2016
J.nr. 2016-1009
”Vil ministeren oplyse, hvad de typiske årsager er til, at kommunerne visiterer
modtagere af henholdsvis kontanthjælp, uddannelsesydelse og integrationsydelse
som værende aktivitetsparate?”
Svar:
Kontanthjælpsmodtagere og personer uden for integrationsprogrammet, der modta-
ger integrationsydelse, fordi de på grund af opholdskravet ikke kan få kontant-
hjælp, skal ifølge § 2 i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats visiteres
aktivitetsparate, hvis de ikke vurderes at være i stand til at påtage sig et ordinært
arbejde, som gør dem i stand til at forsørge sig selv inden for tre måneder.
Det samme gælder for integrationsydelsesmodtagere, som er omfattet af integrati-
onsprogrammet.
Uddannelseshjælpsmodtagere og personer uden for integrationsprogrammet, der
modtager integrationsydelse, fordi de på grund af opholdskravet ikke kan få ud-
dannelseshjælp, visiteres aktivitetsparate, hvis de vurderes at have problemer af
faglig, social og/eller helbredsmæssig karakter og dermed har behov for ekstra støt-
te og hjælp i længere tid end ca. et år, inden de kan påbegynde en uddannelse og
gennemføre denne på almindelige vilkår. Dette fremgår af bekendtgørelsens § 2 og
er uddybet i en orienteringsskrivelse af 3. februar 2014 om visitation af uddannel-
seshjælpsmodtagere fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.