Skatteudvalget 2015-16
L 13
Offentligt
1577005_0001.png
8. december 2015
J.nr. 15-3169020
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 13 - Forslag til Lov om ændring af kildeskatteloven, momsloven of skatte-
kontrolloven (Ophævelse af hjemmel til kontrol af udendørs byggeaktivitet på privat
grund – retssikkerhedspakke I).
.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 9 af 20. november 2015. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Jeppe Bruus (S).
Karsten Lauritzen
/ Per Hvas
L 13 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om ministeren vil oversende et notat til udvalget med konkrete bud på, hvilke alternative muligheder ministeren ser for SKATs udøvelse af kontrol, til skatteministeren
1577005_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oversende et notat til udvalget med konkrete bud på, hvilke alternative
muligheder ministeren ser for SKATs udøvelse af kontrol, der skal afdække sort arbejde
og social dumping, der både balancerer hensynet til den enkelte borgers retssikkerhed og
samtidig giver SKAT mulighed for straks at skride ind over for tilfælde, hvor der er mis-
tanke om ulovlige aktiviteter, uden at øjemedet forspildes, fordi SKAT med de foreslåede
regler skal anmelde forholdet til politiet, der herefter skal vurdere, om anklagemyndighe-
den skal anmodes om en dommerkendelse? Ministeren bedes i sin vurdering inddrage
erfaringer fra skattemyndighederne i andre lande, erfaringer fra mulige lignende konstruk-
tioner og muligheder for, at SKAT får en nem og hurtig adgang til at indhente dommer-
kendelser.
Svar
Som jeg nævnte på samrådet, jf. min besvarelse af L 13, spørgsmål 6, kan SKAT stadig
gennemføre kontroller, der skal afdække sort arbejde og ulovlig social dumping på alle
andre arbejdspladser end netop de arbejdspladser, der befinder sig i folks haver. Der er
ikke alene tale om byggepladser, da sort arbejde og ulovlig social dumping forefindes i
flere brancher. SKATs forskellige indsatsområder bliver beskrevet i den årlige gennemsig-
tighedsrapport, som sendes til Folketinget.
SKATs kontrol er ikke baseret på en mistanke om, at der foreligger en overtrædelse af
reglerne på den konkrete arbejdsplads, hvor kontrollen gennemføres. Det er ikke et til-
strækkeligt mistankegrundlag, at der inden for en bestemt branche er konstateret flere
overtrædelser af reglerne end andre steder.
SKAT har som udgangspunkt ikke viden om, hvem der udfører arbejdet på det sted og
det tidspunkt, hvor kontrollen ønskes foretaget. Formålet med kontrollen er netop at
indhente oplysninger om udførelsen af den konkrete arbejdsopgave med henblik på at
kontrollere, om reglerne bliver overholdt. En dommerkendelse kan derfor ikke bygge på
en vurdering af de faktiske forhold på den konkrete arbejdsplads, men alene blive en
formel prøvelse af, om der i lovgivningen er en hjemmel til at foretage kontrollen.
Jeg mener ikke, at der er behov for alternative muligheder for kontrol, hvor forudsætnin-
gen er, at SKAT skal have adgang til at indhente dommerkendelse, og jeg ser derfor ikke
grundlag for at iværksætte en undersøgelse af mulige konstruktioner. Som det fremgår af
mit svar på L 13, spørgsmål 4, vil SKAT kunne gennemføre en kontrol på den private
ejendom, hvis ejeren frivilligt giver sin tilladelse hertil.
Side 2 af 2