Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 3. december 2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 12(L 67), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sø-
rensen (EL).
14. december 2015
J.nr. 2015-6253
Spørgsmål nr. 12:
”Vil ministeren forklare, hvorfor man har valgt at spare på en målrettet ydelse der
iflg. ATP i meget høj grad når de målgrupper, den er tiltænkt, når man samtidig ser
på, at andelen af pensionister der søger om boligydelse er faldende fra 2001 til
2015 og forventes at falde yderligere – eller vil ministeren bekræfte, at formålet
med L 67 udelukkende er at spare?”
Endeligt svar:
Jeg mener grundlæggende, at boligydelsespakken er fornuftig og balanceret.
Lovforslaget har til formål at ændre nogle særregler i boligstøtteloven, som har bi-
draget til at øge det gennemsnitlige støtteniveau, og som ikke er særlig målrettede i
forhold til støttemodtagerens indkomst.
Lovforslaget sikrer en yderligere målretning af boligydelsen og indebærer færre of-
fentlige udgifter til ordningen. Reduktionerne i boligydelsen er målrettet pensioni-
ster med forholdsvis høj indkomst. Derudover indeholder boligydelsespakken en
styrkelse af den sociale profil, idet egenbetalingen sænkes, så nogle af de pensioni-
ster med de laveste indkomster får boligydelsen forhøjet. Det indebærer, at ca.
95.000 boligydelsesmodtager får en mindre stigning i boligydelsen i 2020.
Jeg skal samtidig understrege, at reglerne for boligydelse, og dermed det tilskud til
huslejen, som gives til landets folkepensionister, fortsat vil være gunstigere end
reglerne for boligsikring.
Jeg skal desuden henvise til besvarelse af spørgsmål nr. 13 (L 67).
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen