SOS mod Racisme
Nørre Allé 7, 2200 København N
www.sosmodracisme.dk
Høringssvar på L 191 fra SOS mod Racisme
2. juni 2016
Til Udlændinge-, Bolig-, og Integrationsministeriet!
og
SOS mod Racisme takker for det tilsendte lovforslag, og beklager ikke at have kunnet overholde
høringsfristen på to døgn.
Vi håber at lovforslaget trækkes tilbage, subsidiært forkastes ved 3. behandlingen! Vi synes at man generelt
skal afskaffe integrationsvurdering af børn og generelt tillade familiesammenføring af alle børn under 18 år,
og ikke bruge en aldersgrænse på 15 år, da børn under 18 år er omfattet af Børnekonventionen.
I den sidste tid har Danmark fået flere domme imod sig på udlændingeområdet, herunder imod 28-års-
reglen, dvs. nu 26-års-reglen, som overtræder forbuddet mod diskrimination i EMRK, artikel 14 –
sammenholdt med artikel 8 om retten til respekt for privatliv og familieliv. Desuden er der en sag på vej om
udlændingelovens 3 års karenstid for at søge familiesammenføring hos flygtninge med midlertidig
beskyttelsesstatus, idet denne lov er klart imod EMRK artikel 8.
Den aktuelle dom ved EU-domstolen: Genc mod Danmark, har nødvendiggjort at Danmark ændrer sine
familiesammenføringsregler. Her har regeringen ønsket at stramme dem yderligere, ved at indføre en
vurdering af et barns integrationsegnethed allerede fra 6-års-alderen, og uafhængigt af hvornår det søger
til Danmark i forhold til forældrenes eller den ene forælders ankomst til Danmark.
Man har dog undladt at skrive ind i lovforslaget, hvordan den foreslåede lovændring forholder sig til
international ret,
på trods af, at det netop er p.g.a. EU-rettens dom mod Danmark, at regeringen vil ændre
loven, og at regeringen udelukkende ser det som sit mål at begrænse indvandring til Danmark mest muligt.
Det er, som om der har udviklet sig en kultur af ligegyldighed eller foragt for international ret hos
regeringen, når det gælder behandlingen af udlændinge i Danmark, eller af udlændinge, som ønsker at
komme til Danmark.
Det aktuelle lov forslag er lidet gennemtænkt og ufuldstændigt – og måske er ulovligt efter international
ret, fordi der mangler sammenhæng og proportionalitet. De fleste dommere vil formentlig bestride, at man
vil kunne vurdere et barns ”integrationsegnethed” ved 6-års-alderen. En afvisning af familiesammenføring
med barnet på grund af ringe ”integrationsegnethed” vil desuden formentlig være ude af proportionalitet i
forhold til børn og forældres ret til familieliv efter EMRK og efter Børnekonventionen. Men måske tænker
regeringen bare: går den – så går den, i hvert fald indtil der kommer en dom i en sag mod Danmark ? Og
hastebehandlingen skal måske forebygge, at der stilles spørgsmål ved, om lovforslaget overholder
international ret?
Venlig hilsen,
Anne Nielsen, Næstformand