Retsudvalget 2015-16
L 187
Offentligt
1634615_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
18. maj 2016
Strafferetskontoret
Ketilbjørn Hertz
2016-0037-0153
1958940
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 4 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven og om ophævelse af Lov, hvorved det forbydes fra
dansk Territorium at understøtte krigsførende Magter (Væbnede konflikter
i udlandet m.v.) (L 187), som Folketingets Retsudvalg har stillet til
justitsministeren den 13. maj 2016. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Zenia Stampe (RV).
Søren Pind
/
Ketilbjørn Hertz
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 187 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om freelance journalister og deres mulighed for at kunne rapportere fra områder, der er omfattet af et indrejseforbud, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 4 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven og om ophævelse af Lov, hvorved det for-
bydes fra dansk Territorium at understøtte krigsførende Magter
(Væbnede konflikter i udlandet m.v.) (L 187):
”Vil ministeren redegøre for 1) hvordan forslaget stiller free-
lance journalister og deres mulighed for med kort varsel at
kunne rapportere fra områder, der er omfattet af et indrejsefor-
bud, 2) hvad der er en realistisk tidshorisont for behandlingen
af en ansøgning, og 3) hvordan ministeren forholder sig til
Dansk Journalistforbunds forslag om en generel undtagelsesre-
gel for medlemmer af Dansk Journalistforbund?”
Svar:
Efter den foreslåede bestemmelse i straffelovens § 114 j skal danske stats-
borgere og herboende udlændinge have forudgående tilladelse for at ind-
rejse og opholde sig i et område, hvor der er fastsat et indrejse- og op-
holdsforbud.
Kravet om forudgående tilladelse omfatter også en freelancejournalist, der
med kort varsel ønsker at indrejse i et sådant område for at udføre journali-
stisk arbejde.
Hvor journalisten ønsker at rejse med kort varsel, vil der ikke nødvendig-
vis være tid til inden det ønskede afrejsetidspunkt at få svar på en ansøg-
ning, der indgives, efter at journalisten har besluttet sig for at rejse. Som
ordningen forudsættes administreret, er der imidlertid ikke noget til hinder
for, at eksempelvis en journalist, der beskæftiger sig med udenrigsstof, kan
indgive en ansøgning på et tidligere tidspunkt, dvs. før journalisten har
planlagt en konkret rejse.
Når der er en saglig begrundelse for det – eksempelvis at journalistens ar-
bejde kan nødvendiggøre rejser til konfliktområder med kort varsel – vil
en journalist således kunne få en tilladelse, der gælder i en vis periode,
uden at den er knyttet op på en bestemt rejse. Med en sådan tilladelse vil
journalisten, når behovet måtte opstå, kunne rejse med det samme.
I forbindelse med, at der fastsættes et indrejse- og opholdsforbud for et nyt
område, vil personer, der forventer også i den nærmeste fremtid at kunne
få behov for at rejse til området med kort varsel, have behov for at kunne
få udstedt en tilladelse, inden indrejse- og opholdsforbuddet træder i kraft.
2
L 187 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om freelance journalister og deres mulighed for at kunne rapportere fra områder, der er omfattet af et indrejseforbud, til justitsministeren
Justitsministeriet forudsætter på den baggrund, at den myndighed, der be-
handler ansøgninger, skal bestræbe sig på, at ansøgninger, der indgives
umiddelbart efter regeringens offentliggørelse af et nyt område for et ind-
rejse- og opholdsforbud, færdigbehandles inden forbuddets ikrafttræden,
for så vidt ansøgeren har anmodet herom og i ansøgningen har angivet en
saglig begrundelse for at kunne rejse til området med kort varsel.
For at give myndigheden praktisk mulighed for at leve op til denne mål-
sætning forudsætter Justitsministeriet endvidere, at området for et indrejse-
og opholdsforbud altid vil blive fastsat med et vist varsel. Varslet bør al-
drig være mindre end 3 døgn (72 timer), og hvis de hensyn, der begrunder
fastsættelsen af et indrejse- og opholdsforbud, ikke taler afgørende imod,
bør varslet være mindst 7-10 dage.
Med hensyn til spørgsmålet om en generel tilladelse til Dansk Journalist-
forbunds medlemmer giver den foreslåede bestemmelse i straffelovens §
114 j, stk. 4, 2. pkt., mulighed for, at en tilladelse til indrejse og ophold i et
område, hvor der er fastsat et indrejse- og opholdsforbud, kan omfatte en
gruppe af personer, der er tilknyttet en bestemt virksomhed eller organisa-
tion mv.
Som anført i bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 3, indebærer be-
stemmelsen, at en tilladelse kan udstedes ikke alene til en eller flere navn-
givne personer, men også til en gruppe af personer, der afgrænses ud fra
deres tilknytning til en bestemt virksomhed eller organisation mv. I sidst-
nævnte tilfælde vil det være virksomheden eller organisationen mv., der
ansøger om – og i givet fald får – tilladelse, men således at tilladelsen gæl-
der for de personer, der til enhver tid har den i tilladelsen beskrevne til-
knytning til den pågældende virksomhed eller organisation mv.
I bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 3, nævnes som et blandt flere
eksempler, at Dansk Journalistforbund vil kunne ansøge om tilladelse til,
at de af forbundets medlemmer, som har pressekort, kan indrejse og op-
holde sig i det pågældende område med henblik på at udføre journalistisk
arbejde for et massemedium, der er omfattet af medieansvarsloven (som
ansat ved det pågældende massemedium eller på freelancebasis, men efter
aftale med det pågældende massemedium).
Eksemplet i bemærkningerne, som omtaler Dansk Journalistforbund, om-
fatter således også freelancejournalister, for så vidt journalisten har en af-
tale med et massemedium, der er omfattet af medieansvarsloven, om at le-
3
L 187 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om freelance journalister og deres mulighed for at kunne rapportere fra områder, der er omfattet af et indrejseforbud, til justitsministeren
vere eksempelvis en reportage til massemediet. Derimod omfatter eksem-
plet, som det er beskrevet i bemærkningerne, ikke freelancejournalister,
der rejser til eller opholder sig i et konfliktområde med henblik på at lave
reportager mv., som først efterfølgende søges afsat til et eller flere medier.
Eksemplet i bemærkningerne er imidlertid netop kun et eksempel, og det
er ikke udelukket, at den myndighed, der behandler ansøgninger, efter en
konkret vurdering imødekommer en ansøgning fra Dansk Journalistfor-
bund, der er udformet på en anden måde.
I lyset af Dansk Journalistforbunds høringssvar og drøftelser mellem
Justitsministeriet og Dansk Journalistforbund skal Justitsministeriet særligt
pege på muligheden af, at en tilladelse udformes på den måde, at den om-
fatter medlemmer af Dansk Journalistforbund, som har haft pressekort i
mindst 6 måneder.
Det bemærkes i den forbindelse, at mens tilladelsesordningen i udgangs-
punktet forudsættes administreret på en sådan måde, at den giver anled-
ning til færrest mulige gener for borgere, virksomheder og organisationer,
som har et anerkendelsesværdigt formål med at indrejse og opholde sig i et
givet område, vil den myndighed, der behandler ansøgninger, have mulig-
hed for løbende at tilpasse sin praksis i lyset af indhøstede erfaringer, her-
under eventuelle tilfælde af enkeltpersoners misbrug af bredt formulerede
gruppetilladelser.
4