NOTAT
Høringsnotat til forslag til lov om Arbejdsmarkedets
Fond for Udstationerede
Sagsnr. 2016 -621
Følgende høringsberettigede organisationer og myndigheder har afgivet hørings-
svar:
Advokatrådet, Arbejdsretten, ATP’s ankenævn, ATP, Dansk Arbejdsgiverforening
(DA), Danske Advokater, Danske Regioner, Datatilsynet, Dommerforeningen, Fi-
nanssektorens Arbejdsgiverforening (FA), Forhandlingsfællesskabet, FTF, KL og
LO.
Derudover har Dansk Håndværk og Byggefagenes Samvirke afgivet høringssvar.
Derudover har følgende organisationer haft lovudkastet i høring, men har ikke af-
givet høringssvar:
AC, CFU, Beskæftigelsesrådet (BER), Business Danmark, , Det Faglige Hus, Fi-
nansforbundet, Foreningen Danske Revisorer, Frie Funktionærer, Gartneri-, Land-
og Skovbrugets Arbejdsgivere (GLS-A), Håndværksrådet, Kooperationen, Kriste-
lig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse (KRIFA), Lederne og Sundheds-
kartellet.
Bemærkninger til lovforslaget om Arbejdsmarkedets Fond for Udstationere-
de:
Generelt
DA
bemærker, at muligheden for at virksomheder kan udstationere lønmodtagere
til at levere tjenesteydelser i andre EU-lande, er et meget væsentligt led i det indre
marked og skabelsen af et konkurrencedygtigt EU, og at det derfor er af afgørende
betydning for dansk erhvervsliv, at mulighederne for at foretage udstationeringer
ikke bliver begrænset af håndhævelsesregler, der er bureaukratiske. DA finder, at
implementeringen af håndhævelsesdirektivet stiller den danske aftalemodel over
for nogle betydelige udfordringer. Det skyldes bl.a., at den danske aftalemodel
bygger på, at løn bliver aftalt på arbejdsmarkedet enten via overenskomster eller
direkte mellem medarbejder og virksomhed. Danmark har ikke, som en lang række
europæiske lande, en lovgivning om mindsteløn eller en lov, der udstrækker kol-
lektive overenskomster til alle virksomheder (såkaldt almengøring).
DA
henviser til, at LO og DA i en fælles erklæring om den danske aftalemodel på
det private arbejdsmarked af 2. september 2015 har tilkendegivet, at det ikke er
foreneligt med den danske aftalemodel at lovgive om mindsteløn, almengøre kol-
lektive overenskomster eller lovgive om kædeansvar. En gennemførelse af hånd-
hævelsesdirektivets artikel 12, stk. 2, ville i en dansk sammenhæng for at have