Skatteudvalget 2015-16
L 16
Offentligt
1568649_0001.png
16. november 2015
J.nr. 14-3199081
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 16 - Forslag til Lov om ændring af tonnageskatteloven og sømandsbeskat-
ningsloven (Udvidelse af tonnageskatteordningen med en række specialskibe).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 13 af 6. november 2015. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Henning Hyllested (EL).
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
L 16 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om, hvorvidt udviklingen i den samlede tonnagebeskatning indgår i Skatteministeriets beregning af statsstøtten til rederierne gennem tonnageskatteordningen, til skatteministeren
1568649_0002.png
Spørgsmål
Siden indførelsen af tonnageskatteordningen i 2001 er bruttotonnagen under dansk flag
vokset med 240 procent (fra 6.479.000 BT til 15.541.000 BT). I samme periode er Skat-
teministeriets opgjorte værdi af tonnageskatteordningen, jf. Erhvervs- og Vækstministeri-
ets ”Redegørelse om erhvervsfremme og støtte 2015” imidlertid kun steget med lidt over
100 procent (fra kr. 50 mio. i 2001 til kr. 105 mio. i 2015). I de seneste 5 år, fra 2010 til
2015 (oktober), er den samlede bruttotonnage under dansk flag, iflg. Danmarks Rederi-
forening, vokset med 42 procent (fra 10.937.000 BT til 15.541.000 BT). I samme periode
er Skatteministeriets opgørelse af tonnagebeskatningen blot steget med 5 procent (fra kr.
100 mio. til kr. 105 mio.). Kan ministeren bekræfte, eventuelt på baggrund af en sammen-
ligning mellem Danmarks Rederiforenings opgørelse af udviklingen i den samlede brutto-
tonnage under dansk flag (”Nøgletal oktober 2015”) og Erhvervs- og Vækstministeriets
opgørelse af udviklingen i den samlede tonnagebeskatning opgjort i ”Redegørelse om
erhvervsfremme og støtte 2015”, at størrelsen af den tonnage, der er omfattet af ordnin-
gen, ikke indgår i Skatteministeriets beregning af statsstøtten til rederierne gennem tonna-
geskatteordningen?
Svar
Det er korrekt, at skønnet over skatteudgiften ved tonnageskatteordningen er baseret på
en mekanisk opregning af det oprindelige skøn over mindreprovenuet ved indførelsen af
ordningen i 2001. Opregningen er baseret på væksten i BNP, jf. besvarelsen af spørgsmål
3.
Med hensyn til udviklingen i bruttotonnagen indgår denne ikke i opregningen. Det skyl-
des bl.a., at vækst i bruttotonnagen ikke har en entydig effekt på størrelsen af statsstøtten.
Statsstøtten ved tonnageskatteordningen er defineret som provenuet ved de almindelige
selskabsskatteregler fratrukket provenuet ved tonnagebeskatningen.
I forhold til beskatningen ved de almindelige selskabsskatteregler vil en øget bruttotonna-
ge trække i retning af en øget indtjening og dermed en højere skattepligtig indkomst efter
de almindelige regler. Dette vil isoleret set forhøje statsstøtten. En udvidelse af brutto-
tonnagen vil dog typisk være forbundet med indkøb af nye skibe, hvor afskrivningerne
efter de almindelige selskabsskatteregler er fradragsberettigede. Dette betyder, at væksten
i tonnagen på kort sigt kan medføre en reduktion i den skattepligtige indkomst og dermed
en reduktion af den samlede statsstøtte. Først på langt sigt ville den øgede bruttotonnage
slå igennem i form af højere skattepligtig indkomst og dermed en forhøjelse af statsstøt-
ten – vel at mærke, hvis væksten i tonnagen er gået i stå.
I forhold til sidstnævnte – provenuet fra tonnagebeskatningen – vil dette alt andet lige
blive større ved en øget bruttotonnage. Det trækker i retning af, at statsstøtten ved ord-
ningen reduceres.
Side 2 af 2