Notat
Dato 2. juni 2016
KG
Side 1 af 2
Høringssvar vedr. ophævelse af 2-års fristen for
familiesammenføring med børn og overgangsregel for ret til ferie
for uddannelses- og kontanthjælpsmodtagere, der overgår til
integrationsydelse. (Lovforslag nr. 191 af 31. maj 2016)
Ministeriet har d.31.maj 2016 sendt forslag til ovennævnte lov i høring
med frist for bemærkninger den 2. juni 2016, kl.12:00. Lovforslaget er
fremsat samme dag, og der skal efter tidsplanen afgives betænkning den
1.juni 2016.
Dansk Socialrådgiverforening vil gerne slå fast, at den meget korte
høringsfrist er under al kritik, og lovbehandling over 2-3 dage er useriøst
og burde ikke forekomme, - særligt hvis høringsinstitutionen ønsker at
bevare sin troværdighed.
Dansk Socialrådgiverforening har kommentarer til den del af lovforslaget
der omhandler kriterierne for vurdering af en vellykket integration, særlige
grunde for undtagelse af kravet om vellykket integration, samt til
overgangsreglen for ret til ferie for uddannelses- og
kontanthjælpsmodtagere, der overgår til integrationsydelse.
Kriterier for en vellykket integration
Dansk Socialrådgiverforening foreslår som Institut for
menneskerettigheder, at regeringen skal oplyse folketinget om antallet af
sager, hvor udlændingemyndighederne har vurderet, at kravet til en
vellykket integration er opfyldt, og i hvor mange sager det er vurderet, at
kravet ikke er opfyldt. Disse oplysninger er nødvendige for at afgøre, om
kriterierne for vurdering af, om der er udsigt til en vellykket integration, er
tilstrækkeligt klare, så der ikke sker en systematisk begrænsning i
adgangen til familiesammenføring.
Samtidig vil Dansk Socialrådgiverforening problematisere det generelle
fokus på integrationspotentiale, der lægges til grund for vurderinger af
sager, hvor børn er hovedperson i sagen. Vurdering af
familiesammenføring af børn bør i stedet overvejende bygge på et hensyn
til barnets tarv fremfor på udsigten til barnets vellykkede integration.
Særlige grunde for undtagelse af kravet for vellykket integration
I både den gældende og den foreslåede lov er integrationspotentialet et
overvejende fokus, som vi har problematiseret ovenfor. I den forbindelse
har Dansk Socialrådgiverforening dog noteret sig de
undtagelsesmuligheder der er videreført i lovforslaget.