Til lovforslag nr.
L 14
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 19. november 2015
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om spil, lov om afgifter af spil og lov for
Grønland om visse spil
(Justering af gebyrskalaen for væddemål og onlinekasino, månedsafregning for væddemål og onlinekasino m.v.)
[af skatteministeren (Karsten Lauritzen)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober 2015 og var til
1. behandling den 23. oktober 2015. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Lovforslaget er en genfremsættelse af dele af lovforslag
nr. L 173 (folketingsåret 2014-15, 1. samling), som er blevet
delt i to i forbindelse med genfremsættelsen.
I forbindelse med genfremsættelsen har lovforslaget ikke
været sendt i fornyet høring. Høringssvar og høringsnotat
over lovforslag nr. L 173 (folketingsåret 2014-15, 1. sam-
ling) er omdelt som bilag 3.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at de
kan støtte den i lovforslaget foreslåede ændring af gebyr-
strukturen for Spillemyndighedens tilsyn med væddemål og
onlinekasino, da den struktur, der er i øjeblikket, efter EL's
opfattelse har vist sig ikke at afspejle markedet. Der er en-
kelte store spiludbydere, som betaler et relativt lavt gebyr
set i forhold til deres spilindtægter, mens de mindre spilud-
bydere betaler et relativt højt gebyr i forhold til deres
spilindtægter. Ændringen af gebyrstrukturen vil efter EL's
opfattelse skabe en mere retfærdig gebyrstruktur, da den
sørger for, at de store spiludbydere ikke får en udvidet kon-
kurrencefordel.
EL kan endvidere støtte den i lovforslaget foreslåede æn-
dring af afgiftsperioden fra 1 uge til 1 måned. Den nuværen-
de afgiftsperiode (1 uge) muliggør ikke overførelse af en ne-
gativ bruttospilleindtægt fra en afgiftsperiode til en anden,
men ved at forlænge perioden til 1 måned gives der mulig-
hed for, at en negativ spilleindtægt kan medregnes i en læn-
gere periode.
EL finder det derudover acceptabelt, at visse spiludbyde-
re, der skal offentliggøre en række informationer og nøgletal
i en årsredegørelse, fremover kan nøjes med at sende disse
oplysninger til Spillemyndigheden.
EL mener dog, at det er kritisabelt, at lovforslaget medfø-
rer et varigt mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på 5
mio. kr. I en situation, hvor regeringen i sit finanslovsforslag
vil gennemføre massive besparelser i velfærden i kommu-
nerne, burde et lovforslag, som omhandler spil, ikke medfø-
re færre indtægter til det offentlige. Tværtimod burde Folke-
tinget se på, om spilområdet kunne bidrage mere til den fæl-
les velfærd. Da der er tale om et – i statssammenhæng –
ubetydeligt mindreprovenu, vil EL ikke lade dette være af-
gørende for partiets indstilling.
Alternativets medlemmer af udvalget hæfter sig ved, at
ændringen af gebyrstrukturen for spillemyndigheders tilsyn
med væddemål og onlinekasino i højere grad vil afspejle
markedet og dermed medføre en mere retfærdig gebyrstruk-
tur, hvor store spiludbydere ikke får en konkurrencefordel.
ALT støtter derfor lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
AX017947