Retsudvalget 2015-16
L 187 Bilag 2
Offentligt
1629765_0001.png
 
R E T S PO L I T I S K FO R E N I N G
HØRINGSSVAR
Til Justitsministeriet. Sag nr. 2014-1924-0138
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om pas til
danske statsborgere m.v., udlændingeloven og retsplejeloven.
Høringsbrev af 6. november 2014 – med svarfrist senest 4. December
2014 til mail-adresser:
[email protected]
og
[email protected]
og
[email protected]
Retspolitisk Forening finder det påkrævet og legitimt at beskytte sig mod
terrorhandlinger på dansk jord. Dette gælder uanset, om der er grund til at
antage, at disse handlinger kan tænkes begået af personer, der udrejser for
at deltage i aktiviteter, der kan indebære eller forøge en fare en fare for
sådanne handlinger eller, om det er herboende, der deltager i sådanne
aktiviteter.
Foreningen finder tillige, at de foreslåede foranstaltninger (udrejseforbud,
pasinddragelse og inddragelse af opholdstilladelse) kan være proportionale
i forhold til formålet. Foreningen har noteret, at de foreslåede
forholdsregler i sammenhæng med andre initiativer til imødegåelse af
radikalisering, der kan føre til deltagelse i aktiviteter af den ovennævnte
karakter, er en opfølgning på regeringens handlingsplan af den 19.
september 2014 om forebyggelse af radikalisering og ekstremisme og
FN’s sikkerhedsrådsresolution 2178 af 24. september 2014 om såkaldte
Foreign Terrorist Fighters (FTF) samt tidligere sikkerhedsrådsresolutioner
1  
 
L 187 - 2015-16 - Bilag 2: Henvendelse af 1/5-16 fra Retspolitisk Forening
 
om samme emne. Videre noteres, at de foreslåede indgreb i sammenhæng
med øvrige allerede igangsatte initiativer har et forebyggende sigte.
Det skal dog bemærkes, at sandsynligheden for, at disse foranstaltninger
effektivt kan forhindre deltagelse i aktiviteter, som kan indebære eller
forøge en fare for statens sikkerhed, den offentlige orden eller andre staters
sikkerhed, forekommer beskeden - Danmarks medlemskab af EU samt den
nordiske paskontroloverenskomst taget i betragtning. Tillige åbner
adgangen til danske havne og kyststrækninger rige muligheder for at
forlade landet eller vende tilbage hertil uden myndighedernes viden.
Retspolitisk Forening skal videre anføre, at brugen af de foreslåede
foranstaltninger for at medvirke til sikring eller styrkelse af andre staters
sikkerhed kan give væsentlige afgrænsningsproblemer. Det hedder i
bemærkningerne til nr. 2 (lovforslagets § 2 stk. 1. nr. 4):
” Lovforslagets begreb »andre staters sikkerhed« omfatter
alvorlige forbrydelser begået i andre lande. Hensynet til at
forebygge alvorlige forbrydelser i andre lande begået af en
dansk statsborger vil således også kunne begrunde en afgørelse
om pasinddragelse og udrejseforbud”.
Med disse bemærkninger omfattes også personer, der deltager i eller har
deltaget i ”befrielseskrige”. En dansk statsborger eller en herboende
udlænding, der eksempelvis var udrejst med henblik på bekæmpelse af den
libyske diktator, ville være omfattet af bestemmelsen, medmindre en sådan
aktivitet skal henføres under undtagelsesbestemmelsen om
anerkendelsesværdigt formål.
Videre vil en dansk statsborger, der deltager i væbnede aktiviteter i den
kurdiske organisation PKK, være omfattet af bestemmelsen, således som
2  
 
L 187 - 2015-16 - Bilag 2: Henvendelse af 1/5-16 fra Retspolitisk Forening
 
den er affattet, uanset at der ikke foreligger nogen risiko, som kan
indebære eller forøge en fare for den danske stats sikkerhed og offentlige
orden. Den ovenfor angivne sikkerhedsrådsresolution anfører
udtrykkeligt, at formålet med udrejsen skal være ”for the purpose of the
perpetration, planning, or preparation of, or participation in, terrorist acts,
or the providing or receiving of terrorist training..”.
Retspolitisk Forening finder ikke, at det citerede fra
sikkerhedsrådsresolutionen (pkt. s. 5 pkt. 6a) umiddelbart er generelt
dækkende for PKK’s væbnede aktiviteter.
Foreningen anbefaler derfor, at der for så vidt angår deltagelse i
befrielseskrige og oprør mod undertrykkelse indføres et kvalificeret
mistankekrav om, at en person for at være omfattet af de foreslåede
bestemmelser har deltaget i handlinger, der kan henføres under begrebet
krigsforbrydelser.
Vi anbefaler endvidere også, at lovudkastet under anerkendelsesværdigt
formål medtager indstillingen hos personer, der deltager i krigshandlinger
med sigte på forsvar af lovligt valgte regeringer, selvom Danmark ikke
deltager i internationale støtteaktioner til fordel for de pågældende
regeringer.
Forslagets almindelige bemærkninger (s. 22-23) om anerkendelsesværdigt
formål indebærer, at personer, der opholder sig i et konfliktområde uden at
tage aktivt del i kamphandlingerne, også bliver omfattet af
bestemmelserne, fordi disse kan blive udsat for en sådan påvirkning og
forråelse, at det kan øge deres evne eller vilje til at begå strafbare forhold.
Det kan, anføres det, eksempelvis være tilfældet for personer, som
opholder sig i en konfliktzone for at passe på familien og engagerer sig i
aktiviteter, der støtter de kæmpende. Tilsvarende vil gælde, såfremt en
3  
 
L 187 - 2015-16 - Bilag 2: Henvendelse af 1/5-16 fra Retspolitisk Forening
 
læge uden at være udsendt af en international humanitær organisation,
stiller sig til rådighed for eksempelvis IS (Islamisk Stat) for at yde lægelig
bistand til familier eller sårede.
Sådanne aktiviteter må umiddelbart antages at være fuldt lovlige, og
foreningen finder derfor, at dette er et overordentlig vidtgående skridt og et
betænkeligt indgreb i bevægelsesfriheden og den personlige frihed til at
yde en humanitær indsats. Begrundelsen for at lade disse personer være
omfattet af de foreslåede sanktioner (”at disse kan blive udsat for en sådan
påvirkning og forråelse, der kan øge deres evne eller vilje til at begå
strafbare forhold”) forekommer at være en uklar og løst funderet antagelse,
der i praksis vil betyde, at personer, der vender tilbage til Danmark efter at
have deltaget i de nævnte aktiviteter, skal bevise, at hverken deres evne
eller vilje til at begå strafbare forhold er forøget. En bevisbyrde, der ifølge
sagens natur næppe kan løftes.
Foreningen skal derfor anbefale, at bemærkningerne for så vidt angår
sådanne personer ændres, så der skal foreligge en
begrundet mistanke
om,
at en sådan påvirkning og forråelse har fundet sted. Det bør tillige anføres,
at denne påvirkning og forråelse hos sådanne personer skal indebære
en
nærliggende risiko
for forøgelse af fare for statens sikkerhed, den
offentlige orden eller andre staters sikkerhed.
København, den 2. december 2014
Bjørn Elmquist
formand
Leif Hermann
bestyrelsesmedlem
4