Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 26-05-2016
Enhed: Psykiatri og Lægemiddel-
politik
Sagsbeh.: SUMSAH
Sagsnr.: 1605855
Dok. nr.: 101525
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 24. maj 2016 stillet følgende spørgs-
mål nr. 30 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 30:
”I lovforslaget beder ministeren om hjemmel til at fastsætte regler om, at Sundheds-
datastyrelsen kan videregive oplysninger fra Lægemiddeladministrationsregistret,
herunder oplysninger der identificerer patienter ved CPR-numre. Vil ministeren præ-
cist beskrive, hvilke regler ministeren vil fastsætte på området, herunder hvorvidt det
kan komme på tale at videregive oplysninger, der identificerer patienten, til andre
end sundhedspersoner, eller uden på forhånd at have indhentet patientens samtykke
til videregivelsen? Vil ministeren desuden redegøre for, hvorfor disse regler ikke kan
fastsættes i lovforslaget?”
Svar:
En bekendtgørelse er som bekendt en retsforskrift, som en minister kan udstede med
hjemmel i lov. Det betyder, at udstedelse af bekendtgørelser hører under den udø-
vende magt. Det skal således fremgå af en lovbestemmelse, at ministeren har hjem-
mel til at udstede nærmere regler inden for hele eller dele af lovens område, dvs. at
en bekendtgørelse skal være afledt af en lov. Det følger af legalitetsprincippet, at jo
mere indgribende beføjelser, der fastlægges i en bekendtgørelse, jo klarere skal lov-
hjemlen være.
Jeg har med L 184 foreslået en lovhjemmel til, at jeg som sundheds- og ældreminister
kan fastsætte nærmere regler ved udstedelse af bekendtgørelser.
Jeg har i lovforslaget nøje afvejet beskyttelseshensynet til patienterne, dvs. både pa-
tientsikkerheden og hensynet til patienternes ret til fortrolighed og privatliv, hensy-
net til lægerne og den samfundsmæssige betydning.
For så vidt angår den samfundsmæssige betydning af lovforslaget vil jeg gerne under-
strege, at det fremgår af lovforslaget, at der med forslaget om at give mig bemyndi-
gelse til at fastsætte nærmere regler om videregivelse af patienthenførbare oplysnin-
ger om lægemidler, herunder afhængighedsskabende lægemidler og antipsykotika til
brug for tilsynet i Styrelsen for Patientsikkerhed mv. er tilsigtet en fravigelse af per-
sondatalovens § 7, stk. 5. Persondataloven kan fraviges ved lov, hvis reguleringen ikke
strider mod databeskyttelsesdirektivet. Dette direktivs artikel 7 fastsætter bl.a., at
behandling af personoplysninger kan finde sted, hvis behandlingen er nødvendig af
hensyn til udførelsen af en opgave i samfundets interesse eller henhørende under of-
fentlig myndighedsudøvelse, som den registeransvarlige eller en tredjemand, til hvem
oplysningerne videregives, har fået pålagt, eller behandlingen er nødvendig, for at
den registeransvarlige eller den eller de tredjemænd, til hvem oplysningerne videre-
gives, kan forfølge en legitim interesse, medmindre den registreredes interesser eller
de grundlæggende rettigheder og frihedsrettigheder, der skal beskyttes i henhold til
direktivet, går forud herfor.