Skatteudvalget
Til:
Dato:
Skatteministeren
12. november 2015
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
L 16
Forslag til lov om ændring af tonnageskatteloven og sømandsbeskatningslo-
ven. (Udvidelse af tonnageskatteordningen med en række specialskibe).
Af skatteministeren (Karsten Lauritzen)
Spørgsmål 15
I tonnageskattelovens § 6 står, at transport af gods og passagerer til søs mel-
lem forskellige destinationer er omfattet af loven. I bemærkningerne til lovfor-
slag nr. L 16 nævnes, at ”destination” ikke skal forstås geografisk – altså som
transport mellem forskellige steder – men mere restriktivt som transport mel-
lem havne og offshore installationer. Det bestrides af branchen, der siden ind-
førelsen af DIS og tonnageskat blandt andet har sejlet forsyninger og mand-
skab ud til andre skibe. SKATs fortolkning er baseret på læsning af EU-forar-
bejder, men går videre end tilsvarende regler hos vores nabolande – regler,
der er godkendt af Europa-Kommissionen. Det virker altså som et klart ek-
sempel på, at Danmark fortolker EU-regler mere restriktivt end vores nabolan-
de og endda mere restriktivt end Europa-Kommissionen selv lægger op til.
Det fører til den situation, at skibe den ene dag kan være inde i søfartsordnin-
gerne, hvis de sejler forsyninger ud til en havvindmølle, men den anden dag
ryger ud af ordningerne fordi de sejler forsyninger ud til et støtteskib, der lig-
ger ved siden af de samme havvindmøller. Altså samme sejlads, samme skib,
samme søfolk, men to skattesystemer. Vil ministeren i forbindelse med be-
handlingen af lovforslag nr. L 16 tage initiativ til at bringe den danske fortolk-
ning af ”destination” på linje med vores nabolande, der fortolker begrebet bre-
dere end havne eller faste anlæg, så danske rederier bliver konkurrencemæs-
sigt ligestillet?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Merete Riisager (LA).
På udvalgets vegne
Thomas Jensen
formand
1/1