Til lovforslag nr.
L 166
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Sundheds- og Ældreudvalget den 10. maj 2016
Betænkning
over
Forslag til lov om tobaksvarer m.v.
[af sundheds- og ældreministeren (Sophie Løhde)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 10 ændringsforslag til lovforslaget. Sund-
heds- og ældreministeren har stillet ændringsforslag nr. 1 og
3-10. Det Konservative Folkepartis medlem af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 2.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 31. marts 2016 og var til 1.
behandling den 15. april 2016. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Sundheds- og Ældreudval-
get.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og sundheds- og ældreministeren sendte den
22. januar 2016 dette udkast til udvalget, jf. SUU alm. del –
bilag 392. Den 31. marts 2016 sendte sundheds- og ældre-
ministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til
udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 2 spørgsmål til sundheds- og ældre-
ministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af DF og
LA) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de af sund-
heds- og ældreministeren og Det Konservative Folkeparti
stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (DF og LA) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de under nr. 1, 2 og 5-10 stillede ændringsforslag. Mindre-
tallet vil stemme imod de under nr. 3 og 4 stillede ændrings-
forslag.
Det er Liberal Alliances opfattelse, at direktivet og lov-
forslaget vil medføre et stort bureaukrati og indeholder en
række unødvendige regler samt pålægger branchen ekstra
omkostninger for mange millioner kroner i forbindelse med
omstillinger og ekstra gebyrer. Eksempelvis er kravet om, at
65 pct. af pakningen skal være dækket, rent bureaukrati,
som ikke vil give nogen ekstra effekt. Hertil kommer for-
buddet mod cigaretter med mentolsmag, hvilket Liberal Al-
liance også opfatter som overregulering.
Det er blevet fremhævet, at der er tale om implemente-
ring af et EU-direktiv, men Liberal Alliance tager stilling til
et lovforslag, på baggrund af om det skaber merværdi for
danskerne, uanset om det er et EU-direktiv eller det kommer
fra Danmark. Det danske Folketing er ikke til for at blåstem-
ple EU-lovgivningen, men for at repræsentere Danmark og
danskerne. Og derfor stemmer medlemmerne af Liberal Al-
liance selvfølgelig efter de principper, som danskerne har
valgt os på. Desuden har Liberal Alliance hele tiden stemt
imod direktivet, og har dermed fra start til slut signaleret og
fortalt meget tydeligt, at vi er imod det her direktiv.
Ligesom lovforslaget om elektroniske cigaretter, vil man
med dette direktiv og lovforslag beskytte os borgere mod os
selv. Liberal Alliance finder, at sunde og raske mennesker
har ret til og er i stand til at bestemme over deres eget liv og
deres egne handlinger, så længe det ikke går ud over andre.
Derfor kan Liberal Alliance ikke støtte lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
DokumentId
Journalnummer