Grønlandsudvalget 2015-16
L 158 Bilag 1
Offentligt
1614507_0001.png
29. marts 2016
Høringsnotat vedrørende forslag til lov for Grønland om kontrol
med eksport af produkter med dobbelt anvendelse
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at sikre, at Kongeriget Danmark overholder
sine internationale forpligtelser i forbindelse med eksport af produkter
med dobbelt anvendelse, herunder at produkterne ikke anvendes til kriti-
ske formål. Produkter med dobbelt anvendelse (såkaldte dual-use produk-
ter) er produkter med både civil og militær anvendelse.
En arbejdsgruppe bestående af danske og grønlandske myndigheder
(uranarbejdsgruppen) fastslog i sin rapport fra 2013, at der er behov for
lovgivning herom, såfremt Grønland ønsker at udvinde og eksportere
nukleart materiale, herunder uran. Lovforslaget er - sammen med lov-
forslag om sikkerhedskontrol, der fremsættes af udenrigsministeren - den
lovgivningsmæssige opfølgning på uranarbejdsgruppens arbejde fra
dansk side.
Lovforslaget har været sendt i offentlig høring den 4. februar 2016 med
høringsfrist den 2. marts 2016. Forslaget er sendt til i alt 6 grønlandske
myndigheder og 22 organisationer, foreninger, m.v., jf. afsnit 4. Der er
modtaget høringssvar fra 4 af de hørte myndigheder, organisationer, m.v.
På baggrund af den afsluttede høring kan det konkluderes, at der ikke er
udtrykt kritik af lovforslaget.
2. Bemærkninger til lovforslagets konkrete indhold
2.1. Lovforslagets bestemmelser om tilladelseskrav til udførsel af nu-
kleart materiale i form af malm
Dansk Institut for Internationale Studier (DIIS) finder, at det med fordel
kan præciseres, at loven finder anvendelse, uanset om uranmalm og kon-
centrater heraf anvendes til nukleare eller ikke-nukleare formål.
DIIS henviser til, at det er muligt at udvinde små mængder af uran (så-
kaldt nonconventional resources) i forbindelse med anden kommerciel
aktivitet, fx ved udvinding og produktion af fosfat, der anvendes til land-
brugsformål. DIIS henviser endvidere til, at den australske eksportkon-
trollovgivning regulerer malm med et indhold af 0,05 pct. og derover af
uran eller thorium, uanset om den endelige slutbrug af produktet er til
nukleare eller ikke-nukleare formål. På denne baggrund anbefaler DIIS,
at det anføres i lovforslagets § 3, stk. 2, at tilladelseskravet til udførsel af
malm gælder ”uanset
om det er til nuklear eller ikke-nuklear brug”.
L 158 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1614507_0002.png
2/5
DIIS finder endvidere, at der er behov for at opliste yderligere hensyn i
lovforslaget, der skal tages i betragtning ved vurderingen af, om der kan
gives tilladelse til udførsel af nukleart materiale. DIIS foreslår derfor, at
følgende formulering indsættes og erstatter afsnit 2 i lovforslagets speci-
elle bemærkninger til § 10: ”For
hver ansøgning vil styrelsen foretage en
risikobaseret sikkerhedskontrolvurdering i samarbejde med andre danske
myndigheder for at tilvejebringe beslutningsgrundlag for afgørelsen.
Forsvarets Efterretningstjeneste og Politiets Efterretningstjeneste høres i
vurderingen af den påtænkte slutanvendelse, mængden af og hvor ekstra-
herbart det nukleare materiale er, og hvilke sikkerhedskontrolforpligtel-
ser, der vil være gældende, såfremt uran skulle blive ekstraheret.”.
Kommentar
Lovforslaget stiller krav om tilladelse til udførsel af nukleart materiale i
form af uranmalmkoncentrat, der er opført i EU’s kontrolliste, og malme,
der indeholder visse gennemsnitskoncentrationer af uran eller thorium,
jf. lovforslagets § 3, stk. 1 og 2. Det fremgår endvidere af lovforslagets §
3, stk. 4, at erhvervs- og vækstministeren bemyndiges til at fastsætte
nærmere krav til koncentrationerne af uran eller thorium, idet fastsættel-
sen heraf vil ske på baggrund af den internationale regulering af uran-
malm. Der vil derfor være krav om tilladelse til udførsel af nukleart ma-
teriale, der opfylder de fastsatte kriterier, uanset om det nukleare materi-
ale skal anvendes til nukleare formål eller ej. På den baggrund tydelig-
gøres det i lovforslagets specielle bemærkninger til § 3, at kravet om ud-
førselstilladelse gælder, uanset om malmen skal anvendes til nukleare
eller ikke nukleare formål.
Erhvervsstyrelsen vil som eksportkontrolmyndighed skulle foretage en
helhedsorienteret vurdering af hver enkelt ansøgning ud fra de hensyn,
der fremgår af lovforslagets § 10, idet det overordnede hensyn er at for-
hindre, at dual-use produkter eksporteres til kritiske formål, og at Konge-
riget Danmarks internationale eksportkontrolforpligtelser overholdes.
Som led i sagsbehandlingen vil Forsvarets Efterretningstjeneste og Poli-
tiets Efterretningstjeneste som udgangspunkt altid skulle høres om, hvor-
vidt der er kritiske oplysninger om parterne i handlen, ligesom Uden-
rigsministeriet bl.a. skal høres i alle sager om udførsel af nukleart mate-
riale. Departementet for Erhverv, Arbejdsmarked og Handel vil endelig
skulle høres i alle sager, inden styrelsen træffer afgørelse. Herudover vil
det bero på en konkret vurdering, hvilke nærmere undersøgelser der vil
være behov for at foretage i forbindelse med den enkelte ansøgning, her-
under hvilke andre myndigheder det i givet fald vil være relevant at kon-
sultere, og hvilke nærmere undersøgelser af produktet og dets anvendelse
det vil være relevant at foretage. Det vil derfor ikke være hensigtsmæssigt
at fastsættelse detaljerede krav til høringen af Forsvarets Efterretnings-
tjeneste og Politiets Efterretningstjeneste, som foreslået af DIIS, ligesom
disse myndigheder ikke nødvendigvis vil være de relevante myndigheder
at høre i spørgsmål om ekstrahering af uran og sikkerhedskontrolforplig-
telser som følge heraf.
L 158 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1614507_0003.png
3/5
2.2. Lovforslagets bestemmelser om forbud mod transport
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES) konstaterer, at formålet med
lovforslaget er at sikre, at produkter med dobbelt anvendelse ikke anven-
des til kritiske formål, og at Kongeriget Danmark overholder sine interna-
tionale forpligtelser i forbindelse med eksport af disse produkter fra
Grønland. ES vurderer, at kontrolregimet vil kunne opfylde sit formål,
herunder at der er kontrol med transport af produkterne i Grønland og fra
Grønland til ankomstland. ES finder dog, at danske myndigheders rolle i
kontrollen i ankomstlandet måske kan tydeliggøres.
Kommentar
Lovforslaget regulerer ikke danske myndigheders kontrol af dual-use
produkter i modtagerlandet, efter produkterne er udført fra Grønland, da
efterfølgende kontrol af dual-produkter i tredjelande ligger uden for
dansk jurisdiktion. Lovforslagets § 15 indeholder en bestemmelse om
forbud mod transport af dual-use produkter, hvis produkterne skal bruges
i forbindelse med udvikling af eller anvendelse til masseødelæggelsesvå-
ben. Bestemmelsen vedrører ikke kontrol med dual-use produkter under
transport.
I forbindelse med udførsel af nukleart materiale fra Grønland, som er
underlagt krav om en tilladelse, jf. lovforslagets § 3, skal dog bemærkes,
at lovforslaget har tæt sammenhæng med lovforslag om kontrol med den
fredelige udnyttelse af nukleart materiale (såkaldt sikkerhedskontrol), der
fremsættes af udenrigsministeren samtidig med dette lovforslag. Lov-
forslaget om sikkerhedskontrol indebærer bl.a., at Beredskabsstyrelsen
skal notificeres forud for international overførsel af nukleart materiale,
ved afsendelsen heraf samt ved ankomsten til modtagerlandet.
2.3. Lovforslagets bestemmelser om kriminalretlige foranstaltninger
Retten i Grønland henviser til, at det fremgår af lovforslagets § 19, at
visse overtrædelser af loven kan medføre kriminalretlige foranstaltninger.
Det fremgår af retsplejelovens § 55, at kredsretterne er 1. instans for alle
sager, der ikke ved lov m.v. er henlagt til Retten i Grønland som første
instans.
Retten i Grønland angiver, at det må forventes, at retterne vil modtage et
meget begrænset antal sager vedrørende overtrædelse af reglerne i loven,
og at det derfor ikke vil være muligt for kredsretterne at oparbejde en fast
rutine for behandlingen af disse sager. Endvidere er det Retten i Grøn-
lands vurdering, at sagerne typisk vil have en karakter, som indebærer, at
sagerne bør behandles ved Retten i Grønland. Retten i Grønland opfor-
drer derfor til, at disse sager får værneting ved Retten i Grønland.
Kommentar
Det er vurderingen, at der alene må forventes et meget begrænset antal
sager om overtrædelse af eksportkontrollovgivningen, der vil føre til fore-
læggelse for domstolene i Grønland, og at eventuelle sager vil være af en
L 158 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
1614507_0004.png
4/5
karakter og kompleksitet, der indebærer, at sagerne bør behandles ved
Retten i Grønland. Anbefalingen fra Retten i Grønland imødekommes
derfor således, at der indsættes en bestemmelse i loven om, at sager om
idømmelse af foranstaltninger efter kriminallov for Grønland behandles
af Retten i Grønland som første instans, jf. § 20.
2.4. Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser for
politiet i Grønland
Rigspolitiet oplyser, at man til brug for besvarelsen har indhentet en udta-
lelse fra Grønlands Politi, der er vedlagt høringssvaret. Grønlands Politi
har i den forbindelse henledt opmærksomheden på, at der – uanset man
ikke vil modtage mange anmeldelser om overtrædelse – vil være tale om
en tidskrævende sagsbehandling, der kan være forbundet med endog me-
get store økonomiske konsekvenser for politikredsen i form af fx helikop-
tertransport. Rigspolitiet bemærker i den forbindelse, at det ikke er muligt
at opgøre de økonomiske og administrative konsekvenser for politiet, der
relaterer sig til det konkrete lovforslag. Efterforskning af eventuelle an-
meldelser vil på den baggrund indgå i den normale opgaveprioritering i
politiet.
Kommentar
Der forventes alene et meget begrænset antal sager om overtrædelse af
eksportkontrollovgivningen, der vil føre til politianmeldelse i Grønland.
Det bemærkes i den forbindelse, at der i Danmark hidtil har været ganske
få sager om overtrædelse, der har ført til politianmeldelse og politimæs-
sig efterforskning.
4. Oversigt over hørte organisationer, myndigheder m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 4. februar 2016 til den 2.
marts 2016 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisati-
oner m.v.:
Departementet for Erhverv, Arbejdsmarked og Handel, Departementet for
Finanser,
Formandens
Departement,
Grønlands
Selvsty-
re/Naalakkersuisut, Retten i Grønland, Råstofdepartementet, Udenrigsdi-
rektoratet
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Danmarks Rederiforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Institut
for Internationale Studier, Dansk Transport og Logistik, Danske Advoka-
ter, Danske Maritime, Danske Speditører, Danske Universiteter, Datatil-
synet, Den Danske Dommerforening, Domstolsstyrelsen, Erhvervsflyv-
ningens Sammenslutning, Rigsadvokaten, Rigsrevisionen, Rigspolitiche-
fen, Transparency International Denmark, Vestre Landsret, Østre Lands-
ret
L 158 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
5/5
4.1 Følgende organisationer, myndigheder m.v. har haft bemærknin-
ger til lovforslaget:
Dansk Institut for Internationale Studier (DIIS)
Erhvervsflyvningens Sammenslutning
Retten i Grønland
Rigspolitiet