Skatteudvalget 2015-16
L 17
Offentligt
1568655_0001.png
16. november 2015
J.nr. 15-2263705
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 17 - Forslag til lov om ændring af lov om kommunal ejendomsskat (Frita-
gelse for grundskyld for ejendomme ramt af kystnedbrydning).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 26. oktober 2015. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Karsten Lauritzen
/ Camilla Christensen
L 17 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om yde teknisk bistand til udfærdigelse af et ændringsforslag om, at kommunalbestyrelser skal fritage ejendomme, hvor grunden er forsvundet som følge af kystnedbrydning, til skatteministeren
1568655_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren yde teknisk bistand til udfærdigelse af et ændringsforslag om, at kommu-
nalbestyrelser skal fritage ejendomme, hvor grunden er forsvundet som følge af kystned-
brydning, fra grundskyld, i stedet for at kommunalbestyrelser kan fritage disse ejendom-
me fra grundskyld?
Svar
Som jeg også tilkendegav under Folketingets 1. behandling af lovforslaget, er jeg positivt
indstillet over for, at den såkaldte ”kan”-bestemmelse ændres til en ”skal”-bestemmelse,
således at kommunalbestyrelsen forpligtes til at fritage ejendomme helt eller delvist for
grundskyld, i det omfang grunden er ramt af kystnedbrydning.
Jeg vil derfor naturligvis gerne yde teknisk bistand til udformningen af et ændringsforslag,
der sikrer dette.
Et ændringsforslag som det nævnte kan se således ud:
Til § 1
1) Nr. 1 affattes således:
»1. Efter § 7 indsættes:
Ȥ
7 A.
Kommunalbestyrelsen skal meddele hel eller delvis fritagelse for grundskyld af
ejendomme, hvor grunden er ramt af kystnedbrydning. Fritagelsen gælder alene, indtil en
ny ansættelse kan lægges til grund ved opgørelsen af det afgiftspligtige grundlag, jf. § 26,
stk. 2.««
[Kommunen forpligtes til at give hel eller delvis fritagelse for grundskyld for ejendomme
ramt af kystnedbrydning]
Bemærkninger
Efter det fremsatte lovforslag kan kommunalbestyrelsen fritage for grundskyld, i det om-
fang kommunalbestyrelsen finder det godtgjort, at grunden er ramt af kystnedbrydning.
Der er tale om en valgfri ordning, forstået på den måde, at den enkelte kommune selv
kan vælge, hvorvidt de vil udnytte fritagelsesbestemmelsen. Hvis kommunalbestyrelsen
udnytter fritagelsesbestemmelsen, skal fritagelsen dog gælde for alle grunde i kommunen,
hvor kommunalbestyrelsen finder det godtgjort, at grunden er ramt af kystnedbrydning.
Der skal således være tale om en generel ordning, hvorfor kommunalbestyrelsen ikke fra
sag til sag kan vælge, om der skal ske fritagelse.
Med ændringsforslaget foreslås det, at kommunen skal fritage ejendomme helt eller del-
vist for grundskyld, i det omfang grunden er ramt af kystnedbrydning. Ændringsforslaget
indebærer således, at det ikke skal være valgfrit for kommunerne, om undtagelsesbe-
Side 2 af 3
L 17 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om yde teknisk bistand til udfærdigelse af et ændringsforslag om, at kommunalbestyrelser skal fritage ejendomme, hvor grunden er forsvundet som følge af kystnedbrydning, til skatteministeren
1568655_0003.png
stemmelsen skal finde anvendelse i den pågældende kommune. Kommunerne vil således
ikke generelt kunne fravælge at give fritagelse efter bestemmelsen, men skal derimod
foretage en konkret vurdering af, om det må anses for godtgjort, at ejendommen helt eller
delvist er ramt af kystnedbrydning.
Kommunalbestyrelsen skal således, inden for lovgivningen og almindelige forvaltningsret-
lige grundsætninger, som efter det fremsatte lovforslag skønne, hvornår det findes godt-
gjort, at en ejendom er omfattet af bestemmelsen. Kommunalbestyrelsen kan eksempelvis
lægge vægt på fotografisk materiale indsendt af borgeren eller oplysninger om nye opmå-
linger af grunden, hvoraf det fremgår, at grunden er ramt af kystnedbrydning.
Provenumæssige konsekvenser
Ændringsforslaget skønnes ikke at have nævneværdige provenumæssige konsekvenser.
For god ordens skyld skal jeg tilføje, at jeg kan støtte et sådant ændringsforslag, hvis der
ellers i øvrigt er opbakning til det i Folketinget.
Side 3 af 3