Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
L 184
Offentligt
1642679_0001.png
Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
L 184 endeligt svar på spørgsmål 23
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 26-05-2016
Enhed: Psykiatri og Lægemiddel-
politik
Sagsbeh.: SUMSAH
Sagsnr.: 1605831
Dok. nr.: 100647
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 24. maj 2016 stillet følgende spørgs-
mål nr. 23 (L 184) (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 23 (L 184):
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 23. maj 2016 fra Patientdatafor-
eningen, jf. L 184 - bilag 6.”
Svar:
Patientdataforeningen udtrykker i henvendelsen af 23. maj 2016 bekymring for op-
rettelsen af Lægemiddeladministrationsregistret, da forslaget efter foreningens op-
fattelse ikke sikrer retten til diskretion og indflydelse på, hvad private oplysninger kan
anvendes til. Foreningen foreslår, at Styrelsen for Patientsikkerhed til brug for deres
tilsyn med landets læger ved hjælp af en undtagelsesparagraf får adgang til at anven-
de det allerede eksisterende Lægemiddelstatistikregister, hvor oplysningerne er ind-
samlet til videnskabelige formål. Foreningen anfører, at Lægemiddeladministrations-
registret med lovforlaget stilles til rådighed for en ikke nærmere defineret gruppe i
Danske Regioner, som med begrundelse i rationel lægemiddelanvendelse kan føre
kontrol med den enkelte danskers konkrete rationelle medicinforbrug.
Jeg vil gerne understrege, at de foreslåede ændringer i L 184 i forhold til brug af data
om lægemiddelordinationer er fastsat efter en nøje afvejning af beskyttelseshensynet
til patienterne, dvs. både patientsikkerheden og hensynet til patienternes ret til for-
trolighed og privatliv, hensynet til lægerne og den samfundsmæssige betydning.
Fsva. foreningens betragtninger om videregivelse af patientoplysninger fra Lægemid-
deladministrationsregistret kan henvise til svaret på spm. 17 (L 184), som blev over-
sendt til Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg den 21. maj 2016.
Heraf fremgik det blandt andet, at sundheds- og ældreministeren med lovforslaget
bemyndiges til at fastsætte regler om Sundhedsdatastyrelsens videregivelse af oplys-
ninger om lægehenførbare ordinationer og oplysninger om borgernes CPR-numre fra
Lægemiddeladministrationsregisteret i visse nærmere beskrevne situationer, hvor
visse myndigheder har brug for oplysningerne. Fx i en situation, hvor Styrelsen for Pa-
tientsikkerhed har brug for oplysningerne i forbindelse med tilsynet med læger m.v.,
hvis styrelsen vurderer, at patientjournalen er ufyldestgørende eller misvisende. Eller
i en situation, hvor Styrelsen for Patientsikkerhed eller Patienterstatningen pga. en
ufyldestgørende eller misvisende patientjournal har brug for oplysningerne for at
kunne tage stilling til en klagesag eller et krav om erstatning. Videregivelse kan end-
videre efter lovforslaget også ske til en region eller en kommune i de helt særlige og
undtagelsesvise situationer, hvor regionen eller kommunen som behandlingsansvar-
lig myndighed har behov for oplysningerne, fx i en situation, hvor der er ønske om at
kontakte patienten med henblik på for eksempel at tilbyde denne et opfølgende be-
handlingsforløb eller ønske om at kontakte pårørende til en afdød patient med hen-
blik på en vurdering af, om der evt. kan være et retskrav, for eksempel en vurdering
L 184 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om kommentar til henvendelsen af 2/6-16 fra Patientdataforeningen, til sundheds- og ældreministeren
af, om de pårørende er berettiget til erstatning. Det forudsættes, at regionen eller
kommunen forud for anmodningen om oplysningerne fra Lægemiddeladministrati-
onsregisteret har modtaget journalen fra Styrelsen for Patientsikkerhed, dvs. at sty-
relsen havde konkret grundlag og hjemmel for at udlevere oplysningerne fra journa-
len (dette følger de almindelige regler om videregivelse af oplysninger fra journalen),
og det forudsætter, at regionen eller kommunen herefter vurderer, at disse journal-
oplysninger er ufyldestgørende eller misvisende, og at der derfor er behov for oplys-
ninger fra Lægemiddeladministrationsregisteret. Det er således alene i disse helt sær-
lige og ekstraordinære situationer, at Sundhedsdatastyrelsen vil kunne videregive op-
lysningerne om borgernes CPR-nummer til en region eller kommune.
Desuden må der kun videregives nødvendige og tilstrækkelige oplysninger, og det
forudsættes, at både Sundhedsdatastyrelsen som afgivende myndighed og de mod-
tagende myndigheder af oplysninger om lægehenførbare ordinationer og oplysninger
om borgernes CPR-numre fra Lægemiddeladministrationsregisteret vil administrere
oplysningerne i overensstemmelse med persondataloven og regler fastsat i medfør
heraf, herunder særligt sikkerhedsbekendtgørelsen. Ifølge persondataloven skal den
dataansvarlige træffe de fornødne tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstalt-
ninger mod, at oplysninger hændeligt eller ulovligt tilintetgøres, fortabes eller forrin-
ges, samt mod, at de kommer til uvedkommendes kendskab, misbruges eller i øvrigt
behandles i strid med loven. Tilsvarende gælder for databehandlere.
Fsva. videregivelse af lægehenførbare ordinationsoplysninger fra Lægemiddeladmini-
strationsregistret er der ikke tilsigtet en ændring i forhold Sundhedsdatastyrelsens
adgang til at videregive disse oplysninger til regionerne med henblik på rationel far-
makoterapi. Adgang drejer sig imidlertid fortsat om videregivelse af oplysninger om
lægehenførbare ordinationer, og således ikke om patienthenførbare oplysninger.
Med henblik på rationel farmakoterapi modtager regionerne altså ikke patienternes
CPR-numre og får ikke indblik i den enkelte patients medicinoplysninger.
Fsva. udarbejdelse af forskning og statistik på baggrund af oplysningerne i Lægemid-
delstatistikregistret kan jeg oplyse, at der med lovforslaget kan fastsættes regler om
videregivelse af oplysninger fra Lægemiddelstatistikregistret til forskere i både i of-
fentligt og privat regi.
Dette vurderes hensigtsmæssigt, da det sikrer et bedre datagrundlag for bl.a. forske-
re, som foretager videnskabelige undersøgelser af væsentlig samfundsmæssig betyd-
ning. Med forslaget vil regelsættet på området blive mere konsistent, da anvendelsen
af Lægemiddelstatistikregisteret til forskningsformål kommer til at svare til de øvrige
registre på sundhedsområdet.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Sanne Have
Side 2