Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
Att. Chefkonsulent Trine Hougaard
Sendt pr. e-mail til
og
8. marts 2016
DOK. NR.:
FAID-6-38880
SAG. NR:
Høring om udkast til forslag til lov om Arbejdsmarkedets Fond for Ud-
stationerede og udkast til forslag til lov om ændring af Udstatione-
ringsloven, Arbejdsretsloven og ATP-loven
FA takker for høringen om ovennævnte lovforslag, som FA har følgende be-
mærkninger til:
FA anerkender, at der er udfordringer i relation til at sikre udstationerede
lønmodtageres krav på retmæssig løn inden for bygge- og anlægsbranchen.
Det er imidlertid FA’s opfattelse, at det foreliggende forslag lægger op til en
uhensigtsmæssig håndtering, som hverken er nødvendig eller rimelig.
FA mener for det første, at forslaget på flere punkter er udtryk for overimple-
mentering - i direkte strid med regeringens generelle strategi for implemente-
ring.
Forslaget lægger således op til,
at der skal etableres en fond,
at alle arbejdsgivere i alle brancher skal betale til fonden, og
at danske hvervgivere kan hæfte for udenlandske arbejdsgivere
Efter FA’s opfattelse bør der tages udgangspunkt i den regulering, som direk-
tivet lægger op til i art. 12, nemlig kædeansvar inden for bygge-
/anlægsbranchen.
Det foreliggende forslag er generelt udtryk for unødvendigt bureaukrati, ad-
ministration og konkret pålægger man brancher og arbejdsgivere, der intet
har med udstationerede lønmodtagere at gøre, en unødig udgift.
Det danske løsningsforslag til implementering af håndhævelsesdirektivet er da
også ganske atypisk – både i dansk sammenhæng, men også i sammenligning
med andre lande. Så vidt det er FA bekendt, er der ingen andre medlemslan-
de, som planlægger at implementere håndhævelsesdirektivet via fondskon-
struktioner. Tværtimod løses implementeringen andre steder i overensstem-