Beskæftigelsesudvalget 2015-16
L 67
Offentligt
1579914_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 3. december 2015 stillet følgende spørgsmål
nr. 31 (L 67), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sø-
rensen (EL).
14. december 2015
J.nr. 2015-6253
Spørgsmål nr. 31:
”Ministeren bedes oplyse, om en beboer i en ældre- eller plejebolig, der ikke er be-
vægelseshæmmet ved anvisningen, men efterfølgende bliver det, er omfattet af reg-
lerne i § 12, stk. 3 og § 14, stk. 2? Og yderligere i hvilket omfang kommunerne er
opmærksomme på, at boligstøtteberegningen kan ændres som følge heraf, hvilket
især bliver vigtigt, når loftet over den støtteberettigede husleje sænkes fra 2021.”
Endeligt svar:
Som reglerne er i dag, gælder der en række undtagelser fra arealnormen, herunder
for personer der er stærkt bevægelseshæmmede. Arealnormen på 65 m
2
(bruttoare-
al) forøges med 10 m
2
, såfremt nogen af husstandsmedlemmerne er stærkt bevæ-
gelseshæmmede, og boligen er egnet herfor. Det ændrer lovforslaget ikke ved.
Lovforslaget ændrer heller ikke ved, at stærkt bevægelseshæmmede, der bor i en
egnet bolig, får forhøjet maksimumsbeløbet for den årlige boligudgift med 50 pct.
Folkepensionister, som bor i en ældre- eller plejebolig og bliver stærkt bevægelses-
hæmmede efter anvisning, vil fortsat være omfattet af de to ovenstående bestem-
melser, såfremt boligen er egnet herfor.
Kommunerne har en generel vejledningsforpligtelse efter den sociale lovgivning.
Dette gælder også i forhold til at oplyse og vejlede om hjælp til stærkt bevægelses-
hæmmede borgere.
Jeg skal desuden henvise til besvarelsen af spørgsmål nr. 29 (L 67).
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen