Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
L 184
Offentligt
1639825_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: Sygehuspolitik
Sagsbeh.: SUMKFH
Koordineret med:
Sagsnr.: 1604005
Dok. nr.: 46390
Dato: 10. marts 2016
GENFREMSENDELSE af notat af
13. januar 2016
ORDFØRERNOTAT
Anvendelse af sundhedsdata til forskning, statistik og kvalitetsud-
vikling
1. Indledning
Anvendelse af sundhedsdata er en afgørende forudsætning for, at vi kan udvikle og for-
bedre sundhedsvæsenet til gavn for patienterne.
Forskning
i sundhedsdata gør det muligt at udvikle nye og bedre metoder til behandling af
fx kræftsygdomme eller kroniske lidelser. Kort fortalt er det forskning, der er med til at
gøre sundhedsvæsenet endnu bedre, så vi i dag og i fremtiden kan tilbyde patienten den
bedste og mest effektive behandling.
Forskning i sundhedsdata er med til at give os værdifuld viden om, hvordan fx konkrete
behandlinger virker eller ikke virker, samt hvilke der kan have alvorlige bivirkninger, som
man ikke kendte til. Forskning i sundhedsdata er også med til at fastslå årsager til syg-
domme og følgesygdomme, udviklingen i sygdomsmønsteret i befolkningen og meget
mere. Vi kan få ny viden i forhold til, hvordan vi bedst muligt forebygger og behandler en
konkret sygdom eller lidelse.
Danmark er særlig interessant for forskere, fordi vi har unikke registre- og databaser, både
i forhold til ”tørre” data
1
, fx Landspatientregistret og Cancerregisteret m.fl. og ”våde”
data
2
, fx Danmarks Nationale Biobank på Statens Serum Institut, Dansk Cancerbiobank
m.fl. Forskning i registre betyder, i modsætning til fx ved forsøg, at patienten ikke konkret
skal udsættes for at deltage i et forsøg, og at man har mulighed for at finde ud af, hvordan
det går i befolkningen - og ikke kun, hvordan det går for dem, der har tid og overskud til at
deltage i forsøg. Endelig giver registerforskning mulighed for at forske i patientgrupper,
hvor man af videnskabsetiske grunde ikke vil udsætte personerne for konkrete forsøg,
men gerne vil have bedre viden om, hvad der er risikofrit, og hvad der kan være potentielt
farligt, fx for gravide.
Sundhedsdata kan endvidere benyttes i
statistisk
sammenhæng, fx til den helt generelle
monitorering af folkesundheden og sundhedsvæsnets udvikling og resultater. Fx dødsår-
sager, overlevelse på kræftområdet, ventetider m.v. Det kan også bruges til statistisk at
følge politisk igangsatte initiativer, fx til at vurdere, om behandlings- og udredningsretten
overholdes, til brug for folketingsbesvarelser, til internationale sammenligninger samt
åbenhed og synlighed om sundhedsvæsnets resultater i kommuner og regioner m.v.
Kvalitetsudvikling
– i bredere forstand end forskning – forudsætter ligeledes brug af sund-
hedsdata, da det kan give viden i forhold til bedre generel tilrettelæggelse af indsat-
1
2
Tegnbaserede symboler i form af tal og bogstaver mv., herunder data
udledt af
biologisk materiale.
Biologisk materiale fx hud, blod og celler, herunder biobank-prøver.
L 184 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om kommentar til henvendelsen af 27/5-16 fra Dansk Selskab for Almen Medicin, til sundheds- og ældreministeren
1639825_0002.png
sen/behandlingen, følge resultaterne af forskellige typer af behandling, implementering af
retningslinjer, læring af de bedste behandlingsforløb m.v. Det giver bl.a. mulighed for at
følge udviklingen i det danske sundhedsvæsen inden for fx forebyggelige indlæggelser og
genindlæggelser, re-operationer, sygehuserhvervede infektioner og ventetider, m.v.
2. Lovgivning
De overordnede rammer for behandling
3
af sundhedsdata fremgår hovedsageligt af to
love: sundhedsloven og persondataloven.
Persondataloven
Persondataloven er den primære lov, der implementerer databeskyttelsesdirektivet
4
i
dansk ret. Loven finder anvendelse, medmindre regler i anden lovgivning giver den regi-
strerede en bedre retstilling eller behandlingsreglerne i persondataloven er udtrykkelig
fraveget i anden lovgivning.
Både almindelige ikke-følsomme personoplysninger, fx navn og adresse samt følsomme
personoplysninger, fx oplysninger om helbredsmæssige forhold, må alene behandles, hvis
behandlingen har hjemmel i loven. Efter persondataloven gælder der særligt lempeligere
regler for så vidt angår oplysninger til forskning og statistik. Både almindelige og følsomme
personoplysninger må behandles uden patientens/den registreredes samtykke, hvis dette
alene
sker med henblik på at udføre
statistiske eller videnskabelige undersøgelser
af væ-
sentlig samfundsmæssig betydning, og hvis behandlingen er nødvendig for udførelsen af
undersøgelserne, jf. persondataloven.
Oplysningerne må ikke senere behandles i andet end statistisk eller videnskabeligt øje-
med, dvs. ikke i forbindelse med behandling af en konkret patient, til sagsbehandling eller
lignende. Oplysningerne kan derimod godt videregives til et andet forskningsprojekt, men
det kræver forudgående tilladelse hertil fra Datatilsynet.
Herudover er der krav om, at forskningsprojektet som udgangspunkt skal være anmeldt til
Datatilsynet, og Datatilsynet skal afgive en udtalelse/tilladelse.
En anmeldelse til Datatilsynet og efterfølgende en udtalelse/tilladelse fra tilsynet er en
forudsætning for, at behandlingen af data må finde sted. Men den er ikke ensbetydende
med, at behandlingen af de følsomme oplysninger er lovlig. Det er den dataansvarlige selv,
som skal sikre, og dermed selv er ansvarlig for, at behandlingen sker i henhold til reglerne.
Særlige regler i sundhedsloven vedr. biologisk materiale (”våde” data) afgivet i forbin-
delse med patientbehandling
Biologisk materiale, som en patient har afgivet i forbindelse med behandling, fx en blod-
prøve, som også betragtes som følsomme personoplysninger (”våde” data), kan videregi-
ves til en forsker uden patientens samtykke i henhold til persondataloven. Det kræver dog
i henhold til sundhedsloven, at en videnskabsetisk komité har meddelt tilladelse til forsk-
ningsprojektet efter komitéloven, og at komitéen har givet dispensation fra kravet om
samtykke fra de registrerede patienter, som har afgivet det biologiske materiale, jf. komi-
téloven.
3
Begrebet ”behandling” omfatter bl.a. registrering, opbevaring, videregivelse, samkøring, indsam-
ling, systematisering, tilpasning og brug.
4
Direktiv 95/46/EF af 24. oktober 1995 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med be-
handling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger.
Side 2
L 184 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om kommentar til henvendelsen af 27/5-16 fra Dansk Selskab for Almen Medicin, til sundheds- og ældreministeren
1639825_0003.png
En patient har altid mulighed for at tilmelde sig Vævsanvendelsesregisteret og derved
beslutte, at biologisk materiale, som han eller hun har afgivet i forbindelse med patient-
behandling, kun må anvendes til behandling af patienten selv og til formål, der har umid-
delbar tilknytning hertil, dvs. fx ikke til forskning.
Vævsanvendelsesregisteret har eksisteret siden 2004. Der er (pr. 7. december 2015) 458
personer, som har tilmeldt sig Vævsanvendelsesregisteret.
Særlige regler i sundhedsloven vedr. videregivelse af oplysninger, der stammer fra pati-
entbehandling (fx journaloplysninger)
I forhold til visse behandlinger af personoplysninger inden for sundhedsvæsenet er det
reglerne i sundhedsloven – og ikke persondataloven – der finder anvendelse. Det gælder i
forhold til
sundhedspersoners
(fx læger, tandlæger, jordmødre)
videregivelse
af oplysnin-
ger, der stammer fra patientbehandlingen (fx journaloplysninger), til særlige formål, her-
under forskning, statistisk m.v.
Der kan ske videregivelse af oplysninger, der stammer fra patientbehandling, fx journalop-
lysninger, til en forsker uden patientens samtykke, hvis oplysningerne er til brug for et
konkret sundhedsvidenskabeligt forskningsprojekt, og forskningsprojektet er godkendt af
en videnskabsetisk komité, jf. komitéloven. I tilfælde af at forskningsprojektet ikke behø-
ver en godkendelse af videnskabsetisk komité, kan oplysningerne også videregives uden
samtykke til et konkret sundhedsvidenskabeligt forskningsprojekt af væsentlig samfunds-
mæssig interesse. I det tilfælde kræver det en godkendelse fra Styrelsen for Patientsikker-
hed.
Endvidere kan oplysningerne videregives til brug for bl.a. statistik efter Styrelsen for Pati-
entsikkerheds godkendelse. Videregivelsen kan ske uden Styrelsen for Patientsikkerheds
godkendelse, når det konkret følger af lov, at oplysningerne skal videregives.
Særlige regler i sundhedsloven vedr. kvalitetsudvikling
Sundhedsloven giver sundheds- og ældreministeren mulighed for at indføre krav om, at
sygehuse, klinikker og praktiserende sundhedspersoner skal indberette oplysninger, her-
under helbredsoplysninger, til sundhedsmyndighederne. En sådan indberetningspligt er
fastsat i forhold til nationale registre, herunder fx Landspatientregistret (Sundhedsdatasty-
relsen) og de kliniske kvalitetsdatabaser
5
. Det er som hovedregel regionerne, som er data-
ansvarlige for de kliniske kvalitetsdatabaser.
Specifikt for så vidt angår de
kliniske kvalitetsdatabaser
indeholder sundhedsloven endvi-
dere et krav om, at Sundhedsdatastyrelsen skal godkende kliniske kvalitetsdatabaser, som
en offentlig myndighed er dataansvarlig for. Et regionsråd, som ønsker at etablere en
klinisk kvalitetsdatabase, skal således både have en godkendelse fra Sundhedsdatastyrel-
sen og foretage anmeldelse af databehandlingen til Datatilsynet og indhente en forudgå-
ende udtalelse derfra efter reglerne i persondataloven herom.
Sundhedsdata, som er registreret i nationale registre eller kliniske kvalitetsdatabaser, kan
efter persondataloven videregives til brug for fx forskning, efter forudgående tilladelse fra
Datatilsynet.
5
Ved en
klinisk kvalitetsdatabase
forstås registre, hvor der sker en registrering af data, der med
udgangspunkt i det enkelte patientforløb kan belyse og bidrage til forbedring af den samlede kvalitet
eller dele af den samlede kvalitet af sundhedsvæsenets indsats og resultater for en afgrænset grup-
pe af patienter. Som eksempler kan nævnes Dansk Anæstesi Database, Dansk Hjerteregister og
Dansk Intensiv Database.
Side 3
L 184 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om kommentar til henvendelsen af 27/5-16 fra Dansk Selskab for Almen Medicin, til sundheds- og ældreministeren
Sundheds- og Ældreministeriet er bekendt med, at der blandt regioner og kommuner er
opstået usikkerhed om det retlige grundlag for kvalitetsaudits (journalaudits). Usikkerhe-
den drejer sig blandt andet om, hvorvidt det er tilladt at indhente oplysninger fra journaler
til en række lokale og regionale kvalitets- og patientsikkerhedsfremmende undersøgelser
og tiltag.
Danske Regioner har bidraget med en række konkrete eksempler på vigtigheden af kvali-
tetssikringen og muligheden for i den forbindelse at anvendelse patientjournaler.
Sundheds- og Ældreministeriet kan på baggrund af regionernes bidrag konstatere, at kvali-
tetsarbejdet består af mange forskelligartede behandlinger af oplysninger med forskellige
delformål. Det er ministeriets opfattelse, at lovligheden af de enkelte kvalitetsprojekter
afhænger af en række forhold, herunder
1. Behandlingsformålet: behandles oplysninger til brug for patientbehandling, i kon-
trol- eller tilsynsøjemed, eller til gennemførelse af forskning, statistik og planlæg-
ning og ledelsesinformation.
2. Om der er tale videregivelse eller indhentning af oplysningerne
3. Hvem der behandler oplysningerne
Det er således Sundheds- og Ældreministeriets opfattelse, at det ikke er muligt
generelt
at
vurdere lovligheden af selve begrebet ”kvalitetsarbejde” eller ”journalaudits”. Det er imid-
lertid Sundheds- og Ældreministeriets vurdering, at det ikke kan udelukkes, at en række
former for kvalitetsprojekter vil kunne ske inden for de eksisterende retlige rammer, men
at flere projekter tilsvarende ikke vil være i overensstemmelse med gældende ret.
Ministeriet er enigt i Danske Regioners opfattelse af vigtigheden af kvalitetsprojekter og
journalaudits og anser disse som et centralt led i udviklingen og kvalitetssikringen af sund-
hedsvæsenet. Det er på denne baggrund ministeriets opfattelse, at der bør etableres en
mere entydig og klar hjemmel i sundhedsloven til sikring af det nuværende behov for bl.a.
at inddrage oplysninger fra patientjournaler i regionernes kvalitetsarbejde.
3.
Offentlig/privat
Der bedrives forskning ved brug af sundhedsdata i både offentligt og privat regi. Hertil
kommer forskning, som udføres i samarbejde mellem en offentlig og en privat aktør.
Et offentligt forskningsprojekt er et projekt, der foretages af en offentlig myndighed, fx et
sygehus eller et universitet.
Et privat forskningsprojekt er et projekt, der foretages af en privat aktør, fx en lægemid-
delvirksomhed (”for profit”) eller en privat forskningsinstitution som fx Kræftens Bekæm-
pelse (”non profit”).
Vurderingen af, hvorvidt data kan udleveres (videregives), er den samme, uanset om der
er tale om et privat eller et offentligt forskningsprojekt.
4. Forskerservice
Myndigheder, m.v., der indsamler sundhedsdata, har efter persondataloven mulighed for
at videregive disse til forskning og statistik, hvis de har fået tilladelse hertil fra Datatilsy-
net. En forsker kan henvende sig til fx en myndighed og anmode om udlevering af data til
forskningsformål, uanset om der findes en forskerservice eller ej.
Side 4
L 184 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om kommentar til henvendelsen af 27/5-16 fra Dansk Selskab for Almen Medicin, til sundheds- og ældreministeren
1639825_0005.png
”Forskerservice” i Sundhedsdatastyrelsen er en service-indgang til forskere, der ønsker at
benytte sundhedsdata til brug for registerforskning. Forskerservice i Sundhedsdatastyrel-
sen er bl.a. oprettet, fordi der i Danmark er en meget stor interesse for forskning i sund-
hedsdata fra de nationale registre. Sundhedsdatastyrelsen er ansvarlig for Forskerservice.
Forskerservice udleverer sundhedsdata til en forsker enten via ”Forskerservice Klassisk”
eller forskermaskinen.
Forskerservice klassisk er et fysisk udtræk, dvs. at forskeren får udleveret data på et USB-
stik, som er programmeret med en kode. Data udleveres typisk som pseudonymiserede
6
data, men de kan også udleveres personhenførbare, hvis det er nødvendigt til det konkre-
te forskningsprojekt.
Forskermaskinen er en IT-platform/databaseserver, der giver den enkelte forsker en onli-
ne-adgang til at forske i data, f.eks. via forskerens arbejdsplads, uden at data fysisk udle-
veres. Forskeren får adgang til pseudonymiserede data, dvs. data, hvori personnummer
eller andre direkte personhenførbare oplysninger er fjernet og erstattet med et løbe-
nummer eller lign. Forskeren må kun udtrække data på aggregeret niveau, dvs. ikke om
enkeltindivider.
Adgang til forskermaskinen kan gives til forskere tilknyttet autoriserede forskningsmiljøer,
der opfylder nærmede definerede krav om sikker datahåndtering, uddannelseskompeten-
cer, kendskab til relevant lovgivning, m.v. Videregivelse af data fra Danmarks Statistik sker
også på forskermaskine-løsninger.
Forskermaskinen kan levere data fra stort set alle de nationale registre, som Sundhedsda-
tastyrelsen er dataansvarlig for.
Bilag til ordførernotatet
Som supplement til dette ordførernotat er vedlagt 3 bilag
(Bilag 1 GENFREMSENDES ikke
marts 2016, men det gør både bilag 2 og 3):
Bilag 1
Eksempelsamling (udkast), eksempler på brug af sundhedsdata i forskning til gavn for
patient og borger. Udkastet er udarbejdet af sekretariatet for Strategisk Alliance for Regi-
ster- og sundhedsdata (STARS*)
Bilag 2
Bilaget illustrerer ved tre flowdiagrammer, hvorledes sundhedsdata kan nå frem til en
forsker.
Flowdiagram (A) viser flowet ved forskning i ”tørre data”– populært kaldet regi-
sterforskning.
Flowdiagram (B) viser flowet ved forskning i oplysninger fra patientjournaler m.v.
Flowdiagram (C) viser flowet for forskning i ”våde data” (biologisk materiale).
Bilag 3
En oversigt over et udpluk af centrale organisationers holdninger til brug af data til forsk-
ning, m.v.
6
./.
Ved
pseudonymiserede
data forstås data, hvor CPR-nummer, adresse og andre information, som
vil muliggøre en direkte identifikation af den enkelte person, er fjernet. Men det er muligt at skelne
mellem patienterne og koble data om den samme patient via en særlig ”nøgle/kode”. Det er således
til tider nødvendigt for forskerne at kunne sammenkoble data om den samme person, der stammer
fra forskellige dele af sundhedsvæsenet, fx for at kunne kortlægge hele behandlingsforløbet fra de
første symptomer, til diagnosen stilles og til behandlingen iværksættes og afsluttes.
Side 5