Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 21. maj 2016
Enhed: Primær Sundhed, Ældrepo-
litik og Jura
Sagsbeh.: DEPSAH
Sagsnr.: 1605382
Dok. nr.: 92987
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 12. maj 2016 stillet følgende spørgs-
mål nr. 17 (L 184) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 17:
”Vil ministeren forholde sig til Datatilsynets høringssvar, herunder især betænke-
lighederne ved videregivelse af oplysninger om medicinforbrug?”
Svar:
Datatilsynet påpeger i høringssvaret, at lovforslaget giver anledning til betænkelighe-
der og rejser spørgsmål i forhold til grundlæggende principper om nødvendighed og
proportionalitet, jf. persondatalovens § 5, idet der med forslaget tilsigtes en registre-
ring af oplysninger om samtlige danskeres medicinforbrug med henblik på at kunne
videregive oplysninger til andre myndigheder, som af forskellige årsager kan få behov
for enkelte af oplysningerne i forskellige administrative sammenhænge. Det er Data-
tilsynets opfattelse, at det nøje må overvejes, om det er nødvendigt og proportionalt
at opbevare oplysningerne i Lægemiddeladministrationsregisteret i personhenførbar
form i de foreslåede 10 år, når der kun i meget begrænset omfang må formodes at
opstå behov for at kunne anvende oplysningerne. Datatilsynet er i tvivl om, hvorvidt
man vil berige Lægemiddeladministrationsregisteret med allerede indsamlede oplys-
ninger fra Lægemiddelstatistikregisteret, således at der kan videregives oplysninger
om ordinationer flere år tilbage til forskellige administrative formål.
Ifølge lovforslaget har registreringen af oplysninger om danskeres medicinforbrug ek-
sisteret siden 1993, da det med lov nr. 280 af 6. maj 1993 blev besluttet at etablere
et offentligt drevet Lægemiddelstatistikregister ved at sikre hjemmel i både læge-
middel- og apotekerloven til at indhente alle nødvendige statistiske oplysninger fra
apoteker, sygehusapoteker og lægemiddelvirksomheder. Med efterfølgende lovæn-
dringer er registrets formål blevet udvidet således, at der også er indført hjemmel til
at videregive lægehenførbare ordinationer af lægemidler og ordinationsoplysninger
med borgerens CPR-nummer til brug for administrative formål.
Det foreliggende lovforslag, hvormed det i visse situationer foreslås at udvide mulig-
heden for at videregive oplysninger om lægehenførbare ordinationer af lægemidler
og ordinationsoplysninger med borgerens CPR-nummer fra Lægemiddeladministrati-
onsregistret, er fastsat efter en nøje afvejning af beskyttelseshensynet til patienterne,
dvs. både patientsikkerheden og hensynet til patienternes ret til fortrolighed og pri-
vatliv, hensynet til lægerne og den samfundsmæssige betydning. Det er desuden un-
derstreget i lovforslaget, at det i samtlige situationer forudsættes, at der kun videre-