Den Europæiske Unions Domstol
PRESSEMEDDELELSE NR. 48/16
Luxembourg, den 4. maj 2016
Domme i sagerne C-358/14, Polen mod Parlamentet og Rådet, C-477/14,
Pillbox 38 (UK) Limited mod Secretary of State for Health, og C-547/14,
Philip Morris Brands SARL m.fl. mod Secretary of State for Health
Presse og Information
Det nye EU-direktiv om tobaksvarer er gyldigt
Såvel den udstrakte harmonisering af emballagen som det fremtidige forbud mod mentolcigaretter
inden for Unionen og den særlige regulering af elektroniske cigaretter er lovlig
Det nye direktiv om tobaksvarer fra 2014
1
tilsigter dels at fremme den rette funktion af det indre
marked
for
tobak
og
relaterede
produkter
med
udgangspunkt
i
et
højt
sundhedsbeskyttelsesniveau, navnlig for unge, dels at opfylde Unionens forpligtelser i henhold til
WHO’s rammekonvention om tobakskontrol
2
.
Dette direktiv foreskriver bl.a. et forbud mod markedsføring af tobaksvarer med en kendetegnende
aroma med virkning fra den 20. maj 2020
3
, og en harmonisering af mærkning og emballering af
tobaksvarer. Derudover fastsætter direktivet en særlig ordning for elektroniske cigaretter.
Polen har, støttet af Rumænien, anfægtet forbuddet mod mentolcigaretter ved Domstolen (sag C-
358/14). I to andre sager (C-477/14 og C-547/14) har High Court of Justice (England & Wales),
Queen’s Bench Division (Administrative Court) (ret i første instans (England og Wales)
(forvaltningsretlige sager)) forespurgt Domstolen, om en række af bestemmelserne i direktivet om
tobaksvarer er gyldige.
Ved dagens domme,
giver Domstolen ikke Polen medhold i søgsmålet og bekræfter
gyldigheden af de bestemmelser i direktivet,
som Domstolen har undersøgt.
Hvad for det første angår forbuddet mod mentolcigaretter
fastslår Domstolen, at tobaksvarer
med en kendetegnende aroma (hvad enten der er tale om mentol eller et andet aromastof) dels
fremviser de samme objektive kendetegn, dels har de samme virkninger for indledning af
tobaksforbrug og opretholdelse af tobaksafhængighed. Domstolen bemærker, at mentol i kraft af
sin behagelige aroma tilsigter at gøre tobaksvarer mere tiltrækkende for forbrugerne, og at såfremt
disse produkters tiltrækningskraft gøres mindre, kan dette bidrage til at nedbringe den udbredte
tobaksafhængighed og afhængigheden hos nye såvel som hos sædvanlige forbrugere.
Domstolen konstaterer endvidere, at der, da direktivet blev vedtaget, forelå væsentlige forskelle
mellem medlemsstaternes lovgivninger, idet visse af medlemsstaterne havde fastsat forskellige
lister over tilladte eller forbudte aromastoffer, mens andre ikke havde vedtaget særlig lovgivning på
dette område. Derudover finder Domstolen, at direktivet, idet det forbyder markedsføring af
tobaksvarer med en kendetegnende aroma, forebygger en forskellig udvikling af medlemsstaternes
lovgivninger. Som følge deraf fastslår Domstolen, at et sådant forbud fremmer den rette funktion af
det indre marked for tobak og relaterede produkter, og at det ligeledes er egnet til at sikre et højt
sundhedsbeskyttelsesniveau, navnlig for unge.
1
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/40/EU af 3.4.2014 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love
og administrative bestemmelser om fremstilling, præsentation og salg af tobak og relaterede produkter og om ophævelse
af direktiv 2001/37/EF (EUT L 127, s. 1).
2
Verdenssundhedsorganisationens rammekonvention om tobakskontrol, underskrevet i Genève den 21.5.2003.
3
Dette forbud finder anvendelse på tobaksvarer med en kendetegnende aroma, der har et salgsvolumen i Unionen på
3% eller mere inden for en bestemt produktkategori.
www.curia.europa.eu