Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
L 184 Bilag 10
Offentligt
1639342_0001.png
Til lovforslag nr.
L 184
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Sundheds- og Ældreudvalget den 0. maj 2016
3. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af sundhedsloven, lov om autorisation af
sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed og forskellige andre love
(Styrelsen for Patientsikkerheds fremtidige tilsyn m.v.)
[af sundheds- og ældreministeren (Sophie Løhde)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 17 ændringsforslag til lovforslaget. Enheds-
listens medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr.
1-5, 7-9, 15 og 16. Sundheds- og ældreministeren har stillet
ændringsforslag nr. 6, 12, 13 og 17. Dansk Folkepartis med-
lemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 10, 11 og.
Dansk Folkepartis og Enhedslistens medlemmer af udvalget
har stillet ændringsforslag nr. 14.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. april 2016 og var til 1.
behandling den 3. maj 2015. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Sundheds- og Ældreudval-
get.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og sundheds- og ældreministeren sendte den
12. februar 2016 dette udkast til udvalget, jf. SUU alm. del –
bilag 426. Den 28. april 2016 sendte sundheds- og ældremi-
nisteren de indkomne høringssvar og et notat herom til ud-
valget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
enslydende skriftlige henvendelser fra Asma Belhaj, Valby,
Kirsten Tøstesen Borbely, Mogens Bærendtsen, Korsør, Jet-
te Christensen, Søborg, Britta Hansen, København Ø, Randy
Hegested, Troels K. Jsepersen, Langå, Ilsabeth Larsen,
Skanderborg, Brian Nielsen, Vejen, Linda Nielsen, Køben-
havn, Torben Petersen, Viborg, Randi Rasmussen, Farum og
Bodil Talamona, København, Mille Merian Thybo, Køben-
havn, Kristine Thygesen, Ry, Thøger Hviid Thøgersen, Aar-
hus, Majbritt Villadsen, Odense.
Udvalget har desuden modtaget en henvendelse fra Patie-
ntdataforeningen i forbindelse med udvalgsarbejdet.
Sundheds- og ældreministeren har over for udvalget
kommenteret henvendelserne.
Deputationer
Endvidere har Embedslægeforeningen mundtligt over for
udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 34 spørgsmål til sundheds- og ældre-
ministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
<>
Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlem-
mer af udvalget konstaterer at det fremgår af svar på spørgs-
mål 8 at, »det er forventningen, at styrelsen i de fleste tilfæl-
de vil kunne have taget stilling til sagsanlæg i løbet af et år
og i langt hovedparten af sagerne i hvert fald senest 18 må-
neder efter, at afgørelsen om midlertidig autorisationsfrata-
gelse eller virksomhedsindskrænkning er blevet truffet.«
Styrelsen kan oplyse, at styrelsen med henblik på at sikre
fremme af behandlingen af sagerne mest muligt er ved at
lægge sidste hånd på en intern vejledning om, hvordan sager
DokumentId
Journalnummer
L 184 - 2015-16 - Bilag 10: 3. udkast til betænkning
1639342_0002.png
2
om midlertidig autorisationsfratagelse eller virksomhedsind-
skrænkning skal behandles. I denne forbindelse udarbejdes
procedurer og tidshorisonter for anlæggelse af civilretlige
retssager med henblik på permanent fratagelse eller
permanent virksomhedsindskrænkning”
Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti er optaget
af, at der sikres en fremdrift i sagerne, som er rimelig i for-
hold til de berørte sundhedspersoner og vil se frem til en op-
gørelse 15 måneder efter lovens ikrafttrædelsestidspunkt,
som angiver antallet af nye sager i perioden 0-12 måneder
efter lovens ikrafttrædelse, tiden forbrugt i de enkelte sags-
skridt samt status for sagerne. Opgørelsen sendes i høring
hos relevante parter.
Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti noterer sig
med tilfredshed, at der udarbejdes en intern vejledning i Sty-
relsen for Patientsikkerhed. Socialdemokratiet og Sociali-
stisk Folkeparti ser frem til at se de muligheder, som følger
heraf, blive udnyttet ved, at de interne tidsfrister – i overens-
stemmelse med god sagsbehandlingsskik – bliver tilgængeli-
ge for offentligheden, og at der indføres en ordning, hvor sa-
gens parter modtager en underretningsskrivelse vedr. sagens
status i de sager, hvor tidsfristerne skrider.
I ministeren svar på spørgsmål 3 fremgår det, at ”Kam-
meradvokaten forventer, at der vil gå ca. 1 år, fra Kamme-
radvokaten sender spørgsmål til Retslægerådet og til man
kan udtage stævning i sagen. I denne periode indgår dog og-
så, at der efter udtalelsen fra Retslægerådet, skal afholdes
møde med styrelsen, sundhedspersonen og Retslægerådet el-
ler forsøges indhentet skriftlige udtalelser fra sundhedsper-
sonen inden stævning kan udtages”.
Socialdemokraterne og SF finder, at en sagsbehandlings-
tid for disse sagsskridt på ca. 1 år stemmer dårligt overens
med målsætningen om at træffe beslutning om, hvorvidt en
sag skal anlægges ved domstolen indenfor et år, og Social-
demokraterne og SF og konstaterer på den baggrund, at der
er et behov for at se på en effektivisering af sagsgangen.
Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti finder, at to
års fristen bør indgå som et selvstændigt punkt i den lovfast-
satte evaluering, jf. svar på spørgsmål 11, herunder at der
tages stilling til muligheden for at erstatte denne med en 1
års frist.
Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti støtter lov-
forslaget i sin helhed, men ikke de af Dansk Folkeparti stil-
lede ændringsforslag, idet vi respekterer den politisk indgåe-
de aftale om tilsynet. Socialdemokratiet og Socialistisk Fol-
keparti ønsker dog et stærkt fokus på tidsfristerne i den lov-
fastsatte evaluering.
Radikale Venstres medlem af udvalget ville gerne have
været med til at omlægge tilsynet til et risikobaseret tilsyn
inden for den eksisterende ramme. Men Radikale Venstre er
imod at bruge flere penge på at ansætte flere medarbejdere i
Styrelsen for Patientsikkerhed, og derfor står Radikale
Venstre uden for aftalen. Lovforslaget her vil pålægge de
forskellige afdelinger endnu en opgave, som tager tid,
samtidig med at regeringen skærer ned med omprioriterings-
bidrag, som tvinger kommunerne til at fyre folk, bl.a. læger
og sygeplejersker. Dermed bidrager lovforslaget til en skæv
prioritering af ressourcerne, og derfor kan Radikale Venstre
ikke støtte lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af <>:
1)
Nr. 6
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 4]
2)
Nr. 7
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 4]
3)
Nr. 8
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 4]
4)
Nr. 12
udgår.
[Embedslægerne bevares]
5)
Nr. 19
affattes således:
»19.
§ 219
ophæves.«
[Embedslægerne bevares, og de uddannelsesmæssige krav
til dem fastholdes]
Af
sundheds- og ældreministeren,
tiltrådt af <>:
6)
Efter nr. 25 indsættes som nyt nummer:
»01.
§ 274
ophæves.«
[Ændring som konsekvens af, at § 221 foreslås ophævet]
Til § 2
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af <>:
7)
Nr. 7
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 4]
8)
Nr. 8
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 4]
9)
Nr. 9
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 4]
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af <>:
10)
I den under
nr. 3
foreslåede affattelse af
kapitel 3
æn-
dres i
§ 11 a
»2 år« til: »1 år«.
L 184 - 2015-16 - Bilag 10: 3. udkast til betænkning
1639342_0003.png
3
[Forkortelse af frist for, hvornår afgørelser om midlertidig
autorisationsfritagelse eller indskrænkning af virksomheds-
område bortfalder]
11)
I den under
nr. 3
foreslåede affattelse af
kapitel 3
ind-
sættes i
§ 11 a
som
stk. 2:
»Stk. 2.
Styrelsen for Patientsikkerhed kan i ganske særli-
ge tilfælde beslutte at forlænge fristen i stk. 1 med yderlige-
re op til 1 år.«
[Mulighed for i særlige tilfælde at forlænge fristen for, hvor-
når afgørelser om midlertidig autorisationsfritagelse eller
indskrænkning af virksomhedsområde bortfalder]
Af
sundheds- og ældreministeren,
tiltrådt af <>:
12)
I den under
nr. 3
foreslåede affattelse af
kapitel 3
æn-
dres i
§ 11 c, stk. 1, 2. pkt.,
»sundhedspersonen ved behand-
ling« til: »sundhedspersonen ved udøvelse af erhvervet«.
[Sproglig ændring]
13)
Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 40
ændres »§ 10« til: »§ 11 b«.«
[Ændring som konsekvens af at bestemmelse om generhver-
velse af autorisation og ophævelse af indskrænket virksom-
hedsområde foreslås ændret]
Af et
mindretal
(DF og EL), tiltrådt af <>:
Til § 4
14)
Nr. 3
affattes således:
I
§ 11
indsættes efter stk. 5, der bliver stk. 4, som nyt styk-
ke:
»Stk. 5.
Sundheds- og ældreministeren kan fastsætte reg-
ler om, at Sundhedsdatastyrelsen til personer, der er ansat i
det offentlige sundhedsvæsen, kan videregive oplysninger
fra Lægemiddelstatistikregistret om ordination af lægemid-
ler, herunder oplysninger der identificerer receptudstederen
ved CPR-nummer, ydernummer eller lignende, og oplysnin-
ger der identificerer patienten ved CPR-nummer, til brug for
statistiske eller videnskabelige undersøgelser af væsentlig
samfundsmæssig betydning når videregivelsen er nødvendig
for udførelsen af undersøgelserne.««
[Mulighederne for videregivelse af oplysninger]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af <>:
Til § 5
15)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
§ 3, stk. 1, 1. pkt.,
ændres to steder »den lokale told- og
skatteforvaltning« til: »told- og skatteforvaltningen«.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 4]
Til § 6
16)
Paragraffen udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 4]
Af
sundheds- og ældreministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 9
17)
I stk. 3 indsættes efter »24-25«: »og nr. 01«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 6]
Bemærkninger
Til nr. 1-4, 7-9, 15 og 16
Formålet med ændringsforslagene er at bevare embeds-
lægerne og dermed den uafhængighed og respekt, der er for-
bundet med betegnelsen embedslæge. Hvis ændringsforsla-
gene vedtages, stilles de nødvendige ændringsforslag om
konsekvensrettelser til 3. behandling.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget bevares de uddannelsesmæssige
krav, der stilles til funktionen, dvs. krav om en speciallæge-
uddannelse i samfundsmedicin. Ændringsforslaget indebæ-
rer også, at bekendtgørelsen om uddannelse af embedslæger
ikke ophæves.
Til nr. 6
Det følger af § 274 i sundhedsloven, at den, der udfører
erhvervsmæssig undersøgelse af urinprøver i strid med §
221, straffes med bøde.
Med lovforslaget foreslås det, jf. § 1, nr. 21, at § 221 op-
hæves.
Som konsekvens heraf forslås det, at ligeledes § 274 op-
hæves.
Til nr. 10
Formålet med ændringen af fristen er at undgå, at sagsbe-
handlingen trækker længere ud end højst nødvendigt. Dvs.
at der højst må gå 1 år før afgørelser om midlertidig autori-
sationsfritagelse eller indskrænkning af virksomhedsområde
bortfalder, medmindre Styrelsen for Patientsikkerhed forin-
den har anlagt retssag.
Til nr. 11
Formålet med ændringsforslaget er i lyset af ændringsfor-
slag nr. 1. at sikre, at en forlængelse af fristen på 1 år kan
finde sted, hvis det f.eks. bliver nødvendigt, i forbindelse
med igangværende sagsbehandlingskridt at indhente yderli-
gere oplysninger, f.eks. i form af supplerende spørgsmål til
Retslægerådet, yderligere undersøgelse af sundhedspersonen
og yderligere indhentelse af (supplerende) sagsmateriale
m.v. Fristen kan ikke forlænges ud over 1 år, hvilket vil give
en samlet frist for sagsbehandlingen på maks. 2 år.
Til nr. 12
Den foreslåede § 11 c i autorisationsloven regulerer pro-
ceduren for Styrelsen for Patientsikkerheds tilbagegivelse af
autorisation og ophævelse af indskrænket virksomhedsom-
råde på baggrund af indskrænkning i den pågældende sund-
L 184 - 2015-16 - Bilag 10: 3. udkast til betænkning
1639342_0004.png
4
hedspersons udenlandske autorisation, jf. de foreslåede § 7 b
og 8 a i autorisationsloven.
Det foreslås, at generhvervelse af frataget autorisation el-
ler ophævelse af indskrænkning af virksomhedsområde er
betinget af, at de forhold, der begrundede fratagelsen af
autorisationen udlandet, ikke giver anledning til begrundet
mistanke om, at sundhedspersonen ved udøvelse af erhver-
vet i Danmark ikke vil være til fare for patientsikkerheden.
Den forslåede ændring af er sproglig karakter, og der er
ikke tiltænkt indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 13
Det følger af § 40 i autorisationsloven, at for læger, der,
jf. autorisationslovens § 36, har fået frataget retten til at or-
dinere afhængighedsskabende lægemidler eller enkelte
grupper af disse lægemidler, finder reglerne i autorisations-
lovens § 10 tilsvarende anvendelse for generhvervelse af ret-
ten til at ordinere afhængighedsskabende lægemidler eller
en nærmere angiven gruppe af disse lægemidler.
Reglerne i autorisationslovens § 10 regulerer proceduren
for Styrelsen for Patientsikkerheds generhvervelse af frata-
get autorisation og ophævelse af indskrænket af virksom-
hedsområde.
Med lovforlaget foreslås det, jf. § 2, nr. 3, at de gældende
regler i autorisationslovens § 10 i det væsentlige videreføres
i autorisationslovens § 11 b.
Som konsekvens heraf foreslås det, at henvisningen i
autorisationslovens § 40 til autorisationslovens § 10 ændres
til autorisationslovens § 11 b.
Til nr. 14
Med ændringsforslaget gøres det muligt at videregive
personhenførbare data fra Lægemiddelstatistikregistret til
personer ansat i det offentlige sundhedsvæsen. Ved det of-
fentlige sundhedsvæsen forstås eksempelvis det offentlige
sygehusvæsen eller personer ansat på andre regionsdrevne
behandlingssteder.
Det er en forudsætning, at data kun må udleveres, hvor
det er relevant og nødvendigt. Det sikres ved, at Sundheds-
datastyrelsen vil foretage en konkret vurdering af formålet
med forskningen og relevansen af de ønskede oplysninger,
herunder om eventuel udlevering af CPR-numre er afgøren-
de for forskningsprojektet, ligesom Sundhedsdatastyrelsen
vil foretage en vurdering af selve mængden af oplysninger-
ne.
Ændringsforslaget indebærer samtidig, at forskere, der
ikke er ansat i det offentlige sundhedsvæsen, skal indhente
et konkret samtykke fra en patient for at kunne få udleveret
patientens oplysninger. Det bemærkes, at denne gruppe vil
omfatte eksempelvis universitetsansatte forskere, og perso-
ner, der arbejder i eksempelvis praksissektoren.
Til nr. 17
Ændringsforslaget har til formål at sikre, at denne del af
lovforslaget kan sættes helt eller delvist i kraft for Færøerne.
Liselott Blixt (DF)
fmd.
Karin Nødgaard (DF) Karina Adsbøl (DF) Susanne Eilersen (DF) Jeppe Jakobsen (DF)
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Jane Heitmann (V) Eva Kjer Hansen (V) Hans Andersen (V) Jakob Engel-Schmidt (V)
Thomas Danielsen (V) Jacob Jensen (V) Laura Lindahl (LA) May-Britt Kattrup (LA) Mette Abildgaard (KF)
Erik Christensen (S) Flemming Møller Mortensen (S)
nfmd.
Jeppe Bruus (S) Julie Skovsby (S) Karin Gaardsted (S)
Lea Wermelin (S) Yildiz Akdogan (S) Peder Hvelplund (EL) Finn Sørensen (EL) Carolina Magdalene Maier (ALT)
Torsten Gejl (ALT) Lotte Rod (RV) Jonas Dahl (SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1
L 184 - 2015-16 - Bilag 10: 3. udkast til betænkning
1639342_0005.png
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 184
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
Titel
Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Præsentation fra Embedslægeforeningens foretræde den 17. maj 2016
Ændringsforslag fra sundheds- og ældreministeren
1. udkast til betænkning
Henvendelse af 23/5-16 fra Patientdataforeningen
Enslydende henvendelser af 24/5-16 fra Asma Belhaj, Valby, Kirsten
Tøstesen Borbely, Mogens Bærendtsen, Korsør, Jette Christensen, Sø-
borg, Britta Hansen, København Ø, Randy Hegested, Troels K. Jseper-
sen, Langå, Ilsabeth Larsen, Skanderborg, Brian Nielsen, Vejen, Linda
Nielsen, København, Torben Petersen, Viborg, Randi Rasmussen, Fa-
rum og Bodil Talamona, København, Mille Merian Thybo, Køben-
havn, Kristine Thygesen, Ry, Thøger Hviid Thøgersen, Aarhus, Maj-
britt Villadsen, Odense
Revideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
2. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 184
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om oversendelse af en oversigt over andelen af sager om midler-
tidig autorisationsfratagelse/virksomhedsindskrænkning, der afsluttes
af myndighederne inden for hhv. 0-6 måneder, 6-12 måneder, 12-18
måneder og 18-24 måneder, til sundheds- og ældreministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om, hvor mange sager om midlertidig autorisationsfratagelse/
virksomhedsindskrænkning, som inden for de seneste fem år er afslut-
tet ved, at myndighederne frafalder den midlertidige autorisationsfra-
tagelse/virksomhedsindskrænkning efter 18-24 måneder, til sundheds-
og ældreministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om gennemsnitlige sagsbehandlingstid, førend Styrelsen for Pa-
tientsikkerhed, stiller spørgsmål til Retslægerådet, til sundheds- og æl-
dreministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om, hvor lang tid der gennemsnitligt går fra myndighederne
træffer beslutning om at anlægge sag ved domstolen, til der afsiges en-
delig kendelse, til sundheds- og ældreministeren, og ministerens svar
herpå
Spm., om, hvor mange domstolssager om autorisationsfratagelse eller
virksomhedsindskrænkelse er indenfor de seneste fem år resulteret i,
at sundhedspersonen fik medhold, til sundheds- og ældreministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren mener, at der bør fastsættes servicemål for Styrel-
sen for Patientsikkerheds sagsbehandling i forbindelse med sager om
8
9
2
3
4
5
6
L 184 - 2015-16 - Bilag 10: 3. udkast til betænkning
1639342_0006.png
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
midlertidig autorisationsfratagelse/virksomhedsindskrænkelse, til
sundheds- og ældreministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren forventer, at det lovforslaget vil føre til, at Styrel-
sen for Patientsikkerhed vil træffe afgørelse om midlertidig autorisati-
onsfratagelse/virksomhedsindskrænkning i flere sager end hidtil, til
sundheds- og ældreministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor det kan tage op til to år, inden myndighederne træf-
fer beslutning om, hvorvidt en sag om midlertidig autorisationsfrata-
gelse/virksomhedsindskrænkning skal anlægges ved domstolen, til
sundheds- og ældreministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om der grupper af sundhedspersoner, som vil være forhindret i
umiddelbart at genoptage deres faglige virke, hvis de har været uden
autorisation i to år, til sundheds- og ældreministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om den kommende evaluering, som det fremgår af bemærknin-
gerne til lovforslaget, som minimum vil se på »de væsentligste æn-
dringer, der følger af dette lovforslag«, og at evalueringen derfor nød-
vendigvis skal omfatte en evaluering af bl.a. lempelsen af farekriteriet,
indførelsen af et forbud mod at arbejde og automatisk autorisationsfra-
tagelse efter afgørelse i andet land, til sundheds- og ældreministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, at Advokatrådet, Dansk Sygeplejeråd, Kost- og Ernærings-
forbundet, Lægeforeningen og Region Hovedstaden peger alle på et
behov for at afkorte to-årsfristen for bortfald af afgørelser om midler-
tidig autorisationsfratagelse eller midlertidig indskrænkning af virk-
somhedsområde. Vil ministeren lade spørgsmålet indgå i den bebude-
de evaluering af øvrige regelændringer på området, til sundheds- og
ældreministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren kan garantere, at ingen sundhedsperson risikerer
at miste sit arbejde i tilfælde af, at Styrelsen for Patientsikkerhed har
meddelt forbud mod at arbejde, mens Styrelsen for Patientsikkerhed
oplyser en sag om midlertidig autorisationsfratagelse, som senere vi-
ser sig at være grundløs, til sundheds- og ældreministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om ministeren vil bekræfte, at »orbud mod at udøve virksomhed
under oplysning af en sag om midlertidig autorisationsfratagelse eller
virksomhedsindskrænkning« er tiltænkt helt undtagelsesvise sager,
hvor der skønnes at være en påtrængende og konkret fare for patie-
ntsikkerheden, til sundheds- og ældreministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om ministeren vil bekræfte, at bemærkningerne til lovforslaget
skal læses sådan, at »forbud mod at udøve virksomhed under oplys-
ning af en sag« kun »sjældent« bør overstige en periode på to måne-
der, til sundheds- og ældreministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at forslaget om automatisk
autorisationsfratagelse ikke fører til, at sundhedspersoner med dansk
autorisation får frataget autorisation eller indskrænket virksomheds-
område på baggrund af forhold, som ikke ville føre til samme resultat,
L 184 - 2015-16 - Bilag 10: 3. udkast til betænkning
1639342_0007.png
7
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
hvis sagen var blevet behandlet af danske myndigheder og efter dan-
ske regler, til sundheds- og ældreministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor en sundhedsperson, der efter lovforslaget automa-
tisk har fået frataget sin danske autorisation, fordi sundhedspersonen
har fået autorisationen frataget i udlandet, ikke tilsvarende automatisk
får sin autorisationen tilbage, hvis autorisationen i udlandet senere bli-
ver tilbagegivet, til sundheds- og ældreministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om ministeren vil forholde sig til Datatilsynets høringssvar, til
sundheds- og ældreministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvem der har og vil kunne få adgang til oplysninger om me-
dicinforbrug, der videregives fra Lægemiddeladministrationsregistret,
til sundheds- og ældreministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke udfordringer det giver ift. sanktioner, at f.eks. Dansk
Psykoterapeutforening ikke har et formaliseret samarbejde med of-
fentlige sundhedsmyndigheder, til sundheds- og ældreministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til de to konkrete forslag fra Dansk Psykotera-
peutforening, til sundheds- og ældreministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om kommentar til oplægget fra Embedslægeforeningens foretræ-
de i Sundheds- og Ældreudvalget den 17. maj 2016, til sundheds- og
ældreministeren , og ministerens svar herpå
Spm. om redegørelse for, hvad de læger, der ikke længere skal hedde
embedslæger, så skal kaldes, f.eks. når de kommer ud til en bered-
skabssituation, til sundheds- og ældreministeren , og ministerens svar
herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 23/5-16 fra Patientdatafor-
eningen, til sundheds- og ældreministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til enslydende henvendelser af 24/5-16 fra Asma
Belhaj, Valby, Kirsten Tøstesen Borbely, Mogens Bærendtsen, Kor-
sør, Jette Christensen, Søborg, Britta Hansen, København Ø, Randy
Hegested, Troels K. Jsepersen, Langå, Ilsabeth Larsen, Skanderborg,
Brian Nielsen, Vejen, Linda Nielsen, København, Torben Petersen,
Viborg, Randi Rasmussen, Farum og Bodil Talamona, København,
Mille Merian Thybo, København, Kristine Thygesen, Ry, Thøger
Hviid Thøgersen, Aarhus, Majbritt Villadsen, Odense, til sundheds-
og ældreministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om redegørelse for konsekvenserne af ændringsforslag, der be-
varer embedslægerne og de nugældende uddannelseskrav til embeds-
lægerne, til sundheds- og ældreministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke medarbejdere i hhv. Styrelsen for Patientsikkerhed,
Patienterstatningen, Lægemiddelstyrelsen, samt regioner og kommu-
ner, der vil kunne få adgang til de oplysninger om medicinforbrug, der
videregives fra Lægemiddeladministrationsregisteret, til sundheds- og
ældreministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om andre end sundhedspersoner med lovforslaget vil kunne få
adgang til oplysninger om medicinforbrug, der identificerer patienter
L 184 - 2015-16 - Bilag 10: 3. udkast til betænkning
1639342_0008.png
8
28
29
30
31
32
33
34
ved CPR-numre, til sundheds- og ældreministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om ministeren kan bekræfte, at der i de drøftelser om adgangen
til og behandlingen af data på sundhedsområdet, som ministeren omta-
ler på side 82 i lovforslaget ikke er opbakning til at udvide kredsen af
de personer og institutioner oplysninger kan videregives til, herunder
at omlægge praksis til en bredere brug af forskermaskiner, til sund-
heds- og ældreministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om der kan videregives oplysninger om medicinforbrug m.m.,
der identificerer patienter ved CPR-numre, fra både Lægemiddeladmi-
nistrationsregisteret og fra Lægemiddelstatistikregisteret, til sundheds-
og ældreministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke regler ministeren vil fastsætte om hjemmel til at fast-
sætte regler om, at Sundhedsdatastyrelsen kan videregive oplysninger
fra Lægemiddeladministrationsregistret, til sundheds- og ældremini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke regler ministeren vil fastsætte om, at Sundhedsdata-
styrelsen kan videregive oplysninger fra Lægemiddelstatistikregistret,
til sundheds- og ældreministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren, såfremt ministeren beslutter at udmønte bemyn-
digelsesbestemmelsen i § 11, stk. 3 og 5, vil forelægge dette for Sund-
heds- og Ældreudvalget, til sundheds- og ældreministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag, der sikrer, at videregivel-
se af personhenførbare helbredsoplysninger, kun kan finde sted inden-
for det offentlige danske sundhedssystem, mens videregivelse af per-
sonhenførbare helbredsoplysninger, udenfor det offentlige danske
sundhedssystem kræver samtykke fra den enkelte patient, til sund-
heds- og ældreministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag som sikrer, at udstedelse
af eller ændring af regler om videregivelse af personhenførbare oplys-
ninger kræver forelæggelse for et af Folketinget nedsat udvalg, til
sundheds- og ældreministeren, og ministerens svar herpå