Skatteudvalget 2015-16
L 13
Offentligt
1568492_0001.png
9. oktober 2015
J.nr. 15-2645616
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 51 af 4. september 2015 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Jeppe Bruus (S).
Karsten Lauritzen
/ Søren Lindhardt
L 13 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om kommentar til henvendelse af 28/10-15 fra Foreningen Rejsearbejdere.dk, til skatteministeren
1568492_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes beskrive, hvordan SKATs kontrol af aktiviteter på privat grund foregår i
praksis efter gældende regler, og hvordan kontrollen i praksis vil blive udført, hvis mini-
sterens bebudede lovforslag om "Retssikkerhedspakke 1", jf. SAU alm. del - bilag 21,
vedtages.
Svar
Jeg skal henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra SKAT:
”SKAT foretager i dag kontrol af aktiviteter på privat grund, hvor der er synlige udendørs
aktiviteter af professionel karakter, med udgangspunkt i interviews af de personer, der
udfører udendørs arbejde på ejendommen på kontroltidspunktet. Interviewene giver en
hurtig afklaring af, hvilke personer og virksomheder, der reelt udfører arbejdsopgaver på
ejendommen samt en afklaring af, hvem der instruerer, kontrollerer, leverer materialer,
værktøj mv. i forhold til disse personer. Oplysningerne danner grundlag for en vurdering
af, hvorvidt der er tale om entrepriseforhold, arbejdsudleje eller ansættelsesforhold.
De antrufne personer bliver indledningsvis bedt om at legitimere sig med henblik på at
sikre en entydig identifikation. Personerne bliver herudover bedt om at oplyse, hvilken
virksomhed de udfører arbejdet for, og de bliver i den forbindelse bedt om at forevise
eventuelle kontrakter med henblik på at afdække aftaleparterne. Det bliver ligeledes afkla-
ret, om virksomhederne er momsregistrerede.
Der bliver herudover spurgt ind til løn- og ansættelsesvilkår, idet lav løn, kontant afreg-
ning og manglende lønsedler kan indikere sort arbejde. Der bliver ligeledes spurgt ind til
bopælsforhold, herunder eventuel betaling for kost og logi, opholdsperioden samt til-
knytningen til Danmark i øvrigt. Disse spørgsmål bliver stillet for at afdække den pågæl-
dendes skatteforhold.
Et kontrolbesøg på privat grund bliver ligeledes anvendt til at etablere kontakt til virk-
somheder, der har registreret sig i Registret for Udenlandske Tjenesteydere med et regi-
streringsnummer, som SKAT ikke har kunnet verificere i virksomhedens hjemland.
Når kontrolbesøget bliver afsluttet, bliver der afleveret/sendt et brev til ejeren af ejen-
dommen med oplysning om, at SKAT har talt med de personer, der har arbejdet uden-
dørs på ejendommen på kontroltidspunktet. Der bliver i øvrigt ikke taget kontakt til eje-
ren af ejendommen.
Afskaffelse af hjemlen til at udføre kontrol på privat grund medfører, at SKAT ikke vil
kunne tage direkte kontakt til de personer eller virksomheder, der udfører arbejde på
grunden med henblik på en afklaring af deres identitet, og om de er registreret med hen-
blik på korrekt afregning af skatter og afgifter. Muligheden for på stedet at kontrollere
ansættelses- og aftaleforhold for de igangværende arbejder bortfalder således.
Side 2 af 3
L 13 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om kommentar til henvendelse af 28/10-15 fra Foreningen Rejsearbejdere.dk, til skatteministeren
1568492_0003.png
SKAT kan på baggrund af krav om skiltning på byggepladsen og registreringer af logoer
på biler tage skriftlig kontakt til disse virksomheder, såfremt kravene om skiltning er op-
fyldt. Fokus skifter således til kontrol af de enkelte virksomheders forhold.
Såfremt der foreligger faktuelle oplysninger, der kan begrunde en mistanke om lovover-
trædelser hos en bestemt virksomhed, herunder mistanke om social dumping, kan SKAT
rette henvendelse til politiet med anmodning om, at der foretages en ransagning på en
byggeplads på privat ejendom med henblik på bevissikring. En ransagning kræver rets-
kendelse, men kan på politiets foranledning foretages forud for rettens behandling af
anmodningen, hvis øjemedet ellers forspildes. ”
Regeringen finder, at det er alt for vidtgående at give SKAT adgang til private borgeres
haver. Der er tale om et meget væsentligt indgreb i privatlivet, som der skal være særdeles
tungtvejende grunde til at gennemføre. Borgerne skal ikke uden egen skyld eller uden at
kunne forhindre det tåle, at myndighederne træder ind i privatsfæren. Det er baggrunden
for, at jeg netop har fremsat et lovforslag om at ophæve SKATs mulighed for at foretage
kontrol på privat grund.
Side 3 af 3