Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
L 164 Bilag 1
Offentligt
1615173_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: Primær Sundhed, Æl-
drepolitik og Jura
Sagsbeh.: DEPELO
Koordineret med:
Sagsnr.: 1600771
Dok. nr.: 37582
Dato: 17. marts 2016
NOTAT
Høringsnotat vedr. udkast til lov om ændring af lov om klage- og
erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet
1. Modtagne høringssvar
Udkast til lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæse-
net har i perioden den 22. januar 2016 til den 17. februar 2016 været sendt i høring til
følgende nedenstående myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Ankestyrelsen, BPK – Brancheforeningen for privathospitaler og klinikker,
Dansk Handicapforbund, Praktiserende Tandlægers organisation, Dansk Selskab for Pati-
entsikkerhed, Dansk Selskab for Almen Medicin, Dansk Sygeplejeråd, Danske Handicapor-
ganisationer, Danske Patienter, Danske Regioner, Det Centrale Handicapråd, Foreningen af
Speciallæger, Forsikring og Pension, Færøernes Landsstyre, Grønlands Selvstyre, KL, Læge-
foreningen, Landsforeningen af Kliniske Tandteknikere, De Offentlige Tandlæger, Patient-
foreningen i Danmark, Patientforeningernes Samvirke, Patienterstatningen, Praktiserende
Lægers Organisation, Dansk Tandplejerforening, Tandlægeforeningen, Rigsombudsman-
den på Færøerne, Rigsombudsmanden på Grønland, Yngre Læger, Ankenævnet for Pati-
enterstatningen, Institut for Menneskerettigheder, Kræftens Bekæmpelse, Værnepligtsrå-
det, Hærens Konstabel og Korporalforening, Centralforeningen for Stampersonel, Hoved-
organisationen af Officerer i Danmark, Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning og
Regionernes Lønnings- og Takstnævn.
Lovforslaget har desuden været offentliggjort på www.borger.dk under Høringsportalen.
Sundheds- og Ældreministeriet har modtaget høringssvar med bemærkninger fra følgende
(i alfabetisk rækkefølge):
Centralforeningen for Stampersonel, Forsvarsministeriet, Hovedorganisationen for Office-
rer i Danmark, Hærens Konstabel- og Korporalforening, Institut for Menneskerettigheder,
Kriminalforsorgen, Patienterstatningen, Styrelsen for Patientsikkerhed og Værnepligtsrå-
det.
Sundheds-og Ældreministeriet har modtaget høringssvar uden bemærkninger fra følgende
(i alfabetisk rækkefølge):
Advokatrådet, Danske Patienter, Danske Regioner, Dansk Selskab for Almen Medicin, Er-
hvervs- og Vækstministeriet, Forsikring & Pension, Heilsu- og Innlendismálarádid, Læge-
foreningen, Naalakkersuisut, Psykolognævnet og Tandlægeforeningen.
Sundheds- og Ældreministeriet har modtaget høringssvar fra følgende, som ikke er opført
på høringslisten (i alfabetisk rækkefølge):
L 164 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
1615173_0002.png
Ansatte Tandlægers Organisation, Forbrugerrådet Tænk og Øfeldt.
Desuden har sundheds- og ældreministeren modtaget et åbent brev på baggrund af hø-
ringen fra en borger, som foreslår Øfeldt omfattet af lovforslaget.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar efterfulgt af
Sundheds- og Ældreministeriets bemærkninger hertil i
kursiv.
2. Generelle bemærkninger
Høringssvarene udtrykker generelt tilfredshed med, at der med lovforslaget rettes op på
den forskelsbehandling, som har eksisteret overfor indsatte og værnepligtige, i og med de
ikke har været omfattet af patienterstatningsordningen i lov om klage- og erstatningsad-
gang inden for sundhedsvæsenet.
Øfeldts høringssvar og det åbne brev til ministeren, som er nævnt ovenfor, er imidlertid
kritiske over for, at Øfeldt Centrene ikke omfattes af dette lovforslag.
Ministeriet bemærker i denne sammenhæng, at nærværende lovforslag er afgrænset til at
omfatte indsatte og værnepligtige af de grunde, der fremgår af lovens bemærkninger.
3. Specielle bemærkninger
I det følgende foretages en gennemgang af de væsentligste bemærkninger til de enkelte
elementer i lovforslaget.
3.1 Kvinder på værnepligtslignende vilkår
Hærens Konstabel- og Korporalforening , Centralforeningen for Stampersonel og Hoved-
organisationen for Officerer i Danmark har sendt et fælles høringssvar, hvori foreningerne
anfører, at de ønsker, at kvinder der er ansat på værnepligtslignende vilkår skal omfattes
af lovforslaget, idet kvinderne bliver tilskyndet til at anvende Forsvaret og Beredskabssty-
relsens sundhedspersoner af hensyn til tilrettelæggelsen af deres tjeneste.
Værnepligtsrådet anfører, at de er i tvivl om, hvorvidt kvinder på værnepligtslignende
vilkår er omfattet af lovforslaget. Desuden finder Værnepligtsrådet også, at kvinder på
værnepligtslignende vilkår bør omfattes af lovforslaget.
Formålet med dette lovforlag er at rette op på den forskelsbehandling, som Justitsministe-
riet har påpeget i et svar til Folketingets daværende Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
(SUU alm. del spm. nr. 144).
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, har Justitsministeriet vurderet, at det
er forskelsbehandling i henhold til internationale konventioner, når indsatte ikke får de
samme muligheder for at søge erstatning, som andre borgere.
De særlige forhold, der gør sig gældende for indsatte - at de grundet deres afsoning i Kri-
minalforsorgens fængsler og arresthuse ofte ikke har mulighed for at vælge at benytte det
almindelige sundhedsvæsen - har Forsvarsministeriet og Sundheds- og Ældreministeriet
vurderet tilsvarende gør sig gældende for værnepligtige i Forsvaret og Beredskabsstyrel-
sen. De værnepligtige skal ved starten af deres tjeneste aflevere deres sundhedskort og
skal hermed benytte Forsvarets og Beredskabsstyrelsens sundhedspersonale under tjene-
steperioden. De værnepligtige har således, ligesom indsatte i Kriminalforsorgens fængsler
og arresthuse, ikke mulighed for at vælge at anvende det almindelige sundhedsvæsen.
Side 2
L 164 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
Det gør sig anderledes gældende for kvinder på værnepligtslignende vilkår. Forsvarsmini-
steriet har i deres høringssvar oplyst Sundheds- og Ældreministeriet om, at disse kvinder
indgår et ansættelsesforhold og ulig de værnepligtige ikke afleverer deres sundhedskort.
Kvinder på værnepligtslignende vilkår er derfor ikke omfattet af dette lovforslag.
Ministeriet har imidlertid noteret sig foreningernes bemærkninger, som vil blive inddraget i
ministeriets igangværende analyse af patienterstatningsordningens dækningsområde.
3.2 Tandskader
Institut for Menneskerettigheder og Patienterstatningen anbefaler, at også tandskader ud
fra en ligestillingsbetragtning omfattes af dækningsområdet for patienterstatningen på
lige vilkår med det øvrige dækningsområde.
Ministeriet har, i overensstemmelse med høringssvarene, tilrettet lovforslaget, så det også
omfatter tandskader.
3.3 Forsvarets skibe
Patienterstatningen foreslår, at lovforslaget kommer til at omfatte sundhedsfaglig be-
handling af værnepligtige, som foretages på Forsvarets skibe uagtet om skibet befinder sig
i dansk farvand.
Ministeriet har vurderet, at skibene ikke skal omfattes af nærværende lovforslag, men skal
samtidig bemærke, at overvejelser herom vil indgå i den igangværende analyse af patient-
erstatningens dækningsområde.
3.5 Tilbagevirkende kraft
Værnepligtsrådet spørger i deres høringssvar om lovforslaget indeholder regler om tilba-
gevirkende kraft.
Ministeriet kan bekræfte, at lovforslaget indeholder bestemmelser om tilbagevirkende
kraft. Der henvises til lovforslagets § 2.
Side 3