Til lovforslag nr.
L 69
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 16. december 2015
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven
(Nedsættelse af registreringsafgiftens højeste sats for personbiler m.v.)
[af skatteministeren (Karsten Lauritzen)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. november 2015 og var
til 1. behandling den 4. december 2015. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget er samtidig med fremsættelsen
sendt i høring, og skatteministeren sendte den 22. november
2015 dette udkast til udvalget, jf. bilag 1. Den 2. december
2015 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar og et
notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Bilbranchen,
DACF Dansk Autocamper Forening,
Det Økologiske Råd,
Finans og Leasing og
KPMG Acor Tax.
Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser.
Deputation
DACF Dansk Autocamper Forening har mundtligt over
for udvalget redegjort for sin holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 13 spørgsmål til skatteministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (DF, V, LA, og KF) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse
med det stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (S, EL og SF) indstiller lovforsla-
get til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stem-
me hverken for eller imod det stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (ALT og RV) indstiller lov-
forslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for det stillede ændringsforslag.
Alternativets medlemmer af udvalget hæfter sig ved, at
lovforslaget giver røde tal på både den økonomiske, den so-
ciale og den miljømæssige bundlinje. Den økonomiske
bundlinje for så vidt, at lovforslaget umiddelbart vil koste
statskassen 1,2 mia. kr. i 2016, og selv om dette efter tilba-
geløb og adfærd kun beløber sig til 350 mio. kr., dækker det
over, at regeringen regner med at indhente noget af tabet,
bl.a. ved at regeringen skønner, at der vil blive købt flere og
dyrere biler, samt at der bliver forbrugt mere diesel og ben-
zin. Den sociale slagside består i, at dyrere biler bliver rela-
tivt billigere, forstået sådan, at jo dyrere bilen er, jo større
vil besparelsen være i kroner og øre. Den miljømæssige
bundlinje viser ligeledes røde tal, da lovforslaget tilskynder
til køb af større biler, der, alt andet lige, vil have højere
brændstofforbrug.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Af
skatteministeren,
tiltrådt af et
flertal
(DF, V, LA, ALT,
RV og KF):
AX018117