Til lovforslag nr.
L 16
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 16. december 2015
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af tonnageskatteloven og sømandsbeskatningsloven
(Udvidelse af tonnageskatteordningen med en række specialskibe)
[af skatteministeren (Karsten Lauritzen)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober 2015 og var til
1. behandling den 29. oktober 2015. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.
Høring
Lovforslaget er i det store hele en genfremsættelse af lov-
forslag nr. L 124 (folketingsåret 2014-15, 1. samling), der i
udkast blev sendt i høring i perioden fra den 9. oktober 2014
til den 6. november 2014 af den daværende skatteminister.
I forbindelse med genfremsættelsen har lovforslaget ikke
været sendt i fornyet høring. Høringssvar og høringsnotat
fra den daværende skatteminister over lovforslag nr. L 124
(folketingsåret 2014-15, 1. samling) er omdelt som bilag 4.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra Danmarks Rederiforening og Sø-
fartens Ledere.
Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser.
Deputation
Søfartens Ledere har mundtligt over for udvalget rede-
gjort for deres holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 24 spørgsmål til skatteministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL og
ALT) indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Venstres, Dansk Folkepartis, Liberal Alliances og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker,
at lovforslaget skal ses i sammenhæng med det fokus, som
partierne har på at sikre gode rammevilkår for erhvervslivet.
Lovforslaget indebærer en markant udvidelse af tonnage-
skatteordningen, således at de nye skibstyper, som special-
skibene udgør, fremadrettet vil kunne operere under de gun-
stige regler i tonnageskatteloven. Herved sikres det, at ram-
mevilkårene for Det Blå Danmark også fremover vil være
attraktive, og at Danmark dermed fortsat kan fastholde sin
position som førende søfartsnation på det globale marked.
V, DF, LA og KF har desuden med tilfredshed konstateret,
at regeringen – hvis EU-reglerne giver mulighed herfor – vil
overveje på et senere tidspunkt at justere tonnageskattelo-
ven, så der gives mulighed for, at også de skibe, der omfat-
tes af de eksisterende regler i tonnageskatteloven, får mulig-
hed for at kunne sejle mellem f.eks. en havn og åbent hav.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget bemærker, at
det for Socialdemokratiet generelt er vigtigt, at statsstøtte gi-
ves for at sikre beskæftigelse til lønmodtagere bosat i Dan-
mark. S noterer sig, at regeringen giver udtryk for det
samme i svar på spørgsmål 3. Derfor hæfter S sig også sær-
ligt ved, at skatteministeren i sin skriftlige fremsættelse af
lovforslaget begrunder forslaget med, at det skal sikre inve-
steringer og arbejdspladser, og at regeringen afviser bekym-
ringerne fra Danmarks Rederiforening i sit svar på spørgs-
mål 10.
Et
mindretal
i udvalget (EL og ALT) indstiller lovforsla-
get til
forkastelse
ved 3. behandling.
Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at lov-
forslaget først og fremmest er endnu en skattelettelse og me-
re statsstøtte til et rederierhverv, der i forvejen er begunsti-
get gennem den meget lave tonnageskat og DIS-ordningen
og dermed modtager af omfattende statsstøtte. Erhvervet er
på ingen måde nødlidende og omsætter kun i ringe grad den
omfattende statsstøtte til danske job om bord på skibene.
AX018108