Beskæftigelsesudvalget 2015-16
L 178 Bilag 4
Offentligt
1634359_0001.png
REJSEARBEJDERE. DK
17. maj 2016.
Henvendelse til Beskæftigelsesminister Jørn Nedergaard Larsen og Folketingets Beskæftigelsesudvalg.
Vedrørende Lovforslag L 178.
(Lov om ændring af lov om udstationering af lønmodtagere m.v.
Fremsat den 26. april 2016 af beskæftigelsesministeren (Jørn Neergaard Larsen)
Kommentar til implementeringen af dele af håndhævelsesdirektivet i Lovforslag L 178.
Lovforslagets indsættelse af en ny § 4 a, § b, § c, § d, § 7a stk. 3. i udstationeringsloven, hvorefter
Arbejdstilsynet kan undersøge, om en virksomhed opfylder betingelserne for at udstationere, herunder
virksomhedens aktiviteter i etableringslandet, afhjælper ikke med problemet, for fagbevægelsen med at finde
frem til udenlandske firmaer og deres ansatte. De lader sig registrere CVR-Registeret, som en dansk filial af
et udenlandsk selskab, hvorefter de ikke skal registrere sig i RUT-registeret med de krav der deraf følger.
Hvilke kriterier kan Arbejdstilsynet stille til disse virksomheder, for en berigtigelsesregistrering til RUT-
Registeret kan komme på tale, ellers er der et enormt hul i lovforslaget som bør lukkes omgående.
Vi henviser til Håndhævelsesdirektivets 5) For at sikre overensstemmelse med direktiv 96/71/EF uden at der
dermed pålægges tjenesteyderne en unødvendig administrativ byrde er det afgørende, at de faktuelle
elementer, der henvises til i bestemmelserne om identifikation af ægte udstationering og forebyggelse af
misbrug og omgåelse i dette direktiv betragtes som vejledende og ikke-udtømmende.
Med denne bestemmelse i Håndhævelsesdirektivet, må der være en mulighed at lovgive om at også danske
filialer af udenlandske firmaer bliver registeret i RUT-Registeret
Yderligere stiller vi os tvivlende om at Arbejdstilsynets kapacitet til at undersøge en identifikation og kontrol
af udstationerede i Danmark, i henhold til § 7a i lovforslaget i henhold til Håndhævelsesdirektivets Artikel 4.
Især efter sidste års nedskæring og afskedigelser hos Arbejdstilsynet eller kommer det til nyansættelser.
Det fremgår af lovforslaget at der indsættes »§ 9 a. Lønmodtagere, der under en udstationering til Danmark
afskediges eller udsættes for anden ugunstig behandling, fordi de har rejst en sag om løn - og arbejdsvilkår
som omhandlet i § 5 og 6, eller en eventuel dansk kollektiv overenskomst som disse måtte være omfattet af,
kan tilkendes en godtgørelse.
stk. 2. Lønmodtagere, der efter en udstationering fra Danmark til et andet EU- eller EØS-land, afskediges
eller udsættes for anden ugunstig behandling, fordi de har rejst en sag om løn - og arbejdsvilkår, som de i
medfør af værtsarbejdslandets lovgivning eller kollektive overenskomster, som gennemfører
udstationeringsdirektivets artikel 3, kan tilkendes en godtgørelse.
Hvordan vil denne form for godtgørelse, kunne komme på tale når der ikke af lovforslaget fremgår nogen
form for implementering af Udstationeringsdirektivet artikel 3. Arbejdes og ansættelsesvilkår. 1. C
Løn og overtidsbetaling.
Med venlig hilsen
Formand i foreningen
Rejsearbejdere.dk
Hans Erik Meyer
Nørbyvej 55
6200 Aabenraa.
www.Rejsearbejdere.dk
Formand: Hans Erik Meyer Nørrebyvej 55, Løjt Kirkeby, 6200 Aabenraa Tel: 74 61 83 51, Mobil: 40 18 76 48 E-mail: [email protected]
Kasser : Johannes Classen
.
Klosterbakken 54. 6230. Rødekro. Tlf: 74 69 3145. E-mail: [email protected]
Hjemmeside: www. Rejsearbejdere.dk