Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 - København V
5. november 2014
Høring vedrørende udvidelse af tonnageskatteordningen med en række specialskibe
Søfartens Ledere vil hermed give sine bemærkninger til Skatteministeriet og Regeringens forslag
til lov om ændring af tonnageskatteloven og sømandsbeskatningslovens.
Indledningsvis støtter vi 3F’s bemærkninger i deres høringssvar om den manglende
tilstedeværelse af erhvervets faglige organisationer på høringslisten.
Når det er sagt ønsker vi fra Søfartens Ledere med dette høringssvar, at støtte op sammen de
øvrige interessenter i erhvervet og give udtryk for behovet for handling for, at sikre Danmarks
fortsatte udvikling som centrum for maritime offshore relaterede aktiviteter.
Der sker i disse år en rivende udvikling, hvor ældre traditionel tonnage udskiftes med mere
kompliceret og avanceret tonnage, som kan imødekomme kundernes forskellige behov offshore.
Ud over at transportere forsyninger og holde vagt, skal skibene i dag også kunne betjene
undervandsudstyr, konstruere og reparere offshore-installationer med mere. Det stiller nye krav til
skibenes udstyr og til kompetencerne hos Søfartens Lederes medlemmer – skibsførere,
dæksofficerer, duale skibsofficerer, maskinmestre samt mange andre branchespecifikke stillinger
indenfor olie og gas offshore samt vindenergi offshore.
Udviklingen sker nu, og vi er bekymrede for, om det kan lade sig gøre at fastholde dansk flag og
dansk beskæftigelse på de skibe, der er aktive i betjening af offshore olie/gas og vind, og som
erstatter de ældre skibe. Dette segment er på mange måder en dansk styrkeposition med
mulighed for at fastholde og udvikle danske arbejdspladser med et højt kompetenceniveau til søs
og i land, men markederne er nu så udviklede, at de møder samme skarpe konkurrencesituation
som anden skibsfart.
Derfor støtter Søfartens Ledere udvidelsen af tonnageskatteordningen med de berørte special-
skibe. Det fremlagte forslag er et godt skridt i retning af at sikre den fortsatte positive udvikling i
dette segment, men det er vigtig, at vi i Danmark går videre. Det er erfaringsmæssigt afgørende
for valget af dansk flag og brugen af danske søfolk, at skibenes besætning også bliver omfattet af
DIS-nettolønsordningen.
Endvidere mener vi det er afgørende at tonnageskatteordningen udvides med boreskibe og –rigge.
Disse meget avancerede enheder har, så vidt vi er orienteret, i de senere år fået mulighed for at
blive registreret og drevet inden for søfartsordningen i Singapore, og at dette har betydet at
tilgangen af nye enheder til Danmark er stoppet. Det er derfor efter vores mening nødvendigt at
ændre de danske regler for at sikre, at borerigge og –skibe også fremover bliver ejet, registret og
drevet fra Danmark. Det vil sikre en fortsat vækst i beskæftigelsen af højt specialiseret arbejdskraft
på disse enheder og på land, samt betydelige afledte aktivitets –og beskæftigelseseffekter.