Til lovforslag nr.
L 166
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Sundheds- og Ældreudvalget den 0. maj 2016
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om tobaksvarer m.v.
[af sundheds- og ældreministeren (Sophie Løhde)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 10 ændringsforslag til lovforslaget. Sund-
heds- og ældreministeren har stillet ændringsforslag nr. 1 og
3-10. Det Konservative Folkepartis medlem af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 2.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 31. marts 2016 og var til 1.
behandling den 15. april 2016. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Sundheds- og Ældreudval-
get.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og sundheds- og ældreministeren sendte den
22. januar 2016 dette udkast til udvalget, jf. SUU alm. del –
bilag 392. Den 31. marts 2016 sendte sundheds- og ældre-
ministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til
udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 2 spørgsmål til sundheds- og ældre-
ministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
<>
Det er Liberal Alliances opfattelse, at lovforslaget vil
medføre et stort bureaukrati og indeholder en række unød-
vendige regler. Lovforslaget pålægger f.eks. branchen årlige
ekstragebyrer på 9 mio. kr. til staten for administration af
den ekstra indberetning. Hertil kommer omkostninger til
egen ekstra administration. Et andet eksempel er det yderli-
gere krav om, at 65 pct. af pakningen skal være dækket. Det
er rent bureaukrati, som ikke vil give nogen ekstra effekt.
Hertil kommer forbuddet mod cigaretter med mentolsmag,
hvilket LA også opfatter som overregulering.
Det er blevet fremhævet, at der er tale om implemente-
ring af et EU-direktiv, men Liberal Alliance tager stilling til
et lovforslag, på baggrund af om det skaber merværdi for
danskerne, uanset om det er et EU-direktiv, eller det kom-
mer fra Danmark. Det danske folketing er ikke til for at blå-
stemple EU-lovgivningen, men for at repræsentere Danmark
og danskerne. Og derfor stemmer medlemmerne af Liberal
Alliance selvfølgelig efter de principper, som danskerne har
valgt os på. Desuden har Liberal Alliance hele tiden stemt
imod direktivet, og har dermed fra start til slut signaleret og
fortalt meget tydeligt, at vi er imod det her direktiv.
Ligesom lovforslaget om elektroniske cigaretter, vil man
med dette lovforslag beskytte os borgere mod os selv, og
samtidig belaste erhvervslivet med administration og økono-
miske byrder. Liberal Alliance finder, at raske borgere har
ret til og er i stand til at bestemme over deres eget liv og de-
res egne handlinger, så længe det ikke går ud over andre.
Desuden vil Liberal Alliance hellere være med til at forbed-
re vilkårene for erhvervslivet i stedet for at forringe dem.
Derfor kan Liberal Alliance ikke støtte lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
DokumentId
Journalnummer