Retsudvalget 2015-16
L 187 Bilag 7
Offentligt
1639753_0001.png
Til lovforslag nr.
L 187
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 26. maj 2016
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af straffeloven og om ophævelse af Lov, hvorved
det forbydes fra dansk Territorium at understøtte krigsførende Magter
(Væbnede konflikter i udlandet m.v.)
[af justitsministeren (Søren Pind)]
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. maj 2016 og var til 1.
behandling den 10. maj 2016. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 7. april 2016
dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del – bilag 252. Den
4. maj 2016 sendte justitsministeren de indkomne hørings-
svar og et notat herom til udvalget.
Skriftlig henvendelse
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse fra Retspolitisk Forening.
Justitsministeren har over for udvalget kommenteret den
skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 6 spørgsmål til justitsministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA, KF og SIU) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med det stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL, ALT og SF) indstiller lov-
forslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for det stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget tror ikke på, at
skærpede strafferammer vil skræmme mennesker, der er fast
besluttede på at blive fremmedkrigere. Desuden ser Enheds-
listen store afgrænsningsproblemer i bestemmelsen om at
forbyde mennesker at opholde sig i et bestemt land eller om-
råde.
Enhedslisten mener, at mennesker, der begår terrorhand-
linger, skal straffes. Men det løser ikke nogen problemer at
skærpe strafferammerne. Der er brug for et langt, sejt træk,
hvor vi får unge mænd og kvinder til at føle sig som en del
af det danske samfund, og for flere dialogorienterede initia-
tiver som den såkaldte Aarhusmodel, hvor Østjyllands Politi
og Aarhus Kommune i tæt dialog med unge mennesker og
deres familie og netværk har kunnet overbevise potentielle
fremmedkrigere om, at de gør klogest i at blive hjemme.
Alternativets medlem af udvalget deler ikke regeringens
tro på, at skærpede strafferammer er løsningen. Alternativet
mener ikke, at en forhøjelse af strafferammen vil virke af-
skrækkende på den gruppe mennesker, der føler sig fristet til
at rejse til f.eks. Syrien for at slås for Islamisk Stat, hvilket
underbygges i høringssvarene af professor Jørn Vestergaard.
Det er helt uacceptabelt at gå i krig, og derfor skal det straf-
fes. Det bliver imidlertid allerede straffet i dag, og intet an-
tyder, at en skærpelse af straffen vil have en gavnlig eller
forbyggende effekt. Der bør derfor ikke fokuseres på mere
traf, men på andre forbyggende tiltag som f.eks. Aarhusmo-
delen. Alternativet er dog positive over for, at der indføres
en ny strafbestemmelse, således at det bliver ulovligt at
modtage økonomisk støtte fra en terrororganisation. Lovfor-
slaget giver endvidere regeringen og justitsministeren det,
der i bemærkningerne kaldes en bred skønsmæssig beføjelse
til at beslutte hvilke områder der skal være omfattet af ind-
rejseforbud, hvilke organisationer der skal defineres som
terrororganisationer, og hvilke personer der skal undtages
AX018910
L 187 - 2015-16 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 26. maj 2016
1639753_0002.png
2
fra indrejseforbud, fordi de rejser med et anerkendelsesvær-
digt formål. Alternativet stiller sig kritisk over for et sådan
indrejseforbud, hvis der ikke sker en tilfredsstillende præci-
sering af, hvilke organisationer og områder der kan tænkes
at blive omfattet, og hvad der forstås som et anerkendelses-
værdigt formål, og hermed hvilke borgere der kan fritages
for et muligt indrejseforbud.
Et
andet mindretal
i udvalget (RV) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for ændringsforslaget.
Et
tredje mindretal
i udvalget (IA) vil ved 3. behandlin-
gen stemme hverken for eller imod lovforslaget.
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for be-
tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i
udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
justitsministeren,
tiltrådt af det
flertal
(udvalget med
undtagelse af IA):
Til § 1
1)
I det under
nr. 3
foreslåede
§ 114 j, stk. 3,
indsættes
som
2. pkt.:
»Folketinget kan ved en folketingsbeslutning ophæve
regler fastsat af justitsministeren efter 1. pkt.«
[Bemyndigelse til, at Folketinget ved beslutning kan ophæve
et område for et indrejse- og opholdsforbud]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at Folketinget ved en folketingsbeslutning
skal kunne ophæve regler fastsat af justitsministeren om ud-
pegningen af et område for et indrejse- og opholdsforbud i
medfør af det foreslåede § 114 j, stk. 3.
En sådan folketingsbeslutning bør formuleres som en op-
hævelse af den bekendtgørelse, justitsministeren har udstedt
om udpegning af området for et indrejse- og opholdsforbud.
Hvis bekendtgørelsen har udpeget flere områder og Folke-
tinget ønsker at ophæve udpegningen af ét af områderne, bør
folketingsbeslutningen dog formuleres som en ændring af
bekendtgørelsen, hvorved den del af bekendtgørelsen, som
angår det pågældende område, ophæves.
Folketingsbeslutningen vil efter den endelige vedtagelse i
Folketinget skulle bekendtgøres i Lovtidende.
Retsvirkningen af en sådan folketingsbeslutning er, at
indrejse- og opholdsforbuddet for det pågældende område
ophører på det tidspunkt, hvor folketingsbeslutningen be-
kendtgøres i Lovtidende.
Det vil i påkommende tilfælde skulle afgøres efter de al-
mindelige regler i straffelovens § 3, stk. 1, om en person ef-
ter dette tidspunkt kan straffes for tidligere, mens indrejse-
og opholdsforbuddet var i kraft, ved indrejse eller ophold i
området at have overtrådt forbuddet. Udgangspunktet er der-
med, at spørgsmålet om strafbarhed afgøres efter den senere
lov – således at der her, hvor et forbud ophæves, ikke kan
straffes. Men hvis ophøret af lovens gyldighed beror på
ydre, strafskylden uvedkommende forhold – eksempelvis at
forholdene i det pågældende område har ændret sig – bliver
handlingen dog at bedømme efter den ældre lov. Det afgøres
efter samme kriterier, om en idømt, men endnu ikke fuld-
byrdet straf, bortfalder eller står ved magt, jf. straffelovens §
3, stk. 2. Der kan ved afgørelsen af, om ophøret af forbuddet
beror på ydre forhold i § 3’s forstand, lægges vægt på, hvad
der fremgår af bemærkningerne til beslutningsforslaget eller
i øvrigt er tilkendegivet under Folketingets behandling af
beslutningsforslaget.
Peter Skaarup (DF)
fmd.
Peter Kofod Poulsen (DF) Susanne Eilersen (DF) Hans Kristian Skibby (DF)
Martin Henriksen (DF) Tilde Bork (DF) Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen (V) Britt Bager (V)
Jakob Engel-Schmidt (V) Carl Holst (V) Michael Aastrup Jensen (V) Henrik Dahl (LA) Simon Emil Ammitzbøll (LA)
Søren Pape Poulsen (KF) Simon Kollerup (S) Kaare Dybvad (S) Mette Reissmann (S) Mogens Jensen (S)
nfmd.
Rasmus Prehn (S) Trine Bramsen (S) Pernille Skipper (EL) Søren Søndergaard (EL) Josephine Fock (ALT)
Sofie Carsten Nielsen (RV) Zenia Stampe (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Aleqa Hammond (SIU)
Aaja Chemnitz Larsen (IA)
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
L 187 - 2015-16 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 26. maj 2016
1639753_0003.png
3
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1
L 187 - 2015-16 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 26. maj 2016
1639753_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 187
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
Titel
Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Henvendelse af 1/5-16 fra Retspolitisk Forening
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Udkast til betænkning
Ændringsforslag fra justitsministeren
2. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 187
Spm.nr.
1
2
Titel
Spm. om kommentar til henvendelsen fra Retspolitisk Forening, jf. L
187 – bilag 2, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke af de anbefalinger, som Institut for Menneskerettig-
heder er kommet med i forbindelse med lovforslaget, ministeren plan-
lægger at følge, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvornår der kan blive tale om at meddele indrejseforbud til
et konfliktområde, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om freelance journalister og deres mulighed for at kunne rappor-
tere fra områder, der er omfattet af et indrejseforbud, til justitsministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad der er af skærpende omstændigheder, der gør, at straf-
fen for at have brudt et indrejseforbud skal udmåles i år, til justitsmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad der menes med en gruppe eller sammenslutning, der
begår eller har til hensigt at begå terrorhandlinger, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå
3
4
5
6