NOTAT
Sagsnr. 2016 -621
Høringsnotat til forslag til lov om ændring af lov om
udstationering af lønmodtagere m.v., lov om Arbejds-
retten og faglige voldgiftsretter og lov om Arbejds-
markedets Tillægspension (Implementering af hånd-
hævelsesdirektivet).
Følgende høringsberettigede organisationer har afgivet høringssvar:
Advokatrådet, Arbejdsretten, ATP’s ankenævn, ATP, Dansk Arbejdsgiverforening
(DA), Danske Regioner, Dommerforeningen, Finanssektorens Arbejdsgiverfor-
ening (FA), Forhandlingsfællesskabet, FTF, KL, LO.
Derudover har følgende organisationer haft lovudkastet i høring, men har ikke af-
givet høringssvar:
AC, CFU, Beskæftigelsesrådet (BER), Business Danmark, Danske Advokater, Det
Faglige Hus, Finansforbundet, Foreningen Danske Revisorer, Frie Funktionærer,
Gartneri-, Land- og Skovbrugets Arbejdsgivere (GLS-A), Håndværksrådet, Koope-
rationen, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse (KRIFA), Leder-
ne, Sundhedskartellet.
Pwc har ligeledes indsendt høringssvar til lovforslaget om ændring af udstatione-
ringsloven.
Organisationernes bemærkninger til lovforslaget om ændring af udstatione-
ringsloven:
Generelt
DA
bemærker, at muligheden for at virksomheder kan udstationere lønmodtagere
til at levere tjenesteydelser i andre EU-lande, er et meget væsentligt led i det indre
marked og skabelsen af et konkurrencedygtigt EU, og at det derfor er af afgørende
betydning for dansk erhvervsliv, at mulighederne for at foretage udstationeringer
ikke bliver begrænset af håndhævelsesregler, der er bureaukratiske. DA finder, at
implementeringen af håndhævelsesdirektivet stiller den danske aftalemodel over
for nogle betydelige udfordringer. Det skyldes bl.a., at den danske aftalemodel
bygger på, at løn bliver aftalt på arbejdsmarkedet enten via overenskomster eller
direkte mellem medarbejder og virksomhed. Danmark har ikke, som en lang række
europæiske lande, en lovgivning om mindsteløn eller en lov, der udstrækker kol-
lektive overenskomster til alle virksomheder (såkaldt almengøring).
DA
finder, at regeringens lovforslag ligger i tråd med, at DA længe har efterspurgt
et tættere myndighedssamarbejde på tværs af landgrænserne – både generelt og i
kraft af de bilaterale samarbejdsaftaler, som Danmark har indgået eller drøfter med
en række stater. DA finder videre, at lovforslagene supplerer den lange række af
tiltag, som arbejdsmarkedets parter de seneste mange år har aftalt i de kollektive
overenskomster, og som skal håndtere særlige problemstillinger om udstationeret
arbejdskraft inden for den danske model.