Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
L 184 Bilag 14
Offentligt
Til Sundheds- og Ældreudvalget
Det er patientdataforeningens opfattelse, at Sundhedsministeren efter
persondatadirektivets artikel 32 skal underrette Europa-Kommissionen
om gennemførelse af behandlingsregler i national lov der er omfattet af
direktivet og som her fraviger den retsbeskyttelse registrerede borgere er
sikret med direktivet.
L 184 indebærer en samkøring af Lægemiddelstatistikregistret med det
Fælles Medicinkort FMK. Der oprettes med L 184 indeholdende en
profilering af samtlige borgeres medicinforbug 10 år tilbage i tid.
Foruden oplysninger om lægehenførbare ordinationer og oplysninger om
navn, adr. og cpr. indeholder registret også oplysninger om køb og
udlevering af medicin fra apotekernes receptserver samt indberetninger
om ordineret medicin fra hospitaler og ambulatorier. Videre indeholder
registret oplysninger om instruktion om brug af medicin herunder også
oplysninger om indtagelse og anvendelse fra hjemmesygeplejen og
endvidere indeholder registret også patientens egne oplysninger om ikke
receptpligtig medicin.
Kammeradvokaten fastslår s. 31 i redegørelse fra 2015 om forholdet til
persondataloven og tilsynsmyndighedernes generelle indblik i tidligere
patienters medicinoplysninger i konkrete tilsynssager.
“Alene nødvendige og tilstrækkelige oplysninger kan videregives fra
Statens Serum Institut til Sundhedsstyrelsen. Det følger således af
proportionalitetsprincippet i persondatalovens §5, stk. 2, at oplysningerne,
som behandles, skal være relevante og tilstrækkelige og ikke omfatte
mere, end hvad der kræves til opfyldelse af de formål, hvortil
oplysningerne indsamles, og de formål, hvortil oplysningerne senere
behandles. Bestemmelsen gælder også for behandling i form af
videregivelse, jf. forvaltningslovens § 28, stk. 1. Sundhedsstyrelsen kan
derfor kun få udleveret oplysninger, der skønnes nødvendige og
tilstrækkelige til brug for tilsynssagen. Tilsynssagen vil med andre ord
næppe kunne anvendes som et springbræt til et mere generelt indblik i,
hvor mange tidligere patienter, der i årene fra 2004, hvor
Sundhedsstyrelsen første gang fik indberetninger om psykiateren, og frem
til i dag eventuelt har fået udskrevet for store doser og forkerte blandinger
af medicin. Tilsvarende gælder, at oplysningerne ikke kan indgå i en sag
om overordnede betragtninger om, hvorvidt dødsfald blandt de tidligere
patienter skyldes psykiaterens fejlbehandlinger i form af udskrivning af
for store doser og forkerte blandinger af medicin.”
L 184 - 2015-16 - Bilag 14: Henvendelse af 30/5-16 fra Patientdataforeningen
Patientdataforeningen deler Kammeradvokaten opfattelse at oprettelsen
af et lægemiddeladministrationsregister indeholdende personhenførbare
helbredsoplysninger omfattende alle patienter i alle regioner i hele
Danmark de sidste 10 år ikke er proportionalt. Det kan derfor også undre,
at Sundhedsministeren nu har ændret opfattelse.
Patientdataforeningen deler samtidig også Datatilsynets opfattelse, at
samkøring med Lægemiddelstatikregistret er i strid med
persondatalovens § 10, stk. 1 og persondatadirektivets princip om
formålsbestemthed. I forarbejderne til persondatalovens § 10 står om
videregivelse af oplysninger indsamlet til brug for statistikstatistik:
”Dette medfører bl.a., at oplysningerne ikke må anvendes til at træffe
foranstaltninger eller afgørelser vedrørende bestemte personer. Der vil
således alene kunne ske efterfølgende behandling, herunder videregivelse,
jf. stk. 3, til private forskere eller offentlige myndigheder i det omfang,
behandlingen alene sker med henblik på udførelsen af andre statistiske
eller videnskabelige undersøgelser.”
I præamblen nr. 29 til persondatadirektivet er anført at medlemsstaterne
har en særlig forpligtelse, til at sikre at oplysninger indsamlet til brug for
statistik ikke senere bruges til at træffe foranstaltninger eller afgørelser
overfor en bestemt person:
”senere behandling af personoplysninger navnlig i historisk, statistisk eller
videnskabeligt øjemed er generelt ikke uforenelig med de formål, som den
tidligere indsamling af oplysningerne havde, såfremt medlemsstaterne
giver de fornødne garantier; disse garantier skal især udelukke, at
oplysningerne bliver anvendt til at underbygge foranstaltninger eller
afgørelser, der træffes over for en bestemt person”
Det er patientdataforeningens bekymring at indsamlingen af
oplysningerne efter L184 indebærer en risiko for at oplysningerne kan
bruges til profilering af patienter og ikke kun til foranstaltninger overfor
læger. Det er patientdataforeningens opfattelse, at Sundhedsministeren
efter persondatadirektivets artikel 32 skal underrette Europa-
Kommissionen om gennemførelse af behandlingsregler i national lov der
er omfattet af direktivet og som her fraviger den retsbeskyttelse
registrerede borgere er sikret med direktivet.
MVH
Formand for Patientdataforeningen, Thomas Birk Kristiansen