Skatteudvalget 2015-16
L 123 Bilag 7
Offentligt
1623626_0001.png
Skatteudvalget
Folketinget, Christiansborg
1240 København K
E-mail: [email protected]
Direkte tlf.: 3525 2976
20. april 2016
KOMMENTARER TIL LOVFORSLAG L 123 (FORSLAG OM ÆNDRING AF FORSKELLIGE
SKATTELOVE)
Skatteministeren har den 23. februar 2016 fremsat lovforslag L 123 (Lov om ændring af lov
om indkomstbeskatning af aktieselskaber m.v., aktieavancebeskatningsloven, virksomhed s-
skatteloven og forskellige andre love samt ophævelse af lov om investeringsfonds).
Vi skal hermed henlede Skatteudvalgets opmærksomhed på, at lovforslagets bestemmelse
om, at tilbagesalg af aktier i et investeringsselskab, omfattet af aktieavancebeskatningslovens
§ 19, i visse tilfælde vil indebære en urimelig dobbeltbeskatning af den sælgende aktionær,
såfremt denne er skattepligtig her til landet, mens dette ikke vil være tilfældet for udenlan d-
ske aktionærer, der afstår aktier til det udstedende (danske) investeringsselskab.
1.
TILBAGESALG AF INVESTRINGSBEVISER TIL DET UDSTEDENDE SELSKAB
I lovforslaget fastsættes det, at salg af aktier mv. eller investeringsbeviser til det udstedende
investeringsinstitut skal behandles som en udbytteudlodning, medmindre selskabet m.fl. ud-
byder deres andele til offentligheden og er undergivet et krav om risikospredning og tilbag e-
købspligt.
Indgrebet er efter lovbemærkningerne ikke tiltænkt at ramme tilfælde, hvor der investeres i
almindelige investeringsinstitutter, der udbydes til retailinvestorer. Indgrebet er derimod til-
tænkt målrettet investorer, der efter en fælles aftale kan agere samlet i forhold til invest e-
ringsinstituttet. Det kan være investorer, som deltager i alternative investeringsfonde som
f.eks. kapitalfonde, venturefonde og hedgefonde.
Skatteministeriet vurderer ikke, at omgåelsesmuligheden kan forekomme systematisk i reg u-
lerede investeringsinstitutter, der danner basis for masseinvestering. Indgrebet omfatter ikke
investeringsinstitutter, hvis andele udbydes til offentligheden, og hvor der efter national lov-
L 123 - 2015-16 - Bilag 7: Henvendelse af 20/4-16 fra Rønne & Lundgren Advokatpartnerselskab
1623626_0002.png
givning, EU-retlig regulering eller international aftale er et krav om risikospredning og om
pligt til på en deltagers forlangende at tilbagekøbe eller indløse andelene.
For at være undtaget for udbyttebeskatning vil det være afgørende, at investeringsinstituttet
effektivt markedsfører sig over for offentligheden med henblik på at afsætte investeringsbev i-
ser. Hvis investeringsinstituttet er optaget til handel på et reguleret marked, vil der f.eks.
være tale om et investeringsinstitut, hvis andele udbydes til offentligheden, og tilbagesalg til
investeringsinstituttet vil derfor være undtaget for udbyttebeskatning.
Det vil efter lovforslaget fortsat være muligt at tilbagesælge investeringsbeviser til invest e-
ringsinstitutter, som er omfattet af UCITS-direktivet, uden udbyttebeskatning.
Det foreslås, at de nye regler får virkning for salg til det udstedende selskab, der sker den 23.
februar 2016 eller senere.
2.
KOMMENTARER TIL LOVFORSLAGET BESTEMMELSER OM TILBAGESALG
I 2012 fremsatte den daværende skatteminister med lovforlag L 95 (2011/2012) forslag om
en forenkling af udlodningsreglerne for investeringsforeninger.
I det lovforslag, der blev udsendt til høring, indgik blandt andet et forslag om, at tilbagesalg
af aktier til det udstedende selskab, omfattet af aktieavancebeskatningslovens § 19, skulle
anses som udbytte. Efter forslaget skulle udbyttet dog reduceres med aktiernes anskaffelses-
sum. For danske aktionærer skulle anskaffelsessummen opgøres som værdien ved de n sene-
ste skatteansættelse, da aktierne er lagerbeskattet.
Forslaget om udbyttebeskatning ved tilbagesalg blev kritiseret stærkt , hvilket blandt andet
fremgår af en række høringssvar til ministeren.
Skatteministeren valgte herefter at frafalde forslaget om udbyttebeskatning ved fremsættel-
sen af lovforslaget L 95.
Det er vores opfattelse, at flere af de kritikpunkter, der tidligere blev rejst imod L 95 -
forslaget, også kan rettes mod L 123.
Essensen af L 123 er efter vores opfattelse, at visse investorer i en række investeringsselska-
ber, der er etableret med helt legitime og forretningsmæssige formål, pludselig befinder sig i
en situation, hvor det for det første er vanskeligt at vurdere, om de falder inden for eller uden
for det område, hvor skattefriheden ved tilbagesalg fortsat skal bevares, og – for det andet –
hvor de udsættes for en dobbeltbeskatning, såfremt de falder uden for det nævnte område.
Dobbeltbeskatningen opstår som en følge af, at investorerne udbyttebeskat tes af et beløb,
svarende til afståelsessummen på aktierne, uden at de får fradrag for tidligere skattemæssigt
indtægtsførte kursgevinster på de solgte aktier. De danske investorer har således forud for
salget løbende medregnet udbytter og kursgevinster, opgjort efter et lagerprincip, ved opgø-
2
L 123 - 2015-16 - Bilag 7: Henvendelse af 20/4-16 fra Rønne & Lundgren Advokatpartnerselskab
1623626_0003.png
relsen af deres skattepligtige indkomst – og dette gælder i øvrigt uanset, om der er tale om
personer eller selskaber.
3.
FORSLAG TIL ÆNDRINGER
Vi finder det i strid med retssikkerheden, såfremt Folketinget åbner op for en beskatning, hvor
danske investorer i et investeringsselskab både udbytte- og avancebeskattes af den samme
skattemæssige fortjeneste.
Vi skal derfor henstille, at lovforslaget ændres, således at muligheden for den omtalte do b-
beltbeskatning elimineres, f.eks. enten ved at ophæve forslaget om udbyttebeskatning ved
tilbagesalg, eller ved at indføre en ordning, hvorefter det skattepligtige udbyttebeløb aldrig
kan overstige tidligere skattemæssigt indtægtsførte nettoavancer og udloddede udbytter på
de solgte aktier.
Alternativt kan der indsættes en særlig dispensationsbestemmelse, hvorefter investorer, der
udbyttebeskattes ved tilbagesalg, får tillagt en ubetinget ret til at opnå dispensation til (i ste-
det for udbyttebeskatning) at anvende reglerne om beskatning af aktier, når det fremgår, at
investor forud for tilbagesalget har været omfattet af beskatning efter aktieavancebeskat-
ningslovens § 19.
---oOo---
Hvis Skatteudvalget har spørgsmål til det anførte, står vi gerne til d isposition.
Med venlig hilsen
Rønne & Lundgren
Advokatpartnerselskab
Claus Kirkeby Olsen
Skattepartner
Kjeld Bergenfelt
Advokat
3