Til lovforslag nr.
L 24
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 19. november 2015
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af straffeloven.
(Tilslutning til fjendtlig væbnet styrke)
[af justitsministeren (Søren Pind)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober 2015 og var til
1. behandling den 29. oktober 2015. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Lovforslaget bygger på Straffelovrådets udtalelse, jf. be-
tænkning nr. 1556/2015. Straffelovrådets udtalelse har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og justitsministeren
sendte den 27. maj 2015 denne til udvalget, jf. REU alm. del
– bilag 323 (2014-15, 1. samling). Den 7. oktober 2015
sendte justitsministeren de indkomne høringssvar og et notat
herom og den 19. november 2015 supplerende høringssvar
og Justitsministeriets bemærkninger hertil til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 11 spørgsmål til justitsministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af IA) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Enhedslistens, Alternativets og Socialistisk Folkepartis
medlemmer af udvalget kan bakke op om forslagets hensigt
om at styrke myndighedernes muligheder for at retsforfølge
danske statsborgere eller herboende udlændinge, som tilslut-
ter sig fjendtlige væbnede styrker og terrorbevægelser.
Enhedslisten, Alternativet og SF har under udvalgsarbej-
det stillet en række spørgsmål, der til en vis grad har afklaret
lovforslagets konsekvenser, med hensyn til i hvilket omfang
eksempelvis civile og sanitetsarbejdere vil kunne blive ramt
af lovforslaget og om lovforslaget vil kunne bruges til at
straffe personer, der tilslutter sig de kurdiske styrker, der ak-
tuelt i Irak bekæmper samme fjende, som dansk militær be-
kæmper. Det er vigtigt, at det i bemærkningerne er præcise-
ret, at Danmark ikke overskrider folkeretten og internationa-
le konventioner.
Enhedslisten, Alternativet og SF havde dog gerne set, at
det var blevet præciseret yderligere, hvorledes »tilslutning
til« og »væbnet gruppe« skal defineres, hvorvidt Danmark
er part i en væbnet konflikt, og hvilke grupper, der regnes
for »fjendtlige«.
Enhedslisten, Alternativet og SF noterer sig, at det i
punkt 3.3.1. (jf. punkt 3.3.5.) i bemærkningerne til lovforsla-
get fremgår, at kriminaliseringen med lovforslaget alene ud-
strækkes til konflikter, som Danmark er part i, og ikke kon-
flikter, hvor alene en af Danmarks allierede er part.
Enhedslisten, Alternativet og SF understreger behovet
for, at de danske myndigheder arbejder målrettet for at ind-
samle beviser for krigsforbrydelser og søge de skyldige dra-
get til ansvar, og ønsker Statsadvokaten for Særlig Økono-
misk og International Kriminalitet styrket med henblik på at
opklare og retsforfølge krigsforbrydelser – uanset om disse
begås af danske borgere eller andre.
Ud fra en samlet vurdering vælger Enhedslisten, Alterna-
tivet og SF at støtte lovforslaget.
Enhedslistens medlemmer af udvalget ser intet behov for,
at begrebet »landsforræderi« nævnes i straffeloven. Menne-
sker, der tilslutter sig en væbnet styrke eller terrorbevægel-
se, som begår krigsforbrydelser, skal straffes for deres kon-
krete forbrydelser – herunder medvirken til forbrydelser –
ikke for et angiveligt moralsk svigt af Danmark.
Et
mindretal
i udvalget (IA) vil ved 3. behandling stem-
me hverken for eller imod lovforslaget.
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for be-
tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i
udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
AX017984