Skatteudvalget 2015-16
L 69 Bilag 13
Offentligt
1581930_0001.png
Til lovforslag nr.
L 69
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 16. december 2015
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven
(Nedsættelse af registreringsafgiftens højeste sats for personbiler m.v.)
[af skatteministeren (Karsten Lauritzen)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. november 2015 og var
til 1. behandling den 4. december 2015. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget er samtidig med fremsættelsen
sendt i høring, og skatteministeren sendte den 22. november
2015 dette udkast til udvalget, jf. bilag 1. Den 2. december
2015 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar og et
notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Bilbranchen,
DACF Dansk Autocamper Forening,
Det Økologiske Råd,
Finans og Leasing og
KPMG Acor Tax.
Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser.
Deputation
DACF Dansk Autocamper Forening har mundtligt over
for udvalget redegjort for sin holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 13 spørgsmål til skatteministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (DF, V, LA, og KF) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse
med det stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (S, EL og SF) indstiller lovforsla-
get til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stem-
me hverken for eller imod det stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (ALT og RV) indstiller lov-
forslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for det stillede ændringsforslag.
Alternativets medlemmer af udvalget hæfter sig ved, at
lovforslaget giver røde tal på både den økonomiske, den so-
ciale og den miljømæssige bundlinje. Den økonomiske
bundlinje for så vidt, at lovforslaget umiddelbart vil koste
statskassen 1,2 mia. kr. i 2016, og selv om dette efter tilba-
geløb og adfærd kun beløber sig til 350 mio. kr., dækker det
over, at regeringen regner med at indhente noget af tabet,
bl.a. ved at regeringen skønner, at der vil blive købt flere og
dyrere biler, samt at der bliver forbrugt mere diesel og ben-
zin. Den sociale slagside består i, at dyrere biler bliver rela-
tivt billigere, forstået sådan, at jo dyrere bilen er, jo større
vil besparelsen være i kroner og øre. Den miljømæssige
bundlinje viser ligeledes røde tal, da lovforslaget tilskynder
til køb af større biler, der, alt andet lige, vil have højere
brændstofforbrug.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Af
skatteministeren,
tiltrådt af et
flertal
(DF, V, LA, ALT,
RV og KF):
AX018117
L 69 - 2015-16 - Bilag 13: Betænkning afgivet den 16. december 2015
1581930_0002.png
2
Til § 2
1)
Stk. 3-6
affattes således:
»Stk. 3.
Køretøjer, som anmeldes til registrering i perio-
den fra og med den 20. november 2015 til og med den 31.
december 2015, afgiftsberigtiges efter de hidtil gældende
regler. Den afgiftspligtige har krav på tilbagebetaling af det
forskelsbeløb, der opstår for køretøjer, som er afgiftsberigti-
get efter registreringsafgiftslovens § 4, og for hvilke der er
beregnet afgift på grundlag af 180 pct., men efter lovens § 1
alene skal beregnes afgift på grundlag af 150 pct. Told- og
skatteforvaltningen tilbagebetaler efter lovens ikrafttræden
forskelsbeløbet til den afgiftspligtige. Krav om tilbagebeta-
ling af registreringsafgift kan af en køber af et køretøj, som
ikke selv har forestået registreringen af køretøjet, alene ret-
tes imod den afgiftspligtige.
Stk. 4.
For køretøjer, som er afgiftsberigtiget efter regi-
streringsafgiftslovens § 4, og for hvilke der i perioden fra og
med den 20. november 2015 til og med den 31. december
2015 er fremsat anmodning om eksportgodtgørelse efter re-
gistreringsafgiftslovens §§ 7 b-7 d, sker eksportgodtgørelsen
efter de hidtil gældende regler. Told- og skatteforvaltningen
opkræver efter lovens ikrafttræden hos den godtgørelsesbe-
rettigede det forskelsbeløb, der opstår for køretøjer, for hvil-
ke der er beregnet godtgørelse på grundlag af 180 pct., men
efter lovens § 1 alene skal beregnes godtgørelse på grundlag
af 150 pct.
Stk. 5.
For køretøjer, som er afgiftsberigtiget efter regi-
streringsafgiftslovens § 4, og for hvilke der i perioden fra
den 20. november 2015 til og med den 31. december 2015
er fremsat anmodning om beregning af afgiftsdifferencer ef-
ter registreringsafgiftslovens § 3 a, stk. 7, og § 3 b, stk. 7,
sker beregningen efter de hidtil gældende regler. Told- og
skatteforvaltningen opkræver efter lovens ikrafttræden hos
den afgiftspligtige det forskelsbeløb, der opstår for køretø-
jer, for hvilke der er beregnet afgiftsdifference på grundlag
af 180 pct., men efter lovens § 1 alene skal beregnes afgifts-
difference på grundlag af 150 pct.
Stk. 6.
Efter- og tilbagebetalingskrav som følge af stk. 3-5
forfalder den 29. februar 2016 og forrentes fra forfaldsdagen
efter reglerne i rentelovens § 5, stk. 1.«
[Præcisering vedrørende beregning af afgiftsdifferencer for
leasingkøretøjer m.v. og lovtekniske rettelser]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringerne til lovforslagets § 2, stk. 3, 4 og 6, består
alene af lovtekniske rettelser. Ændringen til lovforslagets §
2, stk. 5, er uddybet nedenfor. Der er tale om en præcisering
af indholdet i lovforslaget, som hverken har skærpende eller
lempende karakter.
Udenlandske firmakøretøjer, jf. registreringsafgiftslovens
§ 3 a, jf. § 1, stk. 4, leasingkøretøjer, jf. § 3 b, og køretøjer,
der tilhører en udlænding, og som benyttes her i landet i for-
bindelse med et tidsbegrænset ophold, jf. § 3 c, kan anmel-
des til registrering under en ordning med betaling af for-
holdsmæssig registreringsafgift. Når en kontrakt ophører el-
ler køretøjet på anden måde udgår af ordningen, har køre-
tøjsejeren tre valgmuligheder.
Ejeren kan vælge at betale restafgiften, jf. § 3 a, stk. 8, §
3 b, stk. 10, og § 3 c, stk. 4. Der vil i denne situation skulle
betales afgift på baggrund af den oprindelig beregnede af-
gift. Det betyder, at køretøjer, som inden den 20. november
2015 er anmeldt til registrering under en ordning med for-
holdsmæssig betaling af registreringsafgift, ved udgang af
ordningen skal betale den oprindelig beregnede restafgift,
dvs. på baggrund af de 180 pct., også selv om udgangen af
ordningen først sker den 20. november 2015 eller senere.
Ejeren kan endvidere vælge alene at afregne afgift for
den periode, dvs. det antal måneder, som køretøjet har kørt
under ordningen. Ved efterfølgende videresalg skal der her-
efter ske afgiftsberigtigelse på ny, jf. § 3 a, stk. 8, § 3 b, stk.
10, og § 3 c, stk. 4. Det vil eksempelvis sige, at der ved vi-
deresalg af en forhenværende leasingpersonbil skal ske af-
giftsberigtigelse efter samme regler, som er gældende for en
almindelig, brugt, importeret personbil. Den efterfølgende
afgiftsberigtigelse skal ske på baggrund af 150 pct., hvis det
brugte køretøj anmeldes til registrering den 20. november
2015 eller senere.
Endelig kan ejeren vælge at få værdisat køretøjet på ny
(værditabsberegning), jf. § 3 a, stk. 7, og § 3 b, stk. 7. Denne
mulighed eksisterer ikke, for så vidt angår køretøjer omfattet
af § 3 c. Ved en værditabsberegning vurderes køretøjets ak-
tuelle afgiftspligtige værdi, jf. registreringsafgiftslovens §
10. Ud fra denne værdi beregnes registreringsafgiften på ny.
Beregningen af afgiftsdifferencer i henhold til § 3 a, stk.
7, og § 3 b, stk. 7, sker på baggrund af lovforslagets § 1,
dvs. på baggrund af de 150 pct., når anmodningen herom er
fremsat den 20. november 2015 eller senere. Indtil loven
træder i kraft den 1. januar 2016, jf. lovforslagets § 2, stk. 1,
administrerer SKAT efter gældende regler, det vil sige, at
der i ovennævnte periode for de omfattede køretøjer bereg-
nes afgiftsdifferencer på baggrund af 180 pct. SKAT vil her-
efter omberegne afgiftsdifferencerne på baggrund af de fore-
slåede 150 pct. og opkræve forskelsbeløbet.
For en leasingpersonbil, hvoraf der er betalt en forholds-
mæssig del af registreringsafgiften efter registreringsafgifts-
lovens § 3 b, stk. 2, ved indgåelse af en leasingkontrakt in-
den den 20. november 2015, dvs. på baggrund af 180 pct.,
kan der således ved kontraktens ophør den 20. november
2015 eller senere ske en genberegning af den forholdsmæs-
sige registreringsafgift i leasingperioden, jf. § 3 b, stk. 7.
Beregningen foretages på baggrund af 150 pct. og modreg-
nes herefter i den oprindelig beregnede afgift, som er betalt
ved kontraktindgåelse.
Forbruget af afgift i den periode, hvor køretøjet har kørt
under en ordning med betaling af forholdsmæssig registre-
ringsafgift, vil være højere ved en afgiftssats på 150 pct. end
ved en afgiftssats på 180 pct. Det betyder, at det beløb, som
kan tilbagebetales til køretøjsejeren, eller som modregnes i
SKATs krav mod køretøjsejeren, jf. nr. 3, vil blive mindre
som følge af nedsættelsen af registreringsafgiften. Dette kan
illustreres med nedenstående eksempel:
Eksempel på beregning af afgiftsdifference:
L 69 - 2015-16 - Bilag 13: Betænkning afgivet den 16. december 2015
1581930_0003.png
3
En personbil nyregistreres i 2013 og leases i 36 måneder.
Den fulde registreringsafgift opgøres til 176.000 kr.
Bilens pris inkl. registreringsafgift udgør 330.287 kr.
Ved leasing i 36 måneder skal der, jf. registreringsaf-
giftslovens § 3 b, stk. 2, betales en forholdsmæssig regi-
streringsafgift på 39 pct. af den fulde registreringsafgift,
svarende til 68.640 kr. (176.000 kr. x 0,39)
Den ikkebetalte afgift udgør 107.360 kr. (176.000 kr. –
68.640 kr.)
I 2016, når leasingperioden udløber, opgøres bilens aktu-
elle handelspris inklusive moms og registreringsafgift, til
215.000 kr. Bilen er således nedskrevet i værdi til om-
kring 65,1 pct. af den oprindelige nypris (215.000 kr. /
330.287 kr.)
Den del af registreringsafgiften, der endnu ikke er betalt,
findes ved at »regne baglæns« ud fra bilens handelspris
inklusive moms og registreringsafgift.
Ved en
afgiftssats på 180 pct.
udgør den del af registre-
ringsafgiften, der endnu ikke er betalt, 113.937 kr.
Forskellen mellem den oprindelig opgjorte fulde registre-
ringsafgift og den del af registreringsafgiften, der endnu
ikke er betalt, kan således beregnes til 62.063 kr.
(176.000 kr. – 113.937 kr.).
Leasingselskabet skal hermed have tilbagebetalt 6.577
kr. (68.640 kr. – 62.063 kr.).
Ved en
afgiftssats på 150 pct.
udgør den del af registre-
ringsafgiften, der endnu ikke er betalt, 109.394 kr.
Forskellen mellem den oprindelig opgjorte fulde registre-
ringsafgift og den del af registreringsafgiften, der endnu
ikke er betalt, kan således beregnes til 66.606 kr.
(176.000 kr. – 109.394 kr.)
Leasingselskabet skal hermed have tilbagebetalt 2.034
kr. (68.640 kr. – 66.606 kr.).
Der er endvidere foretaget mindre lovtekniske rettelser i
stk. 5.
Ændringsforslaget har ingen provenumæssige konse-
kvenser, idet der er tale om præcisering samt lovtekniske
rettelser.
Dennis Flydtkjær (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF)
René Christensen (DF) Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jacob Jensen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Britt Bager (V) Merete Riisager (LA)
nfmd.
Ole Birk Olesen (LA) Brian Mikkelsen (KF)
Per Husted (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S) Mattias Tesfaye (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S)
Thomas Jensen (S)
fmd.
Jesper Kiel (EL) Pelle Dragsted (EL) Josephine Fock (ALT) René Gade (ALT)
Martin Lidegaard (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jonas Dahl (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
47
37
34
14
13
9
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1
L 69 - 2015-16 - Bilag 13: Betænkning afgivet den 16. december 2015
1581930_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 69
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Titel
Lovudkast sendt i høring
Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Henvendelse af 19/11-15 fra Det Økologiske Råd
Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
Henvendelse af 20/11-15 fra DACF Dansk Autocamper Forening
1. udkast til betænkning
Henvendelse af 11/12-15 fra DACF Dansk Autocamper Forening
Ændringsforslag, fra skatteministeren
Henvendelse af 15/12-15 fra Bilbranchen
2. udkast til betænkning
Henvendelse af 15/12-15 fra KPMG Acor Tax
Henvendelse af 15/12-15 fra Finans og Leasing
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 69
Spm.nr.
1
2
Titel
Spm. om kommentar til henvendelsen af 19/11-15 fra Det Økologiske
Råd, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at redegøre for, hvor meget billigere det vil blive at forhøje
reparationsgrænsen fra 65 pct. til 75 pct. efter nedsættelsen af registre-
ringsafgiften fra 180 pct. til 150 pct., til skatteministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om at foretage et regneeksempel for en brugt importeret bil, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at underbygge og udrede skønnet af de positive effekter på
arbejdsudbuddet ved en nedsættelse af registreringsafgiften fra 180
pct. til 150 pct., til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at redegøre for omfanget af adfærdseffekterne ved en ned-
sættelse af registreringsafgiften fra 180 pct. til 150 pct., til skattemini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 20/11-15 fra DACF Dansk
Autocamper Forening, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at redegøre for, hvad grundlaget er for vurderingen af
SKATs brug af 2-4 årsværk i januar og februar 2016 i forbindelse med
administrationen af tilbagebetalingen for biler indregistreret i perioden
fra 20/11-15 til 31/12-15, til skatteministeren, og ministerens svar her-
Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 11/12-15 fra
DACF Dansk Autocamper Forening, til skatteministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om, hvor meget billigere henholdsvis en benzinbil og en diesel-
bil, der i dag har en forbrugerpris på henholdsvis 100.000 kr., 200.000
3
4
5
6
7
8
9
L 69 - 2015-16 - Bilag 13: Betænkning afgivet den 16. december 2015
1581930_0005.png
5
10
11
12
13
kr., 500.000 kr., 1 mio. kr. og 2 mio. kr., bliver, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad der skyldes antagelsen om øget arbejdsudbud, og hvad
der skyldes øget køb af biler m.v., til skatteministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 15/12-15 fra Bilbranchen, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 15/12-15 fra
KPMG Acor Tax, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 15/12-15 fra Fi-
nans og Leasing, til skatteministeren, og ministerens svar herpå