Europaudvalget 2015-16
L 29
Offentligt
1560769_0001.png
Lovafdelingen
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
28. oktober 2015
Statsrets- og Menneske-
retskontoret
Sagsbeh: ASP
Sagsnr.: 2015-0037-0134
Dok.:
1773072
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 104 vedrørende forslag til lov
om omdannelse af retsforbeholdet til en tilvalgsordning (L 29), som Euro-
paudvalget har stillet til justitsministeren den 26. oktober 2015. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Søren Pind
/
Louise Vadheim Guldberg
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 29 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 104: Spm. om grundlovens krav om, at Danmark kun kan afgive suverænitet i "nærmere bestemt omfang", til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Spørgsmål nr. 104 fra Folketingets Europaudvalg vedrørende forslag
til lov om omdannelse af retsforbeholdet til en tilvalgsordning (L 29):
”Hvordan mener regeringen, at Grundlovens krav om, at Dan-
mark kun kan afgive suverænitet i "nærmere bestemt omfang"
overholdes i forbindelse med den såkaldte tilvalgsordning?”
Svar:
Lovforslaget indebærer, at der på området for retlige og indre anliggender
overlades beføjelser til EU efter grundlovens § 20, stk. 1. Lovforslaget skal
derfor behandles efter proceduren i grundlovens § 20, stk. 2.
Lovforslaget omfatter både tilvalg af eksisterende og fremtidige retsakter,
og der vil ikke efter lovforslaget blive gennemført en ny § 20-procedure i
forbindelse med de enkelte tilvalg af retsakter. Dette gælder, uanset om
Danmark tilvælger en retsakt på forslagsstadiet eller tilvælger en allerede
vedtaget retsakt. Lovforslaget indebærer således, at der på forhånd gen-
nemføres én samlet § 20-procedure om overladelse af beføjelser på områ-
det for retlige og indre anliggender. Der henvises til pkt. 1 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget og besvarelsen af spørgsmål nr. 23 til lov-
forslaget.
Det følger af grundlovens § 20 bl.a., at beføjelser alene kan overlades til
mellemfolkelige myndigheder ”i nærmere bestemt omfang”. Om denne be-
tingelse fremgår af Højesterets dom i Maastricht-sagen (Ugeskrift for
Retsvæsen 1998, side 800), pkt. 9.2, bl.a. følgende:
”Udtrykket »i nærmere bestemt omfang« må forstås således, at
der skal foretages en positiv afgrænsning af de overladte befø-
jelser dels med hensyn til sagsområder, dels med hensyn til be-
føjelsernes karakter. Afgrænsningen skal gøre det muligt at
vurdere suverænitetsafgivelsens omfang. Sagsområderne kan
beskrives i rummelige kategorier, og det kan ikke kræves, at
omfanget af suverænitetsafgivelsen er angivet så præcist, at der
ikke kan blive tale om skøn eller fortolkningstvivl. De overlad-
te beføjelser kan angives ved henvisning til en traktat.
Bestemthedskravet i § 20, stk. 1, udelukker, at det overlades til
den internationale organisation selv at bestemme omfanget af
sine beføjelser.
Udtrykket »i nærmere bestemt omfang« kan ikke forstås såle-
des, at beføjelser, der tilkommer rigets myndigheder, kun kan
2
L 29 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 104: Spm. om grundlovens krav om, at Danmark kun kan afgive suverænitet i "nærmere bestemt omfang", til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
overlades til en international organisation i begrænset - dvs.
mindre - omfang.”
Bilaget til protokol nr. 22 om Danmarks stilling, jf. bilag 2 til lovforslaget,
fastlægger, hvilke sagsområder der er omfattet af ordningen, og hvilke
retsvirkninger der vil være forbundet med at benytte muligheden for at til-
vælge retsakter. Der henvises endvidere til besvarelsen af spørgsmål nr. 84
til lovforslaget.
Den foreslåede omdannelse af retsforbeholdet til en tilvalgsordning inde-
bærer på den baggrund efter Justitsministeriets opfattelse, at der i overens-
stemmelse med grundlovens § 20 overlades beføjelser ”i nærmere bestemt
omfang”.
3