Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
L 184
Offentligt
1642680_0001.png
Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
L 184 endeligt svar på spørgsmål 39
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 31-05-2016
Enhed: Psykiatri og Lægemiddel-
politik
Sagsbeh.: SUMSAH
Sagsnr.: 1605995
Dok. nr.: 106031
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 30. maj 2016 stillet følgende spørgs-
mål nr. 39 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 39:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 30. maj 2016 fra Patientdatafor-
eningen, jf. L 184 - bilag 12.”
Svar:
I henvendelsen citerer Patientdataforeningen følgende afsnit fra den gennemgang,
Kammeradvokaten foretog af den såkaldte psykiatersag med vurderingen af 15. sep-
tember 2015: “Alene nødvendige og tilstrækkelige oplysninger kan videregives fra
Statens Serum Institut til Sundhedsstyrelsen. Det følger således af proportionalitets-
princippet i persondatalovens § 5, stk. 2, at oplysningerne, som behandles, skal være
relevante og tilstrækkelige og ikke omfatte mere, end hvad der kræves til opfyldelse
af de formål, hvortil oplysningerne indsamles, og de formål, hvortil oplysningerne se-
nere behandles. Bestemmelsen gælder også for behandling i form af videregivelse, jf.
forvaltningslovens § 28, stk. 1. Sundhedsstyrelsen kan derfor kun få udleveret oplys-
ninger, der skønnes nødvendige og tilstrækkelige til brug for tilsynssagen. Tilsynssa-
gen vil med andre ord næppe kunne anvendes som et springbræt til et mere generelt
indblik i, hvor mange tidligere patienter, der i årene fra 2004, hvor Sundhedsstyrelsen
første gang fik indberetninger om psykiateren, og frem til i dag eventuelt har fået ud-
skrevet for store doser og forkerte blandinger af medicin. Tilsvarende gælder, at op-
lysningerne ikke kan indgå i en sag om overordnede betragtninger om, hvorvidt døds-
fald blandt de tidligere patienter skyldes psykiaterens fejlbehandlinger i form af ud-
skrivning af for store doser og forkerte blandinger af medicin.”
Patientdataforeningen anfører, at der med L 184 og det nye Lægemiddeladministra-
tionsregister opsamles personhenførbare helbredsoplysninger for alle patienter i alle
regioner i hele Danmark de sidste 10 år. Foreningen anfører, at dette er i strid med
proportionalitetsprincippet i persondataloven.
Jeg kan indledningsvist oplyse, at ovenstående citat fra Kammeradvokaten vedrører
spørgsmålet om, hvorvidt Sundhedsstyrelsen (nu Styrelsen for Patientsikkerhed) har
hjemmel til at videregive
oplysninger til identifikation af tidligere patienter mv. Kam-
meradvokaten konkluderer efter ovenstående citat, at apotekerlovens § 11, stk. 4, ik-
ke indeholder hjemmel til videregivelse af de omhandlede data.
Jeg kan henvise til svaret på spørgsmål 17, 23 og 36, som blev oversendt til udvalget
den 21., 26. og 29. maj 2016. Heraf fremgik det blandt andet, at
de foreslåede æn-
dringer i L 184 i forhold til brug af data om lægemiddelordinationer er fastsat efter en
nøje afvejning af beskyttelseshensynet til patienterne, dvs. både patientsikkerheden
og hensynet til patienternes ret til fortrolighed og privatliv, hensynet til lægerne og
L 184 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om kommentar til henvendelsen af 2/6-16 fra Patientdataforeningen, til sundheds- og ældreministeren
den samfundsmæssige betydning. Desuden må der kun videregives nødvendige og
tilstrækkelige oplysninger, og det forudsættes, at både Sundhedsdatastyrelsen som
afgivende myndighed og de modtagende myndigheder af oplysninger om lægehen-
førbare ordinationer og oplysninger om borgernes CPR-numre fra Lægemiddeladmi-
nistrationsregisteret vil administrere oplysningerne i overensstemmelse med person-
dataloven og regler fastsat i medfør heraf, herunder særligt sikkerhedsbekendtgørel-
sen. Ifølge persondataloven skal den dataansvarlige træffe de fornødne tekniske og
organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger mod, at oplysninger hændeligt eller ulov-
ligt tilintetgøres, fortabes eller forringes, samt mod, at de kommer til uvedkommen-
des kendskab, misbruges eller i øvrigt behandles i strid med loven. Tilsvarende gæl-
der for databehandlere.
Det er min vurdering, at slettefristen på 10 år er proportionel, og at formålet med be-
stemmelsen, herunder hensynet til patientsikkerheden, tilsiger, at ordinationsoplys-
ningerne først bør slettes efter 10 år. Baggrunden er – som det også fremgår af lov-
forslaget – at der har været behov for at videregive lægehenførbare ordinationsop-
lysninger og ordinationsoplysninger med borgernes CPR-nummer fra Lægemiddelad-
ministrationsregisteret for perioder på �½-5 år, mens enkelte forespørgsler har været
på op til 10 år. Styrelsen for Patientsikkerhed har fx haft behov for oplysningerne for
at undersøge en specifik læges udskrivning af konkrete lægemidler i forbindelse med
en potentiel tilsynssag, hvor der kan gå lang tid, fra lægen har udskrevet lægemidler-
ne til, at vedkommende er kommet i styrelsens søgelys eller hvor udtræk over en
længere periode være nødvendig for at påvise, at lægen har ændret adfærd over tid.
Der kan også være opstået tvivl om hensigtsmæssigheden af en læges ordinationer
flere år tidligere, hvor både oplysninger om lægehenførbare ordinationer af lægemid-
ler og ordinationsoplysninger om borgerens CPR-nummer samtidig er nødvendige for
fx at påvise, at lægen har ændret adfærd over tid. Det kan også nævnes, at det ikke
kan afvises, at politiet til brug for efterforskning af en straffesag kan have brug for op-
lysninger om lægehenførbare ordinationer og ordinationsoplysninger med borgerens
CPR-numre fra Lægemiddeladministrationsregisteret nogle eller flere år tilbage i ti-
den.
Som det også fremgår af lovforslaget er det vurderingen, at den foreslåede slettefrist
på de 10 år i Lægemiddeladministrationsregisteret for både lægehenførbare ordina-
tioner og ordinationsoplysninger med borgernes CPR-numre bør gælde både for op-
lysninger, der indberettes efter dette lovforslags ikrafttræden samt oplysninger, som
er indberettet til registeret før dette lovforslags ikrafttræden. Dette er nødvendigt af
hensyn til at få fyldestgørende oplysninger i både tilsynssager og klagesager hos Sty-
relsen for Patientsikkerhed samt i forbindelse med en række konkrete sager, hvor pa-
tienter har anmeldt skader som følge af en behandling til Patienterstatningen, hvor
patienternes oplysninger ikke stemmer overens med det, der er noteret i patientens
journal.
For så vidt angår ordinationsoplysninger med borgernes CPR-numre gøres der dog
opmærksom på, at disse oplysninger pseudonymiseres efter 2 måneder, men med
mulighed for at afpseudonymisere 10 år tilbage.
Med venlig hilsen
Side 2
L 184 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om kommentar til henvendelsen af 2/6-16 fra Patientdataforeningen, til sundheds- og ældreministeren
Sophie Løhde
/
Sanne Have
Side 3